Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Topplista: Bästa gravel bike
  • 17 sep 2023
Jonas Jönsson
Jonas JönssonExpert inom cyklar

Efter att ha varit en trend i USA i många år så tror jag att gravel bikes under 20-talet kommer att slå även i Sverige. Det är en utmärkt allround-cykel för alla typer av äventyr. På en skala från asfalt till terrängkörning så hittar vi gravel bike mellan crosscykeln och mountainbike. Crossen har smalast däck och MTB är den mest terränggående med tjockast däck och lägst däcktryck.

För en motionär måste gravel vara den ultimata cykeln. Den är bra och kul att cykla på allt från landsväg till skogsstigar. Den är också en utmärkt packåsna och det finns möjlighet att köpa till väskor för både fram och bak, samt inuti och ovanpå ramen. Vissa har även skruvhål för montage av rack/pakethållare fram och bak, som på en touringcykel. Alla gravel bikes har möjlighet att montera skärmar. Skillnaden kan vara hårfin mellan en cross och gravel bike, men den viktigaste skillnaden idag är att man kan montera bredare däck på en gravel, ca 40 mm. Jag tycker inte man ska köpa en för billig gravel bike för det tar bort mycket av det roliga som finns med just denna typ av cykling.

Efter att ha varit en trend i USA i många år så tror jag att gravel bikes under 20-talet kommer att slå även i Sverige. Det är en utmärkt allround-cykel för alla typer av äventyr. På en skala från asfalt till terrängkörning så hittar vi gravel bike mellan crosscykeln och mountainbike. Crossen har smalast däck och MTB är den mest terränggående med tjockast däck och lägst däcktryck.

För en motionär måste gravel vara den ultimata cykeln. Den är bra och kul att cykla på allt från landsväg till skogsstigar. Den är också en utmärkt packåsna och det finns möjlighet att köpa till väskor för både fram och bak, samt inuti och ovanpå ramen. Vissa har även skruvhål för montage av rack/pakethållare fram och bak, som på en touringcykel. Alla gravel bikes har möjlighet att montera skärmar. Skillnaden kan vara hårfin mellan en cross och gravel bike, men den viktigaste skillnaden idag är att man kan montera bredare däck på en gravel, ca 40 mm. Jag tycker inte man ska köpa en för billig gravel bike för det tar bort mycket av det roliga som finns med just denna typ av cykling.

1. Specialized Diverge STR Expert 2023

Fulldämpad, e-växlar, snabb

Priset, ökad komplexitet

Den här cykeln är för dig som är trött på stötiga cyklar men ändå vill ha en grymt snabb Gravel. Den sticker ut med sin innovativa fjädring inbyggt i toppröret och har även inbyggd stötdämpning fram.

Som vanligt med Specialized finns det mängder med möjligheter för att fästa väskor och flaskor. Numera samarbetar de med Fjällräven för att ta fram utrustning. Det finns även en lucka i ramen för att stoppa in lite extra utrustning. Fjädringen bak gör att man vågar köra på sämre vägar än man brukar.

Det är e-växlar från SRAM med singelklinga (40) fram och 12 växlar bak (11-50) som ger ett brett spektrum av växlar.

Vill man ha komfort men samtidigt kunna göra grymma spurter så är detta cykeln för dig. Den passar både för äventyr och tävling.


2. BMC Urs LT Two 2023

Bikester
4.5
(70)
60 795 kr
Se pris

Fulldämpad, e-växlar, snabb

Endast 1 klinga fram som val, lite dämpning bak

Detta är en mellan modell av BMC URS. Det finns även billigare modeller med aluminiumram. Just denna modell är fulldämpad och med e-växlar. URS står för unrestricted, detta är med andra ord en cykel man kan cykla överallt med.

Den har en unik fjädring i stagen till bakhjulen. Det ska ge ca 10 mm fjädring (vilket inte är så mycket) och på denna modell är det även fjädring fram.

Cykeln har bara en klinga fram (40) och det ger en hel del fördelar. Den blir lättare, får bättre grepp om kedjan och man kan ha bredare däck bak. Nackdelen är att det blir ett lite bredare gap mellan växlarna vilket lämpar sig bäst i terräng. Denna har 12 e-växlar (10-52).

Det finns plats för 47 mm-däck vilket passar cykling på sämre stigar med mycket vassa stenar.

Sammanfattningsvis en lätt och tävlingsklar Gravel som är gjord för att köra fort utanför vägarna.


3. Cannondale Topstone Carbon 3 2023

Lätt, relativt mycket ramfjädring

Stående kraftöverföring

Cannondale har en riktigt rolig gravel med aero inslag, och med en flexande kolfiberram på hela 30 mm.

Bakhjuls-stagen sitter fast i ramen med en genomgående axel som gör att ramen lättare kan flexa. Det skapar en bekvämare resa över ojämnheter men gör också att lite av kraften när man står upp och trampar går in i flexen, istället för ner i marken. Så här får man överväga vad som är viktigast - bekvämlighet eller kraften framåt. Det påverkar inte kraften framåt om man sitter ned.

Även denna cykel har 2 klingor fram för ett brett spektrum av växlar, och hör till mellanklassen från GRX-gruppen som är avsedd för gravel. Det finns plats för 45 mm breda däck (700x45). Det är mindre klingor fram (46/30). Aluminiumcykel finns som alternativ, se nr 6 i listan.

Sammanfattningsvis en riktigt kul gravel bike med flexande ram.


4. Trek Checkpoint ALR 5 2023

Bra val för en bra cykel till ett vettigt pris

Aluminiumram, saknas en lägsta växel

Detta är en riktig prisvärd gravel. ALR betyder aluminiumram men det är dold kabeldragning, hydrauliska bromsar och aeroinspirerad ram som gör detta till en snabb cykel till ett bra pris.

2023 årsmodell har fått en längre hjulbas vilket ger en mer stabil resa i nerförsbackarna.

Det sitter en bra mellanklass växelgrupp (2x11) från Shimano på. Det innebär att cykeln har två klingor fram (46/30). För min del är två klingor fram givet, men det är ditt val. Kassetten bak är 11-34, vilket ger bra toppfart men kanske saknas det en lättare växel om du är tungt lastad.

Här snålas det inte med något. Det finns fäste för skärmar, pakethållare och integrerade ramfästen för väskor. Däcken är 45 mm breda, eller 2,1 tum om du väljer de mindre MTB-hjulen.

Sammanfattningsvis är Trek Checkpoint ALR 5 2023:s årsmodell en äventyrscykel med en mer stabil resa i nerförsbackarna än deras tidigare modell.


5. Specialized Diverge Comp E5 2022

Priset, hydrauliska skivbromsar

Lite mindre komfort

Specialized Diverge Comp E5 är en gravelbike för den med mindre budget. Den är trots det inte alls dålig utom tvärtom väldigt bra för detta pris.

Denna modell finns även med dyrare kolfiberram och finare komponenter, allt beroende på tycke och smak. 2022:s årsmodell har längre hjulbas och är därför stabilare.

Aluminium-ramen och kolfibergaffeln är helt okej, dessutom med 38 mm breda däck och 11-delad gravelgrupp med singelklinga fram. Aluminium är en lätt och styv metall vilket gör att du får ut kraften i pedalerna. Dock förlorar man lite komfort jämfört med de fina kolfibercyklarna i listan.

Den har dessutom hydrauliska diskbromsar, något nästan bara dyrare cyklar har. Kabeldragningen är inne i ramen vilket gör det lätt att sätta på väskor.

Den här cykeln är lite åt det sportigare hållet och passar för grusväg eller bättre stig. En bra pendlarcykel och ett utmärkt budgetalternativ.


6. Cannondale Topstone 3 2023

Priset, kabeldragning, ramskruvhål

Landsvägsgrupp 18 växlar, mekaniska skivbromsar

Här är Cannondale Topstone i aluminiumversionen, vilket gör att det blir en helt annan cykel. Den är lite sportigare för bättre vägar och/eller stigar.

Du får inte alls samma komfort eller flex som i den dyrare kolfiberversionen. Detta är dock ett bra budgetalternativ med 37 mm breda däck och möjlighet att få plats med upp till 42 mm breda däck.

Topstone kan fås med lite olika växelgrupper. Topstone 3 har en billigare landsvägsgrupp som gör att kedjan hoppar lite mer när det är stökigt.

Kabeldragningen är inne i ramen men man har sparat lite på bromsarna som är mekaniska. Lite mer kraft krävs för att bromsa men samtidigt enklare att laga i skogen.

Finessen med ramen är att det finns skruvar på toppröret för fäste av väska. Det finns även extra låga skruvhål för vattenflaska, som kan sättas fast längre ner än om man monterar en väska inne i ramen.

Sammanfattningsvis ett bra budgetalternativ för den som planerar att montera saker på ramen.


Jonas Jönsson
Jonas JönssonExpert inom cyklar

Mitt cykelintresse har varit stort redan sedan barnsben då jag cyklade till alla min aktiviteter. I början lekte man mest, men jag började tidigt modifiera och göra mina cyklar bättre. Jag cyklade med en kompis som hade landsvägscykel och blev såld direkt! Min första racer fick jag när jag var 14 år. Idag har jag 8 cyklar för alla möjliga aktiviteter (landsväg, tempo, mtb, pendlar, hopfällbar, cross, damcykel, elcykel). Jag underhåller och mekar dessutom med alla familjens cyklar (2 barn och fru).

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer