Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Expertens betyg:
Betyg efter behov
Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Stabil, utforskande körning men helst på plan mark
Xiaomi 4 Ultra är lite av en sportigare scooter kan jag tycka. Designen skvallrar om att den gör sig bäst för utforskande äventyr men främst på plan mark. Så som asfaltsturer eller kanske en sväng ut i en skogsslinga men med packad mark. Med sitt sportläge, accelerar den från 0 - 25 km/h på fyra sekunder, vilket ger en liten extra boost när man startar sin färd, vilket också gör den till en piggare scooter än t ex Ninebots Max G2.
Inte en ofrroad-scooter
Att köra lite offroad på plan mark, en packad skogssväg eller grusväg... det går såklart och det går ändå relativt bra. De flesta scootrar kan köra offroad och en scooter med dubbeldämpning (som denna har) kommer att erbjuda lite högre komfort än utan. Men jag rekommenderar ändå inte att du ger dig ut i för tuff terräng med Electric Scooter 4 Ultra. Och det är nog inte tanken från Xiaomis sida heller. Men fortfarande värt att nämnas för dem som är ute efter det!
Elscooters & Elsparkcyklar
Xiaomi Mi Electric Scooter 4 Ultra
fr. 8 064,61 kr
Vem passar produkten bäst för?
Xiaomi Mi Electric Scooter 4 Ultra kommer att passa många. Kanske främst för dig som vill utforska, gärna tar långturer och vill ha hög komfort längs vägen. Men lika väl för arbetspendlaren. Det är en rolig scooter som tar en stark andraplats hos mig bland segmentet "lite mindre scootrar", det vill säga scootrar i konsumentsegmentet. Det är endast Max G2 jag fortfarande känner lite mer för.
Vanlig ringklocka
Dubbel fjädring
Tålig ram
Sport + läge
Bra räckvidd
Ej ställbar dämpning
Ingen elektronisk tuta
Komforten är hög!
När jag skriver den här rubriken, syftar jag främst på körning i stadsmiljö så som cykel- och asfaltsvägar.
Mi Electric Scooter 4 Ultra har dubbel dämpning och den fungerar väldigt väl. På både den här och t.e.x. Max G2 får man dock vara uppmärksam så att inte dämpningen går i bott. Om man t.ex. väger mycket och åker nedför trottoarkanter.
Ståplattan är väl tilltagen även för stora fötter. Det går att stå i en semisplit-stans, vilket är tillräckligt för de flesta. Jag har inte provat att stå jämsides med fötterna, men de som gillar att åka så kan nog lösa det.
Självklart kommer Xiaomi Ultra 4 med en app. I den kan du hålla koll på kördata, återstående räckvidd, felmeddelanden med mera. Givetvis finns det också fram- och bakljus för körning i mörker.
Pigg motor även för backar
Ultra 4 är piggare än Ninebots motsvarighet, Max G2. Det beror på en 500W bakhjulsdriven motor med en peak på 940W.
Detta möjliggör också en stigningsprocent på upp till 25%, så branta backar är ett minne blott.
Som tidigare nämnt finns det också ett läge vid namn sport + som ger extra acceleration vid start.
Kolla gärna på min recensionsvideo på YouTube också, där jag tar den på en åktur.
Lång räckvidd
Batteriet erbjuder en räckvidd på uppemot 70 km.
Detta test utfördes med 75 kg belastning, plan mark och en konstant hastighet på 15 km/h med fulladdat batteri.
Det är ett bra resultat men man får ha i åtanke att vi alla väger olika mycket, har olika körstilar, väderförhållanden med mera. Men det går ändå klämma ut en hel del körglädje om man hushåller med kraften!
Ny ram för ökad belastning
Nämnvärt är även den uppdaterade ramen. Enligt Xiaomi är den "tillverkad av en kraftig aluminiumlegering och tillverkas med optimerade produktions- och svetsprocesser". Detta ska alltså ge en bättre hållbarhet och klara en dynamisk belastning på upp till 120 kg.
Vattentålighet
Scootern är IP55-klassad, alltså damm- och stänktålig. Därmed behöver man inte oroa sig jättemycket för om det råkar komma en vattenpöl i vägen. Men som alltid med elscootrar, utmana inte ödet genom att ta för givet att den är vattentät.
10 tums durageldäck
Den här typ av däck verkar bli mer och mer vanliga. Duragel-däcken kan självrepareas när ett föremål med en diameter på mindre än 3.5 mm fastnar i däcket och tas bort. Då ska det geléliknande lagret laga sprickan av sig själv. Detta gör att risken för punkteringar är relativt liten och större fokus kan läggas på att utforska nya vråer. Glöm dock inte att regelbundet se över lufttrycket i däcken!
Bromsar
För att få stopp på scooterns framfart finns det en trumbroms fram, och för bakbromsen kan du ställa in att få hjälp av den elektroniska ABS:en.
Ett tips är att experimentera med styrkan på elbromsen. En del finner den mer besvärande för att farten stannar upp för kraftigt. Jag personligen föredrar att själv ha kontroll på bromskraften och stänger därför av den elektriska bromsen, alternativt ställer in den på lägstanivå. Men, funktionen är väldigt bra och kan komma väl till pass för t.ex. ovana förare.
Specifikationer
Motor
500W
Däck
Xiaomi DuraGel-däck på 10 tum
Vikt
24,5 kg
IP-klassning
55
Räckvidd
Uppemot 70 km
Om elscooters & elsparkcyklar från Xiaomi
Xiaomi släppte sin första scooter; M365, i December 2016 och har sedan dess blivit superpopulära för sina elsparkcyklar. Deras scootrar är nog de vanligaste på svenska gator. Allt från deras äldre m365-modeller till nyare och populära Pro 2 syns lite överallt. Xiaomi erbjuder stabilt byggda scootrar med riktig skivbroms. De känns säkra, är bekväma att köra och du kan räkna med att det är enkelt att få tag i reservdelar om så skulle behövas.
Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer