Vi köper allt större tv-apparater – så har priserna ändrats

Storlekarna ökar, men genomsnittspriset har gått ner

Text:
Daniel Haaf

Publicerad:
20 januari 2021

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

Pandemin gör att vi stannar hemma i en större utsträckning än tidigare. Istället för att åka på semester försöker vi roa oss hemma, och det får många att köpa en ny tv att hänga på väggen.

Enligt branschorganisationen Elektronikbranschen vill svenska konsumenter helst köpa modeller på 65 tum eller större. Och enligt organisationen har försäljningen ökat med hela 50 procent mot 2019.

Vi har tagit temperaturen i kategorin med hjälp av vår statistik och ser hur priserna har förändrats i takt med att intresset ökar.

Lästips:

Storleken är det viktigaste valet

Storleken har betydelse när svenska konsumenter letar efter sin nya tv.

När vi granskar de populäraste tv-apparaterna från 2018, 2019 och 2020 ser vi en tydligt förändring i intresset för stora modeller.

Under 2018 var bara 47 av våra 100 populäraste tv-apparater på Prisjakt en 65-tumsmodell eller större. Intresset ökade lite under 2019 med 55 modeller – och sköt i höjden under 2020 med hela 79 av 100 tv-apparater.

Efter storleken så är skärmupplösningen och bildskärmstekniken de mest intressanta valen. Svenska konsumenter vill också veta om deras nya tv har HDR-stöd, vilken uppdateringsfrekvens den har och om det är en smart-tv med appar.

Priserna på tv-apparater minskade under 2020

I takt med att intresset för stora tv-apparater ökar så gör också snittpriset för våra populäraste modeller det.

Vi ser att snittpriset på de populäraste modellerna på Prisjakt under 2020 var hela 19 500 kronor. En ökning med nästan tio procent mot året före.

Samtidigt har priserna i produktsegmentet för tv-apparater minskat under året som varit. Den totala prisnedgången enligt vårt Price Index* är runt 12 procent.

Kraftigast ihållande prisnedgång var under sommarmånaderna och bäst kortvariga prisminskningar var under Black Week i november.

* Data från Prisjakt Price Index, ett eget verktyg som kartlägger prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen var 1 000 produkter i kategorin TV under perioden 1 januari - 31 december 2020. Varor som genererar intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor.

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Daniel Haaf nås på [email protected]