Kategorier
Prisjakt

Ett år med pandemin – sakerna svenskarna suktade efter 2020

Sexleksaker, schack och stormkök

Text:
Daniel Haaf

Publicerad:
25 mars 2021

Uppdaterad:
29 mars 2021

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

Ett år har gått sedan coronapandemin nådde Sverige och de första restriktionerna utfärdades av myndigheterna. De flesta av oss har påverkats på något vis av pandemin och det märker vi på hur vårt köpbeteende har förändrats under året som gått.

Vår statistik visar att flera produktkategorier har ökat i intresse med historiska proportioner. Främst inom hälsa där handsprit och febertermometrar skjutit i höjden, men även för hemmakontoret där webbkameror står ut från mängden med en extrem intresseökning.

– Pandemin i sig och myndigheternas restriktioner och rekommendationer har lämnat ett tydligt fotavtryck i handeln. Under pandemiåret har svenskarnas handlat online på helt nya sätt och vi har aldrig sett så stora svängningar i köpintresse, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

⛷ Svenskarna längtade efter längdskidor i januari 2021

🎮 Stort intresse för gamingrelaterade prylar under hela pandemin

📺 Tv-serierna Mandalorian och Queens Gambit påverkade vårt köpbeteende

🎾 Många svenskar började med padel och hemmaträning under pandemin

Vi förbereder oss för kris

När pandemin drog in över Sverige i mitten på mars såg vi en stor intresseökning i kategorin hälsa. Köpintresset för handsprit och febertermometrar ökade med 470 respektive 940 procent.

Samma månad såg vi att frysboxar var mycket populära med en intresseökning på 375 procent när många ville bunkra upp med mat inför den stundande krisen. Även träningstillbehör klättrade uppåt med 201 procent i takt med att allt fler valde att träna hemma istället för på gym.

Lästips

Många svenskar började med padel under 2020. Foto: DavidPrado, Adobe Stock

Hemmajobb och sexleksaker

I takt med att kontoren stängdes och allt fler började arbeta hemifrån så steg intresse för kontorsprylar.

I april var det nästan omöjligt att få tag på en webbkamera efter att köpintresset ökat med hela 1 941 procent. Även kontorsstolar och datorskärmar ökade kraftigt med 330 respektive 134 procent samma månad.

Mer tid i hemmet gjorde även att svenskarna hittade andra sätt att göra vardagen roligare på – detta märks bland annat i att svenskarnas köpintresse för sexleksaker sköt i höjden under april.

Efter våren tog hemmestrarna över när det inte längre gick att resa utomlands. Det gjorde att svenska konsumenter istället letade efter andra roliga sätt att tillbringa sommaren på. När vi kollar vår besöksstatistik ser vi att golf, fiske och vandring var riktigt populära under sommarmånaderna.

Vi kunde även se att många tog tillfället i akt att börja med padel, en kategori som ökade med 270 procent under juli månad. Andra populära sysselsättningar sommaren 2020 var att göra pizza i ugn och spela sällskapsspel.

– Under juli kunde vi exempelvis se att många var intresserade av att göra om i sina hem, produkter som cirkelsågar och vitvaror fick ett ökat intresse. Man kan även se att coronapandemin bidragit till ett ökat sug efter gaming och spel. Under nästan hela året har köpintresset för den här kategorin varit högre än normalt, säger Oscar Hagman.

Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjak, har koll på statistiken. Foto: Prisjakt

Köpbeteenden i pandemins kurvor

När sommaren passerat och höstvädret började göra sig påmint så verkade smittspridningen minska. Det avspeglade sig i köpintresset och vi såg att många återgick till gamla köpvanor.

Det ändrades snabbt igen när andra vågen tog fart. Den 16 november kom nya riktlinjer från regeringen med förbud för fler än åtta personer att samlas. Dagen därpå, den 17 november, inträffade dagen då flest personer valde att söka på munskydd hos Prisjakt.

Detta är ett tydligt exempel på hur myndigheternas kommunikation direkt påverkat våra köpbeteenden.

Vad vi tittade på på TV:n eller paddan påverkade oss

Inte bara coronapandemin påverkar vårt köpbeteende. Även två av 2020 års populäraste tv-serier visade sig mycket influella – nämligen andra säsongen av Mandalorian och schackserien Queen's Gambit.

När tv-serierna släpptes sköt sökningar efter Star Wars-relaterade prylar och schackbräden i höjden på Prisjakt. Sökningarna ökade med hela 485 respektive 546 procent enligt vår sökstatistik.

Köpintresset för grafikkort ökade kraftigt med 222 procent under slutet på året. Det är en produktkategori som är hårt ansträngd med stora komponentbrister och att få tag på ett grafikkort idag är nästan omöjligt. I den här artikeln går vi igenom anledningarna till bristen på grafikkort och hur det ser ut på begagnatmarknaden.

Prisjakt Consumer Interest Index, ett verktyg som rapporterar svenskarnas köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika produkter och kategorier. Denna specifika undersökning baserades på flera miljoner svenskars aktivitet på Prisjakt, månad för månad under perioden 1 mars 2020 - 10 mars 2021 jämfört med samma månad året innan.

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.