Hemleverans
Montering & installation
Dela upp betalningen

http://www.ikea.se

Betalningsalternativ

Visa
MasterCard
Diners
Amex
Kortbetalning
Direktbetalning
Faktura
Avbetalning
Förskottsbetalning
SMS-betalning
Postförskott
Bitcoin

Är något felaktigt, Tipsa oss gärna här!

Butiken finns i Sverige. Priserna visas i SEK. Kontakt med butiken kan ske på Svenska.

Företaget har inte aktiverat visningen av utökad företagsinformation
Detaljerad information IKEA har fått betyget (3.56)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

Sortera efter:
  • Dålig
    16 dagar sedan
    Uppdaterat: 16 dagar sedan
    OTROLIGT långsam leverans, cirka 3 veckor! Inte acceptabelt år 2017. Pengarna tog de dock direkt... Dessutom kom avin på post och inte via sms - varför?

    Lider av samma problem som t ex H&M och Clas Ohlson där man inte hängt med i digitaliseringen. Kommer nog straffa sig.
  • Ganska dålig
    20 dagar sedan
    Uppdaterat: 20 dagar sedan
    Medvetet (?) ruttna leveransvillkor. Extremt långsam orderhantering, tar minst en vecka innan det ens skickas även om det är enkla små lagergrejer. Fort blir också leverans 99kr och ska hämtas på fraktterminal istället för postombud (även om det inte är särskilt stort paket) eller skamlösa 399 för hemleverans. Två utdragslådor till kök med lådfront, kostar ca 1000 kr men plus 399 för frakt?? Köper jag soffa eller stora grejer från andra företag är oftast frakten fri, tom hemkörning.

    Förstår att de vill ha oss till varuhusen men finns inte på kartan att jag åker flera mil och trängs med halva svealand för att köpa några matlådor.
  • Ganska dålig
    29 dagar sedan
    Kundservice är under all kritik.. Du kan ringa en vecka innan och be om att ändra leveranstid, men det kommer ändå dyka upp en snubbe med lastbil på fel tid. Igår dök inte leveransen upp alls. Nu är jag i telefonkö, över en timme och fortf 10 kvar i kö före..
  • Usel
    1 månad sedan
    Jag beställde nyligen varor från Ikea som jag behövde till en julfest. Det var små saker, allt fanns i lager, leveranstiden angavs till "4-7 dagar", och festen var hela två och en halv vecka senare, så förutsättningarna var utmärkta för att jag skulle få varorna i tid.

    En vecka senare får jag ett paket med 100% fel innehåll. Detta vore mindre anmärkningsvärt om det inte vore för att det här var min fjärde beställning någonsin från Ikea, och TVÅ av de fyra gångerna har de skickat mig totalt fel saker. Jag har handlat varor från internet i över 20 år, ofta från små skumma asiatiska butiker, men den enda butik som någonsin skickat mig fel varor är Ikea, och det 50% av gångerna.

    I det här läget är det onsdag och festen är på söndag veckan efter. Jag pratar med kundtjänst som lovar att det riktiga paketet ska komma "i början av nästa vecka". I början av nästa vecka får jag inget paket, så jag kontaktar dem igen, och nu är prognosen fredag, dvs den sista arbetsdagen innan jag har festen.

    På torsdagen blir jag orolig eftersom jag inte hört något om paketet, så jag kontaktar Ikea igen, som säger att allt ser normalt ut; paketet ska komma på fredag, och jag får ett kollinummer.

    Sedan blir det fredag eftermiddag. Kollinumret jag fått är oregistrerat och leder ingenvart. Jag kontaktar Ikea igen, som säger att kollinumret jag fick nog är falskt, och det verkar som att paketet troligtvis inte är packat än. Det är är inte så konstigt med förseningen, tycker kundtjänst, för någon gång under de senaste veckorna var det Black Friday, så det kan ta hela "två till sex dagar" för postpaket att komma fram, skriver de till mig, sexton dagar efter min beställning.

    Efter tre veckor – tre dagar efter min fest – kom paketet fram. Kombinationen av felleveranser, förseningar och lögner gör Ikea till den i särklass sämsta onlinebutik jag någonsin använt under mina över två decennier av internethandel.
  • Usel
    1 månad sedan
    Tyvärr ska IKEA har minst 2v på sig att packa minsta order så bråttom får man sannerligen inte ha. Helt oacceptabelt. De skyller på Black Friday men så här har det varit även innan Black Friday. Sämst hanteringstid i Sverige?
  • Usel
    1 månad sedan
    10 dagars leveranstid för småskit och som finns i lagret.
    Ringer till kundtjänst som försöker göra allt för jag ska behålla kvar min order !
    Inte acceptabelt någonstans !
  • Perfekt
    1 månad sedan
    Väldigt smidiga och alltid lika hjälpsamma vid frågor.
  • Usel
    2 mån sedan
    Uppdaterat: 1 månad sedan
    Beställde några LED lampor 9 oktober, idag är det den 18 november och har fortfaramnde inte fått lamporna, bara sms med ständigt framskjuten leveranstid! Men mina pengar ville dom ha!
    Updatering 19/12, nytt SMS med leverans vecka 5-6! Lyckades efter mycket strul annulera ordern, få se om man får pengarna tillbaka, är faktiskt tveksam just nu!
  • Usel
    2 mån sedan
    Undvik. Beställningen saknade produkter och jag blev ombedd att åka 70 min till varuhuset för att hämta varan. Vilket jag dessutom inte gjorde. Milersättningen som erbjuds är väldigt låg och ersätter knappt bensinkostnaderna för halva resan.
  • Usel
    3 mån sedan
    Beställde möbler online, man bokar leveranstid vid köp. Valde en tid som var en vecka bort. När det var två arbetsdagar kvar så ringer de och säger att de inte leverera för att det inte finns varor. Så de skjuter på leveransen 4 veckor, de frågar inte om det är ok, eller om jag i stället vill avbeställa eller få varorna i separata leveranser. Men icke. Efter att de ringt så ringer en robot upp och konfirmerar leveransdatum enligt ursprungs ordern, och dagen efter ringer de och kollar att man förstått att leverans konfirmeringen är felaktig. Tittar man sedan på ikeas websida så är samtliga varor i min order klara för direkt leverans. De ljuger hejdlöst! Skulle gissa att det är åkeriet som är problemet. Helt enkelt skituselt. Jag trodde nog att ikea skulle kunna logistik, det måste vara en grundbult för företag som ikea. Helt plötsligt kan inte alls fatta att Kamprad kan vara en av jordens rikaste.
  • Knappt godkänd
    5 mån sedan
    Varför Ikea bara får 4 stjärnor är deras leveranstid är uselt. Får vänta tidigast 7 dagar innan varan skickas är riktigt dålig då andra företag skickas inom 24 timmar. Och Ikea är en av världens största företag.
  • Usel
    6 mån sedan
    Uppdaterat: 6 mån sedan
    Fruktansvärt dålig service.

    Beställde utemöbler 8 maj. Saknades dynor vid leverans. Dessa skulle levereras till mig i början av juni. Nu är det 3 juli och jag har fortfarande inte fått dem trots flera löften om att det ska skickas.

    Extra tråkigt med tanke på den korta sommaren uppe i norra sverige där jag bor.

    UPPDATERING!
    NU FICK JAG LEVERANSEN, OCH DET JÄVLA LURENDREJERIFÖRETAGET SKICKADE BARA 3 DYNOR... SAKNAR ALLTSÅ FORTFARANDE 1 DYNA TILL MÖBLERNA JAG BESTÄLLDE I MAJ!

    Uppdatering 2

    Nu har det skickar den sista dynan. Trots att jag beställde mina varor med hemleverans så envisas dem att skicka produkterna till närmaste uthämtningsstället. För mig som inte har bil innebär det att jag måste åka 20 minuters buss fram och tillbaka och samtidigt släpa med varorna på bussen...
  • Perfekt
    6 mån sedan
    Bra kvalitet, bra priser och smarta produkter - det är IKEA det. Här kan man hitta alla möjliga fynd som känns moderna och genomtänkta, samtidigt som de (oftast) håller ett lågt pris.
  • Knappt godkänd
    7 mån sedan
    Så länge man inte behöver "ha med dem att göra" (service, mejlkontakt, etc.) så är de för det mesta ok med bra priser.

    Ska du däremot ställa en fråga via mejl är du körd. Du kommer få svar från en ny person *varje* mejl, och de kommer alla att strunta i vad du faktiskt frågade, varpå konversationen fortsätter i all evighet tills de tröttat ut dig. Hänt flera gånger.

    Restaurangen är en blandad mix, ibland bra (Barkarby) ibland usel. I kungens kurva kan du t.ex. inte byta köttbullar mot grönsaksbullar (låter svårt, eller hur?). Uppenbarligen går det bra att lägga 16 köttbullar på en tallrik, men 16 grönsaksbullar "går inte", utan måste slevas upp som två separata rätter som om de tog mer plats. Patetiskt. Med sån flexibilitet skulle jag inte vilja att de byggde mitt kök :-P

    Textildesign verkar de också ha stora problem med. På alla påslakan saknas de hål i hörnen som man använder för att få innertäcket på plats. Vad är det för en inkompetent designer de anlitat? Helt otroligt att ett så stort företag inte kan få så här grundläggande saker rätt. Deras designförmåga har jag inte längre någon större tillit för.
  • Utmärkt
    10 mån sedan
    Beställde en drös båda stor och små saker på hemleverans, allt med leveransen flöt på bra med bekräftelse SMS för tider och de dök upp i tid och hjälpte sambon bära in allt utan problem.

    Dagen efter då jag hade tid att börja montera och packa upp allt upptäckte jag att locket till en sak jag beställt inte fanns i förpackningen, inte i hela världen tänkte jag men chansade och skickade ett mail till IKEA som några dagar senare hade en order på en helt ny produkt på väg, nu var det en billigare <200kr produkt men ändå väldigt positivt och oväntat.

    Det enda negativa som gör att de inte får fullt betyg är att chauffören tydligen var på snudd otrevlig med sambon trots att han var hjälpsam med att få in allt.
  • 2017-01-19 - Ett år sedan. Omdömen innan denna tid räknas inte med i butikens betyg.

  • Usel
    1 år sedan
    Sämsta servicen jag varit med om! Skräp produkter som går sönder direkt! Finns inget bra och säga! Ingen hjälp får man av kundservicen! Värsta kundservicen på reklamationsavdelningen jag varit med om! Otrevlig chef/ansvarig som går till personangrepp på deras reklamationsavdelning! Ikea kan bli en dyr affär då de vägrar reklamera sitt skit! Köper hellre rejäla saker i framtiden för en liten peng till!
  • Dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Köpte en vara på IKEA Delbetala och hade redan ett köp på Delbetala.
    Ville slå ihop båda köpen på en månadsfaktura. Hittar INGENSTANS på deras hemsida om det och hittar inte ens min order där.
    Dessutom, vid slutförd order, kommer det upp en helt tom sida. Så ingen bekräftelse att allt gick rätt, även om jag fick mail om det direkt.
    Extremt dålig sida överlag att få översikt snabbt och enkelt på ditt konto och dina beställningar.
    Hade pratat med IKANO dagen innan och de sa att jag kunde göra den här ändringen på Ikeas hemsida.
    Kontaktar chatten men får som vanligt till svar "Det får du ringa IKANO om". Dvs då får jag sitta i telefonkö sådär 20 minuter för en sån här enkel grej som man borde ha kunnat göra direkt vid beställningen.
    Ikea är TAFFLIGA!
    Dessutom slutade chatt-tjejen svara efter min fråga och hennes svar att ringa IKANO.

    Handla här om du vill, och man behöver ju möbler och annat ibland, men deras hemsida och hur köpen går till är OFÖRSVARLIGT DÅLIGA!
  • Perfekt
    1 år sedan
    Bästa kundbemötandet och generös hantering av reklamation.
  • Ganska dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Väldigt dyra på hemleverans 499 kr och de behövde hela 15 dagar på sig att leverera trots att allt fanns i lager vid tidpunkten för beställning.
    15 dagar...!

    Allt jag beställde var inte med vid leveransen och trots att jag för 4 dagar sedan har poängterat detta för IKEA har jag än inte fått något svar.
    Edit: Pajasföretaget IKEA med enormt dålig service... Det tog 14 dagar att få de grejerna som fattades och de skickades till postombudet.
    Betalade 499 kr för hemleverans av ALLA grejer, måste nu alltså åka ett par mil för att hämta det som IKEA har missat att packa. SUPERDÅLIGT!

    Väldigt osorterad packning på "smågrejer". En del små artiklar intryckt bland större grejer i stora kartonger, en del packat i ihopsvetsade plastpåsar.
    Vid första anblicken trodde jag att hälften av alla mindre artiklar inte var med i sändningen p.g.a. denna osorterade packning (jag började med att öppna plastpåsarna och förväntade mig att allt smått skulle ligga i dessa påsar).
    Men som sagt det fattades ändå beställda varor, så jag rekommenderar att noga checka och räkna varor (om man nu överhuvudtaget ska beställa via deras hemsida, jag kan nog inte rekommendera det efter vårt köp).

    Beställde bland annat dricksglas, de var bra paketerade, men några glas hade mörka fläckar i botten, som var extremt svårt att få bort.

    Allt som är upplagt på IKEAs hemsida går inte att beställa online, markerar man filtret som visar vilka varor som går att beställa online, försvinner väldigt mycket artiklar. Beskrivningen av varor är ibland ganska dålig, rent av urusel ibland. Handlar man via internet behöver man en grundlig beskrivning exempelvis korrekta mått.

    Sammantaget blev det en DÅLIG köpupplevelse, även om nu IKEA var tämligen billiga på på många av de beställda varorna, men en del var ganska dyrt - för att vara just IKEA. Servicen och väntan på alla varor - under all kritik!
  • 1 år sedan
    Uppdaterat: 11 mån sedan
    Detta omdöme är under utredning
  • Perfekt
    2 år sedan
    Kanon
  • Ganska bra
    2 år sedan
    Beställt från deras sida har jag aldrig gjort och kommer sldrig att göra. Jag tar mig hellre mödan att pka dit och handla allt jag ska ha än att beställa och betala onödigt dyr frakt, särskilt för småsaker.

    Men deras varuhus och varor gillar jag. Oftast ör det bra kvalitet och framför allt, det är onödigt billigt.
    Därav blir betyget högre.
  • Mycket bra
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    En klassiker och de har väldigt billigt!
  • Perfekt
    3 år sedan
    Vänliga, trevliga och tja... goa korvar på slutet av shopping rundan ;)
  • Perfekt
    3 år sedan
    Svenskt koncept man kan lita på, ju mer pengar man lägger desto bättre grejer får man och kan kombinera med billiga grejer då serier ofta går hand i hand med färger och finisch.
  • Dålig
    4 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Beställde två hyllor.
    Paketet var så extremt dåligt inslaget att saker stack ut.
    Väl hemma, ser vi att en hyllkonsoll saknas, och att ena hyllplanet är skadat.

    Vi tog bilder på paketet, när vi hämtade ut det från vårt utlämningsställe för postleveranser.
    Hade vi tänkt oss för hade vi vägrat ta emot det.. (Efterklok som man är)

    Deras butiker går väl an, men beställ för fan inget för leverans.

    Vi ska nu försöka kontakta dem via kundtjänst.

    Återkommer...

    -----

    Via kundtjänst fick vi hjälp och 3 st nya skivor och hyllkonsoll skickades, samt retur avi för att skicka tillbaka de trasiga.
    Även detta paket var mycket dåligt packat, med trasigt innehåll.
    Vi bytte ut de värsta vi hade, mot de bästa med minst synliga skador och skickade tillbaka paketet, med ett löfte om att aldrig beställa något från dem igen.
  • Knappt godkänd
    4 år sedan
    Uppdaterat: 4 år sedan
    - Dyr frakt
    - Lång leveranstid
    - Många av deras artiklar på nätet går inte att beställa på nätet.

    + Dom har många saker inom hem och inredning.
    + Inga problem med kundtjänst för mig, som andra här skriver.
  • Usel
    4 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    3 veckor för att leverera, allt trasigt.
    Nästa gång, exakt samma sak.
    Aldrig ordentligt emballerat, trasigt vid leverans.

    Beställde 2 bordsskivor.
    Inget udda eller ovanligt alls.

    Det tog 2 förseningar och över 3 veckor att leverera, och när dom väl kom fram så var båda två skadade och kantstötta.

    Fick ingen varning om att varorna var slut på lager.
    Pengarna drogs bums från mitt konto, och inte vid leveransen.

    Förpackningen var av tunn papp utan inre packmaterial, utan marginaler eller deformationszoner, med en massa plastband som skar in överallt genom pappen, så inte så konstigt att prylarna var trasiga.

    Orkar inte lägga mer tid och energi på att vänta, packa om, transportera paket fram och tillbaks till posten mm, som kundtjänst ville, så jag skiter helt enkelt i det hela.

    Jag trodde verkligen att ett sånt företag skulle:
    1. Ha ett bättre It-system för att hålla koll på lagerstatus och leveranser.
    2. Klara av att förpacka saker ordentligt.

    Svagt!
    ____

    Uppdatering:

    Exakt samma sak hände igen!

    Beställde 12 bordsben, pengarna drogs bums, men leveransen tog en vecka.

    När jag ska hämta ut paketet, så är det i form av en enda sprucken sönderskavd sophög med plockepinn.

    IKEA har helt skitit att slå in benen individuellt, utan har bara slängt ner dom i en enda hög i en stor låda av tunnaste kartong, där dom har skramlat runt och slagit hål på lådan på flera ställen så att ben-ändar sticker ut överallt.

    Den här gången vägrade jag naturligtvis att hämta ut röran.

    Har försökt ringa dom flera gånger, men det är omöjligt att komma fram.
    Sist satt jag i kö i 40 minuter, och HELA TIDEN var det "tre samtal före".
    TRE!

    Antar att att dom har enda person som sitter i telefon för hela Sverige då.

    Har ingen aning om hur jag ska få mina varor eller få tillbaks mina pengar.

    Det är som att ha att göra med nåt en-mans företag som drivs ur ett garage.

    Hur fan kan ett SÅ stort företag inte klara av att skicka ens de enklaste paket, eller svara i telefon?

    Har köpt hundratalt prylar via posten från tex dustin, och aldrig haft minsta problem med dåligt emballage eller skador.
    NOLL problem!

    Helt jäkla otroligt, undvik IKEAs postorder som pesten.
  • Bra
    4 år sedan
    Mycket bra och billiga saker.
  • Utmärkt
    4 år sedan
    Kan kombineras oändligt
  • Usel
    4 år sedan
    De lyckas paketera varorna så uselt att posten skickar tillbaka dem. De går absolut inte att nå via telefon och när jag får tag i dem via chatten så påstår de att paketet är levererat och att jag ska ringa till kundtjänst...som inte går att få tag i.

    Undvik IKEA!
  • Dålig
    4 år sedan
    Köpte mina vitvaror på IKEA när vi byggde IKEA kök hemma, och det har strulat nått så in-i-norden. Fick till slut be att få pengarna tillbaka, då de efter flera försök inte kunde rätta till kylskåpet. Fick gå till annan butik och köpa ett riktigt märke istället.

    extra plus för billiga korvar, så sparade in lite av bensinpengarna...
  • Perfekt
    4 år sedan
    Älskar!
  • Perfekt
    5 år sedan
    Ikea är Ikea!

    Man får vad man betalar för, sedan finns det säkerligen ett gäng olika tankar kring just Ikea.

    Jag ger dem fullpott ifrån mina upplevelser med dem!
  • Perfekt
    5 år sedan
    ok
  • Bra
    5 år sedan
    Bra hjälp och är helt nöjd.
  • Acceptabel
    5 år sedan
    Butikerna är ju bra, men jag är inte särkilt imponerad av leveranstiden från deras internethandel.
  • Perfekt
    6 år sedan
    Ikea!
  • Perfekt
    6 år sedan
    Bästa möbelaffären i världen!
  • Knappt godkänd
    7 år sedan
    Jag går efter det viktigaste..frakten! För dyrt=kommer inte handla på nätet.
  • Perfekt
    7 år sedan
    MIO... släng dig i väggen!
  • Dålig
    7 år sedan
    Uppdaterat: 6 år sedan
    Frakten vart dyr och inte mycket som gick att fixa online.. piss på utbudet online helt enkelt.
  • Perfekt
    7 år sedan
    Tipp-topp
  • Utmärkt
    7 år sedan
    Helt ok
  • Mycket bra
    7 år sedan
    IKEA är IKEA
  • Perfekt
    7 år sedan
    Billig korv.
  • Perfekt
    7 år sedan
    Bästa köpupplevelsen på länge, bra IKEA Uppsala!
  • Utmärkt
    7 år sedan
    bra vara, skönt och smidigt med hemleverans.
  • Mycket bra
    8 år sedan
    Tja. Dom har ju det mesta.
  • Perfekt
    8 år sedan
    Alltid billigt och för det mesta bra grejer.