Allmänt (5/5): Kampanjen, multiplayer, story, musiken - Halo: Reach har allt! Ett värdigt slut och överlämnande av serien för Bungie. Har spelat alla de andra Halo-spelen och tyckt samma sak varje gång en ny del i serien kommit ut; detta är det bästa av dem alla! Story (5/5): Om man läst böckerna och sett reklamsnuttarna så vet man redan hur det sluta för Noble Team, men det gör inget, man vill bara se mer! Bild (4/5): Grafiken har verkligen fått sig ett lyft och Bungie verkar krama ur allt som bara går ur Xboxen. Spelet är sjukt snyggt! Den enda nackdelen med det är att jag har svårare att skilja en fiende från tex en tunna vid en husvägg. Så det är ju inte ett minus egentligen... Ljud (5/5): Musiken och ljudet i Halo: Reach är som vanligt på topp! Fienders roliga läten, kommentarerna gruppmedlemmarna emellan, effekterna på vapen och fordon; allt är av första klass! Spelbarhet (5/5): Halo: Reach innehåller många saker som gör att vill komma tillbaka fler gånger. Alla fantastiska miljöer, små detaljer, credits att löpa visuella uppgraderingar för i shoppen och att uppdragen går att lösa med många olika spelstilar ger gott om tillfälle för omspelning. Kontroll (4/5): Kontrollen sitter som den ska. Spelkaraktären reagerar som den ska, och spelets och karaktärens olika funktioner levererar hela tiden utan krångel. Fordon på mark och i luften styr man utan problem, många spel har att lära från Halo-serien generellt hur ett spel ska styras. Det enda minuset är att det verkar inte finnas någon Toggle Crouch, dvs man måste hålla ner LS hela tiden för att huka sig.