Det här är en prisfil

En prisfil hjälper oss att indexera produkter och priser i din butik. Den innehåller information om bland annat produkter, priser och lagerstatus. Vi läser av prisfilen flera gånger per dygn för att hålla informationen på Prisjakt uppdaterad. Om du använder ett e-handelssystem kan det med stor sannolikhet skapa en prisfil per automatik.

Om du inte har en prisfil måste vi skanna din butik med hjälp av våra agenter. Det innebär nackdelar för oss, våra användare och dig. De ändringar du gör i butiken kommer inte att visas på Prisjakt lika snabbt och din butik riskerar att bli belastad när vi skannar den.

Du registrerar din prisfil samtidigt som du registrerar din butik. Du kan även registrera den i efterhand genom att mejla vår support. Om du mejlar skickar du bara länken till filen, alltså inte hela filen. Om du byter namn på prisfilen, flyttar den till en annan plats eller gör andra ändringar som kan påverka vår avläsning mejlar du oss igen.

Krav på prisfilen

Länken till prisfilen bör vara statisk och inte ändras. Den kan exporteras automatiskt från ert e-handelssystem eller manuellt från ert produkt-, order- eller ekonomisystem. Filen behöver inte vara statisk, utan kan bestå av ett script som dynamiskt hämtar informationen direkt från butikens databas. Om filen är statisk bör du se till att den uppdateras ofta så att vi alltid visar rätt information på Prisjakt.

Prisfilen kan vara en vanlig textfil. Fälten i den ska vara separerade med tab-tecken, semikolon eller annat lämpligt tecken som inte används i produktnamnen eller andra fält. Ange vad respektive fält innehåller på första raden i filen.

Vi föredrar textfiler framför krångliga XML-standarder, men Google Shoppings XML-fil har vi fullt stöd för. Vi har däremot inte stöd för Excel-filer (xlxs, xls) eller liknande.

Prisfilen ska innehålla hela din butiks sortiment.

Olika varianter av produkten, till exempel storlekar eller färger, bör anges som en ny produkt med ett unikt namn och artikelnummer. Vi grupperar dem i vårt system om det är lämpligt.

Innehåll i prisfilen

  • Produkt-ID eller butikens artikelnummer (obligatoriskt): Måste vara unikt för varje produkt. Får aldrig ändras och aldrig återanvändas för andra produkter. Max 36 tecken.
  • Kategori (obligatoriskt): Måste vara den fullständiga kategorin, i trädstruktur, med så djup kategorinivå som möjligt. Kategorierna ska vara baserade på produkttyp och inte tillverkare, varumärke eller teman med blandat produktinnehåll (till exempel rea-kategorier). Endast en kategori kan anges per produkt. Om produkten finns i flera kategorier ska den primära kategorin anges.
  • Varumärke / tillverkare (obligatoriskt): Produktens varumärke ska om möjligt finnas tillgängligt i ett separat fält. Om det inte är möjligt ska det stå först i fältet för produktnamn. Produkter som saknar varumärke eller har felaktigt angivet varumärke indexeras inte.
  • Produktnamn (obligatoriskt): Benämningen på produkten, med modellnamn och/eller modellnummer som gör det möjligt att identifiera produkten. Om separat fält för varumärke/tillverkare saknas ska varumärket eller tillverkaren stå först i produktnamnet (ett separat fält för varumärke/tillverkare rekommenderas starkt). För produkter med olika varianter ska de unika attributen för den aktuella varianten framgå i produktnamnet, till exempel färg, material och årsmodell. För produkter som säljs i olika förpackningsstorlekar (som parfym, schampo och livsmedel) ska volym eller vikt framgå av produktnamnet. Om det är flerpack eller bundle av flera produkter ska det också framgå av produktnamnet.
  • URL (obligatoriskt): URL till produktsidan hos butiken. Om produktsidan saknar egen URL, kan du använda URL till kategorisida. Om butiken använder UTM-tracking, ska trackingkoden ligga i ett separat fält i prisfilen. Om butiken använder parametrar i URL:en för att särskilja varianter av produkten (till exempel färg och storlek), bör URL-fältet i prisfilen innehålla hela URL:en, inklusive parametrarna.
  • Pris (obligatoriskt): Pris på produkten exklusive frakt. Kan anges med eller utan moms. Om det anges utan moms ska det specificeras i fältets rubrik. Priserna ska anges i den valuta som är den officiella på marknaden där butiken vill bli listad. Priset ska anges för samma säljenhet som specificeras i produktnamnet (exempelvis ska högtalare som säljs i par ha prisuppgifter per par).
  • Skick / produktformat (obligatoriskt): Anger i vilket skick produkten säljs eller i vilket format. Om samtliga produkter i butiken säljs i nyskick och som fysiska produkter kan fältet utelämnas helt.
  • "Ny" anger att produkten säljs i nyskick i obruten förpackning.
  • "Demo" anger att produkten har använts som exempelvis visningsexemplar.
  • "Begagnad" anger att produkten är öppnad och använd eller restaurerad (refurbished).
  • "Nedladdning" anger att produkten, till exempel ett datorspel, levereras i digitalt format via nerladdning och inte på fysiskt medium.
  • MPN / manufacturer SKU (rekommenderas starkt) Tillverkarens unika artikelnummer för produkten. Möjliggör att vi mycket snabbare och mer korrekt kan indexera butikens produkter.
  • EAN-13 / GTIN-13 (rekommenderas starkt): Den unika 13-siffriga streckkoden för produkten. Möjliggör att vi mycket snabbare och mer korrekt kan indexera butikens produkter.
  • Bildlänkar (rekommenderas starkt): En eller flera länkar till produktbild. Om det finns flera bilder anges länken till den primära bilden först. Bilderna ska vara utan vattenstämplar och andra typer av butiks- eller tillverkarmarkeringar. Bilderna ska helst vara högupplösta och ha vit bakgrund. Bilderna ska motsvara den produktvariant som anges i produktnamnet och i övriga fält när det gäller exempelvis färg och förpackningsstorlek.
  • Frakt (rekommenderas starkt): Fraktpriset för produkten. Det totala priset för produkten inklusive frakt kan också anges. Specificera i fältets rubrik om det är fraktpriset eller totalpriset samt om priset är med eller utan moms.
  • Produktbeskrivning (rekommenderas): En utförligare beskrivning av produkten än vad som ingår i produktnamnsfältet.
  • Flerpack eller paket (rekommenderas): Anges om det handlar om butikens eget flerpack eller paket (bundle), ej om det handlar om flerpack eller paket som kommer direkt från tillverkaren. Om det inte finns ett separat fält för detta och butiken säljer flerpack eller paket ska det tydligt framgå av produktnamnet.
  • Lagerstatus (rekommenderas starkt): Anger lagerstatus på produkten i butiken. Lagerstatus måste anges tydligt för att vi också ska kunna visa den på Prisjakt. Om lagerstatusen uppges på felaktigt sätt förbehåller vi oss rätten att dölja visning av lagerstatus för butiken.
  • "I lager" anger att produkten levereras till kund inom sex arbetsdagar.
  • "Ej i lager" anger att produkten inte finns i lager hos butiken.
  • "Inkommande [datum]" anger att produkten inte finns i lager men väntas komma i lager hos butiken vid ett känt datum.
  • "Förbeställning [datum]" anger att produkten ännu inte har släppts men har ett känt lanseringsdatum.
  • Tillgänglighet (obligatoriskt): Det är inte obligatoriskt att ange lagerstatus, men om butiken visar produkter som inte går att beställa för tillfället eller som inte kan skickas hem till kunden måste ni ange tillgänglighet. "Ej beställbar" anger att produkten har ett angivet pris i butiken men att den inte går att köpa för tillfället. "Avhämtning" anger att produkten endast finns för avhämtning i fysisk butik och inte går att beställa för hemleverans.
  • Färg eller mönster (rekommenderas starkt): Den aktuella produktens färg eller mönster om det är tillämpligt på produkttypen. I största möjliga mån ska tillverkarens benämning användas (till exempel "summit white" eller "space gray").
  • Kön och målgrupp (rekommenderas): Det kön eller den målgrupp som tillverkaren anser att produkten passar om det är tillämpligt på produkttypen. Det kan vara exempelvis dam, herr, unisex, flicka, pojke eller barn. Om butiken inte har ett separat fält för detta och det är av vikt för produkttypen ska det tydligt framgå av produktnamnet.
  • Storlek (rekommenderas starkt): Storleken på den aktuella produkten om det är tillämpligt på produkttypen. Ska anges inklusive storlekstyp (till exempel EU45/US11/UK12 för skor) om det kan finnas flera olika storlekstyper.

Exempel

Ett exempel på hur en (semikolonseparerad) prisfil kan se ut. Ni kan kan använda denna som mall om ni så önskar, men det är inget krav att ni använder samma ordning och namn på kolumnerna som i denna fil. Kontakta oss om ni är osäkra: support@prisjakt.nu

OsCommerce

För användare av OsCommerce e-handelslösning har vi ett färdigt script som kan laddas ner här. Packa upp och installera scriptet i OsCommerce's rotkatalog på er webbserver. Exportera sedan ut en prisfil och skicka länken till support@prisjakt.nu.