Prisjakt
HemPrisjakts experterElscootrarTest - Xiaomi Mi Electric Scooter 3 - stabil, säker, självklar

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Xiaomi Mi Electric Scooter 3 - stabil, säker, självklar

21 september 2021

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Om du vill känna dig säker
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Den nya bromsdesignen, som klämmer skivan från båda hållen, är en klar förbättring av ett redan bra bromssystem!

Om du vill sväva fram 100% bekvämt
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3.0

Jag hade gärna sett Xiaomi addera dämpning till sin nya scooter. Mi Electric Scooter 3 har fortfarande ingen stötdämpning, utan fortfarande luftfyllda däck som måste pumpas hårt.

Prisjakt toppbetyg
Mi Electric Scooter 3
Elscooters & ElsparkcyklarMi Electric Scooter 3
fr. 4 689 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Mi Electric Scooter 3 passar lika bra för vardagspendlaren som för nöjesåkaren. Den passar framförallt dig som inte redan har en scooter eller kör en äldre modell och vill uppgradera dig.

Stabilt byggd

Uppgraderat bromssystem

Fortfarande ingen stötdämpning

Introduktion

Mi Electric Scooter 3 är riktigt stabil från start. Den har den nya typen av låsning för styret samt uppgraderat bromssystem, där bromsskivan nyps från båda hållen. Så fort man har fyllt däcken till 50 psi (eller mer), skruvat fast styret med fyra medföljande skruvar och synkat scootern med Xiaomis app så är man redo att ta en tur, och scootern känns responsiv direkt. Scooter 3 har samma motor som tidigare Pro 2 (som dessutom hamnade på första plats i min topplista med elscootrar).

När man köper Scooter 3 medföljer ett extra däck och slang samt en adapterslang för ventilerna (om man skulle behöva det). Modellen finns i svart och vitt, fast färgerna är mer mörkgrå och gräddvit.

Räckvidden enligt Xiaomi är 30 km men tyngd och körstil påverkar givetvis, så jag skulle säga att den faktiska räckvidden landar på strax över 20 km, vilket ändå är helt ok.

Nytt bromssystem!

Xiaomi har med Scooter 3 uppgraderat den bakre bromsen. Den här gången sitter det klossar på båda sidorna av bromsskivan, och det märks verkligen! Handbromsen känns stabilare då bromsen nyper till direkt och jag känner mig väldigt trygg när jag kör. Det främre däcket (där motorn sitter) stryps fortfarande elektroniskt samtidigt, precis på föregående modeller.

Riktigt snygga färgval också skulle jag säga, speciellt den vita som jag testade. Här behövs inte mycket styling enligt mig. Stark orange och vitt är riktigt stiligt tillsammans!

Ut på tur - aldrig sur?

Det är lite smått förvånande att Xiaomi släpper denna hybrid till scooter. Den har samma storlek som föregående modell 1S, men den har motorstyrkan från deras Pro 2 (300w). Antagligen vill Xiaomi bara ha en modell att fokusera på?

Jag visste inte vad jag skulle uppleva när jag drog iväg första gången, men väldigt snabbt infann sig den vana känslan från Pro 2. Scooter 3 har samma kraft i uppförsbackar och en mild acceleration som inte känns stötig eller plötslig. Det är en fröjd att åka på den! Men jag hade gärna sett att Xiaomi gjorde en större uppgradering, då främst med stötdämpning. Eftersom det är luftfyllda däck ska de pumpas till 50 psi (enligt Xiaomi själva) och det är ganska hårt. Tyngre åkare behöver fylla på ytterligare, upp till 65 psi. Åker man på grus eller kullersten så känns det i styret, och man måste fortfarande åka med minimalt böjda knän för att skona ryggen vid eventuella stötar.

Avslutningsvis

Även fast scootern saknar dämpning så är det ändå en genuint bra scooter, rakt igenom. Man viker fortfarande ihop den genom att lyfta en liten hake nere på styret, (samma som på de senare batcharna av 1S och Pro 2) vika ner styret bakåt och klicka fast ringklockan i den bakre stänkskärmen. Sedan är det bara att bära med sig den. Den känns riktigt bra byggd och styrningen känns stabilare än hos tidigare modeller. Den har lite mer "motstånd" när man svänger och det gör mig ingenting. Bromsarna är riktigt bra och kraften är acceptabel i de flesta situationer. Scootern tappar fortfarande kraft i större uppförsbackar, speciellt om du är nära maxvikten på 100 kg, men det är ok. Det är fortfarande en "Xiaomi-scooter", inga större skillnader förutom det redan påpekade samt att displayen numera är heltäckande utan den lilla skåran som kunde läcka in vatten.

Borde jag köpa den?

Kort sagt, Mi Electric Scooter 3 är ett givet val om man inte redan har en scooter. Den är definitivt ett riktigt bra köp, kanske det bästa du kan göra just nu, men äger du en Pro 2 så känns det inte nödvändigt att införskaffa sig en Scooter 3. Du får i så fall inget extra förutom bättre broms men om det är värt pengarna avgör du själv. Åker du däremot på en Essential eller kanske den äldre M365 så kan det absolut vara läge att byta upp sig!

Specifikationer

Topphastighet
25 km/h
Motorstyrka
300w (600w max output)
Vikt
13,5 kg

Om elscooters & elsparkcyklar från Xiaomi

Xiaomi släppte sin första scooter; M365, i December 2016 och har sedan dess blivit superpopulära för sina elsparkcyklar! Deras scootrar är nog de vanligaste på svenska gator. Allt från deras äldre m365-modeller till nyare Essential, 1S och Pro 2 syns lite överallt. Xiaomi erbjuder stabilt byggda scootrar med riktig skivbroms. De känns säkra, är bekväma att köra och nya Scooter 3 följer i samma spår, fast med uppgraderat bromssystem.


Jag körde min första elscooter i Thailand för många år sen och blev genast kär. Väl hemma i Sverige så dröjde det ett tag, men sen köpte jag en Xiaomi M365 och var den första (så vitt jag såg) på gatorna i min småstad. Blickarna man fick gjorde att jag insåg att snart blir det här en grej. Året därpå så ploppade hyrscootrarna upp i de större städerna, och sommaren därefter så såg man fler än mig på gatorna med elscootrar. Jag har igenom åren testat många olika och lärt mig mer och mer om elscootrar och hjälper mer än gärna till om folk har funderingar kring dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons