Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Navee E-bike Z1

2 maj 2024

Expertens betyg:

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Filled star 4Empty star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.

Utseende och design 👌

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Filled star 4Empty star 5
4.0

Här får du mycket elegant geometri i vitt och svart. Många av kablarna är dolda i ramen vilket ger er stilrent intryck. Displayen är snyggt integrerad och motorn döljs i bakre navet.

Inte för dåligt väder och packning

Filled star 1Filled star 2Empty star 3Empty star 4Empty star 5
2.0

Eftersom skärmar och pakethållare saknas gör den sig inte lika bra för dåligt väder eller för packning.

Prisjakt toppbetyg
Navee E-Bike Z1

Elcyklar

Navee E-Bike Z1

fr. 14 990 kr

Hitta bästa pris här

Vem passar produkten bäst för?

Den som gillar snabba cyklar med framåtlutad sittställning och som cyklar mestadels på jämna asfalterade vägar.

Stark motor - Fin cykelkänsla - Prisvärd

Fin cykelkänsla

Prisvärd

skärmar, pakethållare och lås saknas

stötig på ojämn väg

Utseende/Design

Navee E-bike har en ren och snygg design där de flesta kablarna är indragna i ramen.

Cykeln har en ganska framåtlutande sittställning och utseendet får mig att tänka på en härlig "kaféracer". Batteriet sitter central vilket ger en optimal tyngpunkt.

Motorn i bakre hjulet syns knappt och ramen är i vit aluminium där batterikåpan bryter fint i svart tillsammans med en minimalistisk framlampa och integrerat bakre ljus. Displayen är mycket snyggt integrerad i styrhuvudet och syns inte när cykeln inte används. Batteriet sitter centralt vilket ger en optimal tyngdpunkt.

Det går att koppla upp cykeln via Bluetooths till appen BikeWise pro på telefonen där man sedan kan konfigurera en del egenskaper och även spara data om cykelturer.

Drivsystem

Drivsystemet är imponerande. Assistansen är mycket effektiv, och när jag mötte riktigt branta backar, tvekade den inte en sekund. Det var lätt att segla förbi de flesta andra cyklar. Motorn är placerad i det bakre hjulet och känns betydligt starkare än det angivna momentet. Cykeln har sju växlar från Shimanos billigaste växelsystem, vilket gör det kostnadseffektivt att underhålla eftersom slitaget blir minimalt då motorn inte drivs via kedjan och kassetten.

Trots det lilla batteriet förbrukade jag bara hälften under en 25 km lång cykeltur i en mycket kuperad stadsmiljö med högsta assistansläge. Batteriet är lätt att lossa och ta med sig. Laddaren har en effekt på 2 A, så det tar ungefär 4 timmar att ladda batteriet fullt.

Utrustning

Trots den lilla lampan fram så lyser den riktigt bra utan att blända mötande och belysningen är kopplat till batteriet.

Det saknas pakethållare, skärmar och lås men det går att komplettera. Det finns sidostöd, displayen syns bra även i solljus men sadeln är relativt hård.

Cykelegenskaper

Jag upplever att det är en snabb cykel med mycket kraft i uppförsbackarna, och motorn ger bara ifrån sig ett svagt surrande ljud.

Räckvidden är överraskande lång med högsta assistansläget av de tre valbara. Med de smala däcken kan det bli lite stötigt på ojämna vägar, men de rullar ändå lätt. Det är en riktigt fin känsla att cykla på den här cykeln, och assistansen känns som en kombination av både kadens- och momentstyrning. Vid start drar den iväg riktigt snabbt, och i kraftiga uppförsbackar tvekar den inte en sekund utan driver på ordentligt. Bromsarna tar bra, och cykeln känns mycket stabil även när den rullar snabbt i nerförsbackar.

Den framåtlutande körställningen och den något hårda sadeln kan kännas något obekväm vid långsam cykling i stan. Motorn i det bakre hjulet gör också att cykeln känns något tung att lyfta.

Prisvärd!

Det här är en riktigt trevlig cykel med låg vikt och bra funktioner. Den är helt ny på svenska marknaden men har en svensk representant. Det saknas bland annat skärmar men den är mycket prisvärd för ca 15 000 kr.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis erbjuder Navee E-bike en kombination av stil och prestanda som nog kan tilltala många. Med sin snabba acceleration och kraftfulla motor passar den användare som främst cyklar på plana, asfalterade vägar. Den har en elegant design och är prisvärd. Trots dess fördelar är det viktigt att nämna bristen på skärmar, pakethållare och lås. Dessutom kan dess stötighet på ojämna vägar vara en mindre fördel för vissa användare. Men sammanfattnngvis erbjuder Navee E-bike en bra kombination av fart, stil och värde för de som söker en pålitlig och prisvärd elcykel för stadskörning.

Specifikationer

Motor

Bakre hjulnavsmotor på 30 Nm

Batteri

Avtagbart 334 Wh och väger 2007 g

Växlar

Shimano Tourney 7 vxl

Vikt

20,4 kg

Laddare

2 A

Bromsar

Hydrauliska från Tektro

Display

Integrerad TfT svartvit display

Däck

38-584 (27,5")

Om elcyklar från Navee

Navee är ett snabbt växande företag främst känt för sina elscooter. Navee Z1 är deras första elassisterade elcykel.


Jag följer elcykelmarknaden noga både i Sverige och i Tyskland och läser "allt" jag ramlar över om elcyklar. Marknaden utvecklas snabbt och när det kommer nyheter till butiker så brukar jag provcykla och granska hur de är byggda. Under åren har det blivit mer än 150 000 km med många olika typer av cyklar, nu blir det mest elcyklar och i stallet står det för närvarande fyra stycken - den senaste jag köpte var en eMTB.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons