Filter

17878 produkter

Relaterade artiklar

Så väljer du rätt vinterdäck till bilen

Vintern närmar sig med kyliga höststeg och innan du vet ordet av står halkan för dörren. Nu är det hög tid att kolla vinterdäcken så att de är dugliga inför vintern. Om du måste köpa nya bör du inte vänta in i det sista då förseningar i tillgänglighet och transport kan ställa till det.

För att göra det lite lättare för dig i valet av vinterdäck har vi här en genomgång kring de olika typerna av vinterdäck, vad du ska tänka på före köp och tips om vad som är bäst i norr respektive söder av vårt avlånga land.

Skaffa vinterdäcken i god tid och tänk på miljön

Mönsterdjupet på nya vinterdäck är i regel nio millimeter och gränsen för lagliga däck går vid tre millimeter. Men redan vid fem millimeter bör du skaffa nya däck då greppförmågan snabbt minskar med mindre mönsterdjup än så.

Samtidigt bör du inte lägga din beställning alltför sent då det kan saknas rätt variant av modellen du vill ha. Prata med en fackhandlare eller lägg din beställning via internet i god tid för att inte stå utan vinterdäck när första snöflingorna faller.

Gör en insats för miljön och välj vinterdäck som är snälla mot väg, hälsa och bilens drivmedelsförbrukning. Ofta pratar man om dubbfria däck då dessa inte river upp lika mycket hälsofarliga partiklar från vägen och med lägre motstånd påverkas drivmedelsförbrukningen inte lika mycket som med dubbade däck.

Med det sagt blir dubbdäcken allt bättre i takt med att utvecklingen går framåt. Fortfarande är de inte i klass med dubbfria när det gäller ovan nämnda egenskaper, men de är inte heller lika miljöfarliga som för en mängd år sedan.

Dubbdäck eller dubbfritt

Den vanligaste frågan är om man ska köpa dubbdäck eller dubbfritt. Och här handlar det helt om vart du tänker köra, hur vägarna ser ut och vilken typ av bil du har.

Dubbdäck är bäst för isiga förhållanden och sämre på barmark då de river upp partiklar från vägbanan, vilka är hälsofarliga för oss människor. Samtidigt kan dubbdäck hjälpa till att rugga upp för dubbfria däck som då får bättre fäste på isiga vägar.

Kör du främst i norra delen av landet är dubbdäck bäst då väderförhållandena gör att du får bättre grepp med dubbdäck. Om du bor i övriga delen av Sverige bör du endast köra med dubbade däck när bilen saknar antisladd. Finns sådan ska du istället välja dubbfria däck.

Det kan vara lockande att köpa de billigaste däcken som tillverkats för den asiatiska eller centraleuropeiska marknaden. Men ha då i åtanke att de inte är gjorda för vinterväglaget här i norden och de sämsta däcken kan vara rent av farliga att ha på bilen.

Detta då däcken är anpassade för varmare väder och högre hastigheter på barmark, inte för snö och kyla som här i norden. Lägg några hundralappar till och välj rätt däck för rätt förhållanden istället.

Läs recensioner och köp aldrig begagnat

Köp inte grisen i säcken. Läs recensioner innan du väljer dina däck och gå inte enbart på vad däckförsäljaren vill ge dig. Det där riktigt dyra däcket kanske inte alls har så bra egenskaper som tillverkaren vill få dig att tro, medan billiga modeller kan vara riktiga guldkorn i billig skepnad.

Det finns en mängd olika aktörer som testar vinterdäck. Aftonbladet och Expressen har båda årliga tester, Bäst i test och Teknikens värld lika så. Gå igenom så många som möjligt och bilda dig en uppfattning om vad som gäller för just din bil och dina förhållanden.

Om du försöker spara några kronor genom att köpa begagnade däck så är det något många experter avråder från. Däck är en färskvara och blir sämre med tiden om de har börjat användas, inte bara för att de slits utan gummit ändrar karaktär till det sämre.

Tänker du ändå köpa begagnade däck så bör du vara mycket noga med att de inte tagit skada på något sätt, exempelvis vid kantstötningar och liknande. Kolla slitningarna så de är jämna, om inte har de troligtvis använts på en bil med dålig hjulinställning. Se också till att ha bra mönsterdjup som är mer än fem millimeter, gärna mer än så.