Elsäkerheten i fokus när du laddar hemma

Norska elbilexperten ger sina bästa tips

Norge ligger inte bara före Sverige i längdskidspåren, när det gäller elbilar och laddhybrider sladdade de förbi oss för flera år sedan. Vi frågade därför Anette Berve från Norges Automobil-Forbund vad du bör tänka på om du vill ladda bilen hemma.

Anette Berve i Elbilpdden för NAF. Foto: NAF

Norge har verkligen en pole position när det gäller andelen elbilar i den inhemska fordonsflottan. Enligt en färsk rapport från organisationen European Automobile Manufacturers Associations är hela 9,4 procent av Norges personbilar batteridrivna – att jämföra med 0,6 procent i Sverige. För laddhybrider är andelen lägre, men Norge ligger även här högst i Europa med 4,1 procent, Sverige har bara 1,4 procent. Intresset för elbilar och laddhybrider ökar dock stadigt och en viktig fråga är förstås: Hur laddar jag bäst och säkrast hemma?

Anette Berve är konsumentrådgivare och testansvarig för bilar på Norges Automobil-Forbund, NAF. Hon är också programledare för Elbilpodden (på norska) som bjuder in gäster och pratar elbilar med olika teman varannan vecka. Det här är hennes bästa råd kring att ladda elbilen hemma.

– Något av det allra viktigaste du ska göra när du köper elbil är att tänka igenom var du ska ladda den. Självklart är det mest praktiskt att ha tillgång till en laddningspunkt hemma.

Ladda helst inte din bil via ett vanligt vägguttag. Foto: Brebca, Adobe Stock

Schukoladdaren är en nödlösning

Ett vanligt, jordat vägguttag för hushållsel kallas schuko och att ladda din bil via ett sådant ska bara användas som en tillfällig lösning.

– Ditt hus är inte riktigt anpassat för att ladda en elbil. Även om det följer med en laddsladd med ett vanligt uttag är det inte säkert att det är den bästa lösningen om du ska ladda på samma plats under lång tid, säger Anette Berve.

– Om du ska ladda där måste uttaget ligga på en separat säkring på maximalt 10 ampere. Det måste också finnas en jordfelsbrytare av typ B. Och även om du har allt på plats är schukoladdning verkligen en nödlösning. Så det bästa är att låta en elektriker ta en titt, betonar Anette Berve.

Enligt batteriföretaget CTEK:s undersökning "Sverige laddar 2020" laddar 72 procent av alla svenska elbils- och laddhybridägare sina fordon hemma – och mer än var femte hemmaladdare ansluter sin bil direkt till ett uttag för hushållsel. Även Elsäkerhetsverket avråder från schukoladdning.

Lägg till laddningen i din bilbudget

NAF rekommenderar alla elbilsägare att installera en väggladdare, även om det innebär en rejäl investering. Väggladdaren är byggd för att tåla en hög strömbelastning under lång tid och du kan ladda med högre effekt. Anette Berve tycker att du som köper elbil ska lägga till hemmaladdningen i din bilbudget. Då är du både säkerhetsmässigt helgarderad och rustad för framtiden.

– En väggladdare kostar vanligtvis mellan 5 000 och 14 000 kronor beroende på vilken funktion du vill ha. Sedan tillkommer installationskostnaden på upp till 10 000 kronor. Men ta med det i din bilbudget, en ordentlig laddare är en investering som alla bör göra för att ladda säkert och effektivt, säger Anette Berve.

Nytt avdrag kan halvera priset

Den 1 januari 2021 infördes det nya skatteavdraget Grön teknik för privatpersoner som till exempel installerar en laddstation i sin fastighet. Det fungerar som med rut och rot och ger rätt till ett avdrag på 50 procent av arbets- och materialkostnaden, upp till 50 000 kronor per person och år.

Foto: Adobe Stock

Låt huset avgöra, inte bilen

Alla elbilar laddas med lite olika effekt så investera hellre i en väggladdare som passar ditt hus än specifikt din bil. Om laddaren är dimensionerad efter din elanläggning har du täckning för ett eventuellt bilbyte i framtiden.

– Om du har dimensionerat laddaren för att fungera optimalt med din bil kan du hamna med skägget i brevlådan när du byter bil. Kontrollera med en elektriker vad du har för maxeffekt hemma och köp en laddbox som är anpassad till ditt hus – inte din bil. Det är huvudregeln NAF:s konsumentrådgivare ger, säger Anette Berve.

Foto: Adobe Stock

Överskatta inte effekten

Många elbilsägare tror att de behöver högre laddningshastighet – och därmed högre effekt – än vad de faktiskt gör. Spannet kan variera från 3,2 till 22 kilowatt, men det finns fler faktorer som påverkar hur snabbt du kan ladda hemma, så rådfråga alltid en elektriker.

– Det är få som behöver ladda med 22 kilowatt hemma även om bilarna idag har större batteripaket. Fundera också på hur ditt körmönster ser ut. Om du dagligen behöver en fulladdad bil behöver du en hög effekt. Men om du mest kör korta resor är det kanske inte värt att investera i en uppgradering av ditt elnät, du kan ju ladda bilen på natten medan du sover, säger Anette Berve.

Elsäkerhetsverket har gjort en film om detta.

En smartbox kan spara pengar

Det finns ett stort utbud av väggladdare i dag, inte minst på nätet, och det finns både välkända och nya leverantörer. Det är en bra idé att utgå från din budget och ta reda på vilka laddare som erbjuder de funktioner du vill ha inom ditt prisspann. Smarta väggladdare, så kallade smartboxar, är dyrare men kan spara pengar på sikt – de kan till exempel ladda när elen är billigast.

– I grund och botten är det klokt att välja en laddare som inte har några begränsningar, då har du alltid en laddare som passar bilen du kör.

– Det finns många olika funktioner att välja bland så mitt råd är att prioritera utifrån vad du behöver i din vardag. De flesta vill ha något som är enkelt, snabbt och tydligt. Wallbox och Easee är kanske de mest mångsidiga och framtidsinriktade smartboxarna just nu, säger Anette Berve.

Nyare parkeringsgarage har ofta laddplatser att hyra. Foto: oka, Adobe Stock

Men om du bor i bostadsrätt eller hyreslägenhet?

Om du har din elbil i ett gemensamt garage är det förstås bra om styrelsen eller fastighetsägaren har en genomtänkt strategi och plan för att skapa laddpunkter. Här tipsar Stockholmsregionens Energirådgivning om laddpunkter hos bostadsrättsföreningar.

Men om du inte har en garageplats utan bara gatuparkering har Anette Berve ett tips:

– Titta runt i ditt närområde, det kanske finns ett parkeringshus med möjlighet att hyra plats i nära dig? Kontakta parkeringshusägaren, säg att du vill hyra plats och fråga om de är intresserade av att skapa laddpunkter. Många fastighetsägare vill vara säkra på att det finns en marknad innan de investerar.

Text: Viktoria Andresen och Jessika Jellbom

Publicerad: 15 februari 2021

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.