Jag lägger en beställning söndagen 1 november.
Leveranstiden ska vara 2-5 dagar och varorna finns i lager.
Den 4 november mailar jag kundtjänst eftersom chatfunktionen är stängd.
Den 5 november provar jag chatfunktionen, det går iväg ett mail istället för att en chat öppnas.
Med tanke på alla andra omdömen som skrivits om Harald Nyborg här är jag inte så förvånad.
6 % ger en "stjärna" och vissa anger att de inte ens vill ge det betyget.
3 % ger 2 "stjärnor".
Kära Harald Nyborg, 9 % av era kunder är MYCKET missnöjda.
Jag fick nyss, torsdag 5 november, ett svar från Harald Nyborg, kundtjänst.
”Jag ser att musfällorna inväntas först i nästa vecka från vårt huvudlager. Så det dröjer några extradagar på din order att komma fram, jag beklagar detta.
Vi är i högsäsong så leveranstiderna är något längre än normala 2-5 arbetsdagar.
Om det inte funkar att ta emot eller att vänta så återkom så får vi makulera din order.
Beklagar väntetiden!”
Jag svarade direkt med en fråga om de kan garantera en leverans under nästa vecka samt att de nu får ytterligare en stjärna/urkasst på Trustpilot.se. De hamnar nog även på Dumpucko.se en konsumentsida.
Vi får väl se hur länge det dröjer innan jag får svar på denna fråga.
De hade ju inte heller någon tanke på att informera mig om att de inte kunde leverera beställda varor inom 2-5 dagar utan att det ska ta mer än en vecka (arbetsdagar).
De borde nog se över sitt IT-system.
De kanske skulle lägga mer tid på att ta hand om sina kunder och sköta sina lagersaldon än att besvara dåliga omdömen här.
Om man gjort det så hade det kanske inte varit så många dåliga omdömen.
Att bedriva e-handel med denna kvalitet håller inte i längden, så på sikt kommer det inte bara vara butikerna som stänger ned, för ingen accepterar dessa förhållanden.
Men Harald Nyborg skriver väl så vanligt att "de ska se över rutinerna". Det har ju inte fungerat än så länge.
Lite andra exempel på hur e-handel ska och måste fungera.
Tisdag 3 november, beställde ett tangentbord från Inet.se. Onsdag 4 november leverans (Göteborg-Stockholm).
Onsdag 4 november, beställde en batteriladdare hos Kjell & Co, den kom idag torsdag 5 november (Malmö-Stockholm).
Tisdag 4 november, beställde ficklampor från Amazon.se, aviserad leverans fredag 6 november (Tyskland-Sverige). Och det ser ut som om leveransen håller, lämnade Danmark i morse.
Rekommendationen blir således enligt nedan.
Handla aldrig något från Harald Nyborg, de är inte seriösa, tar inte hand om sina kunder och verkar ha ett uselt IT-stöd eftersom så många rapporterar att saldot på deras hemsida är rena fantasier. Det som ska finnas i lager finns inte i lager och de återkopplar inte alls med information om detta. Det finns bättre saker än att leka bank åt Harald Nyborg, man tar betalt, men man levererar inte som utlovat.
Nu kommer det säkert ett svar som alla tidigare kritiker har fått, att lagersaldot tyvärr inte stämmer, bla bla bla. SKÄRP ER ISTÄLLET och gör de förbättringar som ni löpande utlovar i era svar.
Uppdaterat 7 november: Jag fick i fredags 6/11 ett svar från Harald Nyborgs kundtjänst. Chatten stängdes tillfälligt av eftersom belastningen var alltför hög, och en person klarar inte av att hantera mail och chat samtidigt. Detta är irriterande, men är folk sjuka får man naturligtvis ta hänsyn till att frisk personal blir överbelastad. Personen i kundtjänst som jag hade kontakt med har varit mycket trevlig i vår korrespondens! Kundtjänst kan ju inte rå för dåligt logistiksystem som säger att saker finns i lager när de inte finns i lager (eller i ett centrallager).
Uppdaterat 9 november: Fick nyss ett nytt besked från Harald Nyborg enligt nedan.
Gällande din order: 1200030487 har tyvärr Produkterna 8500 Musfälla trä 3-pack & 6314 Ekerreflexer 10st du beställt tagit slut i lager. Vi beklagar detta.
Ny leverans förväntas komma in Tidigast inom 1-2 veckor och vi kommer då att sända ut er beställning så snabbt vi kan.
Skulle du inte vilja invänta leverans utan vill ta bort produkten/erna från din order och att vi sänder resterande eller att du önskar makulera ordern, vänligen svara på detta mejl.
Det är väl uppenbart att man inte kan lita på Harald Nyborg och deras lagersaldon. Först vänta en vecka och så får man produkterna i lager TIDIGAST om 1-2 veckor. Räknar med 2 veckors leveranstid till lager och ytterligare en vecka för att få sakerna är vi uppe i 5 veckor totalt. För leverans av musfällor, reflexer till ekrar på en cykel och måltavlor för skytte. Måltavlorna kan jag köpa i närmaste sportbutik, typ XXL, reflexerna är dyrare på Jula men finns inne, musfällor köpte jag 4-pack på Dollarstore för 10 kr i helgen. Kollade precis nu, både reflexer och musfällor finns i lager enligt deras hemsida. Toppenföretag, eller hur.
Jag har naturligtvis makulerat hela beställningen. Två av produkterna finns att köpa på Jula, i lager och i butik, ett saldo som stämmer. Musfällor inköpta på DollarStore.