Parfymen – årets riktiga julklapp

Vårt luktsinne hamnade oväntat i fokus när pandemin slog till och nu längtar vi efter dofter som aldrig förr. Därför utnämner Prisjakt parfymen till Årets julklapp 2021. Professorn Maria Larsson förklarar hur dofter påverkar oss människor.

Maria Larsson, professor i perception och psykofysik. Foto: Stockholms Universitet

– Att intresset ökar för parfymer ser jag som en pandemieffekt. Vi har suttit instängda med joggingbyxor och tovigt hår – nu träder vi tillbaka till det sociala livet och tar på en doft som signalerar det, säger Maria Larsson, professor i perception och psykofysik som forskar kring vårt luktsinne vid Stockholms Universitet.

– Att dofter har enorm betydelse för individen är helt klarlagt.

 

Ett sinne har fattats

Mer än varannan svensk (55 procent) har saknat att träffa vänner och familj under pandemin, visar en studie som Kantar Public gjort på uppdrag av Prisjakt. Därför blev vi inte förvånande när produkter som kan kopplas till ett ett mer socialt liv började klättra på våra topplistor i takt med att restriktionerna avskaffades. Men parfymerna stack ut lite extra.

– Omställningen under pandemin gjorde oss totalt avskärmade från de sociala kontakter vi brukar ha. Vi kunde ersätta dem till viss del med visuell och auditiv kommunikation – men vi klipptes helt av från all doftkommunikation som är en väldigt viktig komponent i vårt dagliga liv. Vi skannar hela tiden av vår omgivning med våra näsor eftersom vi andas, säger Maria Larsson.

Vittring på en trend

Har vi ett uppdämt behov av doftupplevelser? Våra siffror tyder på det.

– Det är ofta som trender och livsstilsförändringar i samhället påverkar våra köpbeteenden. Ett exempel är att vår allt socialare livsstil bidrar till att köpintresset för parfymer ökar inför jul. Redan i oktober och början av november har det blivit mer populärt att lägga till parfymer i vår listfunktion, som mer eller mindre är en digital önskelista inför jul. Vi ser en ökning med 45 procent där, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.

Parfymer har länge varit en populär julklapp, svenskarnas köpintresse var 72 procent större i december förra året jämfört med en genomsnittlig månad. Men i år ser vi en ännu starkare trend hos Prisjakts användare: redan under oktober och början av november hade 88 procent fler en prisbevakning på en parfym jämfört med samma period i fjol.

Foto: Nicole Michalou, Pexels

E4:an till våra känslor

”Doftlösheten” under pandemin blev påtaglig på fler sätt. Många tappade luktsinnet på grund av covid och beskriver tiden utan doftintryck som att befinna sig i en glasbubbla. Vårt luktsinne skiljer sig radikalt från våra andra sinnen och forskningen visar att luktblindhet kan leda till nedstämdhet.

– Vårt luktsinne är en motorväg in i våra äldsta delar av hjärnan där vårt känslocenter sitter, vilket gör våra doftminnen väldigt färgade av känslor. Det gör att våra doftminnen ofta är ”råa” och ocensurerade. Lukter kan direkt väcka kraftig avsky eller en enorm njutningssensation, berättar Maria Larsson.

– Doftupplevelsen är också väldigt formbar, nya dofter kan ”laddas” med associationer och man kan skapa nya associationer till en redan bekant doft, fortsätter hon.

Det är därför vi människor uppskattar parfymer – vi har laddat dem med känslor.

Boosta rätt känsla med rätt doft

Maria Larsson berättar om ett amerikanskt projekt där man kunde se att människor tenderade att köpa hushållsprodukter med mer vaniljbaserade dofter i oroliga perioder, som efter terrorattacken 11 september och under pandemin.

– Det handlar om att man vill skapa en trygghetskänsla i sitt hem. Vi vet att vi vill omge oss med dofter som får oss att må bra.

På samma sätt funkar vi när vi väljer parfym.

– Det handlar om att förstärka sin identitet men också att stärka sin självkänsla. Jag har olika dofter för olika sammanhang – jag väljer en parfym när jag till exempel ska föreläsa för 300 personer, men en helt annan om jag ska gå på restaurang med mina vänner, säger Maria Larsson.

Professorn slår ett slag för mer dofter i våra liv:

– Det är viktigt att stimulera vårt luktsinne, annars kan det försämras. Att omge sig med dofter i vardagen är en form av hjärngympa!

Text:
Jessika Jellbom

Publicerad:
10 november 2021

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

Läs mer

Foto: oleg_ermak, Adobe Stock

Årets julklapp 2020: Sällskapsspelen som räddar julen

Är det dags att damma av Den försvunna diamanten eller ska du unna dig ett nytt föremål för familjefejden? När vi på Prisjakt såg att svenskarnas köpintresse för sällskapsspel stadigt ökade, samtidigt som vi alltmer längtade efter att få umgås var valet av Årets julklapp 2020 inte svårt: sällskapsspelet. Vi bad Peter från Spel & Sånt att ge oss sina bästa speltips.

Läs mer