Prisjakt

one_andy

Medlem sen 2012-10-11
88
Bidrag
113
Hjälpsamröster
Apple AirPods Max Wireless Over-ear Headset
Full Star 1
3.9
(52)
6 495 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Köpta i Svart på Apple för 6700 kr 2022-02. Dock återlämnade till förmån för begagnade för 3000 kr (med liten repa på ena kåpan, dock inget som stör). De får 3,5 stjärnor för det priset, men enbart tre stjärnor till nypris 4800-6700 kr i skrivande stund. OBS! Om du klarar av AirPods Pro så finns ingen som helst anledning att välja dessa, då de inte är bättre ljudmässigt eller på något annat sätt och är snarare väldigt otympliga och kan inte användas under en mössa, skidhjälmen, cykelhjälmen e.dyl. Så mitt korta svar är att inte köpa dessa, utan AirPods Pro istället. TIPS: Man kan köpa dem båda genom Apple och prova dem för att sedan lämna tillbaka de man inte gillar, inom 14 dagar, så länge man inte gör någon skada på dem. ——————— UPDATE 1 mån: 1. Störde mig enormt över att de är så obehändiga att ta med sig. Man är hela tiden tvungen att tänka om man verkligen behöver ta dem med sig. Visst gäller detta mer eller mindre alla over-era, så här är vi olika, men för mig var det droppen. Därtill är man alltid lite för rädd att de ska repas. 2. Jag blir mer yr i dessa än med ANC (Active Noise Cancellation) i Pro. Gäller förmodligen pga att de trycker runt öronen och att man blir lite varm samt allmänt känner sig instängd. 3. Tycker att de är något tunga/otympliga på huvudet, man kan tex inte luta sig i flygplansstolen eller ligga på sidan i soffan utan att komma åt kåporna, vilket är mycket ofunktionellt. Sedan tycker jag inte om att gå runt och se ut som en DJ. = Detta gjorde att jag sålde dem och köpte ett par AirPods Pro 2021 för 2100 kr! Tycker att basen och ljudet i allmänhet låter väldigt snarlikt samt att man kan ha med sig dem överallt! Därtill upplever jag att de är snäppet bättre på att stänga ute ljud med ANC på. Så för mig blev de en självklarhet och skulle inte rekommendera Max annat än om man verkligen stör sig på in-ear. Slutbetyget för min del blir 1-2 stjärnor sett till funktionalitet/pris, men det är ju väldigt personligt och hade blivit högre om jag inte hade sett till funktionalitet. ——————— RECENSION 2022 Köpte dessa då jag vill ha ANC på kontoret och för resor. Hade Bose Over-Ear och In-Ear under 2014, men klarade inte av trycket vid ANC samt att jag kände mig yr/instängd med båda. Men ger det ett nytt försök nu och då med Over-Ear som relativt känns behagligare. Dessa är däremot mycket klumpiga på resa (de blir det pga hur sköra de upplevs vara, men de tål mycket mer än vad man kan tro! Även meshen!) och man måste ha dem på sig när man checkar in för att de inte ska ta upp halva bagaget. De är bäst att ha legandes på kontoret, men det är det som är det dåliga, just att de är jobbiga att bära runt på och ta hem! Man kan inte bara slänga med dem i fickan, utan förutom dess fodral så måste man Linda in dem i en påse som skydd. Bara det drar ned minst 0,5 stjärnor. Man kan absolut inte promenera runt med dessa eller andra Over-Ear-lurar då kåporna förstärker vibrationen från stegen som en resonanslåda, vilket bara möjliggör användning eller att man har dem över huvudet när man sitter ned. Förstår inte vem som skulle ”gå runt” med sådana över öronen på stan! Men läs min utförliga nedbrytning här nedanför: PLUS - Bästa NC, utan att man upplever ett tryck. - Transparency Mode är fantastiskt! Och ett måste när man pratar i telefon/Teams för att kunna höra sin egen röst normalt/så som mottagen hör en. - Väldigt balanserat ljud åt alla håll, även ned till 20Hz om man skruvar upp ljudet lite. Skulle säga att det passar de flestas ljudprofil. Men känner knappt skillnad på basen jämfört med AirPods Gen 3 / Pro. - De absolut snyggaste/mest kvalitativa lurarna någonsin och är en revolution designmässigt sett till material och estetik. - Man får inte ont i öronen, vilket man får från vissa andra som trycker en hel del mot öronen, däremot får man lite tryck runt öronen på huvudet istället. - Man kan lyssna medan man laddar dem. - Konnektiviteten och stabilitet när man kollar upp sig till Mac, PC, iPhone och iPad, finns inga andra som ens kommer i närheten. - Man slipper få ont inuti öronen som man får med in-ear och kan låta örongången vila! Detta är enda anledningen till varför jag väljer over-ear och inte in-ear. Hade jag inte fått ont i örongången så hade dock definitivt valt AirPods Pro. Klarar du av dem, så välj dem. De är lika bra, med fördelen att de är små och kan således tas med i alla sammanhang. MELLAN - Jag blir yr av dem! Har upplevt samma med tidigare Bose-NC-lurar, då också Over-Ear. Gäller även när jag inte har NC på, tror att det har att göra med trycket av lurarna mot huvud/tinning vilket påverkar balanssinnet på något vis. - Man känner sig lite instängd. - Även om de är snygga så ser de inte helt konventionella ut, lite som hamburgare tryckta mot öronen, precis som AirPods Gen1/2 ser ut som öronpetare/eltandborstar :). De kunde blivit mer slimmade om kåporna varit rundade. - NC-funktionen har ett vitt brus som är tydligt när det är tyst, men mycket lägre ljudnivå än många andra. - Man måste ladda med Lightning, tycker mest att det är dåligt. - Dessa är enbart gjorda för iPhone/iPad, man missar mycket funktionalitet utan dem och ljudkvalitén är inte lika bra från PC av någon anledning. - Spacial Audio är en gimmick som inte alls går efter iPhones placering, utan när man startar den så utgår den från åt vilket håll man hade ansiktet vänt! Den känner inte alls av telefonen! Oärligt av dem! Tekniskt verkar den således inte alls använda UWB, utan istället använda någon form av Gyro i lurarna. - Tycker därtill att ljudbilden är väldigt lik mina AirPods Gen 3 och Pro för den delen! Vet inte om det är ett minus för Max eller ett Plus för de andra :D, så lade in den här på Mellan. - De borde kunna få mer bas på något sätt, man borde kunna ändra dess profil under inställningar, men det lär komma i framtiden och jag förstår att de pga detta valt att göra dem så balanserade. MINUS - Måste säga att priset på 6700kr är på tok för mycket! Särskilt om man jämför mot AirPods Pro som IMO har väldigt precist liknande ljudspektra, ANC och transparency mode. Dessa borde snarare kosta 4000kr-4500kr hos Apple. Detta drar av 1,5 stjärnor till 3,5 stjärnor. - Hårdare tryck på lurarna mot öronen än andra lurar, man känner sig instängd och blir lätt yr, ska se om jag vänjer mig. - Man kan inte hålla dem runt halsen, annat än om man spegelvänder dem. Hur tänkte Apple här? - Man kan inte fälla ihop dem! Även om de har alla förutsättningar för att kunna fällas ihop. - Fodralet skyddar inte lurarna nämnvärt och ser ut som en BH eller väska, lite som AirPods case ser ut som en floss-case :) - Allt som allt är de väldigt tunga, men helt ok - Med fodralet känns det som att de väger minst det dubbla mot all andra lurar. - Trycker lite hårt, man blir yr - Inte bästa placeringen av volymreglaget, de borde bytt plats med NC-knappen. - Det är otympligheten som drar ned ytterligare en halv stjärna till 3 stjärnor. - Dålig batteritid med tanke på hur stora och tunga de är! De borde kunna klara 40h som många andra, dvs. inte bara 20h som nu! Snålt! - Ej Ultra Wide Band! Apple kommer garanterat gå över till det hösten 2022/2023 för HQ-ljud och skippa LQ-Bluetooth. Men av någon oförklarlig anledning så har bara AirPods Gen 3 och Pro den funktionen! Fy Apple! Man måste alltså ha kabel för max ljudkvalitet. - De laddar ur sig på 4-6 dagar, även om man inte använder dem 20h och trots att man har dem i fodralet. Detta pga. att man inte kan stänga av dem och delvis pga FindMy, men märkte ingen skillnad av att stänga av det. Pga att cyklerna går ur så ofta, så kommer batteriet inte hålla så länge. Skulle tippa på att användningstiden halveras med till 10h om tre år och jag förväntar mig kunna använda dessa i 5 år till detta priset! Jag lämnade tillbaka mina till Apple (man kan göra det med alla deras produkter inom 14 dagar) och köpte istället ett par likadana men begagnade för 3000 kr. Man kan hitta nya för 4000 kr, MEN då får man inte svarta, den färger kostar av någon anledning alltid mer! Finns inte att hitta under 4800kr för tillfället. Tycker att de inte är värda mer än 4000 kr och 3000 kr är för mig ett rimligt pris.

Hövding 3 Cykelhjälm
Full Star 1
2.8
(17)
2 995 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

ANVÄND ALLTID HJÄLM NÄR DU CYKLAR/SCOOTRAR! Här följer mina utförliga tester sedan 2019: Fantastisk och bättre än föregångaren. Lite dryg på min räser och med för stor ryggsäck. Väldigt dyr, fick dock denna uppgradering då min 2.0 löstes ut. Men vilken räddning denna är! Finns ingen hjälm som kommer i närheten av hur denna skyddar. Lite obekväm och lite dyr vilket drar ner en stjärna. Samt att synken till appen bara drar massa ström och ändå inte synkat sträckan, så stängde av funktionen helt efter en månad. Mycket bättre utan den funktionen, även om man saknar att den nu inte kan meddela ens kontakter om den löses ut. Min ”kostade” 3000 kr vid köptillfället Jan 2020. Vi har sedan dess inköpt ytterligare fyra hjälmar i nyskick för runt 1500-2000 kr vardera över Blocket. Tips. Används Solids försäkring för 250 kr/år så kan ni eliminera självrisken på er privata försäkring utifall att Hövdingen löser ut. Batteritiden 2023 är 11h nu när de löst batteriproblemet och det räcker att ladda vart 6:e vecka för någon som har 10 min enkel väg på cykel till jobbet. Den fungerar även på el-sparkcykel (el-scooter) och löser ut perfekt när man halkar till under körning. Hövding har dock meddelat att de utvecklar en separat Hövding för just el-sparkcyklar då de menar på att det är svårt för mjukvaran att skilja på om man cyklar eller åker scooter och att de måste optimeras på så pass olika sätt att de kommit fram till att de vill ha två olika varianter. MEN enligt mina tester som jag utfört både med Hövding 2.0 och med Hövding 3.0 sedan 2019 så fungerar båda helt perfekt på scooter utan att lösa ut falskt och de har löst ut varenda gång jag trillat framåt över styren på min scooter, eller halkat till i en sväng. Så Hövding, SNÄLLA, godkänn den för scootrar så att försäkringen kan börja gälla där! EDIT 2023 ——————— SÅ ÄNTLIGEN HAR DE LÖST BATTERIPROBLEMET! Det tog bara 3-4 år innan Sthlm-bolaget som gör mjukvaran till den interna hårdvaran åt Hövding löste det. Men nu så, genom uppdateringen som kom ut februari 2023 så fungerar äntligen samtliga hjälmar som de ska. Gjorde ett batteritest och den höll laddningen i drygt 6 veckor och användes ca 8 gånger i veckan, dvs. totalt ca 45 gånger och den totala batteritiden under användning blev 11h och 15 min! Wow, det är tom. bättre än Hövdings utlovade 8h och detta på en hjälm som är 2 år gammal. Men man måste ladda den upp till 12h för att verkligen få in all ström :D. Det räcker mao att ladda vart 6:e vecka för någon som har 10 min på cykel till jobbet. Den började pipa efter 8h, men höll som sagt ytterligare drygt 3h efter det. Muï Bíen! Över Blocket kan man dock köpa dem för 1500 - 2000 kr, men många säljer utan kvitto, även fast att de har förpackningen, men de påstår sig ha fått dem som julklapp/firmapresent, vilket kan stämma. Till det priset får den dock definitivt 4 stjärnor, kanske tom. 5 stjärnor, men ligger kvar på 4 stjärnor.

Rapoo M300 Silent
Full Star 1
3.5
(2)
173 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Mycket bra mus för 230 kronor! PLUS Tysta knappar! Kommer med batteri. Har RT och BT Man kan lägga RF-sändaren inuti musen! Den snyggaste musen jag sätt. Ergonomisk då den är så liten, för bäst ergonomi är om man kan nypa knapparna lite som Apple Vision Pro (we are talking about the future here!). MINUS MEN när man trycker ned skrollhjulet så låter det mer än skrollhjulet på vanliga möss! Och jobbar man i 3D där man måste trycka ned skrollhjulet oftare än vad man klickar på de vanliga knapparna, så blir detta kontraproduktivt. So, that's a bummer, som man brukar säga i Staterna. Nåväl, blir en fyra pga det. BT har också lagget som blir när musen stått stilla i några sekunder, vilket är störigt IMO, men det kanske går att stänga av det "viloläget" från Windows? Finns dock inte i musens inställningar via Kontrollpanelen. RF fungerar bättre, men musens accelerationsmjukvara fungerar inte så bra som på andra möss, så det är en dåligt adaptiv servostyrning om man säger så, vilket gör att jag inte kan arbeta i 3D med musen om jag inte måste. Kanske även finns BT som uppdateras oftare, typ BT 5.3? Men inget jag hört om och vill inte chansa på en mus för 1000 kr. SLUTSATS Behåller min Logitech G305 med RF på jobbet och använder denna hemma för enklare 3D-arbeten, då denna inte har samma precision och algoritm för pekaren. Återkommer med en mer utförlig recension.

WD Elements Portable USB 3.0 5TB
Full Star 1
4.4
(3)
1 438 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
Redigerades 3 år sedan

Fantastisk hårddisk. WD har alltid fungerat felfritt de senaste 12 åren! Tänk att man kan ha så mycket plats i ett så litet format och riktigt snabba är de också! För 1200 kr är det ett kap. Tips: Glöm inte att köpa minst två stycken, så att du har en säkerhetskopia av den ena! Förvara dem gärna på två olika platser, t.ex. en på jobbet, utifall du får inbrott hemma eller huset brinner upp.

Logitech G305 Lightspeed
Full Star 1
4.4
(71)
242 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Billigaste och skönaste musen med denna design. Använd sedan 2018 i 3D-design dagligen på jobbet. MEN, LOGITECH, VART ÄR USB-C! VAD ÄR PROBLEMET, JAG FÖRSTÅR INTE!? PLUS - Billig - Mycket mycket lång batteritid - AA batteri så man slipper en specialkabel för att ladda - Bra knappar för fram/bak i mappsystemet - Bra skillnad på de olika hastighetsvalen - Lätt vikt - Plats för sändaren inuti musen, under locket. MELLAN - Skön design för vad den är, men föredrar mer ergonomiska möss, men de är svåra att få tag i, dvs. sådana som man nyper med fingrarna och inte blaffiga vertikala möss, som bara är en gimmick. - Man kan inte ladda den med kabel, men också skönt att kunna byta batteri och ladda det separat själv. Hade dock föredragit om man kan ladda den via USB-C lika Lenovos senaste riktiga USB-C-mus. - Ok precision och latens, men inte lika bra som trådad, men finns ju inget alternativ med UltraWide-Band, men hoppas det kommer snart, så att vi får ned latensen till nära trådad hastighet. MINUS - INGEN USB-C MOTTAGARE! - Högt klickljud, men man vänjer sig väldigt snabbt, de borde dock börja dämpa klicket som standard. = Vill ge den en trea pga minus-sakerna, men ger den en fyra pga. priset och allt annat plus.

Amazfit Band 5
Full Star 1
3.7
(7)
179 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
Redigerades 3 år sedan

Fantastisk pryl! Kostade därtill 270 kr! Har t.o.m. automatisk sömnavläsning, det hade inte ens Apple Watch! Den har även automatisk och integrerad stressavläsning, det hade inte ens Apple Watch! En hel veckas batteritid med alla funktioner igång, nu slipper man ladda en-två gånger varje dag som man behövde med Apple Watch. Det enda dåliga är att den inte kunde synka in vissa ändringar efter två veckor, då måste man UnPaira osv. Gör det i så fall på morgonen, så tappar man inte stegdatan. Om den slutar att läsa stress så får man sätta på funktionen igen, den heter ”Pressure monitoring”. UPDATE 2 mån: Den slutade att läsa av puls under träning efter två månader, så drar av ytterligare en stjärna för det till 3/5 stjärnor. Har installerat om den och gjort allt, men den vill bara inte visa live-puls. Blir nog till att köpa en riktig Löparklocka från Garmin, för just träningsändamålen. UPDATE 6 mån: Nu loggar den Hjärtfrekvensen live vid löpning igen. Bra! Men lite för instabil för att höga tillbaka till 4 stjärnor. UPDATE 8 mån: Nu har den fungerat stabilt sedan senaste uppdateringarna. Så jag höjer från 3 till 4 stjärnor igen! UPDATE 9 mån: Måste ändå ge dem 5 stjärnor för att de fungerar så bra och kostar nästan gratis och Sleep Tracking är bättre än Apple Watch och fungerar helt av sig själv! WOW! Man kan därtill köpa nytt armband för 60-100 kr när de går sönder, bara att klämma ut själva klockdelen.

Inet
Utmärkt
(500+)
o
one_andy
88 omdömen
UtmärktRedigerades 3 år sedan

Toppenbutik! De har ofta lägst priser av de fysiska butikerna och det är sällan/aldrig kö när man går dit. De lagar även saker på en gång, ofta lokalt i butiken. Rekommenderas alla dagar i veckan!

Philips 346B1C 34" Ultrawide Välvd Gaming WQHD
Full Star 1
3.9
(4)
4 539 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Har den som min jobbdator. Hade önskat något högre upplösning men perfekt bredd vid 3D-modellering, videoredigering och rendering! Kan tycka att tonen är något röd från fabrik. Går inte att få bort med skärmens inbyggda reglage dessvärre. Återkommer med utförligt omdöme!

Gigabyte Aero 17 YD-73NE548SP 17,3" i7-11800H (Gen 11) 32GB RAM 1536GB SSD RTX 3080
Full Star 1
3.8
(1)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
3 år sedan

Vilken produktionsmaskin och nu nedsatt från 31kkr till 20kkr på Inet! Wow!

Braun Series 7 70-S7201cc
Full Star 1
3.3
(1)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Wow, wow, wow! Även om jag har väldigt känslig hud (HSP), så upplever jag det nästan som slätrakat (jämför rakhyvel) och detta utan vatten eller raklödder! Vågade inte på mig en sådan här då folk säger att man måste vänja sig, men jag har nu torrakat mig två gånger med 8h mellanrum och inte fått någon hudirritation. UPPDATERING: Man får visst en liten finne per rakning, den uppkommer några timmar efter rakningen, men tror att huden kommer vänja sig. Hoppas dock inte det betyder att huden kommer hårdna. Får återkomma några veckor in med maskinen. PLUS Man får med en trimmer MINUS Det dåliga är att man först måste rengöra den med tvål under rinnande varmt vatten och sedan låda den torka innan man kan lägga in den i rengöringsmaskinen. I praktiken betyder det att om man rakar sig på morgonen så kan man inte rengöra maskinen i Cleaning Center förrän på kvällen. Den låter då i några minuter. Kommer nog inte orka rengöra den mer än en gång i veckan eller så. Samt att den tar plats när den står framme, och är inte snygg. Får se hur jag löser det. Minus, rengöringsstarionen är stor. Tag ut det blå medlet och lägg på korken, så torkar det inte ut. Vet ej om måste användas varje. Onödigt då man måste rengöra bladen själv. Mycket bättre än roterande blad från Philips. Däremot märker man av hur stubben växer ut efter 8-12h, vilket med rakhyvel brukar dröja 12-24h. Men oavsett så måste man med denna raka sig varje morgon för att se slätrakad ut under dagen. Rakar man sig på kvällen får man inte samma slätrakade resultat dagen därpå. Så lägg 5-10 min på morgonen för att se fräsch ut. UPDATE: Man får lite små blodprickar och finnar efteråt, vilket drar ned en stjärna. Kanske huden vänjer sig i längden. Jag torrakar, det blir bättre så, men duschar man efteråt så verkar huden bli mer irriterad, snarare än mindre. Rengöringsstationen vet jag inte hur mycket den gör egentligen och den blå vätskan tar slut snabbt och verkar dyr. UPDATE 2: Det blir bättre om man först duschar ansiktet med ljummet/varm vatten, torkar av det och sedan rakar. Följt av en after shave balm. Då brukar huden inte bli irriterad och man får inga små blodprickar eller finnar. Ett tips för er med känslig hud! Man kan torraka, utan att ha fuktat huden med vatten innan, men det är stor risk för blodprickar och finnar efteråt, särskilt för er med känslig hud.