En racercykel, också kallad landsvägscykel, är en lätt, snabb cykel med aerodynamisk sittposition (aero) för träning eller tävling. Cykeln ska ha bockstyre för att bli mer aerodynamisk vid högre hastigheter. Generellt har man kunnat säga att ju lättare racercykel desto dyrare men med de nya aerodynamiska cyklarna gäller det inte längre. Det är mest vid acceleration och i bergen som vikten spelar roll. Det är viktigare att du och cykeln är aerodynamisk om du vill vara snabbast, samt att du har en vridstyv ram och hjul som tillåter att kraften går ner i hjulet. Hjulen är det första man uppgraderar för att bli snabbare på en billigare cykel. De vanligaste ramarna är gjorda av kolfiber eller aluminium. En bra kolfiberram tar upp vibrationer bättre och är lättare än en dito aluminiumram. Aluminiumram är oftast billigare. De flesta racercyklar säljs utan trampor eftersom det finns olika system av klickpedaler att välja på. Jag har valt att lista en mer åt premium segmentet, tre medelpris samt en instegsmodell.
1
2
3
4
Jag anser att damcykeln är den bästa vardagscykeln. Det borde faktiskt inte heta damcykel, utan kanske just 'vardagscykel'. Den är ju minst lika bra för män! Enkelheten och lastförmågan kombinerad med den upprätta sittställningen som ger bra balans och överblick över trafiken är oslagbar. En damcykel ska, enligt mig, ha möjlighet för cykelkorg fram, lågt insteg och pakethållare bak. Den ska dessutom vara lättskött, kräva lite underhåll och gärna vara lätt, då det gör den mer lättmanövrerad. I hela mitt liv har jag cyklat på damcykel. Jag blev själv skjutsad av mamma när jag var liten, och det var en av de första cyklarna jag lånade när jag skulle till någon aktivitet. När jag blev äldre och skulle skjutsa mina egna barn till förskolan var damcykeln det bästa alternativet då det låga insteget är bra om man ska ha barnstol bak. Det finns ett otroligt stort utbud av damcyklar och det gäller att hitta rätt för just ditt behov. Jag har på den här listan tagit med olika varianter för att visa på skillnaderna.