Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Efter att ha varit en trend i USA i många år så tror jag att gravel bikes under 20-talet kommer att slå även i Sverige. Det är en utmärkt allround-cykel för alla typer av äventyr. På en skala från asfalt till terrängkörning så hittar vi gravel bike mellan crosscykeln och mountainbike. Crossen har smalast däck och MTB är den mest terränggående med tjockast däck och lägst däcktryck.
För en motionär måste gravel vara den ultimata cykeln. Den är bra och kul att cykla på allt från landsväg till skogsstigar. Den är också en utmärkt packåsna och det finns möjlighet att köpa till väskor för både fram och bak, samt inuti och ovanpå ramen. Vissa har även skruvhål för montage av rack/pakethållare fram och bak, som på en touringcykel. Alla gravel bikes har möjlighet att montera skärmar. Skillnaden kan vara hårfin mellan en cross och gravel bike, men den viktigaste skillnaden idag är att man kan montera bredare däck på en gravel, ca 40 mm. Jag tycker inte man ska köpa en för billig gravel bike för det tar bort mycket av det roliga som finns med just denna typ av cykling.
Efter att ha varit en trend i USA i många år så tror jag att gravel bikes under 20-talet kommer att slå även i Sverige. Det är en utmärkt allround-cykel för alla typer av äventyr. På en skala från asfalt till terrängkörning så hittar vi gravel bike mellan crosscykeln och mountainbike. Crossen har smalast däck och MTB är den mest terränggående med tjockast däck och lägst däcktryck.
För en motionär måste gravel vara den ultimata cykeln. Den är bra och kul att cykla på allt från landsväg till skogsstigar. Den är också en utmärkt packåsna och det finns möjlighet att köpa till väskor för både fram och bak, samt inuti och ovanpå ramen. Vissa har även skruvhål för montage av rack/pakethållare fram och bak, som på en touringcykel. Alla gravel bikes har möjlighet att montera skärmar. Skillnaden kan vara hårfin mellan en cross och gravel bike, men den viktigaste skillnaden idag är att man kan montera bredare däck på en gravel, ca 40 mm. Jag tycker inte man ska köpa en för billig gravel bike för det tar bort mycket av det roliga som finns med just denna typ av cykling.
1. Specialized Diverge STR Expert
Fulldämpad, e-växlar, snabb
Priset, ökad komplexitet
Den här cykeln är för dig som är trött på stötiga cyklar men ändå vill ha en grymt snabb Gravel. Den sticker ut med sin innovativa fjädring inbyggt i toppröret och har även inbyggd stötdämpning fram.
Som vanligt med Specialized finns det mängder med möjligheter för att fästa väskor och flaskor. Numera samarbetar de med Fjällräven för att ta fram utrustning. Det finns även en lucka i ramen för att stoppa in lite extra utrustning. Fjädringen bak gör att man vågar köra på sämre vägar än man brukar.
Det är e-växlar från SRAM med singelklinga (40) fram och 12 växlar bak (11-50) som ger ett brett spektrum av växlar.
Vill man ha komfort men samtidigt kunna göra grymma spurter så är detta cykeln för dig. Den passar både för äventyr och tävling.
2. Trek Checkpoint SL 5 AXS Gen 3
Lätt, elektronisk växling, flera fästen och inbyggd dämpning i ramen
Saknar de tyngsta växlarna på asfalt
Detta är en snabb gravelbike som utrustats med Treks Isospeed-dämpning som effektivt minskar vibrationerna från underlaget.
Modellen har 1x12 elektroniska växlar från Sram vilket gör den idealisk för oss som gillar låg vikt men det det ger också bra acceleration. Den presterar utan problem även på landsväg även om den saknar de tyngsta växlarna.
Cykeln är utrustad med en framklinga med 40 tänder och en kassett på 11–44 bak. Jämfört med en setup med två framklingor blir det ett större hopp mellan växlarna (fem istället för tre steg) vid hastigheter över 30 km/h. Fördelen är att du vinner en ny lägsta växel och kan använda bredare däck bak.
Cykeln rymmer upp till 50 mm breda däck, vilket gör den perfekt för cykling på tuffa grusvägar, skogsvägar och stigar.
Sammanfattningsvis erbjuder den en rimlig vikt på 9,5 kg och är designad för att passa både med och utan packning. Den fungerar främst för grus men också bra på asfalt.
3. Cannondale Topstone Carbon 3
Lätt, relativt mycket ramfjädring
Stående kraftöverföring
Cannondale har en riktigt rolig gravel med den senaste växelgruppen från Shimano (2x12) och med en flexande kolfiberram på hela 30 mm.
Bakhjulsstagen är fästa i ramen med en genomgående axel, vilket gör att ramen kan flexa mer. Detta bidrar till en bekvämare åktur över ojämnheter men det innebär också att en del av kraften försvinner i flexen när du står upp och trampar, istället för att överföras direkt till underlaget. Det finns gott om fästen för att montera väskor och flaskhållare, så cykeln är passande och praktisk för längre turer.
Även denna cykel har två framklingor vilket ger ett brett växelspann, och den är utrustad med den bästa från GRX-gruppen som är specialutvecklad för gravel. Den rymmer däck upp till 45 mm breda (700x45). Framklingorna är mindre (46/30) vilket gör det lättare att ta sig an branta backar och tuffare terräng. För den som föredrar aluminium finns en alternativ modell se nummer 6 i listan.
Sammanfattningsvis en riktigt kul gravelbike med en flexande ram som ger både komfort och prestanda.
4. Bianchi Impulso Comp Grx610 Gravel
Klassiskt snygg, 24-växlar, kolfiber och hydrauliska växlar
Bara plats för 42 mm däck, gömd kabeldragning är snygg men svårmekad
Om du kommer från landsvägscykling är du säkert bekant med Bianchi och deras ikoniska färg. Bianchi gör även gruscyklar, och jag tycker att den här modellen är prisvärd. Den har en kolfiberram och självklart hydrauliska bromsar, vilket gör det otroligt lätt att bromsa med bara ett par fingrar.
För oss som är vana vid landsvägscykling känns det tryggt med dubbla klingor fram (46/30). Nu har den dessutom hela 12 växlar bak, vilket ger totalt 24 växlar. Med så många växlar bak har vi nått en brytpunkt, och jag tror att vi kommer att se fler cyklar med en enda klinga fram i framtiden.
Växlarna är inte elektroniska, utan det är mekanisk vajerväxling från Shimanos mellanklass, vilket hjälper till att hålla nere priset.
Jag rekommenderar den här cykeln för dig som vill gå från landsvägscykling till gruscykling och söker en bra cykel till ett vettigt pris.
5. Crescent Grus G2+
Bra instegsmodell i rätt prisläge
Ganska tung och för jämnare vägar
Det här är en riktig slitvarg för dig som söker ett svenskt märke med tradition.
Jag tycker det är riktigt kul att Crescent erbjuder gravelbikes, och de gör det på ett genomtänkt sätt med den här prisvärda modellen med bockstyre. Däcken är 42 mm breda vilket gör cykeln smidig både på asfalt och grus.
Den har en aluminiumram kombinerad med en kolfibergaffel för att minska vibrationer från underlaget. Cykeln är utrustad med 20 växlar och hydrauliska bromsar från Shimanos instegsgrupp för gruscykling. Nackdelen är vikten som ligger på cirka 10,8 kg, vilket gör den något tung jämfört med andra modeller. Den finns i fyra ramstorlekar och passar personer med en längd på ungefär 145–200 cm, men det är viktigt att även mäta benlängden för att få rätt passform.
Sammanfattningsvis en bra instegsmodell från Crescent som passar de flesta. Den lämpar sig kanske bäst för daglig pendling och lättare gravelcykling men inte för alltför stökig terräng.
6. Trek Checkpoint ALR 4
Bra val för en bra cykel till ett vettigt pris
Aluminiumram, saknas en högsta växel för asfalt
Detta är en riktig prisvärd gravel. ALR betyder aluminiumram men det är dold kabeldragning, hydrauliska bromsar och progressiv geometri som gör detta till en snabb cykel till ett bra pris.
Den har en längre hjulbas än äldre modeller vilket ger en mer stabil resa i nerförsbackarna.
Det sitter en bra mellanklassväxelgrupp (1x11) från Sram på. Det innebär att cykeln har en klinga fram (40). För min del föredrar jag två klingor fram men det är ditt val. Kassetten bak är 11-42 vilket ger låg toppfart men du har flertalet lättare växlar när du är tungt lastad.
Här snålas det inte med något. Det finns fäste för skärmar, pakethållare och integrerade ramfästen för väskor. Däcken är 40 mm breda eller 2,1 tum om du väljer de mindre MTB-hjulen.
Sammanfattningsvis är Trek Checkpoint ALR 4 en äventyrscykel med en stabil resa i nerförsbackarna och bra med låga växlar uppför.
Mitt cykelintresse har varit stort redan sedan barnsben då jag cyklade till alla min aktiviteter. I början lekte man mest, men jag började tidigt modifiera och göra mina cyklar bättre. Jag cyklade med en kompis som hade landsvägscykel och blev såld direkt! Min första racer fick jag när jag var 14 år. Idag har jag 8 cyklar för alla möjliga aktiviteter (landsväg, tempo, mtb, pendlar, hopfällbar, cross, damcykel, elcykel). Jag underhåller och mekar dessutom med alla familjens cyklar (2 barn och fru).
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer