Prisjakt

one_andy

Medlem sen 2012-10-11
88
Bidrag
113
Hjälpsamröster
Apple MacBook Pro (2021) - M1 Max 10C 32C GPU 1TB 16,2" 32GB RAM 1TB SSD
Full Star 1
4.1
(3)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 2 år sedan

Fantastisk! Köpt begagnad för 30 000 kr med 100% batterihälsa efter ett år. Kan i skrivande stund (2023-05) fås för för 32 500 kr på Dustin (de höjde dock priset 13 juli 2023 till 35 000 kr igen och sänkte det till 25 000 kr 1 sep 2023 (dock enbart space grey)), men skulle aldrig betala nypriset vid lansering som var 45 000 kr. Nu är de dock absolut värda pengarna begagnat och 35k är inte jättefarligt, särskilt inte om du kan ta den på företaget. Kommer hålla denna i minst 5 år, men hoppas den kan hålla 10 år som min första MacBook Pro 15" retina från early 2013. KING! PS: Mitt råd är att köpa M1 tills man kan köpa M3 begagnade ett år in. M3 för Pro lär komma tidigast sommar/höst 2024. Men även om du köper denna nu så kommer den garanterat maxa i fem år till (2028)! OBS! För dig som jobbar med utvändig ArchViz av högsta kvalitet i Blender/Maya/Unreal/C4D så räcker inte denna dato, inte ens M1 Max 64GB, då GPUn dessvärre är alldeles för långsam och gör att scener crashar när man scattrar vegetation eller vill röra sig runt med texturerna på. Dessvärre. Då hänvisar jag till en stationär PC via Blocket för 20-30kkr som kommer vara 50-100% starkare generellt och tom. 100-200% bättre GPU (vilket som sagt är bottle neck på denna MacBook) och så kopplar man upp sig till den via Remote från en Macbook Air 13"/15". Så blir den totala prislappen samma/något dyrare, men upplevelsen blir som sagt många gånger bättre. Det går att jobba med denna, även med M1 Max 32GB, men det går riktigt långsamt och det crashar ofta, det samma gäller för 64GB, så följ helst min rekommendation om en stationär PC + en Air som kopplas på Remote. UPDATE 2023-11: Iom. lanseringen av M3 så har äntligen Ray Tracing osv. blivit implementerat i grafikkorten! M3 Max är fortfarande inte lika bra som ett RTX 3090 och kostar ju dubbelt så mycket, men för den som har pengarna och verkligen vill skippa PC, så är den nog definitivt ett alternativ, för 55 000 kr. Men jag hade ändå gått på en beg. stationär för 20-25 kkr och en beg MacBook Air 15" för 15 kk = 35-40 kkr tot. Så kan man investera resterande 15kkr :) PLUS - Batteritiden är fantastisk! Den håller dock inte 20 timmar som de påstår, utan det blir snarare 10h i vardagligt bruk spridet på ca. 3 dagar med Power Mode igång (då har man dock inte 120 Hz, men det gör ingen större skillnad i vardagligt bruk). Viloläget drar dessvärre en del per dygn, ibland upp till motsvarande 45 minuters användning(!) vilket gör att 10h är en realistisk användartid när man har igång en hel del appar (och 1000 safariflikar á la mig) spridet över några dagars användning. Om man bara surfar och kollar på film så håller den däremot 15h. - Ljudet är fantastiskt! Wow! Men man upplever det bäst när man har den i knät eller framför sig. Den duger dock som en bärbar högtalare. Den är så bra att jag ofta hellre vill lyssna på musik från dess högtalare än från mina AirPods Pro, då känslan av basen och ljudbilden gör att musiken känns bättre! Har aldrig varit så bra högtalare tidigare. Vågar inte höja ljudet över 50% då det redan är så starkt! Man vill heller inte förstöra de sex(!) högtalarna! - Fläktarna går inte igång under vardagligt bruk och gör de det så hörs de inte, om man nu inte lägger örat mot datorns undersida. Men är man inte i 3D-program och renderar så går de igång, men de låter inte mycket alls (knappt) när man renderar. Det är bara om man maxar både CPU och GPU som de börjar höras, men då är det långt mycket tystare än vilken PC som helst. - Skärmens färgåtergivning, kontrast, betraktningsvinkel, uppdateringsfrekvens och svarta svärta gör att den känns som en perfekt OLED-skärm, även fast att det är mikro-LED. Däremot så kan man se haloo-effekt när man har muspekaren mot en svart bakgrund i HDR-läge, men inget man stör sig på. Vi får väl vänta till 2025 tippar jag på tills OLED kommer till MacBook Pro, men det är ingen anledning till att uppgradera från denna imo. - Fläktarna är igång på lågt varvtal när man har igång många flikar eller börjar jobba i 3D och rendera osv. De låter minimalt, man hör dem knappt om man har datorn på bordet framför sig. Däremot börjar de låta när man renderar eller jobbar i Unreal Engine e.dyl. Däremot är ljudet mycket behagligare än vilken annan laptop som helst. Det låter som en dov vind och inte som tjutande fläktar. - Skärmens storlek är perfekt för produktivt arbete! Tycker 13" och även 14" dessvärre är för lite. MELLAN - Micro-LED ger av sig ett blått backglow när man har mörkt tema (nattläge) och gult ljus. När man skrollar så hinner inte LED-panelen ställa om kulören, så allt som är vitt blir tillfälligt blått/kallt tills man slutar scrolla och det blir varmvitt igen. Störigt för en Pro som mig, men inget gemene man stör sig på, därav att den ligger på mellan. Längtar därför till de kommer med OLED, men det lär dröja till 2025, iom. de enorma produktionskostnaderna och då de flesta är nöjda med dessa skärmar. De kommer dock kunna bli än mer energisnåla och något tunnare då. Skärmen är perfekt i övrigt, men detta blå lagg och glowet som är utöver detta, gör att skärmen stundtals kan upplevas billigare än t.ex. den som finns i Air-modellerna. - Tangentbordet känns lite plastigt och ihåligt, det är inte så jätteskön känsla och knapparna låter en del. Var mycket bättre känsla på tidigare Pro-versioner, de mellan 2012 - 2016. 2017 - 2020 var ju butterfly som var en flopp. - Att designen inte längre är tapered gör att den är svår att plocka upp, fördelen är dock större batteri. - Viloläget drar för mycket batteri, ibland så mycket som 6% under ett dygn, men det snittar på 3-4% %, vilket jag inte upplevde på de gamla modellerna. Verkar dra även om jag stänger av bluetooth och wifi, men upplever att det sätts på automatiskt och verkar ha att göra med FindMy, men den vill man ju inte stänga av. Blir ju 20% tapp om man t.ex. är på en resa och behöver datorn någon dag. Lösningen är att stänga av BT för att den inte ska dra ström, då drar den så lite som 1% på två dygn, vilket gör att den kan ligga i viloläge under 2 månader! Ibland drar den extra mycket av någon anledning, då blir det upp till 10% per dygn i viloläge. UPDATE: På min senaste resa så drog batteriet nästan 50% i viloläge på 4 dygn och detta med Wifi och Bluetooth avstängda. Misstänker att den ändå kommunicerar med omkringliggande Apple prylar och särskilt när den är på resa. Jag kan se att batteriet slukades mycket mer under resan och särskilt på flygplatsen och när jag flög. Av denna anledning undrar jag om inte Apple har en backdoor in till datorn och gör massor av saker i hemlighet. För något måste den ju göra. Detta är dåligt och inget problem jag hade min min MacBook Pro Retina från 2013, som tom. efter 10 år kunde ligga i viloläge en hel månad och tom. då fanns det ström kvar när man öppnade upp den. - MacOS har fortfarande endel native-appar som fortfarande är bitvis laggiga på M-processorerna, även fast att de haft 3 år på sig att optimera mjukvaran. Meddelanden hänger sig, Safari kan ha märkliga buggar, Continuity och liknande funktioner går ibland inte att få igång. Det är små saker, men det stör bitvis, men absolut inget som drar ned, men ville bara poängtera. - Väldigt tung och stor, även om den såklart är mycket enklare och snyggare än motsvarande windows-laptops. Den har större volym än förra varianterna. Den väger mer. Den blir inte lika lätt att bara ha med sig i hemmet och känns därför inte lika "vänlig". Av den anledningen vill man gärna ha en MacBook Air M2 13" då den är väldigt nära i vad man kan producera med datorn. Den väger därtill ca 160 gram mer än 15"-versionerna av Pro-varianten, men lika mycket som tidigare 16". Tycker att skillnaden känns och volymen gör den klumpigare. Men det är ju som sagt en Pro, så av den anledningen sätter jag detta som mellan. MINUS - Ovandelen är vass, där man har handlederna över, stör ofta, men särskilt när man sitter på en soffa och har den i knät. Jag får alltid nästan skärmärken på mina handleder. Faktiskt störigt nu när jag börjat tänka på det. Den gamla 15" hade en något lägre kant. Har inte detta problem på tapered modeller eller MacBook Air M2, då de är tunnare. Detta är delvis pga den stora trackpaden som gör att tangenterna hamnar långt upp på den, så att handlederna ligger emot kanten. Mycket störigt och inget jag tänkt på förrän med denna modell. Air 13 tum är den som lider minst av detta. Även 14” är mycket skönare för handlederna. FUNDERAR FAKTISKT PÅ ATT KÖPA EN 14” JUST AV DENNA ANLEDNING NÄSTA GÅNG, särskilt eftersom att jag ofta ändå använder en extern monitor och har denna som en sekundär skärm under monitorn och då spelar den mindre storleken inte fullt så stor roll. Apple hade kunnat åtgärda detta genom att flytta ned tangentbordet och göra trackpaden mindre, då den är onödigt stor! Så hade man kunna sätta högtalarna under skärmen istället! - Utgångspriset är inte proportionellt hårdvaran imo och inte värt det. Tycker enbart att de är värda begagnade efter ett år ute på marknaden. - Grafikkortet är svagt jämfört med andra laptops i samma prisklass, men inget slår det per Watt. De andra blir likvärdiga när man inte har sladden ikopplad, då de använder tre gånger så många watt för att leverera maximal hastighet. - Grafikkortet borde kunna vara snabbare, alternativt att man hade satt in ett M Ultra alternativ i laptopsen, då de kan dra mer Watt mht batteriet osv. Jag har bara sett datorn dra 80W som mest, så nog hade de kunnat ha en M Ultra och det hade faktiskt behövts då detta som sagt är flaskhalsen vid 3D-redigering. - Som 3D-modellerare inom Arch Viz så är det fortfarande riktigt störigt att man inte kan använda sig av varken Revit eller 3ds Max eller Unreal Engine (i sin fulla form) för den delen. Och att köra Parallells fungerar ändå inte då programmen inte får tillgång till hårdvaran på de sätt de behöver. Detta är ett riktigt stort minus, men jag drar inte av poäng för det, utan jag fortsätter leta alternativ. Men det blir Archicad och Blender så länge. Maya och Vray fungerar också. Men det är absolut frustrerande och nästan så att jag funderar på att köra en stationär Windows samman med en MacBook Air 15" som jag kopplar upp remote de gånger jag är på språng. - Grafikkortet är dessvärre det som begränsar datorn mest av allt när man 3D-modellerar då den påverkar mer RAM-minnet till trots. Jag har 32GB, men insåg att det dessvärre ej gör den bättre vid 64GB, utan att man då måste köpa en PC med t.ex. RTX 3080/3090 eller 4080/4090, dessvärre. Funderar nu på att att ev. köpa en Air 15" basmodell och ha en stationär PC hemma som jag kopplar upp mig till via remote. Så räcker det med internetuppkoppling till Remote så kan man sitta och jobba från Macbooken, även hemma och ha PC:n i ett annat rum och helt utan skärm till den och ha skärmen kopplad till Macbook. En sådan PC kan man hitta för 20-30kkr på Blocket och då har den 50-70% snabbare CPU samt 100-200% så snabbt grafikkort och 64GB RAM eller 128 GB ram för 2000 kr till. Man landar då totalt på säg 35-45 kkr, men man får en set-up som är mer portabel och en dator som i snitt är 100% snabbare när det kommer till renderingar, vilket gör enorm skillnad i vad man kan göra. Så för 5-15kkr mer får man på ett sätt en bättre deal. Ska fundera på detta! Men för ArchViz så är den mao inte helt optimal när man jobbar med exteriöra bilder och vegetation i Blender, Maya, Unreal, C4D. ÅTERKOMMER Återkommer med en utförlig recension gällande minneshanteringen kopplat till RAM/GPU när man renderar/visualiserar statiska bilder. Velade nämligen mellan denna och 64 GB RAM då jag jobbar med 3D-renderingar. Ska du ha den i 5-10 år och är ett renderingsproffs så ska du dock köpa 64 GB, för det är ett Unify Memory vilket innebär att GPU och RAM delar på minnet, men däremot vet jag inte om GPU:n kan använda 32GB, då har man plötsligt mer GPU än någon laptop på marknaden, så vet inte hur de kodat minneshanteringen där... Men får se om jag klarar mig med mina 32 GB och återkommer! På min PC så klarar jag mig dock INTE med 32 GB RAM i 3ds Max med V-ray. Men å andra sidan så har Bills Windoze lika dålig minneshantering som Bill själv ;). Så har på känn att C4D och V-ray är mycket bättre optimerat på Mac, även om 32 GB delar minne med GPU:n, så håller tummarna och återkommer! > EDIT: Hade önskat att jag valt 64GB, så kör helt klart på det. Man klarar sig utan, men det finns gånger man behöver kunna maxa utan att saker ska behöva gå genom SSD:n samt att GPU:n verkar använda just detta minne. Så kör 64GB om du 3D-modellerar och jobbar med ArchViz, VFX eller Motion Graphics, men 32GB räcker långt. Ett är säkert, köper man vilken Windoze som helst och kör den från sitt batteri (vilket är syftet med bärbar) så är även den bästa laptopen bara en tredjedel så bra som denna, så tacka vet jag Mac som lyckats kräma ur det bästa från sitt interna 100W-batteri, finns inget som slår denna per Watt.

Meta Quest 2 128GB
Full Star 1
3.4
(18)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

ÅTERKOMMER MED FULL REVIEW! Kört några timmar via jobbet för vandring i 3D-miljöer. 5 stjärnor för vad man får för pengarna jämfört med motsvarande alternativ. Räknar man in följande tycker jag dock ändå den tappar en stjärna pga dess tyngd, yrsel, dålig batteritid (men bra för pauser!) upplösning och FOV. Mest prisvärda VR-headset! I skrivande stund finns det på rea hos Komplett 2021-12 för 3600 kr! Kan säkert fås direkt från Oculus.com för samma pris. Ger det egentligen 3,5 stjärnor. Jag blir dock yr av det efter bara några minuter, mest för att det blir varmt i pannan och runt ögonen, headsetet är ganska tungt. Man vänjer sig dock, men känslan finns kvar. Det röda i pannan och ögonen finns kvar i en halvtimme och frisyren förstörs :) Plus att det är un-tethered och passar iOS och Android samt att man kan koppla in det till datorn bara om man vill! PD (Pupil Distance) borde gå att ändra automatiskt via sensorer som känner av avståndet mellan ens ögon. Nu har man bara tre steg att välja på som är 58, 63, 68 mm och jag kunde inte se någon direkt skillnad mellan dem. Hade önskat liknande fast med större upplösning Min 2400x2400 (detta har ca 1800x1900) per öga och FOV på 120 (detta har bara 90). Finns det ens ett sådant un-tethered idag? Även önskat att det vore lättare, gärna med tillval där man har batteriet kopplat i en kabel, så slipper det sitta i Headset, då det är ganska tungt framtill.

Apple iPhone 11 Pro 4GB RAM 256GB
Full Star 1
4.5
(11)
14 490 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Har haft iPhone sedan den först kom till Sverige 2008. Har haft iPhone 3G 16GB, iPhone 5 32GB, iPhone 6s 64GB, iPhone SE 2020 64GB (gratis via jobbet), iPhone 11 64GB (gratis via jobbet) och nu slutligen iPhone 11 Pro 256GB som jag efter noga undersökning valde istället för iPhone 12 Pro. Inköpt via PhoneHero för 8000 kr (2021-01), vilket är 45% rabatt från nypris 14 500 kr, helt fantastiskt och med 95% batterihälsa. Fun fact är att huvudägaren köpte mobilen i New York (2019-10 on launch day) enligt Apple. Sweet spot är 128GB. Ville egentligen köpa iPhone 12 mini 128GB, MEN den saknar den för mig viktigaste funktionen, nämligen telefoto-Linsen! Älskar SE, duger gott och väl, men vill så gärna kunna ha Ultra Wide och Tele. Funderade först på att köpa en kompaktkamera eller separata linser då kameran i SE är på Pro-nivå. Så har nu i princip enbart köpt iPhone 11 Pro för de två extra linserna, minnet och batteritiden. Skärmen och FaceID är plus, men det hela dras ner av storleken, jag har nog genomsnittet för kvinnliga händer, dvs. på den mindre skalan av manliga händer. Använder alla tre kameror nästan lika ofta och kan inte klara mig utan den ena eller den andra. Tycker om att de har telefoto på 50mm, vilket är perfekt för porträtt, så slipper man backa så mycket som man behöver när det är 75-100mm. Önskar nattbilder. Vidvinkeln är fantastisk! Hade dock önskat bättre lins och naturbilder. Önskar alternativ för selfie som är 50mm, då 26mm gör att man ser ful ut. Tycker att de är alldeles för dyra, är egentligen, därav att en stjärna dras bort. Bättre batteritid är 12:orna. Skulle egentligen vilja ge den 3,5. Men 4a får det bli. Kameran, samma hårdvara som 12:orna, men inte mjukvaran. Night-Mode har kommit till Tele, men MELLAN - Operativet är så Smooth, har försökt med Android två gånger, men lyckas aldrig mer än några dagar och saknar två appar som aldrig kommer att finnas på Android. Så visst är man fast i ekosystemet, på gott och ont. Siri är dock rena skämtet jämfört med Google och jag saknar att kunna ha två appar samtligt, ex. kartor i bakgrunden som ett svävande fönster. Har alltid haft jailbreak, men känns äntligen som att det börjar närma sig sitt slut med iOS14, fortfarande några funktioner jag saknar. Älskar dock Swipe-gesterna. - Något stor, tyckte iPhone 6 modellerna var den perfekta storlek, om även de ibland var lite för stora, men man vänjer sig! - Dyrt nypris, men jag köpte min via Phonehero på rea för 7800 kr i princip nyskick! (Min såg helt ny ut, men hade 95% batterihälsa). Skulle rekommendera alla att köpa den på detta sätt. MINUS - Batteritiden blir dålig redan efter ett år, kan även ha att göra med iOS15. Så mer än 2 år från lansering verkar de inte hålla batteriet så bra. Jag gick från 100% till 95% på ett år, sedan till 84% under det andra året. Man kan dock byta batteri hos Apple för 700-800kr, vilket jag skulle rekommendera folk att göra efter två år. EDIT: MAN VÄNJER SIG VID STORLEKEN, behåller dock fortsatt 4 stjärnor. För andra gången så måste jag erkänna att Apple har rätt, man vänjer sig med storleken. När jag först hade iPhone 3G och 5 så var steget till iPhone 6S obekvämt och motvilligt. Men när jag väl övertygade mig själv och provade den så blev jag såld efter en månad. Nu från 6S till 11 Pro så var jag också mycket skeptisk, men nu efter två månader så kan jag konstatera samma sak, man vänjer sig! Men man måste ha en fingerklämma baktill för att använda den med en hand, men det fungerar! Så nu är man glad till storleken. Större hade däremot inte fungerat och heller inte högre vikt. UPDATE & TIPS Efter 1200 laddcykler vilket skedde när telefonen fyllde fyra år så låg ned nere på 75% batterihälsa, varför jag valde att byta batteriet direkt hos Apple (litar enbart på dem när det kommer till att limma igen skärmen så att telefonen blir vattentät), Kostar 1200 kr (de höjde från 800 kr feb 2023) och tar en timme för dem att byta. Finns dock risk att de måste ta av skärmskyddet och i sällsynta fall återskapa den från iCloud. Iom. batteribyte så ökar även spänningen på batteriet vilket gör att processorn kan arbeta snabbare och således känns mobilen som ny igen, det är inte alltid operativsystemet i sig som gör telefonen långsammare nämligen. Tips är dörför att byta batteri vart 2-3 år. Jag byter vanligtvis mobil vart 4:e år, men iom att iPhone 15 fortfarande har den otroligt oergonomiska kantiga designen så valde jag att vänta till iPhone 16 eller tom. iPhone 17 med förväntan om att de får rundade kanter igen. Däremot kommer jag aldrig köpa en ny Appleprodukt igen då de är helt perfekta och säkra att köpa via Swappie eller PhoneHero med 30-40% rabatt redan 1-1,5 år efter lansering. HELT FANTASTISKT att man kan använda telefonen i fyra år och nu ytterligare minst ett år till. Fem år blir det definitivt nu och ganska stor chans att det blir sex hela år! Tänk vad man har räddat planeten nu ;)

Roborock S7
Full Star 1
4.1
(32)
7 148 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Fantastisk! Inköpt för 4900 kr under januari 2022. Detta är vår första robotdammsugare och kan tycka att upp till 5000 kr är gränsen för vad denna typ av produkt bör kosta. Värt att notera är att robotdammsugare inte ersätter en vanlig dammsugare, utan är snarare ett komplement och fungerar som grundunderhåll av städningen. En vanlig dammsugare behövs fortfarande för att damma av lister, soffor, bänkar, bord, hyllor, resväskor och komma åt andra ställer som en robotdammsugare inte kan komma åt. Köpte denna då den även har moppning, vilket gör en stor skillnad i framförallt kök, hall och badrum och är ett måste för de som har barn eller husdjur. Roborock hamnar generellt högst upp i samtliga tester och känns även mest innovativa och har bäst UI/UX i sina gränssnitt. Kör den utan en dockningsstation, enbart med den vanliga laddstationen. Det räcker för hushåll med två vuxna. OBS! Skulle dock rekommendera att köpa Roborock S7 MaxV som har laddstation med påse och/eller vattenrefill för de som har barn och/eller husdjur, så slipper man att manuellt tömma/fylla dammsugaren veckovis iom att man säkert kommer vilja köra den nästan dagligen i dessa scenarion. PLUS - Kommer in under alla soffor och möbler! (Vi har stationen gömd under en soffa, så den syns inte ens!) - Relativt tyst - Klarar tröskeln in till badrummet (25-30mm)! - Man kan köra snabbprogram i enbart ett rum, t.ex. efter middagen i kök/matrum eller i badet för den delen. - Man kan säga åt vart den ska gå och städa på ett område som man manuellt markerar direkt i appen. - Kommer åt hörnor bra ändå! - Snyggast app, UI/UX - Enkel att komma igång med - Besparar mycket tid! Blir nu lika självklar som tvättmaskinen och diskmaskinen. - Batteriet räcker gott och väl för en körning av även en villa! - Större smutstank än S7 MaxV (470ml mot 400 ml) - Större vattentank än S7 Max (300ml mot 200/250ml?) - Känns säkrare utan en kamera, men för det bolag som vill, så går det att få ut "bild" och ljud även via dess inbyggda Lidar-teknik. Men känns oavsett säkrare än S6/S7 MaxV-seriens kameror. Man missar visserligen funktioner som att inte suga upp/trassla in kablar. Tror att S7 Max V klarar sig bättre där. MELLAN +/- - Moppen går inte upp jättemycket, så det blir fuktigt på fransigare mattor, men detta kan man lösa genom att trycka på mattan i kartan och välja Avoid, så tar den inte mattan. - Batteriets laddningshastighet spelar ingen roll att det tar upp till 3h från 0% att ladda, när man nu bara kör den två gånger per dag på sin höjd! Ville inte vänta på S7 MaxV bara för snabbladdning. - Sugkraften á 2500 hPa räcker gott och väl och även den lägre sugkraften i normalläget. Vet ej om S7 MaxV kommer behöva låta/dra dubbelt så mycket för att lyckas med 5000 hPa. Därav heller inte värt de extra pengarna. - Man kan köpa till dockningsstationen S7 Plus, men den blir mycket mer synlig och man kan då inte längre ha den under en soffa, men den kan vara värd för en familj, eller de som bor i hus och som dessutom har djur. - Jag känner att den dammsuger bäst på högsta sugeffekten, Turbo, även om den låter mycket då. De andra lägena borde dammsuga bättre, men med tanke på att tanken är att den ska dammsuga när man inte är hemma så spelar ljudnivån ingen skillnad och därför ser jag det inte som ett direkt minus, men det bör ändå noteras och jag tycker att man bör använda detta läge om man vill vara säker på att det blir så rent som möjligt. Är man hemma samtidigt så kan man köra på Normalläget och är det sent på kvällen/natten så kan man köra Silent-läget, vilket inte låter så mycket. Men värt att notera att de inte suger lika bra som munstycket på en konventionell dammsugare. MINUS - - Då den inte har kamera så undviker den inte kablar och föremål som råkar hamna i vägen. Den suger således upp en del kablar som den åker över och kan t.o.m. trassla in dem så att den fastnar eller drar ned saker. Tror att S7 MaxV inte gör det dock!? Detta gör att vi inte vågar ha scheman igång, utifall att man en dag glömmer att den ska köra igång och kanske har något på golvet så som plastfilm, kablar osv. Man måste mao känna att man plockat undan allt från golvet så som överkast som har fransar eller påsar med långa handtag eller kablar som hänger ned från lampor, så det är ett ett stort minus, så nästa dammsugare måste ha osbtacle avoidance. - Sugdelen borde ligga framför hjulen, då kan den bli bredare och skyddar hjulen från att bli smutsiga när den rullar fram. - Pga inga borstar, utan bara gummi så är den sämre att suga upp smuts från mattor än sina föregångare, men upplever ändå att mattor blir rena. - Gummidelen som "krattar" upp allt borde vara konisk liksom Dysons senaste handdammsugare! Då trasslar inte håret in sig! > TA DETTA TILL UTVECKLINGSAVDELNINGEN - Moppen är bredare än insuget, vilket gör att smuts enkelt fastnar på dess sidor. Därför kör jag först ett helt program (på Turbo-mode) utan moppning och därefter ett till program med dammsugning (Balanced/Silent) och moppning. - Man kan inte köpa till dockningsstationen som byter ut även vattnet, utan då måste man köpa S7 MaxV Ultra, som inte släppts ännu, men förmodligen kommer kosta 11-12kkr, vilket imo är alldeles för mycket pengar, men såklart värt för den som hellre betalar för att serva dammsugaren en gång vart sjätte vecka. - Att dammsuga för hand blir alltid bättre än med denna, även om man ställer denna på Max insug, men å andra sidan tror jag inte någon annan robotdammsugare är bättre. Däremot måste man köra denna på Turbo för att det ska bli bra, men ibland måste man köra ytan två gånger ändå. Tycker ändå att grundunderhållet som denna bidrar med är mycket bättre än inget alls och det hjälper till att hålla damm och därmed kvalster i schack. Men ändå värt att notera att borsten och gummirotorn inte gör ett riktigt lika bra jobb som en vanlig dammsugare. - Den förvarnas alldeles för sent när det är dags att rensa luddet, vilket man själv måste komma ihåg att göra efter ca vart fjärde körning i en bostad á 80-100 kvm. Rekommenderar därför att köpa en basstation så att den kan tömma dammet åt dig, då blir det mindre risk att den är full och lämnar tussar runtom huset, utan att förvarna. = SLUTSATS Den bästa robotdammsugaren som finns på marknaden och som räcker gott och väl för de som dammsuger en större lägenhet/normal villa två gånger i veckan med en moppning varannan vecka. Då behöver man bara serva den varannan/vart tredje vecka. Den ersätter dock inte en vanlig dammsugare, som man ändå behöver ha hemma, fel ställen o dyl som denna inte kan komma åt, samt att jag gör rent dess intre med en vanlig dammsugare. Köp gärna till en basstation som kan tömma dess damm, för den förvarnar alldeles för sent. TIPS! Töm dammbehållaren genom att dammsuga ur den med en vanlig dammsugare, så slipper du få damm över hela LGH när du tömmer den manuellt. Samt att du slipper tvätta av filtret, vilket kräver att den står på tork 12-24h. OBS! Köp S7 MaxV om du har barn, leksaker eller djur hemma, då den inte kommer trassla in sig i saker, men kommer säkert trasla in sig i S7 då den inte har en AI-kamera.

Apple Magic Keyboard for iPad Pro 11" (3rd Generation)/Air 4 (SV)
Full Star 1
2.5
(4)
3 148 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Fantastiskt! Nu har jag äntligen hittat meningen och den perfekta avvägningen för att verkligen använda min iPad till mer än att läsa böcker och dela bilder/media. Nu kan jag nämligen skriva på den som på riktigt, lika snabbt som på min 15” MacBook! Positivt att det är så platt, det har inte den där vassa laptopkanten som svävar en bit upp, så ur den aspekten så är det skönare för handflatorna att vila på tangentbordet. Det enda dåliga är att man tröttnar i händerna av att böja dem framför sig på det relativt smala tangentbordet. Tror däremot att 13# iPad har full bredd på sitt Magic Keyboard. Men detta får en halv stjärnas avdra för det. Därtill så är det så smalt att man måste hålla ihop benen för att kunna ha tangentbordet vilandes på dem. Så det blir ytterligare en halv stjärnas avdrag. Priset drar ned ytterligare en stjärna. För det är alldeles för dyrt för vad det är. Visst ger det ett fantastiskt mervärde till iPad och gör den till en näst intill riktig laptop (finns webbsidor som inte ger sitt fulla gränssnitt trots att man tvingar den till Desktop-läge, vilket ibland gjort att jag inte kunnat utföra en del funktioner). Men de vill ha det höga priset för att inte konkurrera ut sin MacBook Air, så jag förstår dem, men det borde inte kosta 3600 kr, utan snarare max 2500 kr. Jag köpte därför mitt begagnat från Blocket i nyskick för 2400 kr. Det höga priset drar dock ned en hel stjärna. IPad som sådan blir bättre med denna, men tangentbordet i sig får enbart 3 stjärnor, på sin höjd 3,5 stjärnor. Magic Keyboard för 13” iPad får däremot 3,5 säkra stjärnor. Inköpt 2021-08 från Blocket i begagnat nyskick för 2400 kr.

Apple iPad Pro 11" 64GB (1st Generation)
Full Star 1
4.2
(8)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Helt fantastisk, dock väldigt dyr och används enbart till väldigt specifika ändamål som att läsa böcker och anteckna, rita ritningar samt visa upp bilder vid enstaka tillfällen. TIPS! 11” är så mycket händigare och mer praktisk än 12,9”, så köp den! Kommer dock aldrig kunna ersätta min Mac, men blir som ett skönt mellanting mellan min telefon och Laptop. Som padda ör mjukvaran dock ljusår före i UX än konkurrenterna och hårdvaran och funktionaliteten med alla tillbehör likaså. Kostade 9200 kr hos MediaMarkt sommaren 2019, men jag köpte den begagnad i nyskick för 5000 kr inklusive ett Apple Cover i Grey. Köpte till en Apple Pencil gen 2 för att anteckna, men kommer behöva vänja in mig med den. Den är enbart bra när man ska skriva anteckningar som man bevarar som anteckningar. Vägde denna mot en iPad Air 2021, men insåg att denna har Pro Motion display (120 Hz) vilket är en stor skillnad särskilt när man ska skriva med penna, samt att den har Face-ID, Så för en billigare peng fick jag en bättre padda. Svårt att skriva snabbt i stående läge. UPDATE 1 månad: Köpte till ett Magic Keyboard och då blir det fantastiskt hjälpsamt! Däremot så är det lite väl trångt, så man tröttnar i händerna av längre skrivande. Men det är lysande på kortare resor osv. Nu känns det dock som att iPad ”makes sence” och jag använder den nu nästan dagligen för att skriva och dela media från skärmen. UPDATE 2 år: Iom inflationen så kan jag nu sälja samma padda för samma pris som jag köpte den begagnad, om inte lite mer :) ProTip: Köp alltid begagnade Appleprodukter, OM säljaren har kvitto vill sälja. Ty vi skola icke främja stöldgods och ett syndigt leverne!

Apple iPad Mini 64GB 2021 (6th Generation)
Full Star 1
3.3
(4)
5 639 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

UPDATE 2v: Lämnade tillbaka den till Apple efter 14 dagar, då jelly scrolling verkligen är störigt, har aldrig kunnat se det med blotta ögat på någon iPad, iPhone eller Mac, någonsin. Tycker därtill att skärmen är undermålig, den har liksom ingen kontrast/saturering. Känns som en iPad från 2010. Fy skam av Apple att sätta en så undermålig skärm på en så dyr produkt. Vill verkligen ha formfaktorn som skisspadda på jobbet. Använder iPad Pro 11" som skisspadda hemma. Men måste dessvärre invänta iPad Mini 7 och hoppas de sätter en riktig skärm i den. Som det är idag så är det tom. billigare att köpa en begagnad iPad Pro 11" från Blocket än en begagnad iPad Mini 6. Därtill får man bättre skärm och större yta att rita på. Jag börjar mer och mer känna att jag faktisk skissar lättare på min iPad Pro 11", så det blir nog att jag behåller den och möjligen köper en till begagnad att ha på jobbet som skissplatta. Det viktigaste på en padda är skärmen! Det är ju 90% av produkten. Helt sinnes. För mig som Proanvändare så är den för dålig, men du kanske inte störs av det. Hade önskat att jag skulle komma över Jelly effekten, men icke, känns inte alls premium. Tom. Samsungpaddorna för 2000 kr har en bättre skärm, utan Jelly. PLUS - Formfaktorn, dock inte för alla, beror på vad du vill såklart! Jag har även iPad Pro 11" hemma. Denna köptes enbart för att skissa på. - Väger lite, toppen! - USB-C är plus! Man kan koppla in den till skärmar och allt möjligt nu! - Smarta volymknappar där uppåtknappen alltid är den som ligger högst upp, beroende på hur du håller paddan. - Den är tålig, använder varken skärmsydd eller fodral då syftet med den är att för mig användas som ett ritblock. Problemet är dock att det snarare är paddan som repar allt annat :)))) - Finns häftiga fodral som liknar Magic Keyboard på Amazon för 400 kr, då blir det som en riktig Laptop, världens minsta laptop :D Dock inte skönt att skriva på alls. Tycker iPad Pro 11" är det minsta man kan skriva med som tangentbord. Där är den perfekt! MELLAN - Batteriet är sådär. Dock helt ok för mig som bara skissar på paddan. - Fantastiskt med pennan, men den trillar ofta av paddan. Man hade önskat att den hade gått att stoppa in i Paddan. Nu måste man hålla koll på pennan, som dessutom kostar en förmögenhet (1800 kr i skrivande stund! Köpte dock mina för 1000 kr stycket). Fungerar ok att rita på även om det inte är 120 Hz. Märker ingen direkt skillnad mot min iPad Pro. - Ok med Touch-id, dock störigt för mig som bara vill skissa och inte ta upp paddan, men då är det svårt att komma åt med fingret. Så jag hoppas de skaffar Face-ID till iPad Mini 7. - Bra med skärmkanter, men med tankte på att de har finger/palm-rejection så borde de göra kanterna 2/3 smalare, för de känns alldeles för tjocka för 20-talet, tyvärr Apple, ni har tjockaste kanterna av alla just nu. MINUS - Skärmen är dålig. Trodde jag skulle vänja mig vid "Jelly Scrolling", men icke. Kolla upp det på YT. 120 Hz kan man leva utan, men svärtan/kontrasten är dålig, den poppar inte lika magiskt som många andra (alla andra nuvarande) av Apples skärmar. - Priset är inte alls proportionerligt hårdvaran, framförallt skärmen som är rent av kass för att vara från 2021. Enda anledningen till att jag lämnade tillbaka den. Fy skam Apple. Vet inte vem de försökte lura då det är många Pro som vill använda denna. 7500 kr, 5000 kr kan jag förstå, men med tanke på skärmen så är inte ens det att motivera, möjligen 4000 kr.

HP ZBook Studio G7 RTX3000 1J3Q9EA#UUW 15,6" i9-10885H 32GB RAM 1TB SSD
Full Star 1
2.3
(1)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Använt denna nästan dagligen under ett år from 2022. Men den är ett skämt med tanke på priset! Hoppas verkligen inte mitt bolag betalat 44 kr för den! Mycket dålig batteritid. Får black-screen ganska ofta och även blue-screen. Dell är en mycket bättre enterprisedator, men allra bäst för kreatörer är Gigabyte AERO 17 enligt https://laptopmedia.com/ för 30 kkr och dubbelt så bra på det mesta. PLUS - Ljudet är rätt så bra och med en dedikerad bas/subwoofer! MINUS - Dålig batteritid, håller 1-2h. Min motsvarande MacBook Pro 16" M1 Max håller 6-12h med samma belastning igång. - Fläktarna låter mycket under arbete, väldigt störande. - Datorn är väldigt varm hela tiden. - 16:9 formatet är sämre än 16:10 för de flesta program. - Den kräver en speciell laddkabel/hub för att kunna laddas genom USB-C. Helt seriöst patetiskt! Man måste ha med sig en ful 90-talsbricka till laddare. - Knappt någon prestanda när man kör genom batteriet. - Kan inte ha separata skalningsinställningar mellan olika skärmar så man måste ständigt logga ur/in när man byter mellan t.ex. en 4k-skärm och en Full HD-skärm. Detta är ju Windows fel iofs. Återkommer med en uppdatering här dock.

Samsung EB-P3400
Full Star 1
3.5
(2)
284 kr
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Snygg och USB-C only var anledningarna till att jag köpte den, samt snabbladdning såklart! Däremot håller den inte laddningen, dvs. dör snabbt och lampan indikerar inte korrekt hur mycket ström som finns. Köp den, men se till att ladda den ofta, för den dör snabbt, även om de säger att den har 10 000 mAh. Köp för 420 kr inkl. frakt 2023-07. Ger den ändå 3 stjärnor, men lutar nästan åt 2 stjärnor. PLUS Designen är snygg och den är tunn. USB-C only är också plus. Laddar snabbt, men inte säker på om den håller 18-20W som utlovat. Detta är den enda som har dessa funktioner och med bra pris och kapacitet, men den håller inte vad den lovar Kommer med en kort USB-C-sladd som är super MINUS Håller dock inte laddningen. Lampan som ska indikera hur mycket laddning som finns i batteriet stämmer inte alls. Det lyser nästan alltid 3 av 4 pluppar, även om batteriet bara har 10% kvar. Är ofta som jag lämnat huset med en tom powerbank.

Apple MacBook 2017 - 1,3GHz DC 12" i5 [Gen 7] 7Y54 8GB RAM 512GB SSD
Full Star 1
2.8
(1)
o
one_andy
88 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Köpte denna från 2017 fast med 1,2GHz m3, 8GB RAM och 256GB SSD (hittar dock inte denna specifika modell här på Prisjakt) Inköpt som refurbished från BilligTeknik.se 2023-04 för 5300 kr. Fantastisk och snälla Apple gör den med en M1:a! Gärna med kommande M3! Denna är så mycket mer portabel än 13" Air M2. Köpt i silver, absolut bästa färgen för alla Apples laptop, klassisk och helt unik. Den grå färgen tröttnar man på, samt att reporna syns och färgen oxiderar där man håller handflatorna och försvinner vid portarna och ser ut som en Windows. Så kör på Silver alla dagar i veckan, det är originalet, det klassiska! Hoppas Apple kommer tillbaka med denna 12” fast med deras egna M-processor, då hade denna varit perfekt och kunna ha en realistisk batteritid på 12-18h. MacBook Air M2 2022 är forfarande för stor och för tung, jämfört med denna. Detta är således Apples hittills enda UltraBook, till skillnad från alla andra laptops som räknas in i klassen NoteBooks. PLUS • Skärmen har så fina färger och är skarp och tillräckligt stor på språng • Ljudet, fantastiskt bra, bättre och starkare än iPad Pro 11” från 2018. Det enda dåliga är att det inte har surround, men ljudet känns ändå bättre än på iPad som har surround. • Lättheten • Litenheten :) - Finns ingen lika liten och kapabel dator, helt fantastisk! Köpte den först enbart som samlarobjekt men har kommit till att använda den ibland och särskilt på resor! MELLAN - En USB-kontakt räcker gott och väl! Förstår inte varför folk klagar. Det man skulle vilja ha mer än en till USB-kabel är ju SD-kort i så fall. Men jag menar, vem stoppar in något mer än en HDD i den och gör man det och behöver ha den inkopplad mer än några timmar så är man förmodligen en kreatör och då är ju datorn fel i det hela taget. MINUS • Batteritiden 3,5-4,5h i skrivande stund 2023, 5,5 år och 280 cykler in. Hade velat ha 8h som en iPad Pro 11” från 2018. • Tangenterna är inte lika sköna som originalen med scissor mellan 2012-2015. Dessa är de absolut skönaste tangenterna. 2020 och framåt är ganska så bra dock bättre än på denna 12”. Men denna modell från 2017 har Butterly 2.0, vilket inte ska gå sönder, så hoppas den håller, för tänker inte betala 4000 kr för att åtgärda tangenterna. • Den känns så skör och får lätt bucklor, man är mer försiktig och rädd om den än man borde, är en psykologisk grej. Känns som att den ska gå sönder, kan kännas billig/plastig ibland, men tror att det mest har med tangenterna att göra, snarare än chassit. Den känns inte så seriös alltid därför. Blandade känslor mellan bra och dålig kvalitet. Tycker MacBook Pro 13”/15” har bättre kvalitets och robust känsla, det samma gäller MacBook Air M2 från 2022. • Långsam responstid ibland, man tror att den inte registrerar knapptrycket. Däremot är prestandan mer än nog och den gör mer än vad man tror. • Pekplattan registrerar inte alla touchklick (dvs inte hårda klick, utan lätta klick) de mellan 2012-2015 gör detta utan problem. Vet dock inte om de från 2020 framåt är bättre än denna 12”. = SLUTSATS Trots att det är många minuspunkter så väger de inte ned så mycket, så allt som allt får den 4 stjärnor baserat på mitt pris och skrivande stund, men dålig batteritid för att vara 2023 varför jag drar ned till 3 stjärnor. Jag skulle dock aldrig betala 17 000 kr för den 2017 just som jag enbart kan ha den som min andradator och då skulle den enbart få 2 stjärnor, kanske 3 stjärnor mht att batteritiden då skulle vara bättre och var en av de bästa tiderna då. OBS! Denna dator var av Apple främst tänkt att användas som en sekundär dator och det är precis så jag använder den, som min andradator. Tar enbart med den när jag reser eller sitter hemma för att skriva, göra webbsidor eller surfa. När jag reser tar jag alltid med mig den samman med min iPad då jag vill ha den för att läsa (iOS-appar går ju ej att köra på denna då den inte har Apple silicon M-processor) samt för att rita på (ingen av Apples laptops har i skrivande stund touch-skärm). OBS! Köptes först enbart att ha som samlarobjekt, men tänker använda den så länge tangenterna håller. Detta är Apples minsta och lättaste laptop någonsin och lär förbli så till minst 2024 om inte Apple lanserar en ny 12” då. Så detta är absolut en unikum och folk som ser den tycker att den är coolare än vilken annan senare modell som helst.