Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Guide: Köpa elscooter? Experten förklarar vad du behöver tänka på

  • 30 augusti 2021
Tommi Kilpeläinen
Tommi KilpeläinenExpert inom elscootrar
Köpa elscooter? Här är allt du behöver tänka på.
Så det börjar bli dags för en elscooter alltså? Men det finns några frågetecken kvar? Förhoppningsvis kan jag hjälpa dig reda ut lite funderingar! Vad ska man tänka på egentligen när det kommer till elscootrar? Motorstyrka? Batteri? Material? Tillbehör? Häng med så reder vi ut allt!
Lagen!

Den allra vanligaste frågan jag brukar få handlar om lagen. Vad är det som gäller egentligen? Alla säger ju olika? Det är egentligen väldigt simpelt. Elscootern får ha max 250 watt motorstyrka och gå i högst 20 km/h. Faller den inom dessa kriterier så räknas det som en cykel, d.v.s det är krav på hjälm om föraren är under 15. Det ska även finnas lampor, ringklocka, broms och reflexer. Allt över det får alltså ej framföras på allmänna vägar. Då är det privat mark eller inhägnat område som gäller.

Gäller allt utöver det som moped? Enkelt svarat; nej. En moped/fordon måste ha ett intyg, ett så kallat CoC (Certificate of Conformity) där alla punkter är godkända, dvs bromsstyrka, motor, höjd osv. Allt måste falla inom kriterierna för moped och det gör inte elscootrar. Det finns några enstaka modeller av "fatbikes" som är lagliga som mopeder, men majoriteten av dom är alltså inte godkända. Många försöker kringgå detta genom att peka ut vissa paragrafer i lagen, men riktigt så enkelt är det alltså inte. En elscooter är varken en moped eller ett handikapp-anpassat hjälpmedel då den inte är skapad för det ändamålet med godkänt CoC.

Vart får man ta med scootern då? På bussen? I affären? Där skulle jag säga att det är logiskt tänkande som gäller. Kan du leda scootern bredvid dig i affären och ha kundkorgen på den? Då är jag tämligen säker på att personalen inte har nåt emot det. Det finns särskilda väskor för de flesta elscootrar och då är det nog inga problem heller att ta med dom på buss eller tåg. Kika i specifika forum på nätet om du har några särskilda frågor, det finns massvis av hjälp att få!

Motorstyrka / hastighet?

Här har vi också ett begrepp som många går bet på. Hur kan en scooter som har 250 watt, samt en annan som har 1000 watt, båda gå i 20 km/h? Enkelt uttryckt så handlar det om kraften i accelerationen och motståndet. En scooter som har 250 watt kommer att sega ner i uppförsbackar om föraren väger 80-90 kg. Scootern som har 1000 watt kommer bränna på utan att tappa fart. Oftast är hastigheten strypt via mjukvaran, och 20-25 km/h är oftast det som är lagligt i många länder. Kommer du åka runt på privat mark med mycket uppförsbackar? Satsa på mer watt-styrka!

Batteriet

Ju större batteri - desto längre kommer du. Enkelt va? Storleken på batteriet avgör också vikten på scootern, så vill du komma långt så kommer du kanske inte kunna bära scootern lika lätt. Scootrarna som har 30-40 kilometers räckvidd väger oftast ca 13-18 kilo, vilket är acceptabelt att konka uppför trappor. De flesta går också att vika ner styret på, som då fungerar som ett handtag som du bär scootern i. Så scootrarna som tar dig 60-100 km kommer alltså inte vara enkla att bära med dig, men du kommer komma långt på dem! Så där får man kompromissa.

Däcken

Här finns det i grund och botten två val. Luftfyllda däck eller solida däck. För att klargöra så brukar oftast båda två vara ganska "hårda" att åka på, då de luftfyllda däcken måste pumpas ganska hårt för att inte få eventuell punktering. Det problemet slipper man med solida gummidäck, men även där blir åkturen ganska obekväm på t.ex kullersten eller steniga vägar. Man kringgår oftast detta med stötdämpning! Det brukar finnas mod-kits med stötdämpning till många modeller och entusiasterna brukar satsa på att byta till solida däck och bygga på med stötdämpning fram och bak. Kommer du mest åka på fin asfalt, eller finns det bitar på vägen där det inte är lika fint underlag?


Att åka elscooter är väldigt roligt. Man tar sig fram snabbt och enkelt och släpper inte ut en massa avgaser. Men vi måste alla hjälpas åt att hålla det roligt. Alltför ofta ser man folk som åker alldeles för snabbt mitt i stan på promenadstråken, eller barn som åker två (eller t.o.m tre!) på en elscooter, och detta är inte ok. Elscootrar är till för att framföra EN person, och vi måste alla ta vårt ansvar. Ska du åka i stan bland folk? Håll ner hastigheten. Var inte rädd för att använda ringklockan heller om du ser att det kommer behövas. Informera ditt barn att man åker EN på scootern. Se till att ta säkerheten på allvar också. Hjälm är kanske inte supersnyggt alla gånger, men det handlar om säkerhet. Även om DU är duktig i trafiken så betyder det inte att alla är det. Elscootrar är relativt nytt på gatorna, och ju mer vi informerar oss själva (och varandra) desto bättre kommer det bli i framtiden. Kör lugnt och ha kul! 🥳


Tommi Kilpeläinen
Tommi KilpeläinenExpert inom elscootrar

Jag körde min första elscooter i Thailand för många år sen och blev genast kär. Väl hemma i Sverige så dröjde det ett tag, men sen köpte jag en Xiaomi M365 och var den första (så vitt jag såg) på gatorna i min småstad. Blickarna man fick gjorde att jag insåg att snart blir det här en grej. Året därpå så ploppade hyrscootrarna upp i de större städerna, och sommaren därefter så såg man fler än mig på gatorna med elscootrar. Jag har igenom åren testat många olika och lärt mig mer och mer om elscootrar och hjälper mer än gärna till om folk har funderingar kring dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer