Prisjakt
Annons

Så fixar du cykeln inför sommaren – bästa tipsen

När kylan börjar släppa taget om vårt avlånga land är det dags att göra cykeln redo för våren. Oavsett om den har stått i ett mörkt garage de senaste månaderna eller om den fått utstå bitande vinterkyla så bör den rengöras innan värmen gör sig påmind igen.

Det är inget stort projekt och tar bara några timmar på sin höjd. Resultatet däremot kan hålla i flera månader och gör att cykeln håller längre. Vill man inte göra allt själv kan en cykelverkstad göra underverk, men tänk på att det snabbt kan kosta en hel del mer än att själv göra jobbet.

Tvätta cykeln

Det första man bör göra är att tvätta av cykeln ordentligt för att bli av med all smuts, salter och annat oönskat. Använd vanligt vatten, lite bilschampo och en svamp för att ta bort det allra värsta kring ramen.

Riktigt svår smuts kan enklare tas bort med lackrengöring. Undvik att avfetta eftersom drev och kugghjul kan ta skada vilket ökar risken för fler reparationer. Högtrycksslang bör också undvikas om möjligt eftersom cykelns lager riskerar att ta skada av vatten och smuts om man sprutar på fel ställen.

Vill man skydda cykelns lack extra mycket kan vanlig bilvax appliceras på ramen för ett långvarigt skydd.

Rengör och smörj kedjan

Kedjan samlar gärna på sig enorma mängder smuts och denna ska rengöras ordentligt, gärna med en borste och trasa. Har du exponerade växlar kan kassetten behöva rengöras och för det behövs en kassettavdragare. Montera tillbaka när allt är skinande rent.

När kedjan ska oljas in kan man använda teflonolja eller kedjevax. Var noga med att alla länkar och kuggar är ordentligt insmorda och ta sedan bort all överflödig olja eller vax med en trasa. Olja in med jämna mellanrum om cykeln används ofta för maximal livslängd.

Medan du håller på med kedjan bör växlarna justeras om det behövs. Det ska inte höras några missljud vid växling och inte heller ska det hacka när kedjan byter läge på kassetten. Hur man justerar växlarna skiljer sig åt en del beroende på växeltyp så kolla upp med en verkstad eller cykelns manual vad som gäller för din modell.

Pumpa däcken

Därefter är det dags att kontrollera mängden luft i cykeldäcken. Pressa hårt med tummen på däcken och se hur långt gummit kan tryckas in. Däcket ska inte vara helt stumt, då är det för mycket luft, utan svikta lite under fingrarna.

Många däck har ett rekommenderat lufttryck utmärkt på sidan. Skaffa en cykelpump som kan visa befintligt tryck och se till att det finns rätt mängd. Om det inte står något är 100-120 psi ett bra riktmärke för cyklar med tunna däck, 60-80 psi för lite tjockare och 35-60 psi för de tuffare däcken till mountainbike.

Precis som med bilar så ska däckmönstret inte vara helt nerslitet då däckets egenskaper vid våta och hala förhållanden försämras. Inte heller får det finnas sprickor eller andra skador på däckets sidor. Kontrollera båda däcken och byt ut dem om det behövs.

Kontrollera bromsarna

Det viktigaste för säkerheten är att man har ordentliga bromsar som fungerar när de behövs. Håll inne först det ena bromshandtaget och sen det andra medan cykeln puttas framåt och bakåt. Om bromsarna glappar behöver de justeras.

Om bromsklossarna är nerslitna bör dessa bytas och en rekommendation är att aldrig ha mindre än en fjärdedel kvar på klossen. Passa även på att spänna åt bromsvajern om denna känns slak eller släpp efter om den är alltför spänd.

Hör du missljud från bromsarna kan det betyda att bromsklossarna har skräp eller sten som försämrar dem. Lossa på bromsarna och se till att de är helt rena. Det kan även vara så att bromsklossarna hamnar ojämnt när man bromsar, vilket också behöver justeras.

Ringklocka och reflexer

Det är också en god idé att kontrollera cykelns ringklocka, reflexer och belysning. Det är givetvis bra om man både syns och hörs i trafiken för säkerhetens skull, men det kan också svida ordentligt i plånboken om man blir stoppad av polisen utan att ha gjort rätt för sig. Att bli stoppad utan fungerande ringklocka kostar 500 kronor i böter, likaså för bristande reflexer och saknad belysning fram eller bak.

Det här måste du ha på din cykel för att synas väl och slippa böter:

  • Strålkastare eller lykta framtill som syns på ett avstånd av 300 meter. Ljuset kan vara vitt eller gult.
  • Lykta med rött ljus baktill som syns på ett avstånd av 300 meter. Ljuset får vara blinkande om det syns på minst 200 meters avstånd.
  • Röd reflex ska sitta baktill, vit reflex framtill och vit eller orangegul åt sidan.

Vad du däremot inte behöver som vuxen är en cykelhjälm. Är man under 15 år är det krav på hjälm när man cyklar eller blir skjutsad. Som vuxen kan man bli bötfälld för att skjutsa en person under 15 år som saknar hjälm.

Läs mer om vilka regler som gäller på Transportstyrelsens webbsajt.

Dra åt skruvar, muttrar och ekrar

Slutligen är det bra att dra åt alla skruvar och muttrar på cykeln. Kontrollera att allt sitter fast som det ska så att inget sitter löst på nästa långfärd. Vill man vara extra noga kan ekrarna kontrolleras så att de är helt raka och sitter ordentligt. Alla ekrar ska vara jämnt spända utan att överstiga fälgens bristningsgräns.

För att kontrollera detta kan man använda en ekertensiometer, eller om alla ekrarna är av samma tjocklek och typ så kan man spela med naglarna över dem. När alla har samma ljud är spänningen jämn runt hela hjulet. Det är givetvis inte en lika säker metod som med ekertensiometern men det absolut billigaste sättet att kolla.

Glöm inte att montera av eventuella reflexer och ta bort cykeldatorn om en sådan finns installerad. Annars kan de ändra hur ekrarna låter och det blir svårare att göra en bra bedömning. För bästa resultat bör cykeln lämnas in till en verkstad som har speciella verktyg för justering av dåliga ekrar och skeva däck.