Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Expertens betyg:
Betyg efter behov
Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Bra allround-scooter med behändig lösning med styret
Bra räckvidd, helt ok motorstyrka och fiffig lösning med styrets vridning som gör det enklare att både bära och stuva undan scootern utan att styret sticker ut och slår i. För dig som vill ha en enklare men bra scooter (till ett bra pris!) och inte planerar att åka så värst mycket på grus eller kullersten, då är V50 ett bra val.
Kullersten och grus...ouch
En enklare dämpning bak, som t.ex. på storebrodern Navee S65, vore väldigt bra. Det är fortfarande en ganska obekväm historia att åka på kullersten, grus och mindre gropar. Däremot ett litet plus i kanten att den har 10" däck.
Elscooters & Elsparkcyklar
Navee V50
fr. 6 397 kr
Vem passar produkten bäst för?
Navee V50 passar dig som äntligen bestämt dig att du ska ha en elscooter. Är räckvidd viktigt så har V50 en stabil och bra uthållighet på batteriet, upp till 50 km. Alternativt om du redan har en instegsmodell och känner att du skulle vilja uppgradera dig, främst med räckvidden. Eller du kanske är som mig, och hatar de utstickande handtagen när du fällt ihop din scooter och ska bära med dig den? Navee V50 har lösningen på det problemet.
10" däck
Bra räckvidd
Vikbart styre som gör att handtagen inte sticker ut
Plats för en dold Airtag!
Ganska anonym i sitt utseende
Ingen dämpning
Introduktion
Jag kände inte till tillverkaren Navee sedan tidigare, så tankarna var förstås lite spridda innan jag skulle testa deras scootrar. Hur kommer kvalitén kännas? Kommer man kunna jämföra dem med scooters från t.ex. storfavoriten Xiaomi?
Men Navee briljerar faktiskt! Deras V50 har en spännande lösning med styret, bra räckvidd och känns stabilt byggda! 10" på däcken gör åkturen lite mer bekväm, även fast det inte är en svävande upplevelse. Man registrerar Navee-scootern i Xiaomis Mi Home-app, fyller upp däcken till 50-60 psi, roterar och nyper dit styret och sen är man redo att ta en tur.
Specifikationer
560 watt max uteffekt, 50 km räckvidd och IP55-klassad. Låter ju alldeles utmärkt!
Det tråkiga i denna historia är ju, som ni säkert känner till, den lagliga aspekten. Att allt över 250 watt inte är lagligt att framföra på allmänna vägar. Så har du en privat väg att köra på, eller inhägnat område, så är det fritt fram.
Jag tycker att motoreffekten inte känns speciellt mycket i acceleration. Det känns som att framföra en specifik Xiaomi-scooter, dvs en "laglig" 250-wattare. Däremot upplever jag att den är lite piggare i uppförsbackar. Men det är marginellt. Räckvidden testade jag aldrig till max, men det räckte gott och väl under min tur på över sammanlagt 30 kilometer så visst, den bockar jag av.
V50 är IP55-klassad, så om du upplever lite lätt regn på väg till jobbet eller skolan så är det nog inte hela världen!
Utstickande...eller?
Det första som fick mig att reagera var faktiskt styret. Det har alltid varit ett mindre irritationsmoment på andra modeller när man vikt ihop sin scooter och bär med den. Handtagen sticker nästan alltid ut på sidorna så att man slår i dörrkanter samt gör scootern allmänt svårt att stuva undan. Här har Navee löst det genom att man roterar styret 90 grader och därmed finns inget som sticker ut! Väldigt fiffig lösning som fler borde ta efter. Den har även plats för en Airtag under styret, ifall nån får för sig att avlägsna den ifrån dig.
Utöver detta fanns inte så mycket att anmärka på. Scootern både ser ut, och beter sig, som en standard-elscooter. Hastighet, acceleration och känslan i överlag är bra, och byggkvalitén känns generellt stabil.
Är den för dig?
Jag försöker hitta anledningar till varför man ska välja V50 före andra tillverkare och modeller, som t.ex Xiaomi's Pro 2, och anledningarna finns där.
Den har en smart placering av laddporten, lite bredare ståplatta, det vikbara styret och 10"-däcken är tillräckligt för mig. Om jag inte hade haft en elscooter så skulle V50 vara ett bra köp. Är den däremot tillräcklig för att byta ut min befintliga? Njae, inte direkt. Men är någon på jakt efter en elscooter skulle jag definitivt rekommendera Navee V50.
Numbercrunching
V50 står ca 117 cm över marken upp till styret, som är 48 cm på bredden. Ståplattan är 16 cm på bredden och det räcker bra till. Vikten är 17 kilo och på tal om vikt så har den stöd för förare som väger upptill 120 kilo. Bromsarna är ganska standard; elektronisk broms i fram och skivbroms i bak. Enligt Navee så tar scootern backar upptill 20 graders lutning men personligen har jag aldrig reflekterat över sånt. Men 560-watts motorn tuffar på ganska bra uppför normala stadsbackar.
Specifikationer
Motorstyrka
350 W
Hastighet
20 km/h max
Räckvidd
50 km
Vikt
17 kg
Hållare för AirTag
Ja
Vattentäthet
IP55 - klarar lätt regn/stänk
Om elscooters & elsparkcyklar från Navee
Navee Tech grundades 2020, och redan 2021 slog dom ihop sig med Xiaomi, därav parningen av scootern i Mi home-appen. De har ganska många modeller ute på marknaden, allt från instegsmodeller till riktiga monster med heldämpning och neonfärger, och personligen tror jag att Navee kommer utvecklas och komma ut med fler bra modeller genom årens lopp. De verkar använda sig av högkvalitativa komponenter och scootrarna känns i överlag väldigt bra.
Jag körde min första elscooter i Thailand för många år sen och blev genast kär. Väl hemma i Sverige så dröjde det ett tag, men sen köpte jag en Xiaomi M365 och var den första (så vitt jag såg) på gatorna i min småstad. Blickarna man fick gjorde att jag insåg att snart blir det här en grej. Året därpå så ploppade hyrscootrarna upp i de större städerna, och sommaren därefter så såg man fler än mig på gatorna med elscootrar. Jag har igenom åren testat många olika och lärt mig mer och mer om elscootrar och hjälper mer än gärna till om folk har funderingar kring dessa.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer