Så ändras våra shoppingvanor när vi träffas allt mer

Restriktionerna har lättat och vi får äntligen träffa andra människor i större utsträckning. I takt med att kontoren öppnar upp och vi förbereder oss för sociala tillställningar så ändras våra köpvanor – och vi vet vad som ökar mest.

Nu lättar restriktionerna och vi vill umgås mer. Det gör att vi handlar fler prylar som har med skönhet och hälsa att göra än när corona-pandemin var som värst förra året. Vår statistik visar hur köpbeteendet har ändrats och vad vi helst vill köpa just nu.

Sociala möten och kontorsarbete

Till att börja med så visar statistiken att många förbereder sig på att kontoren ska öppna allt mer. Bland annat har intresset för väckarklockor och elsparkcyklar ökat kraftigt den senaste tiden. För vem vill inte komma upp i tid och ta sig till jobbet med stil?

Jämfört med september förra året så har köpintresset för väckarklockor ökat med 64 procent och elsparkcyklar med 69 procent den här månaden. Även herrskor (106%), strykjärn & steamers (74%) och även sleeves för bärbara datorer (12%) är intressantare för konsumenterna idag än för ett år sedan.

Oscar Hagman

Och på tal om att träffa andra människor så har även kondomer fått ett rejält uppsving. Intresset för kondomer har ökat kraftigt med hela 108 procent i september jämfört med samma period förra året. När pandemin drog in över Sverige såg vi istället att intresset för sexleksaker ökade.

Andra produkter som ökade den senaste tiden är exempelvis lösögonfransar (86%), eyeliners (70%), balsam (62%), concealers (48%), rakhyvlar (44%), deodorant (23%), hårfönar (23%), och mascara (14%).

– Konsumenternas köpvanor förändras när samhället öppnar upp allt mer, om än inte lika fort som i början av pandemin. I början av pandemin ville vi mysa hemma, brydde oss inte så mycket om hur vi såg ut, och ville få tiden att gå.  Nu förbereder vi oss på att synas mer på stan, barer och nattklubbar istället med bland annat smink, kläder, parfym och deodorant, säger Oscar Hagman dataanalytiker på Prisjakt.

Kraftig nedgång för webbkameror – uppåt för robotdammsugare

När kontoren stängde och allt fler började arbeta hemifrån var köpintresset för webbkameror skyhögt. Butikerna sålde slut på sina lager och bitvis var det helt omöjligt att få tag på en webbkamera. Idag är behovet inte lika stort och intresset har minskat med hela 62 procent.

När allt färre köper webbkameror så har robotdammsugarna fått en chans att glänsa istället. Köpintresset har ökat med 78 procent då många verkar uppskatta att komma hem till rena golv när arbetsdagen är slut.

Sommarvärmen är över – men inte för alla

Och så var det hela grejen med sommarvärmen. Vart tog den vägen egentligen? När värmen drar vidare passar många på att boka resor till sandstränderna.

Inför resorna passar många på att köpa solkräm (214%), sandaler (148%), herr-badkläder (146%), dam-badkläder (138%) och solglasögon (35%). Även resväskor (41%) har ökat stort den senaste tiden. Det gäller ju att få plats med allt som måste tas med på solresan, eller hur?

Alla verkar inte vilja åka utomlands för att behålla sommarkänslan. Många som stannar hemma under hösten vill skaffa brun-utan-sol vars köpintresse har ökat stort med 73 procent jämfört med förra året.

Köpintresset gäller för perioden 1-12 september 2021, jämfört med samma period 2020, och avser klick från Prisjakt till butik för olika produkter och produktkategorier.

Text:
Carl Lindholm och Daniel Haaf

Publicerad:
17 september 2021

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

Det här är vi intresserade av under coronakrisen

I samma stund som coronaviruset tog ett fast grepp om Sverige började en förändring av våra köpvanor. Istället för att resa, socialisera på krogen, träna på gym eller se de senaste filmerna på bio håller vi oss allt mer i hemmet. Det här ser vi tydligt i köpintresset på Prisjakt.

Läs allt om vad vi ville köpa under coronakrisen här