Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Topplista: Bästa hörlurarna för studio

  • 9 maj 2022
Björn Sige
Björn SigeExpert inom hörlurar

För de flesta musikproducenter och ljudtekniker är ett par ordentliga hörlurar ett måste, och inte bara för att slippa störa omgivningen. Även i en påkostad studiomiljö används ofta lurar som komplement för att helt koppla bort rumsakustiken, komma närmast inpå mikrodetaljerna, samt för noga kanalmatchning.

I branschens miljöer ställs särskilda krav på utrustningen. Den ska tåla att brukas dag ut och dag in - ibland under tuffa förhållanden - och man vill kunna förlita sig på att ljudåtergivningen är nära ofärgad och en så noga representerad bild av musiken som möjligt. För stora avvikelser i frekvensgången, som en baspuckel eller svajig diskant, kommer resultera i att du mixar vissa frekvenser för högt eller lågt, alternativt behöver spendera onödigt mycket tid med att skapa kompensationskurvor t ex i Sonarworks Reference (ett kompletterande plugin som jag VARMT kan rekommendera).

Observera att man i 9/10 fall inte vill använda trådlösa hörlurar i professionell miljö, p.g.a. (mer eller mindre) latens samt eventuellt strul med signal, störningar och batteri.

Tänk noga igenom om du behöver öppna eller slutna lurar. För inspelning och "field work", välj slutna. För bästa ljudåtergivning och långa mix/masteringpass i tyst studiomiljö, välj öppna.

En liten sidestory; Ovan är ett foto jag tagit på smått legendariska Grado HP1000, Grados första och bästa hörlurar någonsin. De var en av de tidigare dynamiska (icke-elektrostatiska) lurarna i världen med anspråk att vara 'professionella monitorer' för ljudingenjörer och inspelning. Till skillnad från de flesta av dagens Grado-modeller låter de faktiskt bra (skratt) och är väldigt korrekta. Tunga, styva och knappast angenäma ting att ha runt huvudet; men som än idag håller referensnivå vad gäller ljudklang och neutralitet.

1. Sennheiser HD 650 Over-ear

Utmärkt klangbalans och exakthet

Tunn lågbas

HD 650 (och de något billigare HD 600) har länge varit favoriter både bland audiofiler och professionella användare i mix- och masteringstudior för deras ypperligt neutrala, balanserade ljud.

Trots att de funnits så pass länge på marknaden är det få andra som rår på HD 650 vad gäller ärlig ljudåtergivning i mellanregister-diskant utan behov av justeringar. Många sk studiolurar har en hypad diskant för att verka mer analytiska och detaljerade men det undviker dessa med bravur.

HD 650 kräver lite mer av ljudkällan än de flesta mobila lurar, en förstärkare kan därför vara klokt i vissa sammanhang. Eftersom de är helöppna får du ingen isolering och ljud läcker ut, så de lämpar sig inte för utomhusbruk eller för inspelning. Och jobbar du mycket med elektronisk musik kan du behöva EQ-justera upp lågbasen lite, då det är en svagare punkt i dessa lurar.

I övrigt, en av de bästa och mest prisvärda modellerna i världen för kritiskt bruk och klart mer neutrala/korrekta än de påkostade HD 800S!


2. Audeze LCD-X Over-ear

Fantastisk bas & mellanregister

Stora och tunga

LCD-X är väldigt populära både bland proffs och kräsna musikentusiaster. De är lättdrivna som sjutton och spelar högt ur nästan vadsomhelst. Ett förmånligt "creator's package" har också gjort dem budgetmässigt betydligt mer åtkomliga än de var vid lansering.

LCD-X har gått lite upp och ner under revisioner och hade under en period problem med en alltför stor dip i diskanten. 2021-revisionen har dock i stora drag korrigerat detta och dessutom blivit lite lättare (= bättre komfort) p.g.a. att man reducerat antalet magneter i elementen.

LCD-X är en av de främsta hörlurarna du kan köpa för studiobruk framförallt vad gäller kvalitéerna i basen och mellanregistret. De stora, magnetostatiska elementen har extremt låg förvrängning och basen är snustorr, detaljerad och avgrundsdjup. Om du vill ha alla fördelar med öppna lurar utan att kompromissa vad gäller djupbas, då är dessa väl värda att kolla in.

Lätt de bästa studiolurarna under 20 000 kronor!

Dimitri har testat Audeze LCD-X i 4 veckor och ger här en ingående recension av hörlurarna.

3. Audeze LCD-5 Over-ear

Ljudegenskaperna, lägre vikt

Mycket högt pris (för lurar)

LCD-5 är riktigt kostsamma hörlurar som egentligen riktar sig mer åt täta audiofiler än proffs. Men de är ändå absolut värda att ha med på listan på grund av sin tokhöga detaljupplösning och exakthet. Dessutom är de så mycket mindre och lättare per design än Audezes andra lurar, inklusive LCD-X.

Ljudegenskaperna i kombination med att de är betydligt tacksammare att ha på sig många timmar i streck gör dessa till ett lockande alternativ för ambitiösa studios som använder hörlurar mycket i sitt arbete.

Vill du ha det närmaste du kommer highend-studiomonitorer i hörlursform - med förmåga att belysa även de mest mikroskopiska detaljerna, då är LCD-5 värda att provlyssna.


4. Shure SRH1540 Over-ear

Utmärkt ljudkvalitet & komfort

Något exalterad klangbalans

Slutna lurar är generellt sämre för kritiska uppgifter som professionell mixning och mastering, eftersom energin som innesluts och reflekteras inuti kåporna gärna ger upphov till orenheter och färgningar i ljudet.

Shure har dock länge varit duktiga på att göra slutna lurar för professionellt bruk och SRH-1540 är deras bästa någonsin.

Det reflekteras inte bara i deras lyxiga komfort och materialval/byggkvalitet, utan även i ljudklangen som - om än inte lika neutral som HD 600 - kommer väldigt nära.

Ljudet är något varmare/punchigare och mer exalterat än korrekt för att de även ska göra bra hemmalurar för musikälskare, men med t.ex. Sonarworks kan du enkelt korrigera för detta.

De stora, babymjuka kuddarna och låga vikten möjliggör många timmar av stressfri komfort. Ett par extra kuddar samt kabel följer med i kartongen, liksom ett hårdfodral för att säkert transportera dem till och från studion.

De är inte helt gratis, men förstärkare är iallafall inte ett absolut krav. Ett hyfsat ljudkort, som ofta finns i professionell ljudutrustning, bör räcka för att driva dem fullt ut.


5. Sennheiser HD 400 PRO Over-ear

Utmärkt neutralitet, komforten

Plastig kvalitet

Sennheiser HD 560S är kanske de mest neutrala och "kompletta" hörlurarna ljudmässigt under 3000 kronor, vilket snabbt gjort att de uppmärksammats även bland professionella användare. Därför har Sennheiser tagit fram en särskild "PRO"-version av HD 560S för studiobruk och de heter (något förvirrande...) HD 400 Pro.

Det är inga större skillnader mellan lurarna och akustiskt är de identiska. Men HD 400 Pro kommer lite bättre utrustade för studion med en 3 meter spolad kabel och en kortare rak. Samt något annorlunda finish.

Liksom HD 600-serien är dessa av helöppen typ, så de lämpar sig inte för utomhusbruk eller inspelning. Men designen bidrar å andra sidan till en renare och mer öppen ljudbild utan resonanser i basen samt att öronen får andas. Likt de allra flesta öppna lurar är de lite tunna i den allra lägsta basen, men det löser du kvickt med en simpel EQ-kompensation om du så önskar.

De är plastiga, men jag har nog inte hört något mer neutralt och överlag välljudande upp till HD 600, som dessutom nästan kräver en förstärkare medan HD 400 Pro bör klara sig på ett hyggligt ljudkort/interface (mobilen/laptopen är gränsfall, dock).

Med tanke på den låga totalinvesteringen är dessa nästan ett givet budgetköp för den aspirerande mix/musikartisten som kan jobba i tyst miljö.


6. Shure SRH440 Over-ear

Neutralt mellanregister, lågt pris

Klen djupbas, plastiga

SRH-440 är en gammal favorit i budgetsegmentet.

De kommer inte att tillfredsställa den som tycker att Beats by Dre är det bästa som finns, basen slaknar av ganska tidigt och av detta skäl finns det bättre alternativ till elektromusik.

De kommer däremot att tillfredsställa om du helst av allt vill ha en så neutralt stämd frekvenskurva som möjligt mellan 500hz och 5khz, för under en tusenlapp och med (viss) isolering.

SRH440 är relativt stora och klumpiga men sitter skönt på huvudet.

Få lurar, om ens några alls i denna prisklassen, låter såhär korrekt i frekvensomfånget 500hz-5khz. Det gör SRH440 till ett oslagbart budgetalternativ för musikinspelning, åtminstone med akustiska instrument.


7. Sennheiser HD 25-III On-ear

Pålitliga, stryktåliga

Trycker ganska hårt på öronen

För DJs, broadcasting och liveinspelning/monitoring är Sennheiser HD 25 en riktig industristandard.

De är små, fjäderlätta, riktigt stryktåliga och verkligen ett par hörlurar som tåls att brukas under de hårda förhållanden som livegig och filminspelning ofta för med sig. Du kan nog tappa dem från Eiffeltornet och de lär överleva. Skulle något mot förmodan gå sönder kan du enkelt byta ut delarna.

Split-bygeln och den bestämda passformen (varför jag inte skulle rekommendera dem för långa sessioner i studion) gör att de sitter väldigt fast och säkert på huvudet.

Ljudet är helt ok, inget märkvärdigt men i stora drag neutralt och pålitligt för inspelning.

De gör sig fint som portabla vardagslurar till musiklyssning också, vänta dig bara inga smarta finesser av något slag.

Youtubern Lachlan har testat Sennheiser HD 25 i en månad och berättar här om sin upplevelse.

8. Audio Technica ATH-M50X Over-ear

Robusta, bra ljud, prisvärda

Inte de mest bekväma eller neutrala

ATH-M50 har länge varit superpopulära bland många sorters professionella användare. Du hittar dessa i DJ-bås, på film- och liveinspelningar och i många hemmastudios. De är också i regel uppskattade för generell musiklyssning som de prisvärda, detaljerade och hyfsat välbalanserade hörlurar de är.

Detta är ett bra alternativ till HD 25 om du vill ha en (nästan) lika stryktålig arbetshäst för inspelning och DJ-bruk men föredrar en over ear-design. De är bekvämare än HD25 för längre sessioner, men klämmer åt en del och blir varma jämfört med öppna lurar. De är också klumpigare, men går att fälla ihop vilket underlättar förvaring.

De är inte det bästa valet för kritisk mixning och mastering, iallafall inte utan EQ. Då hade jag gått på HD 560S eller Shure istället.

Om du för tillfället bara kan välja en hörlur för många syften är dessa dock ett svårslaget low-cost option.

OBS! Det finns också en Bluetooth-version, men den håller inte samma ljudkvalitéer.

Marques Brownlee recenserar ATH-M50X och förklarar hur de skiljer sig från ATH-M50.

Björn Sige
Björn SigeExpert inom hörlurar

Hej! Mitt namn är Björn och jag är en född teknik-entusiast med speciell förkärlek till musik, foto & ljud&bild-media. Här på Prisjakt skriver jag om personligt ljud och då särskilt hörlurar. Jag har sysslat med hörlursbaserad HiFi i 9 års tid och har haft otaliga hörlurar på huvudet allt från 59 kronor till 599000 kr. Jag kommer till bästa förmåga att använda min kunskap, erfarenhet och insikt i ämnet till att ge bästa möjliga köpråd till er läsare.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer