Kategorier
Prisjakt

Vi korar sällskapsspelet till årets julklapp 2020

Intresset för att umgås med familjen är stort

Text:
Carl Lindholm
Daniel Haaf

Publicerad:
5 november 2020

Coronapandemin har inneburit utmaningar, men den har också fått många att omvärdera vad de tycker är viktigt i livet. Vi har med hjälp från Kantar Sifo tagit reda på att svenskar värdesätter sin kvalitetstid med vänner och familj mer än någonsin.

Vi ser samtidigt i vår statistik att köpintresset för analoga prylar som kan användas i olika familjesammanhang har ökat den senaste tiden. Därför har vi utsett sällskapsspel till årets julklapp och inte någon teknisk pryl för ensamma stunder.

– Samtidigt som tekniska prylar tar över våra liv allt mer, uppstår en motreaktion där många svenskar söker sig till analoga sammanhang. Det här speglar sig även i vad svenskarna vill ge till nära och kära i julklapp. Det kommer att ligga många sällskapsspel och brädspel under julgranen i år, vi kan nämligen se en betydande ökning i köpintresse för den produktkategorin, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Sällskapsspel har sedan länge varit en populär julklapp. Prisjakt uppskattar att det förra året köptes nästan tre gånger (286 %) så många sällskapsspel i december jämfört med en genomsnittlig månad.* I år har dock intresset vuxit ytterligare. Under början av pandemin, april och maj, ökade svenskarnas köpintresse för sällskapsspel med hela 49 procent.

– Nu under reaperioder så är det många svenskar som är ute efter sällskapsspel, och det lär bli ännu populärare när julhandeln drar igång. Om man inte kan eller vill ses fysiskt är ett tips att kika på digitala varianter. Det har nämligen dykt upp en hel del digitala versioner som både är underhållande och enkla att förstå, som exempelvis monopol, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Och i år räknar vi med att sällskapsspel blir ännu mer populärt. Redan i oktober i år har köpintresset för produktkategorin ökat med 14 procent jämfört med samma period förra året.

När du spelar Settlers of Catan är det viktigt att ha tärningarna på din sida. Foto: Darry Lum, Adobe Stock

Populäraste sällskapsspelen i Sverige

När då då

Vad minns du av historien och tiden som varit? Utmana ditt minne och skapa en tidslinje med tio händelser, personer, plats och saker som du måste placeras i rätt följd. Spelas med två till åtta deltagare.

Ticket to Ride: Europe

Bli en järnvägsgigant och sprid dina järnvägar över hela Europa. Koppla ihop städer och skaffa dig så många poäng som möjligt för att besegra dina medspelare. Spelas med två till fyra deltagare. Kan byggas ut med expansioner.

Terraforming Mars

Axla rollen som ett företag som ska omvandla Mars till en behoelig planet. Bygg infrastruktur, kontrollera temperaturerna och skapa oceaner med vatten. Terraforming Mars kräver gott om tid och spelas med två till fem deltagare

Pandemic

Bekämpa dödliga sjukdomar som sprids över världen. Som medlem i en smittkontrollsenhet måste du identifiera, begränsa och helt stoppa sjukdomar innan mänskligheten förgörs. Pandemic spelas med två till fyra deltagare.

Catan

Utforska ön Catan och ta del av dess resurser för att expandera till herravälde från kust till kust. Bygg infrastruktur, byggnader och manövrera ut dina medspelare med dina planer. Catan heter också Settlers of Catan och spelas med tre till fyra spelare.

Fler populära brädspel

Tips på digitala sällskapsspel

Om undersökningen

Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes av Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 12–20 oktober 2020. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18–79 år.

* Prisjakt Consumer Interest Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter eller produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset för sällskapsspel i december 2019, jämfört med en genomsnittlig månad det året.

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Carl Lindholm nås på [email protected]