Prisjakt
HemPrisjakts experterCyklarGuide - Laga punktering på cykeln - följ dessa 12 steg för en säker lagning

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Guide: Laga punktering på cykeln - följ dessa 12 steg för en säker lagning

2 juli 2019

I denna guide visar jag hur du själv kan laga punkteringen på cykeln. Denna guide gäller bakhjulet av en fotbromsad cykel med 3- eller 7-växlad Shimano Nexus-växelgrupp. Om du har en oväxlad cykel kan du hoppa över stegen som handlar om växlar.

Skaffa rätt verktyg

För att ta av bakhjulet på fotbromsade cyklar behövs oftast en fast nyckel på 10 och 15 mm. Det kan vara bra att ha ett mothåll när man lossar bromsen. Vilket mothåll du behöver beror på skruven som håller fast bromsen, men det kan vara fastnyckel 10, skruvmejselspår, krysspår eller torx. För att lossa växeln på en 3-växlad Shimano Nexus behöver du en 5 mm insexnyckel. På en 7-växlad Shimano behövs inget verktyg. Du behöver dock alltid en däckavtagare, helst i plast eller nylon, och en pump. För att laga hålet finns reparationssatser med självhäftande lagningslappar.

Lossa bromsen

På vänster sida sitter en arm ut från mitten av hjulet som är fastskruvad i ramen. Det är den som gör att fotbromsen fungerar. Den måste man skruva loss helt för att kunna ta av hjulet. I mitt fall är det Torx 30 för att lossa och fast nyckel 10 som mothåll, se bilden. Ta hand om skruven och muttern och lägg dem på ett bord så du inte tappar bort dem.

Lossa växeln

Sätt den 3- eller 7-växlade cykeln på lägsta växeln så växelvajern inte är spänd. Om du har en 7-växlad cykel, börja med att ta tag i växelvajerhöljet på högersidan av cykeln. Dra framåt i cykelns riktning och lossa denna från hållaren på ramen. Ta ut muttern som håller vajern på plats. Inga verktyg behövs, bara följ var vajern går och ta ur den och muttern från sin plats.

Om du har en 3-växlad cykel, ta en 5 mm insexnyckel och lossa skruven bak på växeln. På bilden ser ni insexnyckeln längst nere till vänster på väg in mot skruven. Du behöver inte skruva ut skruven helt, bara lossa den räcker. Sedan tar du tag i växeln och drar rakt ut från hjulet.

Ta loss hjulet

Om du har en 3-växlad cykel så kommer det sitta en liten stång mitt där växelhöljet satt som är lös. På bilden ser ni stången på väg ur navet med växelhöljet hängande löst bredvid, med den svarta muttern fortfarande kvar på höljet. Ta bort stången och lägg den på ett bord så att du inte blir av med den. Ta sedan fram en fast nyckel 15 mm och lossa muttrarna på båda sidor av hjulet. Du behöver inte skruva av dem helt, det räcker att de släpper så att du kan ta av hjulet. Nu är det bara att lyfta av hjulet från cykeln.

Lossa däcket från fälgen

Ta fram däckavtagarna. Lyft upp cykeldäcket ur fälgen med den första och sätt fast den runt en eker. Med den andra börjar du nu att lyfta av däcket, ca 10 cm ifrån den första däckavtagaren. Om det går kan du bara dra runt hela däcket så det släpper helt från fälgen på ena sidan. För att göra det enklare för dig själv när du jobbar kan du spänna fast ena hjulmuttern i ett skruvstäd, men det är inget måste.

Ta ur slangen och hitta hålet

Ta ut cykelslangen. Känn på däckets insida och ta bort eventuella piggar, sten eller glassplitter som kan ha orsakat punkteringen (om det sitter kvar något i däcket och du inte tar bort det kommer din lagade slang snabbt gå sönder igen). Pumpa sedan upp slangen med luft för att hitta cykelpunkteringen. Ett tips är att använda en hink med vatten för att snabbare hitta hålet, annars kan du känna efter genom att hålla slangen tätt mot ansiktet.

Laga med lagningslapp

När du hittat hålet, torka av slangen ordentligt om du haft den i vatten. Rugga sedan upp ytan där hålet sitter lite lätt med sandpapper. Detta gäller både om du ska laga med solution eller självhäftande lagningslapp. Släpp ut luften ur slangen. Om du använder solution så smörjer du sedan området där lappen ska sitta. Vänta någon minut innan du sätter dit lappen. Använder du självhäftande lapp så kan du sätta dit den direkt, men var försiktig så du inte rör vid den klistriga sidan av lappen. Jag brukar ta med en nagel eller en kniv i ett av hörnen för att lyfta av den från skyddspappret.

Montera slangen och däcket

Nu är det bara att lägga tillbaka slangen i däcket. Sätt på ventilen (det är viktigt att den sitter rakt) och muttrar och pumpa upp slangen med lite luft. Detta för att undvika några veck på slangen. Börja sedan att dra däcket över fälgkanten, börja vid ventilen. Tryck ner däcket mot centrum av fälgen så mycket det går. Sista biten kan vara lite jobbig. Tips är att använda diskmedel för att det ska glida lättare över kanten samt att använda tunna handskar för att få bättre kraft.

Pumpa däcket

Om du sällan pumpar din cykel, så pumpa till maxtrycket. Den vanligaste anledningen till punktering är att man kör på en hård kant och har för lite luft i däcket. För att få rätt lufttryck, kolla på sidan av däcket - där står oftast däcktrycket med både ett min- och ett maxvärde. Har du ingen mätare på din pump så känn efter att det är hårt pumpat.

Montera hjulet på cykeln

När du ska sätta tillbaks hjulet så ska även kedjan på drevet. Spänn först med bara handkraft på båda sidor. Snurra hjulet och se att det inte tar emot någonstans. Därefter kollar du kedjesträckningen. Känn med ett finger att det finns ett slack på ett par cm. Kedjan ska inte heller hänga ner utan vara rak. Om du ska spänna kedjan så lossa höger sida, dra bakåt och spänn. Justera sedan vänster sida efteråt. Efter att du har justerat hjulet klart, spänn fast både hjul och bromsen.

Sätt fast växelföraren

Om du har en 3-växlad cykel, för först in växelstången i navet på höger sida. Blanka delen ska vara utåt. Sätt sedan på höljet till växelföraren och spänn fast med skruven bak. Om du har en 7-växlad cykel, sätt först fast muttern. Dra sedan vajern i spåren som finns på navet. Sedan är det bara att dra i vajern på höljet och sätta in den i hållaren på ramen.

Provcykla!

Sist men inte minst: provcykla! Kolla att hjulet snurrar som det ska, att bromsen tar och att alla växlar fungerar. Lyssna efter ljud. Titta även på däcken när du sitter på cykeln och kolla om du behöver pumpa mer.


Mitt cykelintresse har varit stort redan sedan barnsben då jag cyklade till alla min aktiviteter. I början lekte man mest, men jag började tidigt modifiera och göra mina cyklar bättre. Jag cyklade med en kompis som hade landsvägscykel och blev såld direkt! Min första racer fick jag när jag var 14 år. Idag har jag 8 cyklar för alla möjliga aktiviteter (landsväg, tempo, mtb, pendlar, hopfällbar, cross, damcykel, elcykel). Jag underhåller och mekar dessutom med alla familjens cyklar (2 barn och fru).

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer

Topplistor inom Cyklar

Bästa gravel bike
Bästa gravel bikeTopplista av Jonas Jönsson
Bästa barncykeln
Bästa barncykelnTopplista av Jonas Jönsson
Bästa damcykeln
Bästa damcykelnTopplista av Jonas Jönsson
Annons
Annons