Prisjakt

Så skriver du ett bra omdöme

Berätta vad du tycker om saker du köpt eller provat. Ett produktomdöme är enkelt att skriva och hjälper andra fatta bättre köpbeslut.

Det är enkelt att skriva omdömen om produkter. Ofta behövs bara några få rader med konstruktiva åsikter för att hjälpa andra att förstå vad de köper.

Oavsett om du skriver ett omdöme om din nya mobiltelefon, hörlurarna du har ägt i tio år eller barnvagnen du fick låna under en sommar så hjälper du andra konsumenter.

Här ger vi några praktiska tips på hur du skriver omdömen som hjälper andra på bästa möjliga sätt. Vi har även lagt till några exempel på hur de kan se ut.

Så skriver du ett bra omdöme – 5 enkla tips

• Skriv kortfattat. Ofta räcker det med ett par korta meningar för att berätta vad du tycker. Du kan få med mycket på bara några minuters skrivande. Var kreativ!
  • Dela upp ditt omdöme i olika delar. Om du delar upp ditt omdöme i exempelvis tre delar – positivt, negativt och tänkvärt – så är det enklare för läsaren att förstå innehållet.
  • Berätta hur du har blivit hjälpt. Köpte du en produkt för att lösa ett problem? Skriv om din upplevelse i omdömet så att andra med samma utmaning får hjälpen de behöver.
  • Beskriv verkliga situationer. Berätta om tillfällen när du använt dina produkter. Att få ett sammanhang hjälper läsarna att förstå vad och varför du tycker som du gör.
  • Var ärlig med vad du tycker. Se ditt omdöme som en påminnelse till dig själv. Skulle du köpa den där jackan igen? Varför eller varför inte? Gör omdömet till en kom-ihåg-lapp åt både dig och andra.

Fyra exempel på produktomdömen

1. Kort och informativt

2. Längre och med fler detaljer

3. Utförligt och tydligt uppdelat

4. Väldigt detaljerat och mycket tydligt uppdelat

Visste du att vi har ett nyhetsbrev samt finns på Facebook och Instagram? Följ oss för tips på heta prylar, nya spel och de senaste trenderna.

Har du ett konto på Prisjakt? Det tar bara en minut att skaffa och det kostar inget. Registrera ett konto och ta del av allt som vi har att erbjuda.

➡️  Prisjakt på Facebook

➡️  Prisjakt på Instagram