Prisjakt

Davis S

Medlem sen 2024-02-06
1
Bidrag
0
Hjälpsamröster
elektronikspecialisten.se
Bra
(108)
D
Davis S
1 omdöme
UselRedigerades 7 dagar sedan

Undvik – företaget har egna tolkningar av den svenska konsumentlagen Jag köpte en Seagate Exos X18 16 TB från denna butik. Redan vid leverans var den defekt: misslyckat Long SMART-test, 40 dåliga sektorer och ovanlig surrande ljud. Jag ringde butiken 5 dagar efter leverans, förklarade felet och meddelade att jag ville ångra köpet och beställa en ny disk. Jag talade med en person i butiken som bad mig ändå skicka in min ånger via mejl och sa att det inte var upp till honom eller mig att bestämma hur ärendet skulle skötas. Jag mejlade direkt efter samtalet och åberopade ångerrätten enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt fel vid leverans enligt Konsumentköplagen (2022:260, 16 § och 29 §). Butiken svarade att, enligt deras tolkning av Konsumentköplagen, har de rätt att först försöka åtgärda felet genom reparation eller byte via tillverkaren. Trots min ångerrätt kräver de att jag accepterar en reklamationsprocess. Jag har gett butiken en sista varning via mejl och om de inte godkänner min ånger kommer jag att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Min erfarenhet gör att jag aldrig kommer att handla här igen och jag avråder starkt andra från att göra det.