Köpte Chromebook, ville dock köpa till en Styluspenna som fanns i lager för att ta del av rabbatterat pris (200 kr billigare) i samband med köp av dator. Vid utcheckningen så säger plötsligt websidan att styluspennan inte alls finns i lager, det gick inte ändra i den första varukorgen så man måste börja om från början med att beställa en ny Chromebook. Vid utcheckningen såg jag inte att priset på en extra försäkring som jag hade lagt till hade ökat med ca 100 kr av någon konstig anledning, jag betalade då ca 100 mer än vad som först stod på deras hemsida). Och Styluspennan får jag köpa senare men eftersom jag inte köper den tillsammans med nån dator, får man betala fullt pris, alltså går man miste om rabatten 200 kr. Summa är att jag får betala 300 kr mer än vad jag först trodde.
Efter ordern lagts, så fick jag ingen orderbekräftelse. Detta får man först när ordern skickas någon dag senare, i och med att man inte har något ordernummer så försvinner även möjligheten att stoppa ordern innan de hinner skicka nåt. Man har dock 2 veckors ångerrätt men då måste man skicka den till nåt lager i Europa.
Supporten är svår att få tag på, de talar inte svenska trots man väljer detta i telefonmenyn. De kan heller inget göra något i efterhand, de vill eller kan inte justera priset på försäkringen eller priset på styluspennan.
Ett tips är att skapa ett Lenovo konto och logga in först innan man handlar nåt. Då får man i alla fall tillgång till ordernr direkt.
Pga felaktig lagerstatus, fel pris på försäkringen, svårt att få tag i nån på supporten, så kan jag bara ge knappt godkänt för Lenovo SE. Kanske jag ökar betyget senare om datorn är bra mycket bättre än köp-upplevelsen.
Update: har nu fått produkten.
Den skickades med UPS, det måste vara det sämsta bud-företaget som finns. De påstår att de varit hemma för leverans men ingen som öppnade, detta 2 ggr på två dagar. Jag jobbar hemma pga corona. Jag har även kamera på utsidan dörren som spelar in allt, men inget spår av UPS. Efter ca 4 dagar så går det att hämta ut på utlämningsställe. Bara det här med att Lenovo skickar med UPS kan få mig att inte köpa nåt mer hos dem.
Datorn som jag köpte verkar OK än så länge (har dock bara provat den en liten stund). MEN jag har haft en del att göra med allt övrigt med Lenovo och deras support, deras hemsida suger ordentligt, (jag har nog fått massvis av gråa hår senaste dagarna), det går inte logga in om man betalat med Klarna, garantin har redan gått ut år 1970 (50 år sedan), olycksfallsförsäkringen som de tog bra betalt för går inte att aktivera osv osv, listan på strul med hemsidan är längre än vad jag orkar skriva. Man väl kommer fram till nån support så blir man oftast hänvisad vidare till nån annat tel.nr eller email (oftast nån som sitter i Indien). Vill ni ha nån bra produkt med bra service och hemsida, så köp inte Lenovo. Så länge som datorn fungerar och jag inte behöver garanti eller försäkring så är allt är bra, men om nåt pajjar inom garantitiden så måste man i förväg ha sett till att allt är som det ska med produktregisteringar måste ske senast 30 dagar från köp.
UPDATE: Datorn verkar OK. Men hemsidan suger verkligen, inte mycket fungerar bra där, många döda länkar och problem att hitta information och få saker gjort som t.ex registera produkt.
UPDATE: jag köpte tillbehör till min dator, en s.k. "stylus-penna" från Lenovo. Den var inte i lager på 2 månader, Men till slut fanns den i lager och köpte den direkt. Det var den penna som Lenovo hade som rekommenderat tillbehör till min dator.
UPS leverarade pennan i grannens brevlåda. Tur att grannen var ärlig och lämnade över den till mig. OTROLIGT STÖRANDE. LENOVO + UPS = KATASTROF
Nu efteråt visade det sig att pennan trots allt var av fel typ och den fungerar inte till min dator ! Detta är så typiskt Lenovo. Inte mycket stämmer eller är rätt på deras hemsida. Lenovo har nu tagit bort pennan som rekommenderat tillbehör men skriver inte vilken penna man ska ha istället. Eftersom vi upptäckte problemet efter 2 veckors reklamationstid så var det mycket strul med att få igenom en reklamation då pennan var ca 1 månad gammal när vi reklamerade den, då måste reklamationen godkännas av någon på huvudkontoret troligen i Kina. I vilket fall, reklamationen godkändes efter en vecka och jag kunde skicka tillbaka den till Lenovo med TNT (verkar fungera bättre än UPS). Jag fick t.o.m pengarna tillbaka. Men det tar mycket energi och vilja att få rätt mot Lenovo.
Nu står jag med en dator utan penna, datorn köptes för 4 månader sedan för att användas med penna för att dottern ska kunna måla rita osv.