Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Topplista: Bästa racercykeln

  • 24 maj 2022
Jonas Jönsson
Jonas JönssonExpert inom cyklar

En racercykel, också kallad landsvägscykel, är en lätt, snabb cykel med aerodynamisk sittposition för träning eller tävling. Cykeln ska ha bockstyre för att man ska kunna växla position under längre turer och för att bli mer aerodynamisk vid högre hastigheter. Generellt kan man säga att ju lättare racercykel desto dyrare, dock är det mest vid acceleration och i bergen som vikten spelar roll. Det är viktigare att cykeln är aerodynamisk om du vill vara snabbast, samt att du har en vridstyv ram som tillåter att kraften går ner i hjulet. Hjulen är det första man uppgraderar för att bli snabbare.

De vanligaste ramarna är gjorda av kolfiber eller aluminium. En bra kolfiberram tar upp vibrationer bättre och är lättare än en dito aluminiumram. Aluminiumram är oftast billigare och mer stöttålig. Alla racercyklar säljs utan trampor eftersom det finns olika system av klickpedaler att välja på. Jag valde att lista en dyr cykel, tre medelpris (varav en dammodell) samt en enkel instegsmodell.

1. BMC Roadmachine 01 Four 2022

Vikt, e-växlar, tävlingsklar

Priset

Vi börjar med en drömcykel. Den är klar för att tävla med direkt och med den kan du göra utbrott från klungan. Helt enkelt en cykel som har allt man kan önska sig - utan att man behöver göra några kompletteringsköp.

Bra hjul, aerodynamisk, hydrauliska bromsar och elektriska växlar. Skivbromsarna är toppen när det är blött ute. Den här cykeln är snabb och gjord för att bara mala på i timme efter timme på landsvägarna. Ska man klaga på något så är det att den bara har näst bästa växelgruppen från SRAM.

Vikten ligger på strax 7,7 kg vilket är bra för en landsvägscykel. Framklingorna är nya för 12-växlade grupper med 46/33 kuggar, vilket kompenseras av bredden på kassetten bak på 10-36 kuggar för att få ut bredden.

Cyklar du långt eller i klunga är det denna cykeln du ska ha!


2. Scott Contessa Speedster 15 Disc 2021

Damanpassad, bra växelgrupp

Hjulen, något tung

Contessa är Scotts namn på deras damvariant. Dammodellen har bredare sadel och smalare styre för att bättre passa kvinnors anatomi. Den kommer också i mindre storlekar än herrmodellen.

Den har en aluminiumram men kompenseras av att man monterat bredare däck för att öka komforten. Växelgruppen är Shimanos mellanklassgrupp med 22 växlar. Detta är ett alldeles utmärkt första val för dig som vill träna till t.ex. Vätternrundan.

Hjulen är dock inte de bästa och det finns gott om både dyrare och snabbare hjul. Vikten är också lite väl hög med nästan 10 kg.

Detta är ett bra val för kvinnor som vill börja träna seriöst inför ett lopp. Tycker man detta är kul så kan man alltid köpa dyrare hjul och då få en cykel att köra motionslopp med.


3. Merida Reacto 4000 2021

Aero, mellanklassgrupp

Hjulen

Reacto är Meridas aero-cyklar, dvs strömlinjeformade cyklar för högsta hastighet.

En positiv trend som kommit senaste åren är kombinationen aero och bredare däck. På denna får du plats med upp till 30 mm, vilket är utmärkt. Fokus ligger på att vindmotstånd ska minimeras och att komforten ska vara hög, kompromissen blir en lite högre vikt på 8,7 kg.

Givetvis har den en vridstark kolfiberram även om det inte är den allra dyraste ramen. Det sitter en prisvärd växelgrupp från Shimano på, samt bra, hydrauliska disk-bromsar.

Cykeln har aluminiumhjul med bra hållbarhet och de är perfekta träningshjul (eller tävlingshjul för motionären). Idag hittar vi nästan bara thru-axle på alla nya racercyklar och så även på denna. Thru-axel är mest för att man inte ska tappa hjulet vid slarvig montering, men också för att hjulet ska hamna på rätt plats direkt.

En snabb cykel för solocykling som kan bli ännu snabbare med ett par aerohjul.


4. Felt VR Performance 105 2022

Priset, hydraulisk skivbroms

Vikten, billiga hjul

Detta är en bra medelväg, med ett rimligt pris och komfortabel sittställning vilket passar motionärer och nybörjare.

Billigare kolfiberram och växlar i mellanklassgrupp gör att du får en utmärkt cykel till ett hyfsat pris. Det är lätt att uppgradera till dyrare växelgrupper, men det är hjulen som är viktigast att byta ut om man ska bli snabbare. Du får här med 30 mm breda däck för mer komfort.

Cykelns hydrauliska diskbromsar kommer särskilt till användning när det är blött ute. Framgaffeln är av kolfiber och tillsammans med de breda däcken tar detta upp mycket av vibrationerna från vägytan. Även bakre triangeln är optimerad för god vägkontakt och minskar vibrationer.

Den här cykeln är lite tyngre, men det är ändå inte vikten utan hur aerodynamisk man är som avgör hur hög fart man kan hålla.

En cykel med fina komponenter och ett bra val som första landsvägscykel.


5. LaPierre Pulsium 3.0 2022

Gå till produktsida

Snygg, bra pris

Hjulen, växlar, fälgbroms

En bra instegscykel till ett rimligt pris och med komfortabel sittställning - både för motionärer och nybörjare. Jag tycker också att den är snygg vilket man inte ska förbise.

En billig, tyngre kolfiberram och växlarna i lägre prisgrupp gör att du kan få en så pass bra cykel till ett så lågt pris.

Det är lite krångligt att uppgradera till dyrare växelgrupper, men det är som sagt ändå hjulen som är viktigast att byta ut om man ska bli snabbare.

Cykelns fälgbromsar sliter tyvärr på fälgen och är sämre än skivbromsar när det är blött ute.

Det är 28 mm breda däck på cykeln som standard. Det gör att man med rätt lufttryck minskar vibrationerna i händerna väsentligt. Det följer med pedaler vilket är udda, men de är inte mycket att hurra över. Den här cykeln är ungefär 10 kg tung.

En superb cykel med billigare komponenter och ett utmärkt val som första landsvägscykel.


Jonas Jönsson
Jonas JönssonExpert inom cyklar

Mitt cykelintresse har varit stort redan sedan barnsben där jag cyklade till alla min aktiviteter. I början lekte man mest men började tidigt modifiera och göra mina cyklar bättre. Hoppade skuttade och körde mycket i terräng. Cyklade med en kompis som hade landsvägscykel och blev såld direkt. Jag fick min första racer när jag var 14 år. Idag har jag 8 cyklar för alla möjliga aktiviteter (landsväg, tempo, mtb, pendlar, hopfällbar, cross, damcykel, elcykel) . Jag underhåller och mekar dessutom med alla familjens cyklar (2 barn och fru).

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer