Prisjakt

GliMM

Medlem sen 2013-08-25
5
Bidrag
11
Hjälpsamröster
StyraHem
Utmärkt
(500+)
G
GliMM
5 omdömen
Utmärkt3 år sedan

Snabbt och smidigt samt bra utbud med bra beskrivningar

Samsung Wireless Audio 360 R1 WiFi Bluetooth Högtalare
Full Star 1
3.7
(7)
G
GliMM
5 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Funkar bra, men jag har haft en del strul och är inte helt i mål med att bygga en fungerande setup med dessa + Samsung tv'n (65KS8005) Köpte dem för 790 på Elgiganten och för det priset är det toppen! Köpte dem för att ha primärt som surround högtalare till min TV + Soundbar. Första problemet var att om man ska köra dem via wifi på 5Ghz bandet så måste kanalerna ligga mellan 36-48 annars vill det inte fungera med tv'n. 2.4Ghz går bra. När detta var på plats så har jag svårt att få ljud i de bakre högtalarna. Finns extremt långa forumtrådar som nämner detta problem och tydligen väntar folk på firmware uppdatering för att få det att fungera, men problemet kan i mitt fall ligga i min soundbar (Samsung HW-K650 Soundbar). När man grupperar allt i den tillhörande multiroom appen så fungerar de klockrent och Spotify hittar dem som grupp och det är bra tryck i systemet. Tyvärr så tappar de sin gruppering om jag slår på tvn och den tar över dem som surroundsystem. Om jag kör via Optisk kabel till soundbaren så får jag inte dessa grupperings problem eller lågt/obefintligt ljud i de bakre R1 högtalarna. Får dock andra problem då jag då inte kan ändra volym i soundbaren med tvns fjärr så det är inte ett klockrent alternativ. det går att fixa universal remote, men den fungerar endast med ett begränsat antal inputs. drygt att behöva välja om man kan ändra volym när man har xboxen igång ELLER kör viaplay/netflix. Men somsagt så verkar problemet ligga i just kombinationen att ha dem som högtalare till TV'n tillsammans med min soundbar. Avvaktar svar från Samsung supporten. för referens: Samsung HW-K650 Soundbar and Radiant 360 Speakers for surround sound https://us.community.samsung.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board-id/hometheaterhomeaudio/thread-id/127/page/1 HW-K650 and Two R1 Wirelss Speakers in 5.1 With KS7000 TV https://eu.community.samsung.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board-id/uk-tv/page/66/thread-id/56

Samsung HW-K660/K661
Full Star 1
3.8
(5)
G
GliMM
5 omdömen
Full Star 1Half Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Ändrar betyg då jag ser samma problem som andra rapporterar.. Jag hade problem att få till multiroom connect (wifi med fler högtalare för att få surrond) när jag körde via 5Ghz. Men när jag satte allt på 2.4Ghz så funkar det! Kompletterade med två R1 för surroundet och det var då problemen började. Kastat mig in i samma hav av tester och info som Klonas nämner i sitt inlägg via den länk som finns där. Har ett ärende öppet med Samsung men det har tagit veckor för dem att förstå att det ens är ett problem... Väntar nu på återkoppling från någon expert och eskaleringsgrupp. Tyvärr har tiden för öppet köp passerats så det är inte bara att lämna tillbaka allt. Kan dock nämna att om man kör med optisk kabel mellan tv och soundbar så får man helt plötsligt surround, eller iallafall ljud i bakhögtalarna (R1) Tyvärr så kan man då inte höja och sänka volymen va tvns fjärr. Finns en workaround där man kan sätta upp Universal remote funktionen och få det att fungera men det fungerar då inte på alla inputs. Får nog anledning att återkomma med uppdatering i detta

Samsung UE65KS8005
Full Star 1
4.9
(11)
G
GliMM
5 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

[Uppdatering] Är nu inne på den tredje tvn av denna modell! Den sista har ett stort antal döda pixlar, har räknat till 5 st och andra mörka artefakter i bild... :( Orkar inte åka tillbaka till netonnet för en fjärde tv så jag ska testa med Samsungs hemmaservice, nackdelen är att om de utför service på tvn så tappar man möjligheten för öppet köp mot netonnet. men då detta är den bästa av de exemplar jag haft så hoppas jag på att service ska en gång för alla låta tvn sitta kvar på väggen. Tv nummer två hade död pixel samt en blå pixel som lös konstant. Denna tv hade -också- ett stort vitt moln i nedre vänsterkant som blir tydligt när mörka bilder visas och extra tydligt när man körde HDR som ställer upp ljusstyrkan på max. Kan tillägga att jag INTE ser detta på tv nummer tre, kollat med samma inställningar och film. TV nummer ett hade extremt dålig bild och det gick inte att titta på tv med den. Letade inte efter döda pixlar eller andra fel då det var sådan märkbart dålig bild. Historiskt så har jag även testat av två UE65KS7005 som fick lämnas tillbaka för döda pixlar och andra fel i bild som namns nedan. .... Kan rekommendera min rätt långa historia som mynnade ut med just nu tre UE65KS8005. Ligger under omdömen för UE65KS7005 av den anledningen att jag började med denna modell. Om ni inte orkar läsa så säger jag bara att just nu kan det vara bra att kolla efter pixelfel efter inköp. Detta beskrivs bättre här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3741737 Beskriver även den generella upplevelsen av tv'n som är helt klart applicerbar på denna modell också! Det är svårt att hitta märkbara skillnader mellan KS7005 om man bortser från foten och möjligheten till dual tuners (vilket är i stort sett oanvändbart i Sverige då kanaler oftast är kodade). Denna tv har vad som uppfattas som en bredare kant nertill om man jämför med 7005 då denna modell är svart och 7005 är metallic. Någon nämner bättre svärta men det har jag inte hunnit sätta mig in i, framförallt efter alla turer jag har haft med dessa två modeller.

Samsung UE65KS7005
Full Star 1
4.2
(16)
G
GliMM
5 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Kände att det kanske är dax att skriva lite här då jag märkt att jag uppskattar all input som dyker upp här på prisjakt som ligger till grund för mycket av mina tankar innan köp. Jag har en lång och rätt krånglig resa som i och för sig inte är slut ännu men kan vara bra att nämna nu när denna modell verkar reas ut och lagren töms för att ge plats för de nya 2017 modellerna. Jag köpte denna via Netonnet och fick den levererad väldigt fort, smidigt med hemleverans även om man måste passa på posten för att ta emot. Väl unboxed och installerad så var jag extremt nöjd, netflix, viaplay, spotify, plex, snyggt integrerade, slängde fort ut kanal 1-5 i SD format och ersatte med HD varianterna då dessa inte gör sig bra på en så stor TV. Det går bra att flytta runt kanaler förutsatt att man aktiverar detta i inställningarna. Så man han få SVT 1 HD på kanalplats 1, och att SVT 1 SD inte finns med i listan alls. Man kan då även få bort kanaler man inte har tillgång till eller inte vill ha. Gör Guiden mer översiktlig. Jag är väldigt imponerad över gränssnittet, många bra val och smidig navigering. Stängde fort av ljudet för knapptryck på fjärrkontrollen och sedan den rätt störande Samsung loggan som lyste då tv'n var på. hade köpt en Samsung soundbar som synkade ihop sig med tvn utan krångel och allt verkade nästan för bra. de små fötterna verkar stabila och enkla och passade mycket bra på min tv bänk. One connect boxen var perfekt för gömma kablarna, den kabeln drogs sedan längs fötterna med de clips man fick med. En mindre teknisk orgasm när man sökte på 4k hdr i youtube appen, och Netflix 4k gjorde sig mycket väl på tv'n. Röststyrningen är imponerande på den nivå man nu kan ha nytta av den. än så länge så har jag endast använt den för att snabbt göra sökningar på youtube, vilket verkar vara den primära funktionen, men att prata svenska går mycket bra och att säga saker som 'kanal 5' byter kanal och 'bananer i pyamas' ger snabbt resultat på youtube vilket min 4 åriga dotter snabbt lärde sig. Värt att nämna är att SD kanalerna inte är så roliga och jag antar att de är samma problem på de flesta tv's i detta större format. För den peng som man nu kan köpa den för så känns den extremt prisvärd. Men... Jag upptäckte efter några dagar två döda pixlar i överkant på min tv.. Och sedan en mörk cirkel lite större än en femkrona (den gamla) nästan mitt i bild, som endast kunde ses i mörka delar av film. http://imgur.com/a/zu7V5 Men den syntes tydligt mot den blåa bakgrunden som visas när menyerna för inställningar öppnades. Kändes sådär.. men Netonnet var inte krångliga utan jag fick enkelt lämna tillbaka tv'n i utbyte mot en ny. Denna nya tv verkade prestera på samma sätt som den tidigare så efter lite kånkande och slit så var tv'n på plats, denna gång synade jag tv'n rätt omgående och upptäckte direkt en död svart pixel mitt i bild! Ruskigt surt och man började undra om man hade extremt otur eller om de börjar plocka ut apparaterna längst bak på lagren nu... Ner med tvn i kartong och tillbaka till netonnet... De bokade en ny tv och bjöd snällt på expressfrakt för en ny tv. för en sådan otur som jag hade haft kan man ju bara inte ha. Efter att jag funderat lite på varför jag inte fick någon bekräftelse på att den nya tv'n var skickad så kontaktade jag kundtjänst där de förklarade att nu var denna modell slut i hela landet och det gick inte att få fram en ny. men eftersom butiken hade lovat en tv så hade kundtjänst kontaktat butiken som bad mig komma in till dem för att de skulle se till att jag 'skulle bli riktigt nöjd'. Detta innebar att jag spenderade ytterligare en resa till lagershoppen och fick höra att de hade ett retur ex i butik som jag kunde få köpa till 'bra rabatt' (500kr). Detta ex hade som de sa gått igenom alla kontroller de gör vid återlämnande och var 'good as new!' OK! Vi kör på det! men då vill jag kolla på tv'n för att försäkra mig om att jag inte kommer hem med en tv som har döda pixlar eller på annat sätt orsakar ytterligare resor till lagershoppen. De packar snällt och hjälpsamt upp den, när vi slår på den i butiken så upptäcker jag två saker... för det första, de hade (av misstag?) försökt att sälja tillbaka min första tv till mig! Alltså den med döda pixlar och svart fläck mitt på skärmen, plus att de hade misslyckats att nollställa den så att ALLA mina konton, netflix, viaplay, spotify, samsung account osv var kvar! spännande om någon annan hade nappat på detta erbjudande då den tydligen stod ute i butiken med 300kr rabatt. Nu börjar de bli lite obekväma och jag förstår att de i kundtjänst inser lite hur illa detta är... Så de kommer efter en bra stunds överläggande med varandra med en Samsung UE65KS8005 på en kärra och undrar om jag är nöjd om jag tar med mig den istället. Med mellanskillnaden som kompensation. Det var ju snällt då även om det är svårt att hitta direkta (eller prismotiverade) skillnader mellan 7005 och 8005 så var det ju inte en sämre tv än den jag köpt. Rätt lång historia so far... Men den är inte slut ännu... Jag vet inte om jag borde fortsätta detta under UE65KS8005 omdömen men lite kort beskrivet så när jag fått upp den nya fina UE65KS8005 så inser jag att foten på denna är snudd på groteskt stor och tvbänken räcker inte till samt soundbar får absolut inte plats framför. När jag sedan fått igång tvn så är bilden totalt c.r.a.p. Jag tycker att jag borde ha koll på skillnaden då jag hunnit avverka två 7005. http://imgur.com/a/A35iz Bilden är tagen från SVT HD Efter timmar med samsung support, fjärrsyrning av tv samt total hård reset av tvn från samsung sida så var det fortfarande inte ok. Bilden på HD kanalerna var knapp sebar, bilden hackade vid panorering och inte någon av alla inställningsmöjligheter löste detta.. Så tillbaka till Netonnet... Ny UE65KS8005.. köper även ett väggfäste för billiga 69kr .. https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/vaggtakfasten/andersson-fdw-10/195175.9106/ Mycket prisvärt och enkelt väggfäste om man inte behöver tilt eller något, om snörerna som hänger ner är för långa så löses detta med en enkel knut. (dessa används för att lossa tv'n från fästet). Upp med denna tv på väggen.. -märkbart- bättre bild på HD kanalerna. Yay!.. men upptäcker sedan en död pixel och en pixel som lyser konstant blått plus en pixel som jag inte kan beskriva annat än som halvdöd. Nay!.. Kört diverse 'pixeltvätt' program via Youtube utan framgång. Tur att jag sparat kartongen... ... Kan väl säga att fortsättning följer, men jag kan rekommendera alla som köper en tv under utförsäljningen av Samsung just nu att kolla lite extra. har en känsla av att det är något som inte är helt ok på kvalitetsavdelningen så här någon månad innan släppet äv de nya modellerna... Jag vet också att Samsung har en bra 'hemma' service och kan eventuellt efter bedömning av inskickade bilder skicka ut en tekniker som reparerar fel som döda pixlar, men än så länge så är jag envist fast vid att jag vill komma hem med en felfri tv... Även om jag skäms för att visa mig i kundtjänst med ett till returex... Jag har ett antal ärenden hos Samsung, men deras första rekommendation om jag vill få det löst snabbt är att returnera den trasiga varan. Men om ni får tag på en felfri variant av denna så kan den starkt rekommenderas! Jag letar fortfarande :) fortsättning följer... [Uppdatering 1] Tv nummer 5 (!) visar ett stort antal döda pixlar, har räknat till fem plus en del konstiga mörka artefakter i bild, jag var tvungen att stänga av tvn i ren frustration och fundera på vad jag borde göra i detta läge, kanske mest vad det säger om mig som person om jag satsar på tv nummer sex...