Inets vd: ”Man ska bli lite gladare av att handla hos oss”

I mer än två decennier har butiken servat tech-fantaster med datorer, elektronik och lite godis till sena kvällar framför skärmen. Med omdömen som ”overkligt bra service”, ”bästa utbudet i landet” och ”genuina rekommendationer” har Prisjakts användare utsett Inet till Årets butik 2021.

– För fasen, det här är stort! Det känns ju helt fantastiskt. Vi har ett supertydligt fokus på kundupplevelsen och ett bättre kvitto på att vi gör rätt kan vi inte få, säger Inets vd Erik Wickman om att Prisjakts användare utsett dem till Årets butik 2021.

Men det blev ett riktigt prisregn över Inet i år: butiken utsågs även till Årets onlinevaruhus 2021 och vann kategorierna Datorer & tillbehör samt Mobiltelefoner.

Inet vann Prisjakts tävling Årets butik 2021. Foto: Magnus Sundberg

Teknikens högborg i Göteborg

Inet har sålt datorer, datorkomponenter och hemelektronik sedan 2000. Först från butiken i Ringön i Göteborg och tre år senare även online. Bolaget har sedan dess växt stadigt, Inet har nu fyra fysiska butiker och invigde under året ett nytt huvudkontor i Sisjön.

Det är långt ifrån första gången Inet får pris. De vann exempelvis Prisjakts första tävling Årets nätbutik 2010, men att vinna Årets butik 2021 tycker Erik Wickman är något alldeles speciellt.

– Det här priset har utvecklats det senaste året och är det mest ärliga utmärkelsen man kan få, den baseras inte bara på antalet röster och utses inte heller av någon jury med branschkändisar – det här är vad riktiga kunder tycker och det väger absolut tyngst.

Vinnarmotiveringen

Inet har knäckt koden till framgång och vunnit technördarnas kärlek – med proffsig support, buggfria leveranser och pingvinstänger som sockret på colan. “Världsklassbemötande i Sisjön!”, skriver en kund i sitt omdöme. Snyggt jobbat!

Tomas Renman från Prisjakt gratulerar Inets vd Erik Wickman till segern i Årets butik 2021. Foto: Magnus Sundberg

Handel handlar om känsla

Inet har sedan dag ett uppmuntrat sina kunder att skriva omdömen och följer noggrant allt som skrivs om dem på nätet, inte minst för att direkt fånga upp och agera om något verkar ha gått fel.

– Att får sina kunder att lämna omdöme, det är en hög tröskel. Då måste man verkligen känna att det är extra bra eller att man har en speciell relation till butiken, säger Erik Wickman.

Inet ser ut att ha lyckats med precis det. Men hur?

– Vi försöker digitalisera den fysiska butiksupplevelsen. En bra butiksupplevelse är svårslagen, du träffas face to face och får produkten över disk. Vi försöker komma så nära den som möjligt även på nätet.

Därför finns Inets kundservice tillgänglig alla veckans dagar och all rådgivning utgår från kundens behov.

– Kommer du inte hem med rätt produkt blir du inte nöjd, vilket är vår prioritet. Men det minskar också returerna, något som är viktigt både ur ett hållbart och ekonomiskt perspektiv, och hos oss är antalet returer väldigt låga.

Nära hjärtat – och magen

– En annan framgångsfaktor i år är att vi fortsatt bygga upp vår community på Youtube, vi livesänder nu varje vecka. Där bygger vi mycket lojalitet hos kunderna och får ambassadörer. Vi vill ligga nära deras hjärtan, säger Inets vd.

I omdömena som kom in under tävlingen hyllar kunderna sortimentet, leveranstiderna, personalen – och pingvinstängerna som följer med i beställningarna.

– Vi har hållit på med det i säkert tio år. Vi tycker att man som privat konsument sällan får något litet extra, man får till och med betala för kassen på Ica. Visst, det kostar någon krona, men vi vill ge en positiv överraskning. Vi vill att man ska bli lite gladare av att handla hos oss.

Och vi hoppas förstås att priset gör alla på Inet glada. Ska ni fira det på något sätt?

– Internt måste vi naturligtvis fira, det blir lite klurigt med pandemin, men en julfest och tårta måste det bli. Vi är superstolta och att vi blivit Årets butik 2021 är det inte någon som kommer att missa i vår kommunikation framöver.

– Utan engagerade medarbetare hade det här inte varit möjligt. Alla på Inet brinner för att ge den bästa kundupplevelsen och har gjort en fantastisk insats i år, säger Erik Wickman.

Från Inets studio sänds bland annat liveprogrammet Dubbelklick som samlat 55 000 följare på Youtube. Annika Lima, Eric Wickman, Daniel Svensson, Fredrik Bergkvist och Johan Backelin smakar på segerns sötma, bokstavligen. Foto: Magnus Sundberg

Publicerad:
10 december 2021