Prisjakt

Vartanig

Medlem sen 2010-04-23
1
Bidrag
1
Hjälpsamröster
Asus MG278Q Gaming QHD
Full Star 1
4.7
(10)
V
Vartanig
1 omdöme
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 6 år sedan

Hej, Ska försöka hålla det kort. Har samma skärm (MG278Q) som jag har köpt på Komplett. Har använt min skärm felfritt över 1 år men har fått problem med den nu. Skärmen flimrade och hade dålig skärpa. Anmälde till Komplett, blev hänvisad att vända mig direkt mot Asus för snabbast service, fick en "ny" skärm, med det menar jag att troligen fick en skärm som tidigare strulat och sedan lagats, en så kallad refurbished. Även den "nya" skärmen har upplevs dålig bild. Har kontaktat Komplett igen där de vill att jag gör felsökningar samt skickar in bilder på felet. Detta har jag nu gjort och de säger att de inte kan se något ovanligt. Jag har återkopplat med krav på reklamation och väntar nu svar. Nu behöver jag tips på vad som möjligen kan vara fel med monitorn. Efter mina felsökningar har jag kommit fram till att skärmen är defekt och har länge drivit på för att få en reklamation. Förhoppningsvis så får jag antingen en helt ny monitor eller pengar tillbaka. Det återstår att se. Problemen: Tittar man noggrant, väldigt nära skärmen, exempelvis text eller ikoner, så får dessa en slags skarp mörk kontur kring sig. Svårt att beskriva men det ser helt enkelt inte bra ut. Felsökning: 1. Testat byta ut Displayport-kabeln mot en helt ny. Samma dåliga bild. 2. Testat samma Displayport-kabel mot en annan skärm (DELL) OBS skärm som inte har 144HZ. Får bra bild 3. Testat använda HDMI-kabel istället. Samma dåliga bild. 4. Testat byta till DVI-kabel. Samma dåliga bild. 5. Testat installera om Nvidias-drivrutiner. Har inte löst problemet. Ikväll kommer en polare med hans dator gejming-dator och ska prova koppla in monitorn till hans PC. Detta måste ändå vara en tillräcklig bra felsökning. Är det någon som upplevt samma problem eller har några tips på vad som kan göras tar jag gärna emot era förslag. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Har löst probemet! Fick tips från en användare på SweClockers om att kolla något som kallas Vivid Pixel, en inställning som man gör på skärmen. Trist att Kompletts Support inte känner till detta.