Fantastisk! Men väldigt dyr... Beror ju på vad man jämför med. Men lite mycket brus under mörker. Saknar 4k, medan Air 2 har det... Men denna är ju lite äldre. Skulle inväntat Pro 3, men den blev fördröjd av Corunja. Jobbigt dock det där med licens och att det känns som att man alltid är olaglig och stör folk oberoende av vart man är. Däremot så låter den inte så mycket när man flyger en bit bort. Batteritiden borde vara 45 min tycker jag. Nu krävs det mycket planering och att man ständigt har de två reservbatterierna på laddning i bilen. Skulle jämföra kamerans kvalitet med en väldigt bra mobilkamera. Är dock bäst under guldtimmarna, men kameran kan man ju alltid ställa in ganska bra oavsett hur starkt ljuset är, däremot behöver man filter om man ska filma mitt på ljusa dan. Däremot öppnar detta upp för en helt ny värld av möjligheter. Men som sagt, man måste läsa på en hel del inför varje plats man ska till och de finaste platserna (naturreservat) får man i Sverige inte flyga i (om man nu inte får tillstånd osv...). Hur som, det är upp till var och ens samvete. Köptes av familjemedlem för 20 000 kr från Webhallen juli 2020.
Har alltid använt Brauns eltandborstar. Köpte min via Amazon.co.uk, samman med en konverter för laddaren. Totalt 24£. Använd mellan 2011 - 2014 Låter en hel del. Batteriet höll ill en början 1-2 veckor. I slutet höll den enbart några dagar. Den tappar varvtalet mellan varje laddning vilket är dåligt. Man kan använda Brauns alla borsthuvuden, men det runda är bäst tycker jag. Möjligen att TriZone är lika bra.
Använde denna mellan slutet av 2014-slutet av 2019. Inköpt från Amazon.co.uk för 28£. Ingen funktionell skillnad på denna och alla andra Oral-B i serien. Munstycket kan man byta ut till vilket som av Brauns 11 munstycken. Tror dock att den har samma problem som alla andra Brauns, nämligen att motorn tappar i varvtal mellan varje användning. Bra borstresultat, men borde nog ha bytt till Philips tidigare. (Läs min recension) Man får bara med en bortse och inget borstskydd. Tekniken för hela Brauns koncept känns utdaterat och har funktionella nackdelar. + Borstar bra + Trycksensorn + Tidsintervallerna - Plastig, men känns ändå stilren och gedigen. - Tappar i varvtal mellan varje borstning - Enklare än vad som utlovas
Köpte denna för en vecka sedan på Apple Store 9000kr 2019-10-12. Har avvaktat med detta köp i 3 år men bestämde mig nu för att prova. Gick från att först enbart vilja ha en svart i aluminium med svart sportband till att välja rostfritt stål i silver iom att man använder den varje dag och då är detta enda versionen som ser ut som en accessoar och mer som en klocka, seriös och manlig. Mer stilig än en plastig svart fitbit som mest ser ut som en leksak och inte alls stilig i vardagliga sammanhang. Räknar med att den kommer att hålla i 3 år och att jag därefter säljer den för 1500-2000kr eller håller den enbart för träning, om den inte blir för trög för det. 9000kr/3år = 250kr/mån 7500kr/3år = 210kr/mån Inkommer med en utförligare recension. KLADD >>>>> ALLMÄNT PLUS Helt ok till en början. Saknar dock några funktioner som jag trodde skulle finnas. Kan vara jobbigt med touch, men går att lösa. Man kan ha alla sorters appar och den uppdateras ständigt, till skillnad från vanliga sportklockor eller FitBit odyl. MEDIUM Känns tung, men vilket för den exklusiv, dock så vänjer man sig och glömmer bort att den sitter på handleden. Man måste betala för de första bra funktioner så som sömnapp och bra loggning av joggning och stress, vilket annars ingår i vanliga sportklockor. Dessa summor borde man räkna in i priset, samt sportbandet/banden som man måste köpa till. Slutsumman blir snarare minst 9600 kr (400 kr för två band, 200 kr för ”basappar”). MINUS Väldigt dyr i detta utförande, det drar av 1 till 1,5 stjärnor iom. att det inte finns en anledning i form av produktionskostnad till detta höga pris, jämfört med aluminiumversionen. Inte så sportig som en sportklocka och heller inte så stilig som en riktig klocka. Man blir lite av en bionic. Måste komma ihåg att stänga av alla notiser! >>> UPDATE 1 VECKA: Lämnade tillbaka den efter en vecka och fick pengarna tillbaka. Kom fram till att det är det värsta och mest stressfyllda jag någonsin ägt. Usch och fy! Onödig pryl helt enkelt och ful som klocka, imo. Tack och lov att jag äntligen kommit till denna insikten! Ger den 0-stjärnor.
WOW, WOW, WOW! Har alltid använt Brauns roterande eltandborstar, men efter att ha blivit övertygad om att köpa denna (Philips billigaste SoniCare HX6512/45 från Amazon.de för knappt 500 kr) så är skillnaden enorm! 1. Denna är vit och stilren 2. Batteritiden håller en hel månad när man borstar mellan 2-3 min per gång (långt längre än vad som är specat!) och där till så tappar den intre kraften när batteriet börjar ta slut! Troligen tack vare någon spänningsregulator eller liknande! 3. Den är mycket tystare och har ett behagligare ljud än Braun. 4. Bäst av allt, det blir mycket renare! Mina små missfärgningar som brukar dyka upp efter några månader efter det årliga tandläkarbesöket har nu försvunnit helt! Väldigt billig, inte alls värt att köpa de dyrare varianterna, de är bara försäljningstrick (det samma gäller för Braun). Hoppas dock att huvudet håller i tre månader (som på Braun) särskilt då dessa är lite dyrare. Dock verkar det som att man helst ska byta varje till vartannan månad. Man kan även köpa replica-borstar via Amazon för en tredjedel av priset. Man får med två borsthuvuden och två plastskydd till dessa (fantastiskt för resan!) KÖP KÖP KÖP, förstår inte varför folk fortfarande borstar manuellt, visst man kan ha det som ett komplement, men basen måste ändå få vara el! Har själv borstat med el sedan år 2002, så detta var en fin present till 18 år av elborstande!
Helt ok. Fått den via jobbet 2017, dock utdaterad nu. Space Gray. Men efter sin tid insåg man när man sedan väl tvingats köpa iPhone 6s som ju blev större. Återkommer med en recension..
FRIHET & DISKRETA! Köpte dem precis för 1790kr (1430 kr via företaget) 2017-04 efter att tidigare ha haft trådlösa med kabel mellan snäckorna (Sony SBH70, just kabeln störde jag mig på och det var också den som alltid trasslade och slutligen gick sönder) är toppen och friheten utan kablar är bäst! Däremot får den ett STORT minus för att de inte integrerat touch i hörlurarna för att dra fingret upp och ner längs sidan av dem för att höja/sänka ljudet (Samsung Gear icon X kan göra det med sina) Priset är ok om man jämför med andra som är trådlösa, små, utan kabel och med mikrofon. Dessa är de enda med semi-snäcka vilket jag älskar, man får varken ont i örat eller på örat! Ljudet är helt ok för musik och jag använder dessa som mina enda lurar dag ut och dag in för samtal, musik, träning och joggning. Finns inget bättre allround IOM att in-ear inte är hälsosamt för öronkanalen och on-ear blir som en DJ som kommit vilse, blir obekväma för öronen och förstör frisyren. Den kan dock inte koppla mellan två enheter samtidigt vilket mina Sony SBH70 kunde. Däremot har dessa extremt bra räckvidd! Kan gå runt genom halva kontoret, ca 30 meter bort. Perfekta att jogga med, inte ens i närheten att de skulle trilla ur. Friheten utan kabel runt/bakom halsen är enorm! Man kan byta så att man dubbelklickar på snäckan för play/pause eller svara/avsluta samtal. Men vill ha Siri vid dubbelkick så försvinner möjligheten till play/pause vid dubbelklick. Siri fungerar därtill enbart om iPhone har tillgång till internet, vilket gör att du inte kan ve Siri ens höja volymen om du har dålig täckning. Men att ens prata med Siri för så basa uppgifter är inget man gör, så dessvärre blir det att sträcka sig efter telefonen (rätt ofta) för att byta låt eller höja/sänka volymen i samtal, vilket man behöver göra väldigt ofta, så där försvinner friheten av trådlöshet. I övrigt är batteritiden den bästa, 3-4 dagar under kontorsarbete blandat med telefonsamtal och lyssnande. Det smidiga sättet att stoppa ner dem i skalet gör att de alltid hålls laddade till när man behöver dem och jag stoppar ofta ner dem av ren reflex och utan problem. Så inget upplevt laddande här inte! Finns inga som är ens i närheten lika bra. Så jag laddar dem nu enbart 1 ggr i veckan, knappt 2. De är inte så fula som man kan tro utan helt ok, även fast framtiden nog är utan skaftet och enbart kommer sitta i örat. Hör sällan BT-artefakter och inte alls själva bakgrundsbruset, så här är se i bästa skiktet. Jag kommer att vara på Apple varje månad med att släppa AirPods gen 2 (som definitivt kommer art ha toch!). Däremot är det frustrerande nu att inte kunna kontrollera volymen och att play/pause inte alltid känns av. Men klarar du av att ha en kabel så köp lurar med en kabel. Dessa är enbart bra som ett diskret alternativ på kontoret. + Tar bort bort bakgrundsbrus och vind väldigt bra, något jag var orolig för IOM att man inte kan lägga mikrofonen bakom halsduken eller innanför skjortan. Så toppen av Apple! SLUTSATS: Kunde fått 10/10 eller 9/10 men får nu enbart 6/10, ljust på grund av avsaknaden av ljudkontroller och klumpigheten på de få kommandon man kan göra. De är alltså inte 100% trådlösa iom att man alltid måste ha telefonen nära till hands och således blir upplevelsen ibland sämre än med kabel där man fortfarande kan behålla mobilen i fickan för att kontrollera den, men med AirPods måste man nu ta upp mobilen i fickan väldigt ofta. Gillar du kablar mellan snäckorna och vill ha bättre ljud så välj något annat. Men dess har bäst UI av alla, minus volymkontrollen och play/paus meckandet. ALTERNATIV: Enda alternativet för att ha öronsnäckor är Sonys SBH70 (eller hitta något billigt på Amazon), men de har en kabellösning som lätt går sönder och Samsung Gear Icon X som har alla kontroller har riktigt dålig batteritid och tyvärr in-Ear vilket inte är bra för öronkanalen. (PS: Ska renskriva annonsen senare, bear with me) ---------- UPDATE (2 MÅN) MINUS: - De kan inte reducera bort vind, vilket gör dem helt värdelösa när man cyklar eller bor i en blåsig stad! Med sladd/kabel/halsband-mikrofon så kan man gömma micken under skjortan eller halsduken, men det går ju inte med dessa. Stort, stort, stort minus! - Vid mer än hälften av gångerna så kan de inte ansluta till datorn, då måste jag starta om datorn (däremot så hade jag samma problem med Sony, men jag har uppdaterar operativsystemet sedan dess, så något fel på BT-sändaren i datorn är det nog...) - Man kan inte ha den kopplad till två enheter samtidigt, det kunde jag med Sony SBH70! - Störigt att behöva knacka på snäckan för att pausa/etc, det blir ett väldigt otrevligt dunk i örat. Samt att man ofta måste försöka två/tre gånger innan den förstår att man verkligen knackar på den. - Batteriet tar slut snabbt vid samtal, Max 2 h i sträck. Då måste sedan växla med en lur i taget och ladda den andra. Med Sony SBH70 så kunde man koppla en kabel till ett batteri som man hade i fickan som laddade lurarna medan man fortsatte prata. Men det kan man ju inte riktigt med true-wireless. PLUS: - Oerhört diskret, så skönt utan kabel! (Vill du verkligen ha en kabel så att de kan hänga runt halsen så finns kablar för 100-150kr) - Snäckorna tar aldrig slut IOM att man ständigt lägger dem i fodralet som alltid håller dem laddade. Däremot så tar de ofta slut när jag pratar längre samtal i sträck, så då slutar det alltid med att jag pratar med en åt gånger och växlar mellan dem medan den ena laddas upp. Däremot är det ju ett plus att man kan göra så, då har man alltid en snäcka som fungerar! = Betyget 6/10 kvarstår dock Fixa ljudkontroll (prio 1) Längre batteritid vid tal (prio 2) Dubbel pairing (prio 3) Så får de 10/10 oavsett pris
Köp i april 2019 för 2250 kr, på 25% rea, då är den värd priset, men det visar sig inte förrän den dag jag trillar. Svårt med rätt storlek, köpte dock M för att kunna ha den med halsduk under på vintern. Används när jag scootrar. Har ännu inte löst ut utan orsak, även fast att jag ofta ”hoppar” runt med min scooter.
Ok för 2000 kr men gillar inte att man ser ut som en DJ. Håller mig till mina QC15 samt QC20 när jag har mycket packning. Sålde dessa på en gång och slutligen även mina QC15 eftersom att det blev jobbigt för öronen och att jag reser allt för lite för att störas av tex. flygplans/tågbuller däremot så fungerar det med tråd i det ändamålet.
- Man måste gå långt i menyn för att sänka ljusstyrkan. - Dåligt inbyggt ljud. Måste manuellt ändra detta från datorn om man kör via Displayport. - Lite ful fasning på sidorna, lite djup gör att den känns något gammal, men kanske skyddar något från reflektioner. Inte lika snygg som en Dell-skärm. - Inte retina/högupplöst vilket man borde ha år 2015. - Mycket IPS-glow. - Ingen USB-hub (vilket jag behöver sällan men ändå bra att ha). - Tappar kopplingen till laptopen efter varje gång fen går in i vila så att man måste ta in och ur kabeln till datorn. - Ljusstyrkan åker ibland upp och ner på ett konstigt vis. - Instabil höj- och sänkfunktion som gör att skärmen blir svår att positionera helt horisontellt. + Displayport! Perfekt för alla som har MAC. Slipper konverterare för DVI-kabeln. + Man kan sänka och speciellt höja den väldigt högt (Högre än Dell). + Priset är bra 2700 kr (HT 2014). + PWM (flicker) fri! Detta var enda anledningen till att jag köpte den som komplement till min Dell U2412M (24" skärm fast tyvärr med PWM). För priset och att det är enda PWM-säkra skärmen med dessa färger och storleken 24" vilket räcker så Pris till skärm är det bra. MEN nu borde man köpa 24" skärmar med 4K eftersom man bara lägger till 2000 kr till se Dell P2415Q (dock är det inte säkert att den är PWM-fri även fast någon som kontaktade Dell skrev på ett forum att den är PWM-fri), är less på de korniga och oskarpa skärmarna MEN min MacBook Pro Retina 15" från Early 2013 har inte Displayport 1.2 (Thunderbolt 2) vilket betyder att jag bara kommer få ut 30Hz på en extern 4K-skärm. Att byta datorn mot en halvt år nyare dator och 4K skärm skulle bli ytterligare 8000 kr med förlust och inköp, vilket inte känns värt just nu. KÖP 4K-skärmar istället! MEN se till så att den är PWM-fri och att din dator klarar att leverera 60 Hz till 4K-skärmen (Enbart Mac från late 2013 klarar av det). (Återkommer med renskrivning av denna recension snart) Mer om denna samt skillnaderna mot dess sämre rival Dell U2412M kan man läsa här: http://www.extrahardware.com/article/benq-bl2411pt-ips-bomb-thatll-finally-destroy-flickering-dell-u2412m/strana/0/11