Prisjakt

Vem kan du lita på? Så funkar recensioner på nätet.

Hur och var betyder mest – professorn förklarar

På Prisjakt ser vi att betyg och recensioner är viktiga för både våra användare och butiker – därför låter vi våra användares omdömen avgöra tävlingen Årets butik sedan 2020. Personliga rekommendationer har hjälpt människor i tusentals år och numera svämmar nätet över av såväl hyllningstal som kritik. Men vem i hela världen kan man lita på?


Förr fick vi våra köptips från vänner och bekanta men när internet kom förändrades spelplanen. Omdömen och recensioner av produkter och butiker finns på massor av sajter eftersom det är väldigt effektiv marknadsföring.

– Det vi generellt sett när vi forskat är att den som köper något för första gången gör köpet efter en rekommendation, det var vanligast även före internet, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Lunds universitet.

En kund som agerat på en rekommendation är också trognare, visar studier.

– Jämfört med en annons eller en priskampanj stannar en kund som kommit via en rekommendation betydligt längre.

Förutsatt att rekommendationen varit ärlig och kundens förväntningar uppfyllts, förstås.

Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Lunds universitet. Foto: Lunds universitet

Rekommendationer har olika kvalitet

Om man pratar om en rekommendations kvalitet så påverkas den av främst personen och situationen. Johan förklarar:

– Ursprungstanken med "word-of-mouth", som rekommendationer kallas inom marknadsföringen, är att avsändaren är en person du har tillit till, då blir den automatiskt trovärdig.

– Den spontana rekommendationen är den starkaste, då får du de helt unika tipsen. En rekommendation du aktivt ber någon om är mer säker: den som tipsar vill ge dig trygghet och värde för pengarna.

Jämför exempelvis "Den restaurangen har en helt galen efterrätt du måste smaka!" med "Bistron på hörnet har ju en gedigen och inte alltför dyr meny."

Motivet spelar roll

Men på dagens digitala plattformar finns det fler krafter som påverkar rekommendationerna, framförallt motivet. Det är inte ovanligt att en kund erbjuds en förmån i utbyte mot en recension.

– Jag har själv varit med om att en restaurang bjöd på en efterrätt om man lämnade ett bra omdöme på nätet, säger Johan Anselmsson.

– Men så är det med system – om de fungerar för bra kommer de att missbrukas.

Det finns extrema exempel. Som restaurangen i Brixham som fick topprecensioner på Tripadvisor men aldrig existerade. Eller den skånske krögaren som blev pressad på pengar för att slippa få bottenbetyg hos Google. Han vägrade betala och blev överöst med dåliga recensioner. Det förekommer också robotskrivna recensioner och företag som är nischade på att ta bort negativ publicitet kring kundernas varumärken.


Använd ditt omdöme

En aning sunt förnuft och källkritik är bra att använda överallt på nätet – även när det handlar om omdömen och recensioner. Särskilt när något är alltför strålande bra, eller det motsatta. Kolla också upp sajten som publicerar recensionerna och jämför gärna med omdömen på flera ställen. Skulle du upptäcka något misstänkt kan du ofta anmäla det till sajten.

– Alla som publicerar omdömen har ett stort ansvar gentemot både konsumenter och butiker. För Prisjakt handlar det om trovärdighet, säger Pernilla Dahlqvist som är chef för Prisjakts compliance-team.


Prisjakt vässar verktygen

Vi förbättrar ständigt vårt system för att samla in omdömen för att göra det ännu svårare att fuska. Prisjakt har en rad övervakningsfunktioner som varnar för misstänkta aktiviteter och omständigheter och skickar oss information som vi manuellt utreder vidare. Upptäcker vi ett regelbrott eller något annat som tyder på att vår tjänst missbrukats döljer vi de aktuella omdömena.

– Falska omdömen publiceras även hos oss, det är ofrånkomligt. Men personligen anser jag att Prisjakt ligger i den absoluta toppen när det gäller att upptäcka, utreda och avlägsna falska omdömen. Det ser man bland annat på att samma omdömen som vi bekräftat falska ofta får ligga kvar på andra omdömestjänster.

– Mitt stalltips till den som inte litar på omdömen är att inte fokusera på positiva omdömen, som det händer att det fuskas med – utan istället på avsaknaden av negativa omdömen, vilket nästan är omöjligt att fuska med, säger Pernilla Dahlqvist.

– Ett negativt omdöme behöver heller inte vara dåligt, allt handlar om hur företaget bemöter kundens åsikt och hjälper till att lösa problemet!

Läs mer om hur Prisjakt hanterar omdömen. 

Text:
Jessika Jellbom

Publicerad:
10 november 2020

Uppdaterad:
21 februari 2022

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.