The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U)

  • Genre: Äventyr, RPG, Fantasy
  • Lanseringsår: 2017
  • Rek. åldersgräns: 12 år
Spara produkten till en lista
Informera mig när priset sjunker
Bevaka
Jämför med andra produkter
Jämför

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U)

Spara produkten till en lista
Informera mig när priset sjunker
Bevaka
Jämför med andra produkter
Jämför
  • Genre: Äventyr, RPG, Fantasy
  • Lanseringsår: 2017
  • Rek. åldersgräns: 12 år
rating.rate-n-text-version.md
rating.based-on-n-reviews.md
Sorterat efter datum
2017-11-01
aidinuser.total-reviews
Jag har nog spelat ca 30-40 timmar nu, fixat 2 divine beasts, klarat ett 40 tal tempel och hittat en massa koroks....och ingenting. Jag får ingen känsla. Det är faktiskt rentav tråkigt..så himla synd. De aspekter jag gillar är - Stamina - Klättring - Matlagning (förutom att det är så segt och omständigt) Allt annat är enformigt, templena är ganska lätta men framförallt helt ointressanta. Striderna är begränsade, finns ju inte många sätt att slåss på. Karaktärerna är typiskt Zelda, knappt att de kan kallas karaktärer. Man får inte direkt sympati eller inlevelse med dem. Jag har spelat Skyrim, WItcher3, Horizon, Xenoblade Chronicles m.m. och jämför man med andra öppen värld spel har tyvärr inte detta så mycket att komma med. Jag vill inte spela mer egentligen, men jag har betalat för det och kommit en bit så jag ska försöka köra en stund till, om jag orkar.
2017-07-23
Klas-Kentuser.total-reviews
Efter drygt 200 timmar känner jag mig förbered för att möta Calamity Ganon. Jag har hittat och klarat varje helgedom (shrine). Jag har levlat upp min utrustning. Jag är redo! Jag är förvånad över att det har tagit så många timmar. Det har inte märkts av. Kul har det varit, men kantat av besvikelser. Jag blev besviken redan när jag öppnade den elektroniska manualen och den innehöll ingenting. Bara tråkig juridisk information och kontaktuppgifter för support. Inte särskilt upphetsande. När spelet väl var igång och Gamepadens skärm blinkar tomt mot mig med uppmaningen ”Tap here to play on the Wii U GamePad only.” blev jag så besviken att jag gick ut på miiverse och frågade om detta var ett skämt. Skärmen används inte alls i spelet (förutom off-TV play) vilket gör att det inte finns någon anledning till att släppa det till Wii U. Allt detta snack från Aonuma om att de skulle göra helt nya grejer med skärmen är glömt och man börjar förstå varför han varit så tyst om spelet sedan den långa fördröjningen. Låt dig alltså inte luras att köpa det till Wii U! Detta är ett Switchspel och ska antagligen upplevas på ett Switch. I början av spelet får man spela en kort introducerande del där man är begränsad i vart man kan gå. Denna fungerar som en manual därav avsaknaden av en manual. Min rekommendation för nya spelare är att stanna där så länge som möjligt och utforska allt. Då kommer du ha mycket roligare när du kommer ut i resten av världen. Här får du nämligen lära dig allt du behöver kunna. Under denna första del av spelet låses allt upp som finns att låsas upp i spelet. Breath of the Wild saknar nämligen alla dessa smarta föremål som de gamla spelen hade. Det är bra många gånger man saknar hook-shoten. Den variation som de olika föremålen uppbådade i de gamla spelen saknas helt. BotW är väldigt enformigt och upprepande. Det du gjort under den första introducerande delen är vad du kommer fortsätta göra timme efter timme. Hur kan det då vara så att man faktiskt fortsätter? Jo, på grund av nyfikenheten och lusten att utforska. Världen är så stor att den nästan aldrig tar slut och man vet aldrig vad som döljer sig runt nästa krön. Det finns alltid något nytt att upptäcka: en ny by, nya ruiner, ett suspekt träd eller en sten som ligger konstigt. Och överallt hittar man nya vapen, rupees eller en korok (samlingsobjektet i Breath of the Wild). Det är som att plocka svamp, man letar efter nåt som sticker ut och får en liten belöning för det. Dock är det inga stora belöningar man får, finns egentligen inga stora belöningar i huvud taget i spelet. Men det är kul att leta i alla fall och man uppehåller sig länge i ett område innan man ger sig vidare till nya outforskade ställen. Utforskandet av vildmarken är kärnan i spelet. Allt det andra är bara fluff och det fluffigaste fluffet är storyn. Ganska snabbt blev side questen prio ett. Detta är side questens Zelda! De är många och de går mer eller mindre ut på att upptäcka och utforska världen ännu mer. Aldrig tidigare har en story varit så platt och oengagerade och karaktärerna så livlösa och tråkiga i ett zeldaspel. Det finns bara fem grottor, fyra Devine Beasts och Hyrule Castle. Bossarna i bestarna är ett skämt. Har du mött en så har du mött alla, det är bara att byta pil efter vilket element bossen är uppbyggd av. Bestarna är dock roliga, smarta och kluriga pussel. Väldigt bra gjort. Men det allt är så litet. Bestarna hade kanske inte kunnat vara större, men vägen till dem hade kunnat vara längre. Detta är något som går igen genom hela spelet. Allt är så smått. Byarna är jättesmå och finns inte alls mycket att göra i dem, grottorna är som sagt jättekorta, världen är full av helgedomar som är en typ av minigrottor med små pussel eller en kort bosstrid i. Det finns mycket, men det är smått. Trots att spelvärld i BotW är det största inom Zelda-serien är BotW det kortaste och fattigaste zeldat någonsin. Faktum är att Twilight Princess fortfarande känns som det största zeldaspelet, även till ytan. Det känns längre mellan Faron Woods och Snow Peak i TP än vad det känns mellan Gerudo Dessert och Akkala Highlands i BotW. Förutom utforskandet är, liksom i alla andra zeldaspel, striderna huvudgöromålet i BotW. Stridsmekanismen är i jämförelse med TP en nedgradering. På många sätt är den som i Skyward Sword, men istället för rörelsekontroller så är det knapptryckningar som gäller. Vilket förstås blir ganska lamt och man sitter mest bara och pepprar Y-knappen. Wiifjärrkontroll med Nun-Chuck som kontroll alternativ skulle lyfta striderna avsevärt. Gamepaden används ju i alla fall inte! Att spela med ”pro”-kontrollen är väldigt frestande då man bara blir ledsen varje gång man tittar ner på Gamepadens skärm för att konsultera kartan men får till svar ”Tap here to play on the Wii U GamePad only.” men då tappar man ju rörelsekontrollen. Vilket framför allt gör bågskyttet precisionslöst och taffligt. Därför skulle det ha varit fantastisk om man hade kunnat spela med ”pro”-kontrollen och Wiifjärrkontrollen tillsammans som i flerspelarläget i Splatoon. Svårighetsgraden i spelet är ganska speciell. Det går från att vara skritsvårt till apenkelt ju längre in i spelet man kommer. Detta fungerar visserligen väldigt bra med storyn som går ut på att Link ska förbereda sig för att besegra Calamity Ganon. Ju starkare Link blir desto enklare blir det, helt enkelt. Det är dock inte jätteroligt när all utmaning försvinner. Som sagt jag var redo att ta mig ann Hyrule Castle. Förbered till max. Ganska snart upptäckte jag att det var asenkelt att klättra upp till Calamity Gannons lilla näste utan att bli upptäckt eller särskilt störd av fiender. Efter en tio minuter, eller vad slutstriden tar, ser jag eftertexterna rulla och har en skeptisk min i fejan. Kunde detta verkligen ha varit slutstriden, tänker jag. Detta är antagligen det största antiklimax i spelhistorien. Så här i efterhand känns det som att detta spel borde ha hetat Breath of the Wild: The Legend of Zelda och varit ett vildmarksöverlevarspel med zeldatema. Istället för Link skulle man vara en av alla dessa äventyrare som man mött på vägarna. Det skulle inte ha funnits någon story. Spelet skulle istället gå ut på att utforska detta postapokalyptiska Hyrule och döda monster för att samla byte. Det hade blivit ett bra mycket bättre spel. Nu känns det mest som att spelet vill vara ett vildmarkspel, men har tvingats in i Zeldauniversat. Som en ojämn pusselbit de tryck in i Zeldauniversats tidslinje.
2017-04-29
N
Newtattoo_84user.total-reviews
Inte kört zelda på länge men jävlar va grymt det är. Det roliga är inte att följa main quest utan att hitta alla hemliga skatter osv. Galet mycket o det blir aldrig tråkigt. Underbar känsla
2017-04-27
S
Sandman12345user.total-reviews
200h in i spelet och är tveklöst det bästa spel jag spelat. Massiv värld och hur mycket som helst att upptäcka precis överallt.
2017-04-04
w
wariobrosuser.total-reviews
Bästa spelet på flera år!
Sida 1