Eways
  • Alltid fri frakt
  • Erbjuder Installerat & Klart
  • Nöjd kundgaranti
Gästanvändare
Gästanvändare
Dålig
13 dagar sedan

Det är kanske möjligt att installatörerna är certifierade som det står på hemsidan men mycket oprofessionell ledningsdragning. Man fick på uppmaning göra om en del för att dölja det amatörmässiga arbetet. Ingen som helst information om hur laddboxen fungerar och ska hanteras. Endast hänvisning till hemsidan.

c
cybermatte

382 omdömen

Usel
7 månader sedan

Korta historien om eways: Beställ inte av eways, de har inte tid och du kommer att få ringa (email kan du glömma, bara telefon fungerar) dem hela tiden, stanna kvar i luren för att de verkligen skall göra det du beställt. Charge Amp Halo med Enegic modulen (lastbalanseraren) som jag köpte av den har praktiska problem och säkerhetsbrister. Längre historien om eways och Charge Amps Halo 16A 11kW: Beställde Charge Amp Halo den 4 Juni [Beställning #5473] med installation 2 Augusti (ute i god tid tänkte jag). Står i email bekräftelsen: "Installatören kommer så snart som möjligt kontakta dig för att boka installationsdag och tid." Den 6 Juli mailar jag och frågar om uppföljningen, får svar "Jag skrev till installatören precis och bad det att kontakta dig omgående! ", händer inte. Den 10 Juli påminner jag igen via mail och ringer också in för att påminna, ingen installatör ringer. Ringer in senare i Juli igen, får då kontakt med ny installatör som då ser till att installation skall ske 2 Augusti, detta sker så också. Laddaren laddar fint under testen, men det är nu som alla de spännande saker börjar ske med utrustningen. 11 Augusti skickar jag mail igen till eways om att lastbalanserar modulen Enegic visar att jag har 0,78kWh när jag bara har Internet igång och alla andra säkringar/belastningar är avstängda. 0,78kWh * 3kr/h = 1684,8 kr/mån, inte något jag tycker är ok, inget svar från eways. Kontaktar en annan elektriker för att verifera att det verkligen dras 0,78kWh hela tiden, tester visar att det är 0,3A som dras. 0,3A * 240V = 72Wh, Saknas 708Wh. Detta är rapporterat till eways, Enegic modulen verkar ha ett omvandlingsfel av vad som dras, alternativt så är 0,3A för lågt för att den skall räkna rätt. Slutsumering för Enegic modulen (lastbalanseringen) = lita inte på dess kWh beräkningar, tittat vad din nätägare istället rapporterar. Kontaktar eways via telefon igen då laddaren "helt plötsligt" inte laddar, laddaren är "offline" och nu inser jag att denna laddaren är verkligen "online" laddare och fungerar inte om Internet är nere. De menar på att det är mitt wifi som bråkar, jag stänger av den AP som Halo laddaren är uppkopplad mot, Halo kopplar upp mot en annan och börjar ladda 5min, sedan slutar den igen. Eways lovar att udnersöka på deras och jag på min, jag undersöker närmare och hittar att mitt säkerhetssystem har blockerat Halo laddaren. Det visar sig att mitt säkerhetssystem tycker inte om att Halo går via http (okrypterad trafik) till Irland (Microsoft Azure cloud) där eways/Halo har sina servers bakom https://my.charge.space/. Jag ringer tillbaka till eways och berättar ovan information, de lovar att prata med Halo folket (ingen återkoppling) och fråga varför Halo trafiken är oskyddad. Halo laddaren får jag "vitlista" för att den skall få lov att koppla upp sig och kunna ladda. Testar laddaren under dagen, upptäcker att den laddar ett par minuter och slutar igen (my.charge.space visar detta), visar sig att det är min avfuktare i källaren som gör att lastbalanseraren reagerar och berättar för Halo att sluta ladda. Lastbalanseraren gör vad den skall i detta läge, men varför fortsätter inte Halo att ladda från annan fas? Efter ett till samtal med eways och får prata med en elektriker/tekniker, visar det sig (som väntat) att Halo laddaren laddar från fel fas. Med hjälp av Enegic modulen (första gången den gör riktig nytta) så kan vi välja en fas som inte används av utrustning som stoppar laddningen hela tiden. Jag frågar varför Halo inte laddar i "offline" läge som de lovar om Internet går ned, han lovar att udnersöka vidare. Själv utför jag lite tester och kommer fram till att ända sättet att få Charge Amp Halo att ladda i "Offline" läge är att ställa in den så att den är alltid aktiv. Alltid aktiv innebär att vem som helst kan ladda från laddare 24/7 utan att behöva lägga något RFID kort på laddaren eller att du använder schemalagd laddning. För att schema skall fungera så måste Internet finnas, det är deras Cloud server som då aktiverar laddaren enligt ditt schema. RFID låsningen kräver även den Internet, då den bekräftar med Cloud server att du får ladda. Om du ställer in i din bil schema nattladdning och använder RFID för att starta igång på dagen, då kommer inte laddningen att starta på natten om Internet är nere. Har frågat eways om de tänker åtgärda felet i Enegic och betala för den extra elektrikern, självklart inte fått svar. Fick nyligen justerat så att laddaren verkligen bara laddar från fas L3, detta fungerade i 2 veckor och nu är jag tillbaka i läget att laddaren hoppar mellan L1/L2/L3. Detta gör att laddaren inte laddar på full effekt och jag står med en icke färdigladdad bil på morgonen. Blir ett samtal till i nästa vecka...och igen, och igen.

Gästanvändare
Gästanvändare
Usel
9 månader sedan

Beställde laddbox och installation för en månad sen. Inte hört ett ord från företaget, känns väldigt oprofessionellt.

Usel
3 år sedan

Gjorde beställning av laddstation + installation för 3 veckor sedan på deras webshop. Efter 2 veckor hade jag inte hört något från dem varpå jag ringde. De lovade då att en installatör skulle höra av sig samma dag. Dock hörde aldrig någon av sig. Ringde igen dagen efter för att säkerställa att de hade rätt nummer eller om det fanns någon annan anledning till att de inte hört av sig. De meddelade då att det var fel nummer inlagt, vilket kan stämma, men som jag betvivlar. Oavsett, nu när de hade rätt nummer skulle i vart fall en installatör höra av sig väldigt snart. Ytterligare en vecka har gått och ingen installatör har hört av sig. Oroväckande är att man måste uppge betalkortsdetaljer (eller faktureringsdetaljer) när man beställer tjänster från dem. Har man otur har man lämnat ut informationen till ett "skoj-bolag".

Betyg köpupplevelse

1.6Dålig
3 omdömen

Om butiken

Eways

Butiken finns i Sverige. Priserna visas i SEK.

Kundtjänst

Kontakt med butiken kan ske på Svenska.

Erbjuder telefonsupport. Se butikens hemsida för mer information.

Erbjuder installationsassistans på plats. Se butikens hemsida för info och eventuella regionala begränsningar.

www.eways.se

Bolagsinformation

Fullständigt firmanamn: Enviroways AB

Organisationsnr: 556167-9720

Information hos allabolag.se