Ska du köpa elcykel? Det här måste du tänka på

Det blir allt vanligare med elcyklar i takt med att de går ner i pris och lyfts fram som alternativ till de traditionella cyklarna. Tyvärr är prislappen ofta en bra bit över 10 000 kronor om man vill ha en bra modell så det gäller att köpa rätt när man står där i butiken. Här tipsar vi om några saker du bör hålla reda på.

Skillnaden mellan en vanlig cykel och en elassisterad sådan är att den senare har en elmotor som hjälper dig när du trampar. Cykeln är alltså inte självdrivande likt en moped eftersom motorn endast får assistera när du trampar och då upp till en hastighet på 25 kilometer i timmen. Om man cyklar snabbare än så stänger motorn av sig och man får förlita sig på kondition och benstyrka.

Det finns ett 20-tal olika tillverkare att välja mellan och prislappar från cirka 5 000 kronor och uppåt. När elcyklar var nya på svenska marknaden importerades österländska modeller som inte var designade för våra nordiska förhållanden, vilket ledde till att de gick sönder när de inte klarade vårt väder här i Sverige.

Idag är risken att man väljer en sådan modell liten när man besöker välsorterade cykelhandlare men man bör ändå vara noggrann med vad man väljer. Det gäller inte bara tillverkaren utan även prislappen då man ofta får vad man betalar för — en lägre prislapp betyder i regel en svagare motor, sämre batteri och en konstruktion som inte är lika hållbar.

Konstruktion för nordiska väderförhållanden

Innan man tittar på sånt bör man dock fundera på vilken typ av cyklist man är. Elcyklar finns precis som traditionella cyklar i en mängd olika typer med klassiska damcyklar, mountainbikes och racercyklar. Vill du använda en befintlig cykler är det ibland möjligt att köpa och montera ett så kallet konverteringskit som gör om din vanliga cykel till en elcykel.

Eftersom en elcykel har mer elektronik och fler kablar så är den också känsligare för väder och vind. Välj därför en modell där kablarna är så väl dolda som möjligt och alla anslutningar är väl tätade. Om det kommer in fukt i elsystemet så är risken att det svider ordentligt i plånboken om exempelvis motorn behöver bytas.

Läs gärna tester där elcyklar har provats under våta förhållanden för att se vilka som faktiskt klarar att användas i regn. Alla modeller har motorer som kan stängas av för endast manuellt cykling, så cykeln behöver inte vara stående om det är blött ute. Det är dock inte kul att betala tusentals kronor och bara få en halv produkt om tekniken strejkar.

Det är också svårare att få tag på reservdelar om man väljer de allra billigaste modellerna, så ett tips är att titta en bit upp i prisklassen och gärna passera 10 000 kronor för en bra elcykel. Se till att cykelhandlaren ger bra support och gärna har en egen verkstad för eventuella reparationer. Annars är risken att din elcykel måste skickas iväg även för mindre åtgärder. Kolla även vilka handlare, tillverkare och modeller som ger bäst garantier — speciellt för batteriet till elcykel.

Batteriet kan bli en dyr extrakostnad

Elcykeln ska använda 36-voltsbatterier och ha ett så högt amperetal som möjligt för att du ska komma så långt som möjligt mellan laddningarna. Det finns billigare modeller med 24-voltsbatterier men dessa är betydligt klenare och bör undvikas.

Kontrollera även att elcykeln använder litiumjon-batterier då det är bästa alternativet idag. Ett batteri ska hålla flera hundra laddningar och gärna upp mot 800-1 000 innan det är slut.

Ett tips är att försöka förhandla till sig ett extrabatteri vid köp av elcykel eftersom batterier kan kosta åtskilliga tusenlappar. En onödig kostnad om man ändå kan få med sig ett extra helt gratis.

Batteriet monteras under pakethållaren eller i anslutning till cykelramen. Bäst för dig som använder barnsadel är montering på ramen eftersom tyngdpunkten blir högre när batteriet sitter under pakethållaren, vilket ger en mindre stabil cykel. Batteriet bör också vara avtagbart för att man ska kunna byta det mot ett extrabatteri.

Hur långt du kommer på en laddning beror på en mängd faktorer. Du kan läsa mer om det i artikeln Batteriet i elcykeln — det här påverkar hur långt du kommer.

Viktigt med bra bromsar

Många elcyklar kommer med extrafinesser som man kanske inte tänker på men som är värda att ha. Som walkassist där motorn hjälper till när man går med cykeln, starthjälp som gradvis ökar kraften från motorn och antalet växlar. Man skulle kunna tro att en elcykel inte behöver så många växlar med tanke på motorn, men när batteriet är slut är det bra med fem eller fler som hjälp.

När man köper en elcykel ska den ha ett ordentligt lås och gärna med tillhörande kabellås eftersom det är en stöldbegärlig kategori. Försök om möjligt att låsa fast cykeln så den inte kan lyftas iväg och välj alltid lås som är godkända av försäkringsbolagen. Även hållaren till löstagbara batterier ska kunna låsas för att förhindra batteristöld.

Elcyklar är nästan helt ljudlösa eftersom de använder borstlösa motorer. Har man en framhjulsmonterad motor låter det marginellt mer än en som sitter baktill på cykeln, men båda är i det närmaste helt ljudlösa i stadsmiljö där det hela tiden är andra ljud.

Med ökad medelhastighet är det viktigt att bromsarna är av bra kvalitet och möter de krav som EU ställer. När Testfakta kontrollerade sex elcyklar i samarbete med tyska SLG Prüf- und Zertifizierungs GmbH och Velotech visade det sig att fem av sex cyklar inte höll måttet.

Betala mer och få mer

Det är tydligt att man får precis vad man betalar för och chansen är större att man får en bra elcykel om man betalar lite extra. De billigaste modellerna tenderar att att hålla lägre kvalitet i konstruktionen, ha sämre batterier och inte lika bra finesser som de lite dyrare.