Så väljer du rätt vinterdäck till bilen

För att göra det lite lättare för dig i valet av vinterdäck har vi här en genomgång kring de olika typerna av vinterdäck, vad du ska tänka på före köp och tips om vad som är bäst i norr respektive söder av vårt avlånga land.

Vänta inte för länge med att köpa nya vinterdäck. Vintern närmar sig med kyliga höststeg och innan du vet ordet av står halkan för dörren. Nu är det hög tid att kolla vinterdäcken så att de är dugliga inför vintern. Om du måste köpa nya bör du inte vänta in i det sista då förseningar i tillgänglighet och transport kan ställa till det.

Skaffa vinterdäcken i god tid och tänk på miljön

Mönsterdjupet på nya vinterdäck är i regel nio millimeter och gränsen för lagliga däck går vid tre millimeter. Men redan vid fem millimeter bör du skaffa nya däck då greppförmågan snabbt minskar med mindre mönsterdjup än så.

Samtidigt bör du inte lägga din beställning alltför sent då det kan saknas rätt variant av modellen du vill ha. Prata med en fackhandlare eller lägg din beställning via internet i god tid för att inte stå utan vinterdäck när första snöflingorna faller.

Gör en insats för miljön och välj vinterdäck som är snälla mot väg, hälsa och bilens drivmedelsförbrukning. Ofta pratar man om dubbfria däck då dessa inte river upp lika mycket hälsofarliga partiklar från vägen och med lägre motstånd påverkas drivmedelsförbrukningen inte lika mycket som med dubbade däck.

Med det sagt blir dubbdäcken allt bättre i takt med att utvecklingen går framåt. Fortfarande är de inte i klass med dubbfria när det gäller ovan nämnda egenskaper, men de är inte heller lika miljöfarliga som för en mängd år sedan.

Dubbdäck eller dubbfritt, det är den stora frågan för många. Foto: iStock.com / Pro2sound

Dubbdäck eller dubbfritt

Den vanligaste frågan är om man ska köpa dubbdäck eller dubbfritt. Och här handlar det helt om vart du tänker köra, hur vägarna ser ut och vilken typ av bil du har.

Dubbdäck är bäst för isiga förhållanden och sämre på barmark då de river upp partiklar från vägbanan, vilka är hälsofarliga för oss människor. Samtidigt kan dubbdäck hjälpa till att rugga upp för dubbfria däck som då får bättre fäste på isiga vägar.

Kör du främst i norra delen av landet är dubbdäck bäst då väderförhållandena gör att du får bättre grepp med dubbdäck. Om du bor i övriga delen av Sverige bör du endast köra med dubbade däck när bilen saknar antisladd. Finns sådan ska du istället välja dubbfria däck.

Det kan vara lockande att köpa de billigaste däcken som tillverkats för den asiatiska eller centraleuropeiska marknaden. Men ha då i åtanke att de inte är gjorda för vinterväglaget här i norden och de sämsta däcken kan vara rent av farliga att ha på bilen.

Detta då däcken är anpassade för varmare väder och högre hastigheter på barmark, inte för snö och kyla som här i norden. Lägg några hundralappar till och välj rätt däck för rätt förhållanden istället.

Se upp med sprickor och andra skador i däcken. Foto: YILMAZUSLU, iStock.com

När måste man ha vinterdäck på bilen?

Du måste ha vinterdäck på bilen när det råder vinterväglag, vilket gäller när det är frost, is, snömodd eller snö på vägarna under tidsperioden 1 december till 31 mars.

Friktionsdäck som är vinterdäck utan dubb får du använda året runt om du vill. Dubbdäck däremot får endast användas mellan den 1 oktober och 15 april. Är det vinterväglag är det krav på vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars.

Datumen gäller för både lätta och tunga fordon, samt även för utlandsregistrerade fordon. Du kan använda antingen dubbade eller dubbfria däck.

Läs mer om vinterdäck och vilka regler som gäller på Transportstyrelsens och NTFs hemsida.

När ska man byta till vinterdäck?

Det gäller att byta till vinterdäck i god tid och ge sig själv bra marginal innan vintervädret slår till på allvar. Dina sommardäck fungerar sämre även innan temperaturen går under nollstrecket, så vänta inte för länge när höstkylan ligger i lyften och frosten börjar synas vissa tidiga morgnar.

Energimärkningen hjälper dig att veta vilka däck som är lagliga att använda.

Godkända vinterdäck är märkta med alptopp/snöflinga

Har du koll på reglerna så att du köper godkända vinterdäck? Från den 1 juni 2019 gäller nya regler för hur vinterdäck ska definieras. Och nu räcker det inte längre med den vanliga "M+S" märkningen.

För att dina nya vinterdäck ska vara godkända måste de märkas med symbolen för alptopp/snöflinga, även kallat 3PMSF. Eller "Three Peak Mountain Snowflake" som förkortningen står för.

Om du redan har köpt vinterdäck utan märkningen för alptopp/snöflinga och som ska hålla i några år till så är det dock ingen fara. Det är en övergångsperiod fram till 30 november 2024 som gör att du kan köra på däcken du har idag ett tag till.

Tänk bara på alptopp/snöflinga-märkningen när du köper nya däck så det blir rätt.

En annan nyhet som du måste ha koll på är isgreppsmärkningen. Den gäller till en början bara för däck till personbilar och får bara användas på vinterdäck som klarat ett ISO-standardiserat test för nordiska vinterförhållanden.

Isgreppsmärkningen kommer, precis som märkningen med alptopp/snöflinga, att finnas på energimärkningen för däck från den 1 maj 2021.

Tänk på det här om vinterdäck

  • Du får inte blanda dubbade och odubbade däck på fordonet. Antingen använder du dubbade eller odubbade, inte båda på samma gång.
  • Montera de bästa däcken bak på fordonet. Då minskar du risken för sladd när du svänger och bromsar.
  • I vissa städer är det förbjudet att använda dubbdäck på specifika gator. Det gäller bland annat i Göteborg, Stockholm och Uppsala.
  • Det finns situationer när du inte måste använda vinterdäck. Bland annat om du kör ett fordon som är äldre än 30 år, om fälgdiametern är mindre än 10 tum eller om du färdas till ett besiktningsföretag så är du undantagen från kravet på vinterdäck. Läs mer om undantagen på Transportstyrelsens webbsajt.
  • Mönsterdjupet vid vinterväglag ska vara minst tre millimeter. Vid sommarväglag är det 1,6 millimeter som gäller. Det är avsett om du kör på vinterdäck eller sommardäck.

Läs recensioner och var extra försiktig med begagnade däck

Köp inte grisen i säcken. Läs recensioner innan du väljer dina däck och gå inte enbart på vad däckförsäljaren vill ge dig. Det där riktigt dyra däcket kanske inte alls har så bra egenskaper som tillverkaren vill få dig att tro, medan billiga modeller kan vara riktiga guldkorn.

Det finns en mängd olika aktörer som testar vinterdäck. Aftonbladet och Expressen har båda årliga tester, Bäst i test och Teknikens värld lika så. Gå igenom så många som möjligt och bilda dig en uppfattning om vad som gäller för just din bil och dina förhållanden.

Om du försöker spara några kronor genom att köpa begagnade däck så är det något många experter avråder från. Däck är en färskvara och blir sämre med tiden om de har börjat användas, inte bara för att de slits utan gummit ändrar karaktär till det sämre.

Tänker du ändå köpa begagnade däck så bör du vara mycket noga med att de inte tagit skada på något sätt, exempelvis vid kantstötningar och liknande. Kolla slitningarna så de är jämna, om inte har de troligtvis använts på en bil med dålig hjulinställning. Se också till att ha bra mönsterdjup som är mer än fem millimeter, gärna mer än så.

Text:
Daniel Haaf

Publicerad:
27 augusti 2021

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

Foto: Pixel-Shot, Adobe Stock

Bästa bilbarnstolarna – alla våra topplistor

Oavsett om det är torrt eller halt på vägarna så är det viktigt att du har en riktigt säker och bekväm bilbarnstol till barnen. Våra experter hjälper dig att hitta rätt modell med praktiska topplistor över de bästa bilbarnstolarna, babyskydden och bältesstolarna. Du får även tips på viktiga detaljer som är bra att hålla koll på inför valet, som att vissa Isofixstolar har en smart vridfunktion som gör den enklare att ta i och ur bilen.

Se alla våra topplistor från experterna här.