Prisjakt

nattugglan

Medlem sen 2005-07-30
59
Bidrag
58
Hjälpsamröster
Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR
Full Star 1
4.4
(24)
3 190 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
11 dagar sedan
Köpte mitt nytt för säkert 10 år sedan. Det har fungerat bra, tills nu. Märkte att autofokusen inte riktigt fungerar, seg som tusan och ofta händer inget vid avtryckning. Testade lite mer när jag kom hem och kunde höra skrapande missljud.(troligen inte grus som kommit in utan mekaniken som lagt av) Detta kan ha hänt efter jag stött till linsen vid ett par tillfällen, men tror inte det. Det var inte så hårt, och inte heller samma tillfälle. Minus skärpan, men det går nog inte att begära mer för en zoomglugg i denna prisklass. Nu inväntar jag mer humana priser på spegellösa fullformats-system, då blir det nya gluggar också.
Logitech Wireless Touch Keyboard K400 Plus (Nordisk)
Full Star 1
3.7
(37)
299 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
13 dagar sedan*
Stor besvikelse att det inte fungerade till den TV-smart-Android-box jag köpte från Kina. Många symboler sitter på helt fel knappar, t.ex vill du skriva slash ( / ) så går det inte, och vill du skriva "&" så sitter den symbolen på en annan knapp. Till min PC funkar tangentbordet som den ska. Som tangentbord gör den sitt jobb. Lite plastig kanske. Touchpaden kunde varit dubbla storleken - den är väldigt liten men gör sitt jobb, men då får vara försiktig på fingret. Hela tangentbordet motsvarar inte ett fullstort, utan snarare en 13" laptops storlek.
*Redigerades 13 dagar sedan
Vitvaruexperten.com
Bra
(255)
Usel
7 månader sedan
Såhär skriver de om ett kylskåp jag just tittat på, länkat från Pirsjakt : "Ett exemplar nersatt i pris då produkten har fyra mindre bucklor på kyldörr samt skrapmärken. " Längre ner på samma sida: ......"Outletprodukt är en ny oanvänd vara som är kraftigt rabatterad jämfört med motsvarande produkt i originalemballage. En outletprodukt kan t.ex vara en utgående modell, komma från en mässa eller utställning eller en produkt vars emballage gått sönder. I vissa fall kan produkten även ha en lite skada/repa (dock aldrig på front)." Detta skåp hade otroligt fula bucklor på dörrarna, fronten alltså. Man skriver också att outletprodukter är utgående modeller osv - men man nämner inte att majoriteten produkter kommer från försäkringsbolag o butiker - gods som blivit transportskadat från butik till kund, eller från lager till butik. Oseriöst.
HP Store SE
Bra
(282)
Usel
8 månader sedan*
Beställde laptop och enligt hemsidan skulle produkten skickas om 5-10 arbetsdagar. Vid beställning kunde jag se att förväntat leverans skulle ske bara 3-4 dagar efter lagd order! Imponerande! ..status "packetering". Den fjärde dagen kom och jag loggar in flera gånger för att se status - nu är statusen ändrad, nu är varan inte under packetering utan "inväntar lagarstatus" och leveransdatum framflyttat ytterligare 15(!) dagar. HP lockar troligen med korta leveranstider som de i praktiken aldrig håller. Vi får se hur många veckor detta kommer ta. Undrar om datorn ens finns tillverkad. Lenovo är lika usla. Jag kommer troligen aldrig köpa dator mer på webben, utan bara direkt i butik. Uppdatering kommer. *uppdatering. datorn kom snabbare än deras förlängda uppskattade leveranstid. 10 arbetsdagar, det får anses som ok. så jag ändra betyget från usel till ok. det ska tilläggas att datorn hade flammig skärm, svårt att se men det finns där. jag fick den utbytt o detta gick på några dagar(bra!) tyvärr har nya datorn samma defekt. Jag har nu önskat att de återköper så får jag leta annan dator o märke.
*Redigerades 7 månader sedan
Gitarren
Bra
(79)
Usel
8 månader sedan
Köpte 3st nylonsträngar till akustisk gitarr. Märket på strängarna : Aranjuez. Strängarna var alla 3st D-strängen. Alla strängar gick sönder inom en 2v period. Den tredje strängen satt jag bara på, spännde upp, o spelade aldrig, men den gick också sönder efter ca 8 dagar. Jag mejlade Gitarren.se o berättade detaljerat och att jag spelat på samma gitarr i 30år och har aldrig i mitt liv varit med om detta tidigare. med mitt spelande, brukar D-strängen gå av efter 1-2 år. Gitarren.se skickade ett väldigt standardiserat svar där man nämnde alla olika orsaker till varför en sträng kan gå sönder, där man vill skylla på att gitarren är felaktig. Gitarren.se ville inte ta på sig skuld. Med tanke på det standardiserade svaret så är jag övertygad om att de fått många mejl om dåliga strängar. Jag kontaktade Sveriges största återförsäljare av instrument och frågade om modellen av strängar jag köpte, vem som äger varumärket, men fick inga mer svar än att varumärket inte längre säljs. Min teori är att strängarna antingen var feltillverkade, usel kvalitet, för varmt förvarade eller helt enkelt väldigt gamla där plasten i strängarna hunnit torka ut. Hade inte kostat Gitarren.se många kronor att återbetala mig eller skicka nya strängar, men de är fula fiskar och vill hellre ha dåligt rykte.
Lenovo SE
OK
(13)
Usel
9 månader sedan*
Efter 4mån(!) väntande blev min drömdator(troligen) tillgänglig att beställa på Lenovo.se, äntligen. (Lenovo har extrema produktionsproblem världen över och folk väntar o väntar.). 27 nov slog jag till på deras svenska sajt. Redan 28e hanterades varan på lager i Holland. 30e kom den till Arlanda, rätt imponerande. Dock verkade den fastnade på UPS central i Järfälla. Jag ringde UPS 3 december och frågade om status - :"dem är borta, ring Lenovo och be om en ny så får de reklamera den andra" Jag ringer Lenovo o berättar om läget (tyvärr ingen support i Sverige). De ber mig avvakta tills Lenovo hör av sig. Jag ringer Lenovo igen den 8e december. Denna gång la kvinnan i supporten på luren efter min vänliga förklaring om läget. Jag ringde igen, dålig uppkoppling då jag troligen hamnade i Indien. Mannen bad mig avvakta lite till, men berättade att ärendet är eskalerat. Jag berättar att det finns 2 laptops i lager o h ber dem skicka en av dessa till mig innan de tar slut igen. Det svarade han inte på. Får ett mail samma dag som bekräftar vårt samtal o h man säger att UPS börjat en utredning den 8 december, alltså 5 dagar efter att UPS Sverige sagt till mig att paketet är borta. Lenovo skriver också att jag kan beställa en ny dator om det visar sig paketet är borta efter utredningen. Kommer inte finnas några att beställa, nu är lagersaldo 0. Praxis är att företaget Skickar ut en ny dator, men tydligen vill inte Lenovo erbjuda mig detta , för att de vet att det inte finns några och lägger "ansvaret" på mig istället. Så grymt besviken. Enligt köpeavtalet måste jag vänta 30 dagar innan jag kan ansöka om hävning av köp. I skrivande stund ser jag att datorn är beställningsbar igen, till samma pris. Vågar jag beställa eller blir det samma strul igen? Tänk om dator 1dyker upp sen? Då måste jag strula med en återleverans, som också kostar flera hundra. Fy katten för Lenovo! Jag kan läsa på nätet att UPS sällan åker hem till folk, utan gör en megafuling och åker direkt till utlämningsställe för urlossning av paket. Många på nätet som vittnar om detta, även i denna tråd.
*Redigerades 9 månader sedan
LG OLED65CX6
Full Star 1
4.5
(49)
19 990 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
10 månader sedan*
Om tillverkarna får bort den glatta reflekterande ytan som OLED har så skulle detta vara den optimala tv´n, 10 av 10. Om man tittar på nätet när folk recenserar produkter så pratar man ofta om svärta, rörelsehantering, blooming, inbränning mm, men sällan nämns displayreflektioner, och om det görs, så läggs ingen större vikt vid detta. Jag personligen tycker reflektioner är lika viktigt som den generella bildkvaliteten.Jag personligen byter gärna bort den extrema OLED-svärtan mot en icke reflekterande display - därför är jag mer nöjd med toppmodellerna från SAMSUNG/SONY LED, som ändå har mycket bra svärta. Jag har samma resonemang vid laptop-köp. Blanka skärmar o dess reflektioner är mycket irriterande. Även ett hyfsat nersläckt rum kommer ge reflektioner. De reflektioner som OLED har är extra jobbiga för ögonen då själva reflektionerna ser ut att komma från en sorts plastfilm som inte bara ser ut som en hinna utan också en ojämn hinna. Om du lyser med ficklampa på skärmen och rör lampan i sidledes så kommer du se att reflektionerna inte är jämna utan det reflekterande ljuset kommer röra sig som en badboll gör på vågorna, och dessutom ändrar badbollen storlek. Du kommer se detta när du rör lite på huvudet i soffan medans du tittar på TV och fokuserar blicken på ev. reflektioner.
*Redigerades 9 månader sedan
Samsung QLED QE65Q95T
Full Star 1
4.1
(5)
14 990 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
10 månader sedan
För att vara en bakbelyst LED så är denna TV väldigt slimmad, kanske den mest slimmade LED, och faktiskt mer slimmad än sina småsyskon i samma serie (Q8 Q7 Q6). Jag står inte ut med blanka reflekterande OLED därför är jag fortfarande LED trogen. Denna TV tycker jag är bäst i klassen eller delad första plats med SONYs 9-serie - dock är SONYs LED dubbelt så tjocka vilket inte är så läckert när den ska upp på väggen - stående på bord kvittar det. MEN! - Sonys 65" TV kostar idag 13,000kr vilket är no brainer! Trots denna fantastiska Samsung så är priset helt galet. I skrivande stund kostar 65" 30,000kr. Det är 5,000kr mer än LGs OLED CX flaggskepp i samma storlek. (OLED som på marknaden anses som exklusivare än LED). Och det är 17,000kr(!) mer än SONYs motsvarande TV. Summerat: Köp denna Samsung om du vill betala 17,000kr extra för plattare TV på väggen. Annars köp Sony.
Philips Sonicare ProtectiveClean 4300 HX6800
Full Star 1
3.8
(12)
577 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
ett år sedan*
Imponerande batteritid. Jag kan tycka att de två olika borstlägen är antingen för svagt eller för kraftigt. Jag hade gärna velat ha ett mellanläge, hade varit optimalt för de flesta om jag får bedöma. Minus för att små synliga matrester mellan tänderna inte försvinner, där måste man ta till en vanlig tandborste. För mig är detta en vibrerande "polermaskin" och måste kombineras med antingen en vanlig tandborste eller en elektrisk som "pendlar" i sin rörelse och inte vibrerar. Det ena ersätter inte det andra, så oavsett tycker jag alla bör ha två olika tandborstar. Lite väl höga priser för så enkel produkt - max 400kr är mer rimligt.
*Redigerades ett år sedan
Koss Porta Pro
Full Star 1
3.8
(285)
298 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
2 år sedan*
Enda alternativet för mig. Min erfarenhet av alla olika lurar : - Stora klassiska lurar som man har över örat = Mitt huvud och mina öron blir kokheta, samt att öronen kläms åt om luren inte är stor nog att gå över hela örat. För stora att gå runt med på stan, ser ut som en mupp ;) -Små "in ears" , den lilla klassikern = Jag tror jag har väldigt små örongångar, och alla dessa små lurar ramlar ut ur mina öron. Väldigt irriterande att hela tiden trycka in dem. - Dessa KOSS Porta Pro är det enda som passar mig. Jag har haft dem i många år. Dessutom galet bra ljud, också med tanke på dess lilla storlek. Att de sen är skitbilliga gör ju inget. En liten nackdel, de klämmer lite på mina öron, trots att jag ställt in dem rätt. Min skalle är väl lite för stor för modellen. Men kanske jag med våld vågar böja ut dem lite. *Generellt, jag vill inte skaffa trådlösa, eftersom jag inte vill vara beroende av batterier, samt skönt slippa strålning.
*Redigerades 2 år sedan
Sida 1