"Fy f*#.n" är min kort fattade fundering av företaget Dell. Orsaken är en lång och tråkig historia med min dator, efter 2 månader och antal repatatione, "Swap-request" mm så händer ingen ting hos Dell. Det skyller på varandra inom organisationen, supporten på högre i organisationen och remiss förfarande, säljarna tycker att det är något man får stå ut med.... Nja... så kortfattat så kan man bara svära inombords varje gång man pratar med Dell och fotfolket har bara två svar "ursäkta" och "kan inte svara, återkom om XX dagar" Orsaken är att garantin har stora hål, lite som bakom hörnet garanti. XPS eller Precision modeller M4700, M6700 är exempel på deras "topp on line", det är en bra "Volvo". Dessa kostar ca 20 000 kr eller mer när den är full utrustad för spel, grafik eller CAD. Nu har jag sätt vad Dell garanti betyder och måste varna för är att garantin gäller inte i ALLA lägen. Jag har en precision och gångjärnen på höger sida har börjat glappa lite, datakabeln till skärmen sitter i samma del som glappar och det är en tidsfråga att det går sönder. Har rapporterat in det hos dell och svaret är att garantin gäller ej, offert för att byta ut hängslet byts ut är 2 000 kr för tekniker samt ca 2 000 kr för delarna, totalt lite över 4 000 kr! Vad säger man??? Garantin gäller inte då den inte är ett "känt" fel hos Dell. Om det är ett måndags exemplar så vet varken Dell eller jag om det, det enda jag vet att den är trasig. Dumsnålt? Nja, efter lite samtal så har Dell tänkt om, efter teknikern hade varit på besök så satt skruva löst, det löstes med lite och det var tidsfråga att den skulle gå sönder. Alla samtal har varit riktigt tidsödande och onödig erfarenhet, men bara början på vad Dell policy kan ställa till med.. Sedan köpte jag en SSD för att pröva få lite fart på M4400, har testat Intel 520 SSD och Kingston HyperX och det blir blå skräm. Enlligt Supporten på Dell tar det ingen ansvar att det fungerar om man inte köper via Dell, det är lite svagt eller monompol. Kostar datorn över 20 000 kr som ny borde den klara av en enkel uppgradering eller? Sagt och gjort, köpte en direkt från Dell, en samsung Modell MZ-7PC256D = blå skräm och datorn fryser. IT folket på mitt och kollegas arbetsplats pratade om problemet och ALLT handlar om fel på moderkortet, inget fel på SSD hårdiskarna från Intel, Kingston eller Samsung i detta fall. För att säkerställa att det är inget fel på SSD MZ-7PC256 eller datorn så testa vi den i en annan likadan M4400, gissa vad som hände = Blå skärm, men det var inte allt. Då bytte vi plats på gamla HDD, en Scorpio Black WD1600BJKT & Hitachi TS7SAA160 mellan datorerna = blå skärm. Nu skickar Dell en tekniker, det blir ny moderkort och SSD disk, troliga felkällan är grafikkortet. Gulskärm vart resultater, nu var det nya moderkortet trasigt och nu bytte man ut grafikkortet och hårddisken. Blå skärm och samma kod, sedan skickades den in till verkstad för "supper genomgång", trasig, blå skärm när det kom tillbaka och på nytt lagar man den på plats. Blå skärm på nytt, vi har testat byta ut ram minnerna och allt som Dell önskar med bara "blå skärm". Denna resa tog ca 1,5 månad med reparationer, nu börjar deras så kallade utbyte mot en ny dator eller det som Dell kallar "Swap request". Ingen har återkommit från Dell, det skulle ta några dagar, men efter ca 4 arbetsdagar ringde jag, inget besked, ärendet ligger i inkorgen och mycket att göra. Supporten återkommer, efter ytliggare 2 dagar så ringer jag på nytt: - Tyvärr, någon på Dell har nekat ett utbyte! Vad säger man - Katastrof, jag kan bara säga katastrof.... 1,5 måndader, en massa reparationer, nypris över 20 000 kr och nu tar semestern sluit. Ingen arbetstation: tänker - Vad Fa#...n håller det på med???? Nuhar det haft hela sommar semester att fixa datorn på verkstad, hade det hänt under hösten så finns bara ett ord -katastrof á la Dell. Efter 2 veckor så står allt stilla med Dell datorn, Dell vägrar byta ut defekt produkt, Dell egna tekniker på Pro supporten har skickat en NY begäran, men ingen respons . Senaste beskedet, "Vi ber om ursäkt, men någon någonstans tycker något. Det tar nog yttligare några en halv vecka till, kanske" Alla skyller på alla och alla på Dell ger olika besked. Nu har det gått 3 veckor, ingen kan ge besked, då ansvariga kan inte ge besked, det sker en remiss runda hit och dit. Det är Supportens svar och som kund går det inte fälla en tår utan bara små skrattar hysteriskt och skakar på huvudet: - hur tänker Dell??? Garantin på 3 år gäller ej, next business day" á la Dell warranty (garanti) är en bakom hörnet garanti. Undrar du varför jag ger 1 stjärna efter Dell agarande, hoppas jag inte du råkar ut för deras support...... Jag ska också beställa en ny dator, tittade på M4600 och M4700, med det är bara - fet glöm det. Köpa en dator för 15 000 - 25 000 kr som inte har någon "next business day" á la Dell warranty (garanti) är ett skämt. Nja, nu blir det att köpa in ett annan fabrikat och undrar ni varför jag tycker Dell är usel. Nja, bedöm själva, hoppas ni inte får ett måndags ex. Varför fungerar inte SSD, nja troligen är det så att Dell bärbara med inbyggd grafikkort är en möjlig orsaken till felet. Felkod 116 indikerar på grafikkortet, men inte exakt vad (ingen har kunnat löst problemet), sätter man in SSD i en Dell bärbar med separat grafikkort går det mycket bättre. Det är en teori, men tyvärr ingen som har bekräftat. Mer än att det fungerar bra i en äldre M90 som har separat grafik kort. Som lök på laxen har jag lärt mig också en annan sak när det gäller uppgraderingar, det behöver ej vara komplatibla. Exempelvis om du köper minnen, så räcker det inte att det är samma hastighet mm utan också måste vara samma fabrikat. Annars så kanske det itne fungerar, är du beroende av datorn så uppgradera inte med extra minnen, utan köp helt nya. Då är risken mindre med att ha problem med datorn..... Lite om blå skärm eller på engelska Blue Screen, 12 minuter film och 4 blå dumpar... senare www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=enyMqvXLd-M Kör med min nya ersättningsdator, den har fungerar bra i 6 månader, skulle installera Windows XP på den = blå skärm! Orsak verkar vara inställningen av BIOS i datorn, om man har SSD eller IDE så så ska man ställa om. Ett tips på vägen, svettades i två dagar, andra är problemet med mjukvara, den hittar inte allt. Ringde Dell support, mycket krångligt, gav upp, det ville vet köpt, datum mm! Var redan sur efter förra resan med dell, la på. Tips nr 2, Dell diagnosverktyg fungerar ej, ladda hem ett gratis program "SlimDrivers", löster problemet! English verion... Oh "f * #. N" is my brief reflection of the company Dell. The reason is a long and boring story with my computer, after 2 months and number repatatione, "Swap-request" etc. so happens no things at Dell. The blame each other within the organization, support for higher in the organization and consultative process, the sellers think it's something you have to put up with .... Hmmm ... as briefly as you can only swear inwardly every time you talk to Dell and infantry have only two answers "excuse" and "can not answer, reappeared in XX days" The reason is that the warranty has large holes, a bit like the corner warranty. XPS or Precision models M4700, M6700 is an example of their "top on line", it is a good "Volvo". These cost about SEK 20 000 or more when it is fully equipped for gaming, graphics or CAD. Now I have way what Dell warranty does and must warn that the warranty does not apply in ALL situations. I have a precision and hinges on the right side has started to loose a little bit, the data cable to the screen are in the same part that is loose and it's a matter of time before it breaks. Have reported that the model and the answer is that the warranty is not valid, quotation to replace the braces are replaced is 200 ? for engineers and about 2 00 for parts, totaling a little over 400 ?! What do you say?? The warranty does not apply when it is not a "known" errors at Dell. If it's a Monday copies will know neither Dell nor I about it, the only thing I know it's broken. Dumsnålt? Well, after a little conversation, so Dell has thought about, after the technician had been to visit so set screw loose, it was resolved with a little bit and it was matter of time that it would break. All calls have been really time consuming and unnecessary experience, but just the beginning of what Dell's policy can cause .. Then I bought an SSD to try to get some speed on the M4400, have tested the Intel 520 SSD and Kingston HyperX and it turns blue scare. Enlligt Support at Dell takes no responsibility for the work if you do not buy from Dell, it's a bit weak or monompol. Does your computer over 2 000 ? as new, it should cope with a simple upgrade or? Said and done, bought directly from Dell, a Samsung Model MZ-7PC256D = blue scare and the computer freezes. IT people at my workplace and colleague talked about the problem and EVERYTHING is about motherboard failure, nothing wrong with the SSD hard drive are from Intel, Kingston or Samsung in this case. To ensure that there is nothing wrong with SSD MZ-7PC256 or computer so we try it in another similar M4400, guess what happened = Blue screen, but that was not all. Then we changed the location of the old HDD, a Scorpio Black WD1600BJKT & Hitachi TS7SAA160 between computers = blue screen. Now Dell sends a technician, it becomes a new motherboard and SSD, probable source of error is the graphics card. Gulskärm any results, now it was the new motherboard broken and now they changed the video card and hard drive. Blue screen and the same code, then sent it in to the workshop for "supper briefing", broken, blue screen when it came back and re-laws be in place. Blue screen again, we have tried to replace the frame minnerna and everything that Dell want to just "blue screen". This trip took about 1.5 months to repair, now starting their so called exchange for a new computer or what Dell calls "swap request". No one has come back from Dell, it would take a few days, but after about 4 days I called, no answer, the matter is in the inbox and much to do. Support will return, after superficial owners two days I will call again: - Unfortunately, someone at Dell has denied an exchange! What do you say - Emergency, I can only say disaster .... 1.5 month, a lot of repairs, new price of 2 000 ? and now takes holiday sluit. No workstation: thinking - What the Fu # ... k keep it on with?? Nuhar it had the entire summer vacation to fix the computer in the workshop, it had happened during the fall, so there is only one word disaster a la Dell. After 2 weeks so everything is still with Dell Computer, Dell refuses to replace the defective product, Dell's Pro Support technicians have sent a NEW request, but no response. Latest news, "We're sorry, but someone somewhere thinks something., It will probably take a few Additional half weeks, perhaps" Everyone blames everyone and anyone at Dell give different answers. Now it's been 3 weeks, no one can provide information, then managers can not provide information, there is a consultation here and there. The Support Service response and as a customer you will not shed a tear, but only small laugh hysterically and shaking his head: - how does the Dell?? Warranty of three years does not apply, next business day "a la Dell warranty (warranty) is behind the corner warranty. Wondering why I give one star for Dell agarande, I hope you do not encounter their support ...... I will also order a new computer, looked at the M4600 and M4700, but it's just - bold forget it. Purchasing a computer for 1 500 to 2 500 ? which has no "next business day" a la Dell warranty (warranty) is a joke. Well, now it will be to purchase a different make and you wonder why I think Dell is lousy. Hmmm, assess themselves, hope you do not get a Monday example. Why does not the SSD, well likely is it that the Dell laptop with integrated graphics card is a possible cause of the error. Error code 116 indicates the video card, but not exactly what (no one has been able to solve the problem), you put the SSD in a Dell laptop with a separate graphics card, it is much better. There is a theory, but unfortunately no one has confirmed. More than that it works well in an older M90 that have separate graphics cards. As matters worse, I learned another thing in terms of upgrades, it need not be komplatibla. For example, if you buy memory, it is not enough that it's the same speed, etc., but also must be the same make. Otherwise maybe it itne work, you depend on your computer to upgrade to extra memory without buying brand new. When there is less risk of having problems with your computer .....q
Jag har nog lite otur med datorn, har provat att installerat en Intel SSD och Kingston HyperX, samma problem. Började med Kingston som tvär dog efter ca 2 h och Kingston support. Det var riktigt hjälpsamma på 24 timmar service. Det sa kort och gott, vi byter ut den, inget bråk eller krångel. Netonet gav mig en ny SSD utan att krångla, vilket var skönt. Dock är det lite värre Dell dator, modell Precision M4400 och blå skärm efter ca 2 till 10 minuter och allt havererar med med den andra fabrikatet också. Har alltså försökt med två olika fabrikat Kingston och Intel med samma resultat. Svaret jag fick från Dell här om dagen är att man måste köpa via Dell om ska garantera att det fungera. Ni som som har Dell, får helt enkelt pröva er fram och i värsta fall beställa via Dell. Kingston SSD får 9 stjärnor för alla hjälp och kan inte säga att det var fel på produkten utan datorn, 1 stjärna mindre då det gick inte riktigt så man önskar. Och skönt med bra support, Inten har inte 24 timmar support. Det som jag har lärt mig är att- - Får man felmedellande inom 1-3 timmar, byt ut eller lämna in. - Felen behöver inte alltid sitta i SSD utan kan vara datorn som inte klarar av. Min är 1 år 11 månader gammal och har kostat över 20 000 kr som ny! Har Gjort följande: - Uppdatera BIOS - Installerat om Win7, 2 gånger med olika orginal skivor - Uppdaterad Fireware. - Installerat med två olika fabrikat Intel 520 och Kingston HyperX - Datorn fungerar perfekt med orginal hårddisken från fabriken. - Försökt med mycket men har gett upp, den gamla hårddisken åker in. Lite uppdatering, troligen är det så att Dell bärbara med inbyggd grafikkort är en möjlig orsaken till felet. Felkod 116 indikerar på grafikkortet, men inte exakt vad (ingen har kunnat löst problemet), sätter man in SSD i en Dell bärbar med separat grafikkort går det mycket bättre. Det är en teori, men tyvärr ingen som har bekräftat. Lycka till med era installationer.
Fungerat perfekt vid installation på en äldre Dell M90, det var ganska händigt. La in nya disken , slängde in installationsDVD för Win7 och office. Försökte inte klona, datorn är snabb och vilken njutning. Dock är det lite värre med en annan Dell dator, modell Precision M4400 och blå skärm efter ca 2 till 10 minuter och allt havererar. Har försökt med två olika fabrikat Intel och Kingston resultatet är den samma. Svaret jag fick från Dell här om dagen är att man måste köpa via Dell om ska garantera att det fungera. Ni som som har Dell, får helt enkelt pröva er fram och i värsta fall beställa via Dell. Har kvar 9 stjärnor för att den fungerar så bra på andra datorer. Har Gjort följande: - Uppdatera BIOS - Installerat om Win7, 2 gånger med olika orginal skivor - Uppdaterad Fireware, när den har varit äldre. - Installerat med två olika fabrikat Intel 520 och Kingston HyperX - Datorn fungerar perfekt med orginal hårddisken från fabriken, tråkigt nog. - Försökt med mycket men har gett upp efter 2 dagar, den gamla hårddisken åker in. Det som jag har lärt mig: - Får man felmeddelande (blåskräm) inom 1-3 timmar, byt ut eller lämna in. - Felen behöver inte alltid sitta i SSD utan kan vara datorn som inte klarar av. Min är 1 år 11 månader gammal och har kostat över 20 000 kr som ny! Lite uppdatering, troligen är det så att Dell bärbara med inbyggd grafikkort är en möjlig orsaken till felet. Felkod 116 indikerar på grafikkortet, men inte exakt vad (ingen har kunnat löst problemet), sätter man in SSD i en Dell bärbar med separat grafikkort går det mycket bättre. Det är en teori, men tyvärr ingen som har bekräftat.
Ger en 8 för en smart lösning dock skulle priset vara lägre för en 9 eller 10. Har fungerat efter reparationen felfritt och det börjar komme flera liknande produkter.
Dell XPS eller Precision modeller är deras "topp on line", det är en bra "Volvo". Dessa kostar ca 20 000 kr när den är full utrustad för spel, grafik eller CAD. Dock vad jag vill varna för är att garantin gäller inte i ALLA lägen. Jag har en precision och gångjärnen på höger sida har börjat glappa lite och det är en tidsfråga att det går sönder. Har rapporterat in det hos dell och svaret är att garantin gäller ej, offert för att byta ut hängslet byts ut är 2 000 kr för tekniker samt ca 2 000 kr för delarna, totalt lite över 4 000 kr! Vad säger man??? Datorn kostar runt 20 000 kr och håller inte, garantin gäller inte då den inte är ett "känt" fel hos Dell. Om det är ett måndagsex så vet varken Dell eller jag om det, det enda jag vet att den är trasig. Och det kostar 4 000 kr att reparera. Orsakan till varför jag ger den en stjärna är: - Kostar 20 000 kr som spel eller arbeta med grafik - Trasig efter ca 1 år 11 månader. - Garantin gäller ej, det är 3 års garanti. - Det skickar en offert på 4 000 kr Tack för förtroende Dell.
Dell XPS eller Precision modeller är deras "topp on line", det är en bra "Volvo" dator som kostar ca 20 000 kr full utrustad för spel, grafik eller CAD. Dock vad jag vill varna för är att garantin gäller inte i alla lägen. Jag har en precision och gångjärnen på höger sida har börjat glappa lite och det är en tidsfråga att det går sönder. Har rapporterat in det hos dell och svaret är att garantin gäller ej, offert för att byta ut hängslet byts ut är 2 000 kr för tekniker samt ca 2 000 kr för delarna, totalt 4 000 kr exkl. moms! Vad säger man??? Datorn för över 20 000 kr håller inte då det inte är ett känt fel hos Dell. Om det är ett måndagsex så vet varken Dell eller jag om det, det enda jag vet att den är trasig. Och det kostar 4 000 kr att reparera. Orsakan till varför jag ger den en stjärna är: - Kostar 20 000 kr som spel eller arbeta med grafik - Trasig efter ca 1 år 11 månader. - Garantin gäller ej, det är 3 års garanti. - Det skickar en offert på 4 000 kr Tack för förtroende Dell, köper något annat nästa gång.
Ganska värdelös pryl i grund och botten. Inget man bör köpa, den är liten och smidig, men för att få bra funktion måste du: 1. Tycka om Apple och kunna lite om datorer. 2. Knäcka den eller Jailbreaka den exempelvis Seas0nPass 3. Installera mjukvaror typ XBMC Om du inte gör ovanstående så är prylen helt värdelös, därför tre stjärnor. Skulle den inte gå att knäcka och installera tredje part mjukvara så hade den fått 1 stjärna... Om apple lyckas stoppa tredjepart uppgraderingar så är den som sagt helt värdelös och du måste gilla datorer för att fixa all mjukvara, inställningar mm Har en NAS station med Itunes server, glöm den. Köp Apple station om du vill ha en funktion, allt går men tillbaka att vara duktig på datorer.
Mycket enkel att installera och bra ljud, Audio Pro kostar ett par tusen kronor och det finns ett annat fabrikat också som är väldigt lika, se Audioengine AW1. Det finns mindre skillnader, det jag har sätt är att Audio Pro har ett större utbud om man ska bygga ut systemet och adaptern är gjord för Sverige, Audioengine har en konstig variant. Sedan har Audio pro en knapp i sidan av enheten där man enkelt kan välja tre olika system/frekvenser. Det förneklar om man ska bygga ut systemet eller ha paralella system i huset. Högtalarna ser lika, det är på baksidan man kan se en skillnad. Det är dessa små skillnader som jag har sätt. Det finns två sätt att få ut musiken, via USB porten om man har en enhet som har en USB ingång eller via 3.5 mm kontakten. Min 3.5 mm kontakten hade lossnat från lödningen, fick hjälp från Audio Pro direkt att reparera enheten ;-) Har lagt upp några bilder där man ser kretskortet mm, intressant liten pryl. Det finns flera liknande system, priset gör att den landar på en 7:a för en smart lösning, vid lägre pris skulle det bli 9 stjärnor.
En mycket bra NAS, den var lätt att konfigurera efter deras senaste mjukvara DNS 3.1. Om man är ute efter en NAS i den här klassen eller den senaste DS211+ så får man oerhört mycket, det är en NAS för ett mindre företag. Är man ute efter en NAS för vardags så är den här lite "overkill" och rekommenderar att satsa på en billigare DS211J. Har köpt en WD Book live 2T och vart grymt besviken, hade tänkt ha en säker NAS med RAID och en med music.
Den får sitt låga omdömme på grund av avsaknad av svenska instruktioner, det är lite svagt att sälja en produkt på svenska marknaden utan ordentliga instruktioner. Dessa måste DU SJÄLV hämta hem. Annars så tycker jag den känns stabil, använder den i sommarstugan för att stabilisera 3G och routern och det fyller sin funktion. 4 är med batterie + skydd och 4 är med skydd. Det som gäller att kolla vad har man ställt in den, har man gjort fel så är 4 stycken avstängda! Tillbaka till instruktioner på Hollenska och Tyska. Skulle vilja e den en 8 men den får lägre på grund av att man är lat och säljer en produkt utan Svenska instruktioner.