Rapportera fel
Även en billig elcykel kan ge dig stor glädje, men du får räkna med att räckvidden och kvalitén är lite lägre. Passa på att köpa på rea men innan mars för sedan brukar dom vara slutsålda. Flera butiker har börjat sälja begagnade cyklar och det kan vara ett alternativ. På de billigaste cyklarna sitter motorn nästan alltid i framhjulet och tyvärr blir det stötigare när man kör över gupp, och hjulet slirar gärna i branta, grusiga uppförsbackar. Därför är det oftast bättre att ha motorn i bakhjulet. Men det allra bästa (generellt sett) är att ha en mittmotor som ger bättre tyngdpunkt. Det blir enklare att laga en punktering och byta däck samt att den ofta är starkare i branta backar. Cyklar med mittmotorer är dock vanligtvis dyrare. Har du tänkt cykla på vintern så räkna på om batteriet räcker till för räckvidden kan halveras och du behöver ladda batteriet oftare.
1
2
3
4
Om du ska köpa en elcykel som du vet att du kommer använda mycket, vara prisvärd och hållbar, så går det att finna en till max 25 000 kr. Den billigaste elcykeln jag köpt kostade 9 000 kr och den dyraste 58 000 kr, så jag har erfarenhet av elcyklar i alla möjliga prisklasser. I det här prissegmentet finns även cyklar med mittmotor, som ofta är något dyrare än hjulnavsmotorer. Mittmotor med momentsensor ger en naturligare cykelkänsla, är i regel starkare i uppförsbackar och har bättre viktfördelning, vilket märks på köregenskaperna. Kapaciteten på batteriet tycker jag ska vara minst 500 Wh, vilket ger tillräckliga körsträckor även på vintern, då kapaciteten kan försämras till hälften. Med mittmotor belastas drivlinan mer, och inbyggda växlar behöver mindre underhåll. Försök gärna provcykla även utan assistans innan du bestämmer dig.