Efter att ha klarat spelet kommer här min recension:
För att inte alla har samma mått när det gäller vad som är spoilers så säger jag här med att det kan förekomma spoilers. Samt jämföra med andra RPG titlar.
TL;DR:
Bra skit förmodligen game of the year, ett måste för Switchen/ WiiU.
SAKER I LIMITED EDITION:
Presentationen av lådan är grymt fin, själva lådan är en del av köpet så jag skulle säga spara den, men nr du väl öppnat lådan så är det inte så mycket mer att kommenter. Svärdet/statyn ligger i en frigolit bit vilket såklart är bra för den skadas verkligen inte, men jag hade gärna sett att den ligger i något finare att öppna upp. Artwork på utsidan PLUS..Tråkig vit frigolit på insidon MINUS..
Statyn är ungefär 24cm och gjord av plast/gummi känns det som. Svärdet går alltså att böja så var försiktig.
NU TILL SPELET:
STORY:
Det börjar som i alla Zelda spel med att hjälten Link vaknar upp och förs in i sitt uppdrag att rädda Hyrule.
Till en början tänkte jag "Åh nej, det är dubbat" när Zelda talar till Link, men de har behållt den klassiska Zelda känslan med stumma karaktärer i spelet, vissa karaktärer talar i cutscenes. Bra gjort. De har även valt att hålla Link tyst istället för att köra en Bethesda som hävdar att spelare får bättre immersion om någon annan gör rösten till sin karaktär..Bethesda nej, titta hur Nintedo har gjort. Link är tyst, så vi kan välja vad han säger och tänker.. STORT PLUS NINTENDO!
Som tidigare Zelda spelare känner man direkt igen sig och förstår sitt uppdrag, men storyn är alltid lika fängslande och närvarande, man glömmer aldrig bort sitt mål. Men nya spelare för serien får en bra förståelse varför de finns till.
De flesta karaktärer har en egen personlighet och det finns fullproppat med sido-quests att ta sig an innan man tacklar huvudquestet.
(MILD SPOILER) "Destroy Ganon" är bland de första questen spelaren får och ligger i questloggen och tauntar dig hela tiden, sjävklart kan du tidigt välja att ta dig an Ganon men utan Master Sword och tillräckligt med hjärtan är det en stor utmaning.
(SPOILER SLUT)
VÄRLDEN
Världen är enorm och det finns alltid något att göra, tillskillnad från andra RPG titlar där en öppenvärld automatiskt betyder fullspäckat med quests och grottor så har Breath Of The Wild gjort sig förtjänt av titeln, Breath of the Wild.. Det finns så stora ytor där det inte finns annat än vildliv emellan regioner och som spelare får man känslan av hur liten Link är i denna värld. Regionerna har även olika väderförhållanden som påverkar, till exempel så kan det vara extremt kallt i en region vilket kräver något elixir/spicey mat för att klara av eller varmare kläder. Medan det i en annan region kan vara så varmt att vapen/sköldar av trä börjar brinna om de används. Regn och åska påverkar också; om det åskar är det bara att se till att hålla sig undan..Har du något i metal kan blixten slå ned i skölden så du dör, regnar det blir det svårt att klättra...Detta är dock en stort irritationsmoment då det regnar på tok för mycket vilket gör att link glider ned en bra bit hela tiden, utan 20x stamina så kommer du aldrig upp för den lilla klippan/trädet. Hade det funnits någon armour som gör en "regnklätter-bonus" hade det varit ok men i dagsläget så lägger man bara ned projektet att klättra och åker någon annanstans.
GAMEPLAY:
Breath of The Wild är ett av de få spel nu för tiden där utvecklarna litar på intelligensen hos sina spelare. Nu för tiden får du alltid exakt vad du ska göra, vart du ska och hur du ska göra i Questloggen, men precis som i Dark Souls så är det "Trail And Error" och att lista ut saker själv;
(MILD/MEDIUM SPOILER) speciellt i ett quest där uppdraget går ut på att få tillbaka Links minne från slaget för 100 år sedan genom att besöka platser som Zelda tog med sin "kamera", dessa platser är inte markerade på kartan utan det som är markerat är Impa som gav dig questet. För att klara detta quest måste spelaren analysera bilderna och se sedan utforska världen genom det som syns i bilden..Typ att Hyrule Casle är smått till vänster om en staty uppe på en kulle med ett berg i bakgrunden Mycket välkomnande!
(SLUT PÅ SPOILER
Det finns inga stats att hålla reda på utan spelaren väljer själv om spjut, svärd + sköld, eller stora tvåhands-yxor/svärd är sättet de vill spela på, alla har sina för och nackdelar och påverkas inte av någon mätare utan endast hur bra DU är med detta vapen, alla vapen går även att kasta i väg om det är panik och pilarna är slut. Riktigt kul att slänga iväg en claymore efter en fiende.
Till skillnad från övriga Zelda spel så har Breath of The Wild en ny mekanik som innefattar matlagning, det är precis som i andra RPG-titlar där hjälten av världen står och slänger ihop en smarrig älgstek, kul grej istället för att köpa potions och annat.
Det finns så klart mycket mer i spelet som inte tagits upp men det finns så mycket att det är svårt att säga allt. Jag rekommenderar starkt detta spel till alla som planerar att skaffa en Switch.