Köpte en datorskĂ€rm för drygt 12 000 kronor. Det första jag reagerar pĂ„ nĂ€r jag hĂ€mtar ut skĂ€rmen pĂ„ mitt postombud Ă€r att skĂ€rmens kartong inte Ă€r skyddad med nĂ„got slags emballage. Proshop har bara klistrat fast en fraktsedel direkt pĂ„ kartongens originalförpackning och sedan skickat ivĂ€g den. Det kĂ€ndes Ă€rligt talat vĂ€ldigt oprofessionellt, och inte vĂ€rdigt en high end-skĂ€rm som den jag bestĂ€llt. Det andra jag genast reagerar pĂ„ Ă€r att nĂ€mnda kartong Ă€r i slitet och dĂ„ligt skick. Inte enbart pĂ„ grund av det faktum att Proshop inte ens lagt den i nĂ„got emballage, men ocksĂ„ för att det satt rester av minst tvĂ„ gamla fraktsedlar pĂ„ kartongen som efterlĂ€mnat sig tvĂ„ stora klibbiga ytor. Det var tydligt att skĂ€rmen tidigare har skickats till Ă„tminstone tvĂ„ andra kunder, som man fĂ„r förmoda dĂ€refter skickat tillbaka skĂ€rmen till Proshop. Jag ser ocksĂ„ genast att den tejp som ska försluta kartongen Ă€r bruten och att nĂ„gon öppnat kartongen innan jag. Förutom att nĂ€mnda tejp inte Ă€r hel Ă€r liksom kartonglocket slitet och böjt i kanterna som om det öppnats och stĂ€ngts flera gĂ„nger. Redan hĂ€r fick jag en mycket dĂ„lig magkĂ€nsla. Extremt trĂ„kig upplevelse nĂ€r jag betalat en stor summa pengar för skĂ€rmen och lĂ€nge sett fram emot att hĂ€mta ut den. Det blev inte roligare nĂ€r jag öppnade kartongen. Om produkten gav ett begagnat intryck frĂ„n början var det inget mot vad som vĂ€ntade efter att jag öppnat kartongen. Samtliga mindre plastpĂ„sar som lĂ„g dĂ€r i, alltsĂ„ dĂ€r diverse kablar och tillbehör ligger i, var precis som den stora kartongen brutna. Alla var öppnade och Proshop har inte ens anstrĂ€ngt sig för att försöka dölja att det Ă€r en begagnad produkt de sĂ„lt till mig. Kablarna som lĂ„g i de sprĂ€ttade plastpĂ„sarna var ocksĂ„ slarvigt ihopknövlade och inte prydligt rullade som kablar alltid Ă€r nĂ€r man köper en ny produkt. Till och med den medföljande instruktionsboken var knövlig och anvĂ€nd. De större skyddande plaststyckena som omgav skĂ€rmen och dess fot var slarvigt ihoptejpade med markeringstejp(!). Det sĂ„g Ă€rligt talat förskrĂ€ckligt ut och det var helt uppenbart att nĂ„gon tagit vad man har hemma för att bara fĂ„ ihop plasten igen. Och nĂ€r jag vĂ€l fĂ„tt fram sjĂ€lva skĂ€rmen ur denna hemska hĂ€rva av markeringstejp syntes tydliga fingeravtryck pĂ„ skĂ€rmen. Ăn en gĂ„ng stod det klart och tydligt att fler Ă€n jag hanterat skĂ€rmen innan jag. Att resterna av de gamla fraktsedlarna dessutom talar för att skĂ€rmen skickats fram och tillbaka flera gĂ„nger fĂ„r en genast att ifrĂ„gasĂ€tta om skĂ€rmen ens fungerar. Varför har tidigare personer skickat tillbaka den? Hur lĂ€nge har de anvĂ€nt den och till vad? FrĂ„gorna blir mĂ„nga och oron mycket pĂ„taglig. Det som beskrivs ovan Ă€r sĂ„klart under all tĂ€nkbar kritik. Det stod ingenting alls pĂ„ produktsidan pĂ„ hemsidan om att skĂ€rmen tidigare Ă€r anvĂ€nd, eller sĂ€ljs som nĂ„gon slags fyndvara eller dylikt, utan den sĂ„ldes som ny produkt till nypris. Och det jag tog emot var inget annat Ă€n en renodlad BEGAGNAD produkt, och Proshop har inte pĂ„ nĂ„got sett kommunicerat detta till mig. Deras sĂ„ kallade "kundsupport" Ă€r dessutom ett renodlat skĂ€mt. Det tar 6 dagar för dem att svara pĂ„ mail, och pĂ„ deras hemsida stĂ„r det KONSTANT att deras telefonsupport Ă€r "tillfĂ€lligt" stĂ€ngd. Har varit in dĂ€r dagligen för att försöka ringa dem om det hĂ€r elĂ€ndet, men det Ă€r aldrig nĂ„gon skillnad. Efter att jag öppnat min datorskĂ€rm och insett att jag just blivit lurad, och ovetande köpt en begagnad produkt till nypris, mailade jag naturligtvis Proshop, med bifogade bilder pĂ„ hela historien. I mailet var jag tydlig med att jag gav dem tvĂ„ alternativ: antingen testar jag skĂ€rmen och accepterar den (om den fungerar sĂ„klart), men endast under förutsĂ€ttning att jag fĂ„r tillbaka en ansenlig del av priset jag betalat för den. Eller att de genast betalar tillbaka varenda krona jag betalat och dessutom skickar mig en fraktsedel sĂ„ att jag kan skicka tillbaka skĂ€rmen till dem. Jag var tydlig med att jag vill ha mina pengar INNAN jag skickar tillbaka skĂ€rmen. Eftersom jag uppenbarligen har att göra med ett ytterst oseriöst företag som sysslar med fula metoder sĂ„som beskrivits ovan Ă€r det föga konstigt att inte lita pĂ„ att jag skulle fĂ„ tillbaka mina pengar efter att skĂ€rmen skickats tillbaka till dem. Det Ă€r Proshop som har skĂ€mt ut sig genom att försöka lura mig pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, och dĂ„ Ă€r det inte annat Ă€n rimligt om Ă„terbetalning, retur osv. sker pĂ„ MINA villkor. Det svar jag fĂ„r, efter sex lĂ„nga dagar, Ă€r ett mail som man inte kan beskriva som annat Ă€n skrattretande: "Tack för ditt mail. Vi beklagar att din produkt ej fungerar som den ska. Innan vi gĂ„r vidare med Ă€rendet ska en reklamation upprĂ€ttas pĂ„ vĂ„r hemsida. Nedan hittar du information om hur du gĂ„r tillvĂ€ga för att upprĂ€tta en reklamation: /.../". De kunde alltsĂ„ inte ens bemöda sig att skriva ett nĂ„gorlunda personligt mail dĂ€r de gör en liten anstrĂ€ngning att bemöta det jag skrivit till dem. De svarar inte pĂ„ huruvida jag kommer fĂ„ tillbaka mina pengar eller inte, eller hur de stĂ€ller sig mot de tvĂ„ alternativen jag gav dem. De bad inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt om ursĂ€kt för att de försökt lura mig pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, eller pĂ„ annat sĂ€tt beklagat den trĂ„kiga upplevelse mitt köp pĂ„ Proshop innebar. IstĂ€llet behandlas man som en idiot och fĂ„r ett till synes autogenererat mail dĂ€r man endast hĂ€nvisas till deras reklamationstjĂ€nst dĂ€r man av största sannolikhet kommer att tvingas skicka tillbaka skĂ€rmen INNAN jag fĂ„r tillbaka mina pengar. Vilket jag aldrig i livet kommer att göra. VARFĂR skulle jag lita pĂ„ Proshop efter detta? Jag vĂ€ntar fortfarande pĂ„ att de ska kontakta mig och göra en anstrĂ€ngning att lösa den hĂ€r skiten de sjĂ€lva har skapat.