Prisjakt

Här är alla vinnare i tävlingen Årets butik 2021

Prisjakts användare har sagt sitt: Inet är Årets butik 2021. Hållbarhetspriset Årets medvetna butik vinner Returhuset. Och för att toppa det hela skänker Prisjakt hundra tusen kronor till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige. 

– Det var tight i toppen men en viss aktör glänste lite extra i år, nämligen Inet. Det är otroligt imponerande att butiken lyckas hålla en så ruggigt hög nivå. Deras relation till kunderna är inget annat än unik, något som återspeglar sig i det fantastiska betyg som de får på Prisjakt. Det råder ingen tvekan om att Inet är värdiga vinnare av Årets butik 2021, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Inet gör en dominant insats i årets tävling. Man vinner nämligen inte bara huvudpriset Årets butik 2021, utan också kategorierna Årets onlinevaruhus, Mobiltelefoner, samt Datorer & tillbehör. Apotea, Hembiobutiken, Grillkung, Däck365, Timarco, Spel & Sånt och Babyworld gör alla den imponerande bedriften i att ännu en gång vinna varsin kategori precis som förra året. Aktörer som är nya på vinnarpodiet jämfört med förra året är Widforss, Cervera, Proffsmagasinet och VetApotek. 

Tomas Renman från Prisjakt gratulerar Inets vd Erik Wickman till segern i Årets butik 2021. Foto: Magnus Sundberg

– För fasen, det här är stort! Det känns ju helt fantastiskt. Vi har ett supertydligt fokus på kundupplevelsen och ett bättre kvitto på att vi gör rätt kan vi inte få, säger Inets vd Erik Wickman om att Prisjakts användare utsett dem till Årets butik 2021.

Läs mer om årets vinnare Inet

Pris bara en liten del av vad som gör årets vinnare så bra

Vad gör Sveriges bästa butiker så bra? Konsumenter som ger butiker 5 av 5 i betyg under årets tävlingsperiod nämner ordkombinationen ’snabb leverans’ hela 5 000 gånger. Även ’bra priser’, ’bra service’, ’bra utbud’ och ’lätt att hitta’ kvalar in på en topp 5-placering när det gäller populära ordkombinationer.

– Konsumenterna hyllar svenska butiker för en mängd olika saker. Jag tycker att det är intressant att låga priser verkar vara en relativt liten del av vad som gör årets vinnare så vassa. Det är snarare aspekter som leverans, service och enkelhet att hitta som gör helheten. Det här skulle jag säga reflekterar Prisjakts nya riktning väl, vi är idag en bredare beslutsdestination som hjälper konsumenter att ta bättre beslut i många fler frågor än bara pris, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Årets medvetna butik 2021 vill få fler att handla cirkulärt

Jubel på Returhuset. Foto: Jenny Leyman

Ett av de absolut finaste priserna i branschen är Årets medvetna butik. Till skillnad mot övriga kategorier så avgörs tävlingen av en expertjury, i form av Alexandra Davidsson, generalsekreterare i Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet och hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin. Årets vinnare är Returhuset, en aktör som tar hand om andra e-handlares returer och reklamationer – fullt fungerande och ofta oanvända produkter. Dessa varor säljs sedan vidare via Returhusets e-handel. Man kan också handla produkter med estetiska skador som Returhuset hanterar direkt åt producenten eller produkter från försäkringsärenden.

– Vi på Returhuset och Giab Nordic vill vara en drivande aktör i omställningen mot en cirkulär ekonomi. Att vinna årets medvetna butik från en aktör som Prisjakt är en viktig kvittens på att vi är på rätt spår! Vi är väldigt glada och tacksamma för alla medvetna kunder som väljer oss, säger Jon von Knorring, Affärsområdeschef Re:Commerce.

Årets medvetna butik 2021 – jurygruppens motivering

”Returhuset och ägaren GIAB hjälper såväl konsumenter som e-handlare och försäkringsbolag att delta i den cirkulära ekonomin. Företaget förlänger produktens livslängd genom en systematisk process där de rekonditionerar och säljer produktreturer, använder reservdelar från produkter i dåligt skick och donerar osålda produkter lokalt via välgörenhetsorganisationer. Företaget är transparent med produkternas kvalitet genom sin ReUse-märkning samtidigt som 12 månaders garanti medföljer. Returhuset arbetar också medvetet kring förpackningar med att använda återvunnet material, anpassa förpackningsstorlek efter behov och undvika grafiska tryck. Företagets ISO-certifieringar, utsläppsmätning och målsättningar är ytterligare exempel på ett systematiskt hållbarhetsarbete. Returhuset har utmaningar att hantera, men kommit en bra bit på väg mot ett cirkulärt och medvetet tänk och är en mycket värdig vinnare av Årets medvetna butik.”

– Vi arrangerar Årets medvetna butik för att hylla och lyfta de aktörer som är i framkant när det gäller miljömässig hållbarhet. Det råder ingen tvekan om att Returhuset är en sådan aktör. Deras affärsidé är extra spännande eftersom den är till nytta för så många: alla butiker, försäkringsbolag, producenter, och så klart också konsumenter som vill handla hållbart online. Jag tycker att jurygruppen har gjort ett mycket bra beslut i att utnämna Returhuset till Årets medvetna butik 2021, säger Peter Greberg.

Alla vinnare i Årets butik 2021

Publicerad:
10 december 2021

Läs mer

Foto Magnus Sundberg

"Man ska bli lite gladare av att handla hos oss"

Med omdömen som ”overkligt bra service”, ”bästa utbudet i landet” och ”genuina rekommendationer” har Prisjakts användare utsett Inet till Årets butik 2021. Grattis!

Läs intervjun med Inet