Prisjakt

thomasr83

Medlem sen 2006-05-07
33
Bidrag
38
Hjälpsamröster
nVidia Shield TV 16GB (2017) (Remote Only)
Full Star 1
4.9
(15)
t
thomasr83
33 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 7 år sedan

Uppdatering: Nu har den fungerat väldigt bra ett tag. Har fått nån uppdatering sen förra omdömet så jag antar att det är det som har löst problemen för mig. Kan hacka till ibland men det händer så pass sällan så det är inget som stör mig. Enstaka lokala filer kan få Kodi att stängas av, om det är en bugg i Kodi eller om själva filen är trasig på nått sätt vet jag inte, men ofta går det bra att starta upp igen och fortsätta där man var. Svårt att säga om det är strul med spelaren, Kodi eller filen. Nu är jag så pass nöjd att jag har rekommenderat den till 2 andra kompisar, och båda är lika nöjda. Jag lämnar kvar mitt gamla omdöme för dom som vill läsa, men det gäller alltså inte längre. Gammalt omdöme (3/10 i betyg): Tyvärr ganska värdelös som mediaspelare eftersom det mesta materialet hackar vid uppspelning oavsett upplösning och källa. Jag har bland annat provat 1080p och 4K i Plex och Kodi (lokala filer) och i Netflix och Youtube (streama från internet). Jag har även provat olika work-arounds som sägs lösa problemet, som CPU loop, men märkte ingen större skillnad. Problemet kvarstår tyvärr. Bortsett från att det hackar till regelbundet så flyter det i övrigt på väldigt bra, även i 4K. Så potentialen finns (därav 3 i betyg), men nVidia har uppenbarligen gjort något fel. Läser man på internet så kom inte problemet förrän vid en uppdatering i januari 2017. Jag köpte min i november 2017 så det är inget jag kan bekräfta. Jag skulle INTE rekommendera någon att köpa den här så länge problemet inte blir fixat, och som det ser ut nu så lär det inte bli det heller. Jag skulle inte ens rekommendera den här spelaren om man lyckas lösa problemet genom nån work-around. Det är nVidias jobb att leverera färdiga produkter som fungerar som dom ska. Mer info finns om man googlar, eller så kan man läsa på: https://forums.geforce.com/default/topic/1014124/smooth-video-playback-issues-dropped-frames-stutter-judder-/ Övrig info: Lokala filer kommer från en NAS med RAID10 och Gigabit-nätverk, internetuppkopplingen är 250/100 Mbit. Min dator kan spela upp samma filmer problemfritt och Netflix och Youtube som appar på TV:n fungerar perfekt, även i 4K. Så det är uppenbart att det är nVidia Shield TV som är orsaken till problemet.

Bauhaus
Bra
(500+)
t
thomasr83
33 omdömen
Utmärkt7 år sedan

Bara handlat från Bauhaus en gång på nätet och det gick utmärkt. Bra pris på grejerna och fick paketet 2 dagar efter beställning. Hade gett full pott om jag hade fått det på 1 dag, men det är absolut inget att klaga på ändå. Hade jag läst betygen här innan så hade jag antagligen inte beställt, men brydde mig inte i att kolla när det gällde ett så pass känt företag. Nu när jag redan har en bra erfarenhet så kommer jag att fortsätta beställa härifrån i framtiden också, men bara saker som jag absolut inte behöver ha direkt.

Nokia 6.1 Dual SIM 3GB RAM 32GB
Full Star 1
4
(6)
t
thomasr83
33 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
7 år sedan

Det första intrycket var extremt bra, en sån välbyggd mobil oavsett prisklass har jag inte använt många gånger tidigare. Och med tanke på priset så är det helt oslagbart. Efter lite användare så inser jag att kameran är mer eller mindre värdelös. Jag hade inte förväntat mig toppklass, men jag hade förväntat mig mer än det här. Den funkar för att visa någon annan vad man gör, men är inget att använda för bilder som man vill spara. Lite smålaggig relativt ofta vilket jag inte hade förväntat mig, klart sämre flyt än Nokia 7 Plus trots att båda har budgetprocessorer. Vet egentligen inte hur mycket som skiljer mellan Snapdragon 630 och 660. Sedan säkerhetsuppdateringen i maj så startar den om sig flera gånger per dag, trots att jag har provat att göra en hard reset och en soft reset. På internet finns det många som har råkat ut för samma problem så det är inte något som beror på mig. Ett sånt problem känns inte acceptabelt för en ny mobil idag. Gör dom inga tester innan mjukvaran släpps ut? Nokias inbyggda support kommer med förberedda "Kalle Anka-svar" som att man ska undvika att köra spel och alltid ha wifi, mobildata och Bluetooth avaktiverat för att undvika att den startar om sig. Jag förstår att det är supporten som är värdelös och inte mobilen, eftersom den inte startade om sig innan uppdateringen, men eftersom ingen av mina tidigare mobiler har haft inbyggd support alls på det sättet så drar jag inte ner betyget pga av det. Det finns säkert nån enklare fråga som dom kan hjälpa till med. Fingeravtrycksläsaren ser vid en första anblick ut som vilken som helst, med en bra placering på baksidan. Dock visar det sig att den sitter lite för lågt så att fingret hellre vill vara och peta på kamerans lins. Sen är själva läsaren för liten så det verkar som att man ofta placerar fingret fel vilket gör att man måste prova flera gånger. Om man fokuserar och sätter fingret rätt direkt så fungerar den precis lika bra som alla andra, men i verkligheten är får man ofta göra flera försök innan man kommer in i mobilen. Har man ett skal på som gör det lättare att hitta rätt så blir det troligtvis bättre, men vem vill sätta ett plastskal på en aluminiummobil och bli av med känslan av kvalité i handen? Slutbetyg: Mycket mobil för pengarna men jag skulle inte rekommendera den just nu pga mjukvarubuggarna. I dagsläget rekommenderar jag istället Nokia 7 Plus som trots att priset är en tusenlapp högre troligtvis är den mest prisvärda mobilen på marknaden. +Android one +Bra batteritid +Extremt hög byggkvalitet -Väldigt buggig efter uppdateringen -Värdelös kamera -Fingeravtrycksläsaren