Att handla hos Elgiganten är enkelt men kringtjänster som leverans, installation och bortforsling samt kundtjänst är ren misär. Jag köpte en diskmaskin och bokade en installation och bortforsling av existerande apparat till 9/12 08-17. 9/12 kl 16:40 kontaktades kundtjänst via telefon eftersom ingen vara hade skådats, beskedet var att installatören kunde ringa 5min innan de dök upp och att de kunde inställa sig 16:59 och ändå uppfylla leveranstiden men kundtjänsten kunde se att varan fanns hos partnern. Dagen därpå 10/12 08:30 var det dags att prata med kundtjänst igen för att boka en ny tid, tidigast Fredag 13/12. Aj då, jag flyger iväg och kan inte garantera att jag är kvar efter 14:00, går det att lösa på något sätt? Kundtjänsten gör ett långt försök, förklarar att de har skickats runt bland olika kontakter hos sin tjänareleverantör men vet inget mer. MEN! De kan skriva ett mail och kommer få svar inom 24h och höra av sig då. Fine, sagt och gjort så får de 24h på sig att få svar. 11/12 10:48 kommer en ny påringning till Kundtjänsten eftersom de inte har hört av sig. Nej, de har inte hört något och de gör ett nytt försök att få klarhet hos sin partner men utan att nå framgång. Här börjar jag bli en väldigt besviken kund men med mat i magen gör jag ett nytt försök 12:45. Då får jag veta att varan har ankommit till partnern och att de tidigast kan leverera 13/12. Jo, men jag vill inte boka in till 13/12 för då kan inte jag garantera att jag kan vara på plats till 17 (18?), går det att ni får det klart till 14? Kundtjänsten lovar att de ska kontakta partnern och inte boka in ett besök 13/12 om de inte får garantier om slutförd leverans innan 14:00. Fine. 13:45 kommer en ombokning till 13/12 men efter alla turer misstror jag Kundtjänsten en aning så jag ringer igen - Inga garantier finns. Så från kundtjänsten har man mot min vilja bokat om leveransen till en dag där jag uttryckligen sagt att jag inte kan vara på plats hela perioden utan garantier på att det sker enligt de bivillkor som jag stipulerat för att kunna ta emot leveransen. Jag misstänker att jag kommer att bli skyldig en ny leveranskostnad trots att kundtjänsten bedyrar att jag inte kommer att bli det men det får tiden utvisa.
Hyggligt smidigt, bra att man kunde välja postombud!
** Uppdatering 2 ** 17-06-15 Nu ger jag upp, alla andra butiker får in denna till lager och har enheter att sälja. Kundtjänst har problem med telefonen, den kopplar ifrån direkt efter hälsningsfrasen, dock kan ägaren Whiteaway hjälpa mig att annulera ordern och skicka tillbaka mina pengar. Nu blir det till att sätta sig i bilen och ta en snabb vända över lunchen till NetOnNet som har minst en enhet på plats, ett billigt pris på en vara som inte finns hjälper inte mig. TRETTI.SE kommer INTE att få mitt förtroende som kund igen och jag kommer även att passa mig för ägaren, hade jag sökt på google innan om tretti.se och inte litat på prisjakt fullt ut hade jag förmodligen varit försiktigare. 17-06-14 Nu är produkten borta från hemsidan igen och när jag ringer så har de beskedet att den tidigast finns i lager 2017-08-10 17-06-13 Pratar med Maja och får betalning ändrad till Banköverföring. Betalar. ** Uppdatering ** 17-05-17 Kundtjänst återkommer med info att enheten återigen är restnoterad och leverans möjligen kan ske i mitten av juni. Enheten finns nu åter på hemsidan, hoppet lever. Får se om det blir strul med betalningen, e-kortet som användes går ut vid månadsskiftet. Kundtjänst/supporten försäkrar att det inte skall bli problem men som de själva medger så har de inte full koll. Fortsättning följer. 17-04-21 Beställde jag en Neato Botvac Connected från Tretti som fanns i lager. 17-04-25 Har fortfarande inte hört något om en leverans och länken i beställningsbekräftelsen ger inget resultat. Ringer och får veta att den är skickad men att jag måste prata med speditören för att få tracking. Speditören vet inget men ringer till Tretti och kollar, han får till svar att jag ska ringa en gång till Tretti vilket jag gör, pratar med Maja om jag inte missminner mig. Då framkommer att det har funnits en lagerdiff, min vara finns inte och att en ersättning kommer 17-05-09, som kompensation får jag en mindre summa, marginalen tillåter inte mer. 17-04-28 Tretti har kampanj och plötsligt kan man sälja enheten med 20% rabatt vilket jag ringer och påtalar, Tretti sänker till det priset och ger även mig den tidigare kompensationen. Allt frid och fröjd.. 17-05-17 Fortfarande ingen leverans, jag ringer igen och nu ger min order "felmeddelande", ingen på supporten verkar kunna se vad det är för fel. Felsökning pågår, de ska kontakta mig idag innan 1500 oavsett vad som framkommer. Genomgående är att jag som konsument aktivt behöver be om information och driva ärendet vidare, ingen gång under hela processen har information om problem, förseningar eller status (utöver orderbekräftelse) nått mig utan min aktiva inblandning. Nu ser jag att de inte heller längre har varan på hemsidan, mina chanser att faktiskt få enheten upplever jag som små men jag hoppas att de kan överraska.
Beställde en Roomba den 4/8 (den fanns i lager). Ringer veckan efter då inget än är levererat och kommer efter lång väntan fram till kundtjänst som inte kan förklara vad som hänt. (Plötsligt dyker det dock upp att varan är levererad!) Efter tre dagar till (maximal normal leveranstid) ringer jag igen (självklart så har de inte öppet första gången. 11-16 vardagar är en ganska risig KT) och frågar efter kolli-id (Varför får man inte det direkt?) och då visar det sig (nervöst stockholmsskratt här) att paketet inte ens kommit till Sverige! (Externt lager menar tydligen på att varan kan finnas var som helst på klotet) Dessutom är plötsligt leveranstiden ändrad. Ergo får Webhallen ett lågt betyg på grund av följande punkter i fallande relevans: - Nedanstående två punkter är lätt avhjälpta - Bristande information om leveranstid - Bristande information om kolli-id - Svårtillgänglig kundservice - Dålig pli på underleverantörer
Spec ser bra ut, dock fungerar wlan sporadiskt. Köpte två styck som en övervakningslösning, nu finns enbart en kvar, den andra är stulen. (sic!) Överföring till FTP fungerade på den stulna men inte på den som är kvar, ingen aning om varför.