Prisjakt
HemPrisjakts experterDrönareTest - DJI Mini 3 Pro - portabilitet & funktionalitet

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: DJI Mini 3 Pro - portabilitet & funktionalitet

17 juni 2024

Expertens betyg:

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Filled star 4Empty star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.

Prioriterar du portabilitet och smidighet?

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Filled star 4Empty star 5
4.0

Det största skälet till att välja en DJI Mini 3 pro är utan tvekan vikten och storleken, När man nu också gjort flera ytterligare funktionsförbättringar så är det en mycket bra följeslagare, som inte heller kräver det formella drönarkörkortet.

Har du höga krav på fotokvalitet?

Filled star 1Filled star 2Empty star 3Empty star 4Empty star 5
2.0

Tyvärr håller stillbilderna inte den högsta kvalitén. Bilderna som blir med kameran med det väldigt lilla objektivet skiljer sig betänkligt i skärpa från de som tas med DJI:s dyrare drönare. Vid video blir det mer förlåtande men vill du trycka upp stora motiv är DJI Mini 3 inte rätt.

Prisjakt toppbetyg
DJI Mini 3 Pro (DJI RC) RTF

Drönare

DJI Mini 3 Pro (DJI RC) RTF

fr. 8 490 kr

Hitta bästa pris här

Vem passar produkten bäst för?

Hobbyfotografen som fotograferar i sin vardag och som vill komplettera med filmer och foton från luften - och dessutom har krav på portabiliteten - kommer gilla DJI Mini 3 Pro. Även prylgalningen som vill ha en imponerande hi-tech-produkt med funktionalitet som återfinns i de dyrare drönarna men som nu ryms i denna lilla lätta och portabla maskin kommer bli nöjd.

Storleken och portabiliteten

Uppdaterad med ActiveTrack

Bättre vindtålighet

Förbättrad handkontroll

Skärpan för stillbilder brister

Flygtiden når inte riktigt upp till specifikationerna

Inledning

249 gram får sägas vara den magiska gränsen som juridiskt gör att man inte behöver ta drönarkörkort. Förvisso är det aldrig fel med den kunskapen man får då men DJI verkar uppenbarligen har riktat in sig på en speciell målgrupp här.

Oavsett detta så kan Mini 3 naturligtvis användas av alla som uppskattar den låga vikten och smidigheten. Också den som vill vara lite diskret kommer gilla Mini 3 Pro då den är betydligt tystare än deras storasyskon.

Ovanstående, tillsammans med en del andra förbättringar, gör att det finns goda skäl att överväga denna lilla maskin.

Handkontrollen

Förutom storleken, som är det som man fortfarande inte kan sluta att imponeras av, är den nya smartcontrollen (numer kallad DJI RC) den som väcker mest glädjekänsla. I alla fall hos mig, som så ofta har lovordat just smartcontrollern till deras övriga drönare.

Nya Mini 3 går alltså att få med just en sådan, vilket gör att man har allting inbyggt och klart för start på ett ögonblick. Dessutom är den lätt, och sammantaget blir den lättare än den ordinarie handkontrollen när denna har en telefon monterad på sig.

Skärmen är ljusstark och man har därtill några extra knappar och rullhjul på DJI RC som den vanliga handkontrollen saknar.

Det högra rullhjulet nyttjas för att zooma i displayen, vilket är praktiskt för att komma närmare motivet och två knappar på baksidan kan konfigureras som man vill, exempelvis med ökning respektive minskning av exponeringskompensation.

Design

Designen på Mini 3 skiljer sig något från tidigare. Det märks att man tänkt om lite, bland annat är gimbalen en helt ny konstruktion och nu kan kameran vinklas uppåt rejält och den kan även tiltas i 90 grader för att kunna ta till exempel porträttbilder eller bilder på höga byggnader eller vertikala vattenfall.

Själva flygkroppen har också ett annorlunda utseende, modernt eller aerodynamiskt som DJI väljer att kalla det. Faktum är ju att DJI påstår att man fått ned luftmotståndet genom att göra just detta och på så sätt också förlänga flygtiden.

Den nya designen ger också möjlighet att öka storleken på propellrarna, vilket gör maskinen lite kraftfullare i luften.

Flygprestanda

Möjligen kan man notera att det inte riktigt känns som samma tyngd i maskinen när man flyger maskinen. Såklart är den lättare än alla de andra maskinerna i produktutbudet och det gör den lite mer nervös och ettrig kanske. På gott och ont.

Med ett särskilt batteri kan flygtiden förlängas till så mycket som 47 minuter, till skillnad mot 34 minuter, vilket är bra nog bara det. Tyvärr visar det sig att den praktiska flygtiden inte på långa vägar kommer upp i några utlovade 34 minuter. Vind och flygstil påverkar naturligtvis men dessa dagar då jag provat den så var flygförhållandena goda. Även vid nära vindstilla så är flygtiden inte nära utlovade men i alla fall bättre än vid när det blåser lite.

Tack vare kraftigare framdrivning så skall den maximala flyghastigheten nu uppgå till 16m/s, även vid vindstyrkor på upp mot 10m/s. Men jag lyckas dock bara komma upp i 12 m/s, trots vindar väl under 10 m/s och sportläge. Det är förvisso oftast tillräckligt och blir bara en begränsning de gånger man vill följa med snabbgående fordon.

Nya sensorer

Sensorer i form av kameror för ”obstacle sensing”, det som DJI kallar APAS 4.0, finns nu både för framåt, bakåt och nedåt.

Fyra stycken sitter på ovansidan av flygkroppen och de som är riktade framåt ser närmast ut som några utstående fiskögon. Men det ger också ett utökat arbetsområde för sensorerna med större vinklar. Fungerar gör det också, faktiskt riktigt imponerande. Att flyga i full fart mot en vägg eller träd gör att drönaren antingen flyger runt eller över. Och den tycks själv kombinera ihop över eller vid sidan om, det är bara att föra spaken på handkontrollen framåt och försöka slappna av. Däremot så saknas sensorer åt sidorna, vilket gör att det inte går att använda samma metodik där.

Funktioner

DJI har som vanligt utrustat modellen med en massa intelligenta funktioner som man kallar QuickShots. Jag har i ärlighetens namn aldrig blivit särskilt imponerad av någon av dessa. Men kanske är några av dem, till exempel att man låsa på och cirkulera runt ett objekt, användbart vid vissa tillfällen.

Mer användbart är då ActiveTrack. Det är en funktion som tidigare saknats på minimodellerna men som nu finns inkluderad. Med ActiveTrack så följer drönaren människor och objekt medan den flyger. Är man inte så van att flyga och filma samtidigt så är funktionen suverän då det blir enkelt att få snygga filmer. Klicka direkt på skärmen och dra upp en ruta över objektet som skall följas och välj sedan ”Trace” för att följa objektet på ett konstant avstånd eller ”Parallel” för att följa objektet med konstant vinkel och avstånd från sidan.

Det funkar förstås lika bra att följa dig själv och då också i kombination med funktionen APAS, som automatiskt väjer för hinder, till exempel om du är ute och går en skogspromenad. Drönaren är smart nog att också förstå pinnar och grenar från träd som sticker ut.

Dock kunde jag notera att funktionen inte alltid fungerar när man vill följa objekt, till exempel en båt. Troligen är avståndet till objektet ibland för långt. Då låser inte kameran på det man vill och man behöver manuellt flyga närmare objektet och prova igen.

Film och fotografering

Videokvalitén är sällan något som jag brukar ha några större invändningar mot när det gäller DJI:s produkter. Mini 3 levererar också som förväntas här.

Numer filmar man också i 4k/60 fps, till skillnad mot Mini 2 som klarade max 30 fps. Således matchar den nu Mavic Air 2.

Men som även anats av mig är fotokvalitén något som brister. Med en väldigt liten kamera och optik som man riktigt ser kommer begränsa skärpan når den inte upp till vad andra drönare levererar.

En närmare granskning av bilderna visar också en påtaglig skillnad och vill man trycka upp sina bilder i storformat så behöver man tänka om.

Det noteras också en betydande distorsion och bilderna blir allt annat än raktecknande i kanterna, något som är typiskt för billiga vidvinkelobjektiv.

Specifikationer

Vikt

249 g

Kamera

1/1.3-inch sensor 48 MP, 2.4μm 24mm, f/1.7

Flygtid

34 (47) minuter

Videoupplösning

4k@60fps

Sensorer

Framåt, bakå, nedåt

Om drönare från DJI

Det kinesiska drönarbolaget DJI har en nästan helt dominerande marknadsposition bland konsumenter men även bland professionella användare. Icke desto mindre har företaget, till synes utan nämnvärd konkurrens, lyckats att ta fram drönare som är både enkla att flyga och tekniskt mycket avancerade. Företaget har maskiner som passar nästan alla användare och hela tiden utvecklas dessa med fler och förbättrade funktioner samt bättre prestanda.


Med ett medfött intresse för radio och teknik som sedermera blev mitt heltidsjobb, befinner jag mig nu i delen av mitt liv där jag kan både arbeta med och använda drönare på min fritid. Under många år har jag följt drönarmarknaden, både den konsumentinriktade och den professionella. Jag har från början byggt mina egna maskiner från grunden men har förstås också provat (och äger) ett flertal av de produkter som finns på marknaden . Mitt mångåriga fotointresse gör att jag har en god kunskap om kamera- och objektivmarknaden, vilket betyder att jag kommer kunna syna fotoegenskaperna på drönarna lite extra. Jag är dessutom väl insatt i regelverk och juridiska frågor om drönare, så jag hoppas kunna bidra med något för alla ni som går i tankarna på att skaffa er första såväl som tionde maskin.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons