Kategorier
Prisjakt

Handla hållbart – så börjar du

Små förändringar kan leda till stora skillnader

Text:
Jessika Jellbom

Publicerad:
13 november 2020

Koldioxidutsläpp, kemikalier, återvinningsmöjligheter och schyssta arbetsvillkor. Det finns många aspekter på hållbar konsumtion och det är inte enkelt att välja rätt. Prisjakt delar därför ut ett specialpris, Årets hållbara butik, till en butik som ger oss konsumenter större möjligheter att agera klokt och handla hållbart.


Konsumtion är en naturlig del av livet: vi måste äta, vanligtvis ta oss till och från jobbet och ha kläder på kroppen, bland annat – men vi kan i många fall konsumera mycket mindre, och bättre. Det är hälsosamt för både oss själva och vår planet. Hur börjar man göra klokare val, det finns ju så mycket att tänka på? Vi frågade vi en expert på området.

– Börja någonstans där du har ett intresse och se till att din inlärningskurva ständigt pekar uppåt. Du behöver tålamod och tid, men se ett värde i det också! säger Alexandra Davidsson som är generalsekreterare i föreningen Medveten Konsumtion.

En sak i taget, helt enkelt. Är du intresserad av elektronik, börja till exempel med att lära dig mer om hur och var produkterna tillverkas. Om mode är din grej kanske det är olika textilmaterial du läser på om först. Sök information på nätet, låna böcker, gå med i grupper i sociala medier och fråga i butiken – det finns många källor till kunskap.

Alexandra Davidsson, generalsekreterare i föreningen Medveten Konsumtion. Foto: Daniel Söderberg

En djungel av märkningar

Märkningar är något du kan leta efter, men det gäller att ha lite koll.

– Det är en märkningsdjungel och här finns jättemycket greenwashing, till exempel när varumärken sätter hållbarhetsstämplar på massproducerade klädkollektioner som bara innehåller en liten andel återvunna fiber.
Alexandra Davidsson tipsar om Medveten Konsumtions märkningsguide på nätet, men det finns några extra användbara märkningar du enkelt kan hålla i minnet:

– Krav och EU-märkningar är bland de bästa för mat och GOTS är det som gäller för textil.

Nätet erbjuder generellt mycket information och tips om hållbara val, så besök gärna flera organisationers hemsidor för att läsa på om de områden du är intresserad av.

Nytt pris för medvetna butiker

I fjol instiftade Prisjakt ett nytt pris, Årets medvetna butik, för att särskilt uppmärksamma och hylla en butik som lagt mycket tid och kraft på att minska sin miljöpåverkan. En butik som har ett medvetet tankesätt, agerar därefter och därmed hjälper oss konsumenter att göra kloka val.

Pristagaren väljs av en expertjury bestående av Nathalie Green, Head of Consumer Business på Doconomy, Henrik Pålsson, lektor i förpackningslogistik på Lunds universitet – och Alexandra Davidsson.

– För butiker bör hållbarheten ligga i kärnan och arbetet vara transparent. De behöver inte göra allt perfekt men initiativen måste finnas, med fördel på många plan. Det är också viktigt att de har med det cirkulära perspektivet, vi går alltmer från att vara konsumenter till användare.


Konsumentmakt innebär också ansvar

Som konsument både kan och bör du ställa krav på det du köper.

– Såväl företagen som vi måste göra vår del, efterfrågan styr utbudet. Sverige ligger ganska mycket i framkant men samtidigt ligger vi på topplistan när det gäller konsumtion, säger Alexandra Davidsson.

Hon ser en total omställning som en nödvändighet, att vi konsumenter blir cirkulenter.

– Som konsument tar du av jordens resurser, som cirkulent använder du något som är producerat sedan tidigare: du lånar, hyr, byter, lagar, recyclar, upcyclar eller köper second hand, förklarar Alexandra Davidsson.

– Man ska heller inte glömma att det är väldigt roligt att vara cirkulent, det tar lite mer tid men du träffar nya människor, hittar unika saker – och får vara med och skriva deras fortsatta historia!

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Generalsekreteraren för Medveten Konsumtion ingår i juryn för Prisjakts pris Årets medvetna butik 2020. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Jessika Jellbom nås på [email protected].