Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Topplista: Bästa hörlurarna för studio
  • 12 jul 2023
Björn Sige
Björn SigeExpert inom hörlurar

För de flesta musik-, video- och intervjuproduktioner är ett par ordentliga hörlurar ett måste, och inte bara för att isolera sig mot omgivningen. Även i en påkostad studiomiljö används lurar som komplement till högtalarmonitorer för att lyssna av mixen, helt frikoppla mot rumsakustik samt för noggrann kanalmatchning. Och för den mobila frilansaren eller nybörjaren som inte har tillgång/budget till en akustikbehandlad studio kommer ett par professionella hörlurar göra underverk i ditt arbete!

I branschens miljöer ställs särskilda krav på utrustningen. Den ska tåla att brukas dag ut och dag in - ibland under tuffa förhållanden - och man vill kunna förlita sig på att ljudåtergivningen är nära ofärgad och en så noga representerad bild av musiken som möjligt. För stora avvikelser i frekvensgången, som en baspuckel eller svajig diskant, kommer resultera i att du mixar vissa frekvenser för högt eller lågt, alternativt behöver spendera onödigt mycket tid med att skapa kompensationskurvor t ex i Sonarworks Reference (ett kompletterande plugin som jag varmt kan rekommendera).

Observera att man i 9/10 fall inte vill använda trådlösa hörlurar i professionell miljö, p.g.a. (mer eller mindre) latens samt eventuellt strul med signal, störningar och batteri.

Tänk noga igenom om du behöver öppna eller slutna lurar. För inspelning och utomhusjobb, välj slutna. För bästa ljudåtergivning och långa mix-/masteringpass i tyst miljö är öppna lurar i regel att föredra.

En liten sidestory: ovan är ett foto jag tagit på smått legendariska Grado HP1000, Grados första och bästa hörlurar någonsin. De var en av de tidigare dynamiska (icke-elektrostatiska) lurarna i världen med anspråk att vara "professionella monitorer" för ljudingenjörer och inspelning. Till skillnad från de flesta av dagens Grado-modeller låter de faktiskt bra (skratt) och är väldigt korrekta. Tunga, styva och knappast angenäma ting att ha runt huvudet; men som än idag håller referensnivå vad gäller ljudklang och neutralitet.

För de flesta musik-, video- och intervjuproduktioner är ett par ordentliga hörlurar ett måste, och inte bara för att isolera sig mot omgivningen. Även i en påkostad studiomiljö används lurar som komplement till högtalarmonitorer för att lyssna av mixen, helt frikoppla mot rumsakustik samt för noggrann kanalmatchning. Och för den mobila frilansaren eller nybörjaren som inte har tillgång/budget till en akustikbehandlad studio kommer ett par professionella hörlurar göra underverk i ditt arbete!

I branschens miljöer ställs särskilda krav på utrustningen. Den ska tåla att brukas dag ut och dag in - ibland under tuffa förhållanden - och man vill kunna förlita sig på att ljudåtergivningen är nära ofärgad och en så noga representerad bild av musiken som möjligt. För stora avvikelser i frekvensgången, som en baspuckel eller svajig diskant, kommer resultera i att du mixar vissa frekvenser för högt eller lågt, alternativt behöver spendera onödigt mycket tid med att skapa kompensationskurvor t ex i Sonarworks Reference (ett kompletterande plugin som jag varmt kan rekommendera).

Observera att man i 9/10 fall inte vill använda trådlösa hörlurar i professionell miljö, p.g.a. (mer eller mindre) latens samt eventuellt strul med signal, störningar och batteri.

Tänk noga igenom om du behöver öppna eller slutna lurar. För inspelning och utomhusjobb, välj slutna. För bästa ljudåtergivning och långa mix-/masteringpass i tyst miljö är öppna lurar i regel att föredra.

En liten sidestory: ovan är ett foto jag tagit på smått legendariska Grado HP1000, Grados första och bästa hörlurar någonsin. De var en av de tidigare dynamiska (icke-elektrostatiska) lurarna i världen med anspråk att vara "professionella monitorer" för ljudingenjörer och inspelning. Till skillnad från de flesta av dagens Grado-modeller låter de faktiskt bra (skratt) och är väldigt korrekta. Tunga, styva och knappast angenäma ting att ha runt huvudet; men som än idag håller referensnivå vad gäller ljudklang och neutralitet.

1. Audeze MM-500

Grymt referensljud, byggkvalitén, komforten, lättdrivna

Ganska tunga

De bästa studiohörlurarna för professionella köpare är Audeze MM-500.

MM-500 är Audezes senaste, magnetostatiska hörlurar för studioproffs. De kombinerar de populära LCD-X med den modernare, lättare och bekvämare designen hos den audiofila toppmodellen LCD-5.

Resultatet är en hörlur som - i min mening - är bättre än både LCD-X och LCD-5. Nej, de är inte lika brutalt avslöjande som LCD-5 men ljudklangen är mer neutral i mina öron och konstruktionen är ballare, med en riktigt läcker och stenhård aluminiumkonstruktion som verkligen andas kvalitet! Och de kommer i ett rejält transportcase och en ovanligt högkvalitativ, flätad signalkabel.

Liksom LCD-X är de väldigt lätta att driva och du behöver inte komplettera med en särskild hörlursförstärkare. Ett riktigt bra internt eller externt ljudkort/interface (det förtjänar dem!) räcker gott och väl.

Har du bestämt dig för att lägga en större slant på ett par ordentliga high-end hörlurar för att t ex komplettera dina fina Genelec-monitorer i studion, då är MM-500 ett riktigt bra köp som lär hålla många år. De är dessutom fantastiska musikförmedlare när du bara vill njuta!


2. Sennheiser HD 660S2

Bättre lågbas än tidigare, utmärkt mellanregister

Inte de allra mest bekväma, högt pris jämfört med HD 650

HD 660S2 är den senaste modellen i Sennheisers klassiska och välrenommerade 600-serie. Inuti sitter ett uppdaterat ljudelement som tack vare lite modern ingenjörskonst lyckas få ut några välbehövliga dB mer i de lägsta oktaverna, jämfört med HD 600 och 650. Detta gör att mindre EQ-justering krävs för att få en tillfredsställande basåtergivning.

Utseendemässigt är det mesta sig likt, förutom ett nytt läckert färgschema i kolsvart med text och detaljer i brons. Nice!

Det medföljer två olika kablar, båda 1,8 meter långa. En med 6,3 mm studiomonokontakt (+3,5 mm adapter) och en 4,4 mm balanserad kabel med kompatibla interface/hörlursförstärkare. Tänk på att impedansen är relativt höga 300 ohm och således inte optimal för mobila enheter.

Jag gillar HD 600-serien mer än den påkostade 800-serien, framförallt för att ljudet är fylligare och mer neutralt. Vill du däremot höra varenda liten mikrodetalj i din mix, då är HD 800S oerhört avslöjande och imponerande.


3. Audeze MM-100 Over Ear

Utmärkt klangbalans, hög byggkvalitet

Relativt tunga

MM-100 är Audezes billigare modell i MM-serien (döpt efter Manny Marroquin). Det är ett betydligt mer tillgängligt alternativ än MM-500 om man inte önskar något fullt så extremt, men med lika sylvass fokus på neutralitet.

Liksom MM-500 är dessa hörlurar bestyckade med stora magnetostatiska (planar) element. Och trots att priset är rejält mycket lägre är de fortfarande byggda i USA med nästan lika hög materialstandard. Den lägre vikten lär dessutom göra att de sitter ännu skönare långa dagar i studion.

En liten nice touch med MM-100 är att du kan välja om du vill ansluta kabeln på vänster eller höger sida. Och kabeln som följer med är mycket lyxig.

Verkligen en prisvärd proffshörlur som bör stå högt på din provlyssnar-lista!


4. Shure SRH1540 Over-ear

Utmärkt ljudkvalitet och komfort

Något exalterad (aka "V-formad") klangbalans

Slutna lurar är generellt sämre för kritiska uppgifter som professionell mixning och mastering, eftersom energin som innesluts och reflekteras inuti kåporna gärna ger upphov till orenheter och färgningar i ljudet. Shure har dock länge varit duktiga på att göra slutna lurar för professionellt bruk och SRH-1540 är deras bästa någonsin.

Det reflekteras inte bara i deras lyxiga komfort och materialval/byggkvalitet, utan även i ljudklangen som kommer ganska nära HD 600 i neutralitet (om än inte hela vägen). Ljudet är något varmare/punchigare och mer exalterat än korrekt för att de även ska kunna agera bra hemmalurar för musikälskare. Men med t.ex. Sonarworks kan du enkelt korrigera för detta i studiomiljö.

De stora, babymjuka kuddarna och låga vikten möjliggör många timmar av stressfri komfort. Ett par extra kuddar samt kabel följer med i kartongen, liksom ett hårdfodral för att säkert transportera dem till och från studion.

De är inte helt gratis, men förstärkare är iallafall inte ett absolut krav. Ett hyfsat ljudkort som ofta finns i professionell ljudutrustning, och du är hemma. Tja, eller i studion...


5. Sennheiser HD 400 PRO Over-ear

Utmärkt neutralitet, komforten

Plastig kvalitet

Sennheiser HD 560S är kanske de mest neutrala hörlurarna ljudmässigt under 3000 kronor, vilket snabbt gjort att de uppmärksammats även bland professionella användare. Därför har Sennheiser tagit fram en särskild "PRO"-version av HD 560S för studiobruk och de heter (något förvirrande...) HD 400 Pro.

Det är inga större skillnader mellan lurarna, akustiskt är de identiska. Men HD 400 Pro kommer bättre utrustade för studion med en 3 meter spolad kabel och en kortare rak. Samt en annorlunda finish.

Liksom HD 600-serien är dessa av helöppen typ, så de lämpar sig inte för utomhusbruk eller inspelning. Men designen bidrar å andra sidan till en resonansfri och vidöppen ljudbild (jämfört med många slutna varianter), samt att öronen inte svettas under långa sessioner. Likt de flesta öppna lurar är de lite tunna i den allra lägsta basen, men det löser du kvickt med en simpel EQ-kompensation.

De är plastiga, men jag har nog inte hört något mer neutralt och överlag välljudande förutom HD 600, som dessutom nästan kräver en förstärkare medan HD 400 Pro klarar sig på ett hyggligt ljudkort/interface. Mobilen/laptopen är dock gränsfall.

Med tanke på den låga totalinvesteringen är dessa nästan ett givet budgetköp för den aspirerande mix-/musikartisten som kan jobba i tyst miljö.


6. Shure SRH440 Over-ear

Neutralt mellanregister, lågt pris

Klen djupbas, plastiga

SRH-440 är en gammal favorit i budgetsegmentet.

De kommer inte att tillfredsställa den som tycker att Beats by Dre är det bästa som finns, basen slaknar av ganska tidigt och av detta skäl finns det bättre alternativ för elektromusik.

De kommer däremot tillfredsställa om du helst av allt vill ha en så neutralt stämd frekvenskurva som möjligt mellan 500hz och 5khz, för under en tusenlapp och med (viss) isolering.

SRH440 är relativt stora och klumpiga men sitter skönt på huvudet.

Få lurar, om ens några alls i denna prisklassen, låter såhär korrekt i frekvensomfånget 500hz-5khz. Det gör SRH440 till ett oslagbart budgetalternativ för musikinspelning, åtminstone med akustiska instrument.


7. Audio Technica ATH-M50X Over-ear

Robusta, bra ljud, prisvärda

Inte de mest bekväma eller neutrala

ATH-M50 har länge varit superpopulära bland många sorters professionella användare. Du hittar dessa i DJ-bås, på film- och liveinspelningar och i många hemmastudios. De är också i regel uppskattade för generell musiklyssning som de prisvärda, detaljerade och hyfsat välbalanserade hörlurar de är.

Detta är ett bra alternativ till HD 25 om du vill ha en (nästan) lika stryktålig arbetshäst för inspelning och DJ-bruk men föredrar en over ear-design. De är bekvämare än HD25 för längre sessioner, men klämmer åt en del och blir varma jämfört med öppna lurar. De är också betydligt klumpigare, men går att fälla ihop vilket underlättar förvaring.

De är inte det bästa valet för kritisk mixning och mastering, iallafall inte utan EQ. Då hade jag gått på HD 560S eller Shure istället.

Om du för tillfället bara kan välja en "pro"-hörlur för många syften är dessa dock ett svårslaget low-cost option.

OBS! Det finns också en Bluetooth-version, men den håller inte samma ljudkvalitet.

Marques Brownlee recenserar ATH-M50X och förklarar hur de skiljer sig från ATH-M50.

8. Sennheiser HD 25-III On-ear

Pålitliga, stryktåliga, perfekt för fältarbete

Trycker ganska hårt på öronen

För DJs, broadcasting och liveinspelning/monitoring är Sennheiser HD 25 en riktig industri-klenod.

De är små, fjäderlätta, riktigt stryktåliga och verkligen ett par hörlurar som tåls att brukas under de hårda förhållanden som livegig och filminspelning ofta för med sig. Du kan troligtvis tappa dem från Eiffeltornet och de lär överleva. Skulle något mot förmodan gå sönder kan du enkelt byta ut delarna.

Split-bygeln och den bestämda passformen (varför jag inte skulle rekommendera dem för långa sessioner i studion) gör att de sitter väldigt fast och säkert på huvudet, med bra passiv isoleringsförmåga.

Ljudet är helt ok, inget märkvärdigt kanske mot de bästa moderna mobila lurarna, men i stora drag neutralt och bra skulpterat för monitoring.

De gör sig fint som portabla vardagslurar till musiklyssning också, vänta dig bara inga smarta finesser av något slag.

Youtubern Lachlan har testat Sennheiser HD 25 i en månad och berättar här om sin upplevelse.

Björn Sige
Björn SigeExpert inom hörlurar

Hej! Mitt namn är Björn och jag är en född teknik-entusiast som driver eget företag inom digital medieproduktion, fotografi & marknadsföring. På hobbysidan har jag en särskild förkärlek till musik och har haft ett brinnande HiFi-intresse sedan 14 års ålder. Jag har under den tiden sysslat med allt från högtalarbaserad Hi-Fi och hemmabio, byggt egna högtalare och delningsfilter samt köpt, sålt och testat hörlurar i prisklasser allt från 60 kronor till 600 000 kronor. På Prisjakt kan du se mig ranka och utvärdera allt från Bluetooth-högtalare, till soundbars, till studiohörlurar och brusreducerande hörlurar. Allt görs med omtanke och med målsättning att ge bästa möjliga köpråd till er läsare!

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer