Prisjakt

Dereek

Medlem sen 2013-02-17
15
Bidrag
11
Hjälpsamröster
Proshop
Utmärkt
(500+)
D
Dereek
15 omdömen
UselRedigerades 7 år sedan

Kort historia: - 12:e april: Beställde varorna. - 24:e april: Proshop hävdade att varorna packades och skickats. Varorna kom aldrig fram, posten bekräftade att de fick aldrig paketet från Proshop. - 2:a maj mailade jag för att kräva återbetalning, de avböjde och sa att jag måste vänta 5 dagar till. - 8:e maj hade jag fortfarande ej fått varorna och krävde aggressivt efter avbeställning och återbetalning. De lydde. - 20:e juli skickar de faktura för att kräva samma betalning igen utan att jag har fått varorna. Lång historia: Beställde en komplett vattenkylare och två tre-packs fläktar den 12:e april, fick orderbekräftelse att mina varor packas och skickas för leverans den 24:e april, tolv dagar efter jag lagt min order. Ytterligare en vecka senare så hade jag fortfarande inte fått mina varor, enligt posten så har paketet inte ens lämnats in hos Postnord. Jag kontaktade Proshop per mail för att avbeställa, de säger att jag inte får avbeställa då de hävdade att varorna har skickats och jag måste istället vänta ytterligare fem dagar där de uppmanar posten att leverera mina varor. En vecka senare, den 8:e maj så orkade jag inte mer och skickade återigen ett mail till Proshop och krävde aggressivt mina pengar tillbaka. De avbeställde ordern och återbetalade mina pengar. Den 20:e juli så skickade de mig en faktura och krävde betalning på varorna igen. Varför det? Vad tusan ska jag betala för, jag fick aldrig varorna och sedan avbeställde jag dem i maj ju. Varför beslöt de sig att kräva betalning från mig i mitten av juli för? I fakturan skrev de också att de försökt dra av pengarna från mitt kreditkort men det skedde ett problem så istället skickade de faktura. Oerhört bedrägligt gjort av dem.

Razer Mamba
Full Star 1
3.3
(13)
D
Dereek
15 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Personligen, som en individ skulle jag nog säga att den är en väldig bekväm och förmånlig mus för mig, men den har sina nackdelar givetvis. + Mekanism Musen är först och främst väldig känslig, upptäcker tydligt rörelserna. Den kan vara såpass tydlig att det vore som att hålla i en digitalkamera utan bildstabilisator. Darrande och liknande kan upptäckas, men lyckligtvis så kan man justera känsligheten både på musens undersida och i Synapse 2.0 programmet som installeras automatiskt efter man anslutit laddningsdockan eller självaste musen till datorn. + Komfort Den är väldig bekväm för handen att vila på, sidorna av musen har en mjuk gummiaktig yta, för att ge ett gripande fäste, samt ytan på musen är snarare svagt skrovlig än slätt, för att tillåta lite luft mellan musen och handen, så handen inte svettas efter långa perioder av att hålla i den. + Knapparna Knapparna har något uppskattande bekräftande klick till sig, men det är en ganska simpel egenskap som flesta moderna gamingmöss har. Tråkigt nog så saknar de sidoknappar på högra sidan, det finns bara knappar på vänstra sidan. Visserligen bör det inte spela så stor roll, men oftast så brukar gamingmöss ha profilhanteraren på högerknapparna, vilket denna saknar. I sin tur innebär detta att du ändrar profilen enbart på deras program, Synapse. Om inte du förinstallerar en makroknapp på din mus det vill säga. Musen har fyra extraknappar, primär och sekundär knapp samt scrollhjulet, totalt sju stycken. Scrollhjulet verkar någorlunda piggare i denna mus än de flesta mössen jag har provat, så det kan vara ett plus, beroende på användaren. + Estetik Låt oss vara ärliga, det vi sätter tonvikt i denna mus är så klart ljusen. Chroma funktionen får de störst beröm för. Man kan programmera vartenda individuell ljusdiod för att skapa sin egen spektrum. Ljusstyrkan kan också justeras på samma sätt som de allra flesta möss med liknande egenskap. Både dockan och musen har separata profiler, och kan sammanlänkas så de matchar. Under laddningen av musen på dockan, så används ljusen som en lodrätt laddningsfält. Där den laddade mängden av musen fylls upp i ljus och den oladdade mängden väntar på att lysa upp. På det sättet kan man monitorera statusen. Det är ett fint touch tycker jag. Jag vill helst inte kommentera på utseendet av musen, då detta är ytterst subjektivt efter varje individ. Tillåt din smak att avgöra efter deras bilder. - Ström Nu till det allra negativa. Jag antar ni förväntade er detta, det gjorde jag med. Musen innehar en singulär inbyggd laddningsbar AA-batteri. Enligt Razer så ska musen ha 20 speltimmar till sin livslängd efter att ha varit fulladdat. Problemet däremot är att batteriet dräneras ju oftare den laddas, vilket gör musen något svagare med tiden som går. Under användningen i den första veckan, så stämde det nog, musen höll verkligen i ungefär två dagar. Men som man laddat musen allt oftare så har den blivit svagare med tiden. Idag orkar den stå påslagen i tio standby-timmar. Sedan får man lov och låta den vila på dockan igen. Däremot så följer det med en(inte två) mikro-USB till USB 3.0 sladd, guldpläterade som man kan ansluta från docka till datorn eller mus till dator. Det vill säga musen har möjlighet att vara antingen trådad eller trådlöst, ifall detta område var osäkert för någon. - Laddningsdockan Den är väldigt stilren och kompakt, undersidan av ytan är täckt i glidsäkert material. Dessvärre väger dockan knappt något och flyttas runt ändå när man försöker parkera musen på den. Att sätta musen på dockan kan vara lite problematisk, man lär inte hitta kontakten omedelbart och får leta lite, då musen är lite bredare än dockningsstationen. - Slutsats Skulle jag rekommendera produkten? -Nej. Inte för detta pris, det finns en alldeles likadan mus som denna, men enbart trådad för strax över 40% billigare. (42,5% om man ska vara exakt) Köp enbart denna om du verkligen vill ha en trådlös variant av Razer Mamba 2015, det är enda skillnaden. Jag har en väldigt melodramatiskt hat gentemot sladdar, därför passade musen för mig.

Webhallen
Utmärkt
(500+)
D
Dereek
15 omdömen
UselRedigerades 8 år sedan

Jag har handlat hos dem ett antal gånger, såsom mina vänner. Utav att bedöma de upplevelser vi alla har haft så skulle jag nog säga att Webhallen är medioker som bäst. Jag har hittills beställt fem gånger hos dem, sedan har en nära vän beställt hos dem otaliga gånger hela vägen tillbaka sen 2006. Vartenda order jag har lagt har alltid resulterat i något form av problem. Första gången var det ett spel som klassades som originalvara med bild och titel i hemsidan som hävdar detta. Däremot var spelet i Playstation Essential hellre än original. Essential är skivor och fodral som tillverkats av billigare material, i ekonomisk syfte. De säljs också i lägre priser just på grund av detta. Jag fick fraktsedel och fick lov att returnera varan, tillsammans med en Collector's Edition vara som annars var skadad. Sedan rättade de till artikeln i hemsidan också. Varje beställning jag eller mina vänner har lagt så får vi alltid antingen en saknad vara, eller en skadad vara. - Men de har alltid återställt problemen. De är duktiga på att lösa problem, men också väldigt duktiga på att skapa dem. - Uppdatering 2015-09-12 Tyvärr måste jag dra ner några betyg på grund av deras ignorans över deras stamkunders lojalitet. Nyligen har de introducerat ett nytt system med belöningarna av experience points, nivåer och dylikt, man kunde tjäna poäng och få förmåner. Poängerna beräknas och delas ut utifrån din köpsumma. Dessa låser sedan upp följande nivåer, som i sin tur låser upp unika förmåner som rabatter, förtur till förhandsbokningar och så vidare. Självaste systemet har funnits länge, den har bara förnyats till en ny format, och då erbjöd de därefter dubbelt experience points för köp under denna helg. Visserligen var erbjudandet trevligt, men eftersom de har stor inverkan på vad du behöver betala i hemsidan med hjälp av dina nivåer, som annars byggs upp med hjälp av experience points, så känns erbjudandet fruktansvärt orättvist mot dessa som handlat massor. En god vän till mig hade en gång för några år sedan spenderat en köpsumma på 55 000 kronor i en och samma köp, det motsvarar väldigt mycket experience points, som han annars hade kunnat få nytta av dagens erbjudande. En annan nära vän hade i julas spenderat totalsumma på strax över 30 000 i samma köp. Jag själv har spenderat strax under 22 000 i samma köp under sommaren detta år. De borde ha tänkt över sådant dramatiskt erbjudande, det är inte nykunder som håller företaget igång, utan stamkunderna. För dessa stannar. Såvida inte om de vill förlora dessa. Jag kände att detta var fånigt när jag ville köpa några kringutrustningar, och avstod att handla från dem. Valde att köpa från Proshop och MaxFPS istället. Där slipper man bekymra sig ifall man gått miste om något.

Proshop
Utmärkt
(500+)
D
Dereek
15 omdömen
BraRedigerades 9 år sedan

Leveranstiderna kunde ha varit bättre, alla beställningar därifrån har tagit dem närmare en vecka att leverera istället för 1-2 dagar som utlovat på deras hemsida.

Datia
D
Dereek
15 omdömen
BraRedigerades 9 år sedan

Nej, detta var droppen. Jag ville köpa ett antal hårddiskar och sökte efter specifik modell, produkten hade utgått hos de flesta återförsäljare förutom hos fåtal butiker bland annat Datia. Jag känner att de flesta butiker som har haft senaste omdömet hos Prisjakt mer eller mindre ett år sedan brukar återkomma med förfärliga omdömen. Somliga var dåligt bemannade och bedrägliga, somliga var helt övergivna. Jag befarade mig att Datia skulle vara detsamma men tog en risk och gav dem en chans. Jag slog dem en signal och frågade om varan skulle levereras omgående ifall jag lade en order strax efter samtalet. Det var en torsdag, halv tio under dagen. De bekräftade att varorna skulle definitivt behandlas och skickas under samma dag då de hade 15 stycken. Jag tackade för dem och lade sedan min order. Varorna behandlades inte fram till närmare fyra-tiden på eftermiddagen. Jag ringde dem igen och frågade varför mina varor har ännu ej behandlats. Jag skickades vidare genom fyra anställda där som sa exakt samma sak en efter en annan - "Vänta så kopplar jag dig till en annan som kan det här lite mer". Efter den fjärde ombads jag att uppge mitt nummer och då skulle han sedan återkomma till mig. Oförväntat nog så ringde han upp mig efter en kvart och förklarade att varorna skickas från Danmark och kommer tyvärr inte anlända hos mig före helgen. Jag sa att det var lugnt, så länge varorna behandlas snarast. Fredagen därpå behandlades ordern inte heller, fram till måndagen efter helgen under eftermiddagen behandlades den och anlände sedan hos min postombud på tisdag eftermiddag. Som om det inte var nog, så har de skrivit "Data IT" som mottagare istället för mitt namn som orsakade komplikationer mellan mig och personalen som skulle lämna ut paketet till mig. Jag fick ta fram hemsidan och orderbekräftelse på nätet via mobilen och förklara de noggrant att paketet var mitt. Till slut tog de mina ord för det och gav mig paketet. Sedan var man hemma och öppnade kartongen för att inspektera varorna. Ett av dem befann sig i bruten förpackning, även deras antistatiska påse var urklippt. Nu vet jag inte om jag har fått ett begagnat vara eller dylikt, men visar det tydliga tecken på att en människa har tagit ut varan ur kartongen så blir varan automatiskt en fyndvara, förutsatt att den inte är defekt. Jag betalade för tre sprillans nya hårddiskar, jag efterfrågade inte en begagnad vara. Tyvärr kan ingen bevisa om varan är begagnad eller ej, vad vi bara kan bevisa är att förpackningen bröts med hjälp av en sax eller kartongkniv. Kortare version: De lovade en snabb leverans per telefon, ändrade på löftet, efter att jag ringt till dem vid senare tillfälle. Och eventuellt visade det tydliga tecken på att ett av hårddiskarna inte var ny, möjligtvis begagnad, om inte bara ett visningsexemplar, trots att jag betalade nypris för dessa. - Uppdatering: 29:e augusti 2015 Jag tog kontakt med Datia och hoppades på en acceptabel lösning och de svarade förvånansvärt väldigt snabbt varje gång. Vi talar om inom en timme efter mitt meddelande under de aktiva arbetstider. Jag kände att det vore besvärande att byta in hårddisken och föreslog istället att behålla varan och få återbetalning på mellanskillnaden utav nypris och pris på begagnad-/fyndvara. De svarade att det inte ska argumenteras om varans skick utan fokusera oss direkt på lösningen. Jag fick därefter en rabatt på 300 kronor , men fick det istället som återbetalning också vilket jag tackade för. Jag är neutral angående summan, det är varken bra eller dåligt, men jag ger Datia betydligt fler stjärnor för deras tålamod och ansträngning till att lösa problemet trots allt. Det finns hopp i att det talar om bra affär mellan konsument och dem, då de är insatta i att lösa komplicerade problem.

Holmerup Musik
D
Dereek
15 omdömen
DåligRedigerades 10 år sedan

Någorlunda acceptabel, produkten är ordentligt emballerat, kvittot sitter i en blå plastficka samt får man en kulpenna i aluminium vilket var trevligt. Däremot kunde leveransegenskaperna varit bättre än undermålig. Vid order får man en orderbekräftelse per mail men ingen vidare leveransbesked, eller betalningsbekräftelse (då de enbart har förskottsbetalning via bankgiro/Paypal om inte man väljer postförskott, så skulle en bekräftelse uppskattas). - Det menas att orderbekräftelsen bekräftar att du har lagt din order, men inte att du fullföljt beställningen. Enligt dem ska produkten levereras inom 1-2 dagar om den finns i lager, jag fick tyvärr vänta en vecka. Visserligen kan det förekomma förseningar inom leveransen, men då hade återigen en leveransbesked varit god till hands. Inget sätt att monitorera leveransen så man fick helt enkelt anta och hoppas. Jag ger dem helst fyra stjärnor, på grund av packningen var noggrann och de extra smickrande detaljerna. Tråkigt nog känner jag att leverans och medvetanden om de har mottagit mina pengar spelar en viktig roll när man beställer hem saker.

Paapi
D
Dereek
15 omdömen
UtmärktRedigerades 10 år sedan

Hemsidan är oerhört lättnavigerat och detaljrik beskrivning såsom storlek och dylikt. Väldigt smickrande priser och erbjudanden, samt de har riktigt tilltalande kläder och accessoarer för min smak. Strax efter beställningen så togs ett plagg bort från hemsidan nästan omedelbart och var ett utgående modell istället. Vilket var oroväckande tanke på jag hade precis lagt min order. Plagget kom med på posten och med detta känner jag att jag kan lita på personalen bakom hemsidan verkligen jobbar på för att hemsidan ska leverera med bästa uppdaterade information. Sådant uppskattas starkt hos webb-butiker. Leveranstiden skulle kunna vara någorlunda snabbare men av att bedöma andra recessioner så kan detta ha berott på transporten, emballeringen kommer i förseglad shoppingpåse vilket ger det en intressant relevant karaktär. Kommer definitivt bli stamkund hos dem.