Prisjakt

Det här är vi intresserade av under coronakrisen

Stort intresse för träningsprylar, spel och film – mindre för kameror och resväskor

I samma stund som coronaviruset tog ett fast grepp om Sverige började en förändring av våra köpvanor. Istället för att resa, socialisera på krogen, träna på gym eller se de senaste filmerna på bio håller vi oss allt mer i hemmet. Det här ser vi tydligt i köpintresset på Prisjakt.

Trots att handeln minskar totalt sett, är det fler som använder Prisjakt. Mellan den 15 mars och 5 april har antalet klick från Prisjakt till butik ökat med 23 procent jämfört med samma period föregående år.

Spel och film ökar mest

Produktsegmenten där intresset stiger mest just nu är spel, film, datorer, datortillbehör, skönhet och hälsa. Även för hem, trädgård, sport och friluftsliv ser vi en tydlig förändring i köpintresse. Att intresset för trädgårdsrelaterade produkter ökar är i sig inget konstigt, med den tidiga våren, men för de andra förändringarna hittar vi ingen annan förklaring än coronakrisen.

Köpintresset, här mätt som antal klick från Prisjakt till butik

Kategori för kategori – det här är vi intresserade av

Om vi fördjupar oss ytterligare i produktsegmenten, genom att titta på specifika produktkategorier, ser vi att vissa sticker ut rejält. Många produktkategorier som normalt har en jämn besökstrend – exempelvis webbkameror och frysboxar – har på kort tid blivit betydligt mer populära. I den här artikeln belyser vi ett antal av de kategorier som just nu utmärker sig.

Statistiken här under visar förändringen i köpintresse mellan 15 mars och 5 april 2020, jämfört med samma period föregående år, mätt i antal klick från Prisjakt till butik.

Intresset för webbkameror slår rekord när fler jobbar hemma

När kontorsarbetet flyttar hem märker vi stor skillnad i kategorier som underlättar arbetet. Att fler sitter i videomöten gör att köpintresset för webbkameror ökar exceptionellt. Även videoredigeringskort för strömmad video ökar rejält. Bildskärmar, datormöss och tangentbord ökar också påtagligt. Men kategorin som utmärker sig mest är webbkameror, med en ökning i köpintresse på hela 1 997 procent.

I kontorsrelaterade kategorier som inte är teknikrelaterade ser vi ett större köpintresse både för kontorsstolar och kaffemaskiner.

Även i den kategori som är allra populärast i vanliga fall, mobiltelefoner, ökar köpintresset med 5 procent.

Skaffa dig en bra kontorsstol eller pilatesboll när du arbetar hemifrån. Bild: Adobe Stock © Andrey Popov
Efterfrågan på produkter för hemmakontoret har inte gått butikerna förbi. Det här är en kurva som visar prisutvecklingen för datorer och datortillbehör sedan corona slog till. (Prisjakt Price Index)

Kettlebells och hantlar istället för gym

Efter att ha suttit hemma och jobbat hela dagen är det många som vill röra på sig. Många verkar medvetna om att Beach 2020 bara är ett par månader bort. Köpintresset för hemmaträning ökar kraftigt. Främst är det kettlebells som ökat jämfört med förra året, följt av hantlar, skivstänger och viktskivor.

Intresset för golfskor och löparskor är större än under motsvarande period föregående år. Det är intressant, eftersom vi inte ser motsvarande ökning för övriga skosortimentet.

Det verkar även finnas ett större behov av att hålla koll på kroppstemperatur och blodtryck, med större köpintresse för termometrar och blodtrycksmätare. Även värktabletter ökar, liksom skönhetsprodukter som ansiktsmasker och ansiktsrengöring.

Hetaste träningsprylen just nu är kettle bells. Bild: Adobe Stock © Paul

Underhållningen flyttar hem till soffan

Många av oss letar även efter produkter för underhållande hemmakvällar eller något som kan sysselsätta barnen en stund. Vi ser stor ökning i efterfrågan på bärbara spelkonsoler, Nintendo Switch-spel, spelkonsoler och olika spelkontroller. Gamla hederliga brädspel får ett uppsving, samtidigt som många vill göra tvärtom och helt fly in i den digitala världen med VR-glasögon.

Mindre väntade kategorier som vuxit är radioapparater, keyboards och USB-spelare för DJ:s. Kanske passar många på att lära sig spela piano eller mixa ett DJ-set under tiden de sitter i karantän.

Det är kraftiga prissvängningar inom TV-kategorin om vi tittar på genomsnittspris (Prisjakt Price Index).

Mer matlagning och – framför allt – fler frysboxar

Det verkar vara många som lägger mer tid på goda middagar hemma, och i samband med det vill uppdatera sitt kök. Köksmaskiner, kolsyremaskiner och hushållsmixrar är betydligt mer populära i år jämfört med samma period föregående år.

Det som sticker ut mest i köksregionen är intresset för frysboxar. Klicken i kategorin har ökat med otroliga 431 procent. Vi har ingen bra förklaring till varför just frysboxar sticker ut, mer än en gissning om att fler antingen hamstrar eller bakar. Vi ser stort intresse även för andra vitvaror, som frysskåp och kylskåp, men även för spisar.

Handeln har uppmärksammat den ökade efterfrågan på vitvaror. Vi ser hur priset stiger, vilket kan betyda att de passar på att höja. (Prisjakt Price Index)
Det är populärt att köpa vitvaror just nu, men just spisar får stå tillbaka medan frysboxar och frysar ökar stort. Bild: Shutterstock / Di Africa Studio

Många är intresserade av ett renare hem

Eftersom allt fler stannar inomhus har intresset för luftfuktare ökat rejält, med hela 213 procent. Även luftrenare visar en tydlig ökning. På samma hälsotema finner vi att robotdammsugare och vanliga dammsugare får fler klick än föregående år. Om det beror på att folk vill ha det rent och snyggt när de är hemma mer, om pollensäsongen är tidig, eller om folk bara har mer tid över, det låter vi vara osagt.

Även köpintresset för tvättmaskiner och torktumlare är högt.

Prisjakt tipsar – luftrenare

Om du är intresserad av luftrenare har vi en separat artikel som kan hjälpa dig på vägen. I artikeln "Luftrenare – ta kontroll över pollensäsongen" tipsar vi om populära modeller, vad du ska tänka på när du väljer luftrenare och hur priserna förändras över tid. Dessutom får du enkla men praktiska tips på hur du kan lindra pollenbesvär.

Läs artikeln om luftrenare här.

Trädgården fungerar som tillflyktsort

Alla sitter inte inomhus. Det ser ut som att många har hittat ut till trädgården, kanske tack vare vårvädret, kanske på grund av att corona gör det vanskligare att gå längre. Köpintresset för gräsklippare ökar, både för traditionella gräsklippare och robotgräsklippare. Det verkar också som att grillsäsongen har kommit igång tidigare än föregående år.

Vi ser också att rutschbanor, gungställningar och klätterställningar är populära. Kanske ett utslag av att vi inte längre går till lekplatsen.

Grillar ökar inte lika mycket i popularitet som grilltillbehör just nu. Bild: iStock.com / nd3000

Fler vill ut i naturen och köper friluftskläder

Även om vi inte reser på samma sätt som före coronakrisen verkar inte svenskarna vara osugna på upplevelser utanför hemmet. Friluftskläder och friluftsskor är populärt. Vi gissar att vårens antågande gör att många sträcker sig långt in i garderobens mörkaste vrår efter de funktionella kläderna och inte gillar vad de hittar. Av köpintresset på Prisjakt att döma vill många ut i naturen.

Det här vill vi inte ha

Medan intresset för vissa kategorier ökar kraftigt är det inte förvånansvärt att intresset för andra dalar. Väskor, resväskor, sneakers och kamerautrusning är inte särskilt efterfrågat just nu.

Ingen resa, ingen väska

När vi håller oss hemma istället för att resa är det inte förvånande att väskor, resväskor, skor och ryggsäckar är mindre intressanta än tidigare. Även solglasögon och klockor har en nedåtgående trend just nu. Ett tips är att hålla lite extra koll på priserna i dessa kategorier eftersom ett minskat intresse kan betyda prissänkningar framöver.

Prisjakts användare väljer mobilkameran framför systemkameran just nu. Bild: iStock.com / shih-wei

Få vill ut och fotografera

Det produktsegment på Prisjakt där köpintresset minskat mest under coronakrisen är vårt fotosegment. Kameror, videokameror och drönare är långt från eftertraktat just nu. Inte så konstigt kanske, eftersom benägenheten att sitta hemma kraftigt minskar antalet tänkbara fotomotiv.

Däremot verkar det som att fler vill njuta av vad de gjorde före corona slog till. Intresset för digitala fotoramar har skjutit i höjden med 325 procent.

Färre bilutflykter ger minskat intresse för bilbarnstolar

Barnvagnar, babysitters och bilbarnstolar. Det är tre babyprodukter där intresset är betydligt lägre än samma period föregående år. Vår spekulation är att vi tillbringar mer tid hemma och att bilutflykterna blir färre. När det gäller babysitters, där köpintresset minskat med 19 procent, kanske det finns mer tid för anhöriga att hålla koll på barnen ändå?