Nu vill vi åka skidor – särskilt på längden

Vasaloppscoachen ger sina bästa köpråd till nybörjaren

Det är hög tid att damma av skidutrustningen som står i garderoben och planera skidsemestern. Om du inte hunnit snöra på dig längdpjäxan så kanske du vill ha några riktigt bra tips på vad man ska välja från butikshyllorna. Vi har pratat med tidigare elitåkaren Mattias Svahn som ger sina bästa köpråd till den som vill börja med längdskidåkning.

Mattias Svahn var elitåkare i långloppssvärldscupen, nu är han officiell Vasaloppscoach. Foto: Peter Selemark

Tips från skidcoachen

– Just nu är det längdskidåkningsfeber i hela Europa, utrustningen säljer slut överallt, säger Mattias Svahn på Vasasvahn.

Han har ett gediget skidförflutet som elitåkare i långloppssvärldscupen. På senare år har han ofta synts som kommentator i SVT:s Vinterstudion, men mestadels ägnar han sig åt att arbeta som skidcoach och har just börjat sälja skidutrustning.

Mattias Svahn har gedigen kunskap om längdskidåkarens materialbehov, oavsett nivå på åkningen. Så vi bad honom ge sina bästa tips kring vad du ska tänka på när du köper längdskidor och tillbehör.

– Det du ska börja med är syftet: vad ska jag ha mina skidor till – är det för en tur på sportlovet, regelbunden motion eller en Vasaloppssatsning? säger Mattias Svahn.

Ju mer avancerad åkning du tänker ägna dig åt, desto mer bör du vara beredd att lägga på din utrustning. Men undvik det allra enklaste och billigaste även som total nybörjare, rekommenderar Mattias Svahn.

– Då ger du dig själv chansen att tycka längdskidåkning är roligt!

1. Skidorna

  • Ska du välja att lägga mer av din budget på något så är det skidorna.
  • Nybörjaren väljer med fördel en skin-skida, vilket är den typ som säljs allra mest. Den är inte vallningfri, men klart enklast att hantera.
  • Köp skidorna i en butik som kan hjälpa dig hitta rätt skidor – de ska kunna guida dig rätt utifrån din vikt, vilken erfarenhet du har som åkare och hur vältränad du är.
  • Det handlar om att hitta skidan med rätt spann – den del av skidan under foten som inte har kontakt med snön när du står med vikten jämt fördelad på båda skidorna.

– Den som tränar mer och har bra teknik kan åka på en hårdare skida, men nybörjaren skulle få svårt att få fäste. Rätt skida för rätt person är a och o. Skidvalet avgör 70 procent av hur det ska gå, säger Mattias Svahn.

Läs mer om skin-skidor och Mattias Svahn skötseltips lite längre ner.

2. Stavarna

  • Stavens längd ska utgöra 84-85 procent av din kroppslängd.
  • En styvare stav är att föredra, det är extra viktigt om du är lång eftersom staven belastas med din kroppsvikt när du stakar – och den blir svajig om den är för mjuk.
  • Välj också en lätt stav med en bra handrem.
  • Det är bra om man kan byta trugor (plastflärpen längst ut) för olika underlag.

– Lägg mest pengar på skidorna, men nummer två är stavarna. Dagens teknik och spår gör att även motionärer stakar mer, säger Mattias Svahn.

3. Pjäxorna

Även nybörjaren bör välja en pjäxa i mellansegmentet. De billigaste varianterna erbjuder ofta mer komfort och värme, men även en ganska diffus passform. En mer slimmad och tätslutande pjäxa är lättare och ger dig mer kontakt med bindningen – vilket ger dig mer kontroll på skidan.

– Det senaste på marknaden är carbonpjäxor men de är både dyra och kalla och inget för motionären, säger Mattias Svahn.

4. Bindningarna

Det finns i stort sett bara ett bindningssystem, så du kan utan bekymmer välja pjäxor och bindningar av olika märken. Här är rekommendationen också att välja något i mellansegmentet, priset beror mest på vilka extra finesser de har.

– Det är inte bindningarna det hänger på om du ska tycka skidåkning är roligt, försäkrar Mattias Svahn.

5. Kläderna

  • Underställ som transporterar bort fukten, med fördel i merinoull.
  • Mellanlager om det är kallt.
  • Yttre skal som är vind- och vattenavvisande, välj lite snävare modeller som inte fladdrar i fartvinden.

Alla lager ska vara av material som andas och se till att välja kläder som ger dig full rörlighet.

– Det viktigaste är att hålla kroppen torr. Prova gärna att ha en nätbrynja närmast kroppen, den hjälper dig att hålla värmen. Det är också vanligt att du klär dig för varmt – du ska generellt alltid frysa lite innan du kommer igång, säger Mattias Svahn.

Foto: Adobe Stock

Få till det rätta glidet

I dag utgör skin-skidor 70-80 procent av all försäljning av längdskidor, enligt Mattias Svahn. De passar i de flesta väder- och snöförhållanden och kräver minst i underhållsväg. Modellens namn kommer av skinnet (ibland kallad stighud) på skidans fästzon, som också kan bytas ut när det är slitet. I många fall marknadsförs skin-skidorna som vallningsfria.

– Det är jättebra att skin-skidan har kommit, den är perfekt för nybörjare och motionärer. Men man skickar ofta ut fel signaler – det finns ingen vallningsfri skida, säger Mattias Svahn som brukar jobba som vallningsproffs under Vasaloppsveckan.

Visst, det går att åka utan valla, men det är inget han rekommenderar eftersom åkningen skulle gå trögt och skidan hålla betydligt kortare tid.

  • För att underhålla dina skin-skidor behöver du två produkter: skin cleaner och skin care, den första rengör skinnet, den andra impregnerar det. Sköter du inte om skinnen tappar du fästet.
  • För att få glid finns det två sätt: antingen värmer du in paraffin i glidytorna några gånger, eller använder du glidvalla i sprayform.

Numera finns det även enkla vallningslösningar för "vanliga" skidor där man vallar för att både få fäste och glid. Bland annat tejp och sprayer. Mattias Svahn vill inte avskräcka någon från att välja något annat än skin-skidor.

– När det är kallare än -3-4 grader är det svårt att misslyckas med sin vallning. Då funkar vanlig blå, burkvalla. Lägg på fyra-fem lager så har du både fäste och glid.

– Be om hjälp där du köper skidorna, det finns jätteenkla lösningar. Ta hand om dina skidor så får du ut maximalt av din åkning, lovar Mattias Svahn.

Så lägger du upp träningen

Mattias Svahns bästa tips för en lyckad skidsäsong

  • Långsiktighet – träna för att må bra, det är din bästa pensionsförsäkring.
  • Lågintensiv träning – gå, cykla eller jogga lätt med 55-70 procent av din maxpuls i 1–2 timmar åt gången.
  • Styrketräning – fokusera på mage, rygg och armar. Det räcker med enklare övningar på hemmaplan 20 minuter 2 gånger i veckan.
  • Vill du ha lite puls? Kör skidgång med stavar, 30-40 minuter långa pass, gärna i backar – det ger grym bål- och armträning och bra synk i rörelserna inför skidstakningen.
  • Tänk på tekniken
    – Längdskidåkning är en av de mest tekniska sporterna vi har. Du använder din kroppsvikt och det handlar hela tiden om timing och viktförflyttning. Ta gärna några lektioner eller åk på ett skidläger, säger Mattias Svahn.

Vasaloppets Youtube-kanal kan du se Mattias Svahn prata mer om träning och teknik.

Prisjakts expert på alpint

Evelynne Geigers största intresse skidåkning, främst utför. Resor i kombination med skidor eller snowboard är hennes grej sedan barnsben och det hon inte har egen erfarenhet av ser hon till att lära sig av andra.

–Jag tror att min breda kunskap av varierad åkning kan bidra till både den "vanliga" men också den mer avancerade åkaren, säger hon.

På Prisjakt tipsar Evelynne om allt du behöver för din utförsåkning.

Evelynnes topplistor:

Bästa skidhandskarna

Bästa skidhjälmen

Bästa skidglasögonen

Text: Jessika Jellbom

Publicerad: 28 januari 2021

Uppdaterad: 24 november 2022

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.