Prisjakt
Annons
Pixabay / Free-Photos

Tänkt på detta när du väljer bildskärm

Skärmstorleken: Storleken på skärmen handlar om tycke och smak. En stor skärm underlättar när du arbetar med grafik och tittar på film, men kräver också hög upplösning för att ge bra skärpa. Tänk på att skärmen ska passa utrymmet där den är tänkt att stå. Välj hellre en större skärm än du först tänkt dig än en mindre. Det är lättare att ångra sig med en för liten, än en för stor skärm.

Paneltyp: Det finns flera olika paneltyper och varianter på dessa. Här är tre vanliga paneltyper som används i datorskärmar.

  • TN-paneler: Har generellt sämst bildkvalitet, men de är mycket snabba med kort responstid. Det gör dem bra för den som spelar mycket. De är ofta billigare att köpa än tekniskt motsvarande bildskärmar med VA- eller IPS-paneler. TN-paneler har begränsad färgåtergivning och snäva betraktningsvinklar.
  • VA-paneler: Är något långsammare i responstiden än TN-paneler, men har högre bildkvalitet med bättre färger och bredare betraktningsvinklar. Både kontrast och svärta är märkbart bättre vilket gör att mörkare partier i spel inte känns lika gråa som med TN-paneler. Fungerar lika bra till spel som grafiskt kontorsarbete.
  • IPS-paneler: Har bäst färger och hög kontraståtergivning. Ett bra val när man arbetar med grafik, tittar på film och behöver en hög bildkvalitet. Har en jämförelsevis hög responstid som gör IPS-paneler lite sämre än både TN- och VA-paneler för spel.

Upplösningen: Ju högre skärmupplösning, desto fler pixlar kan visas på skärmen. Generellt är högre upplösningar bättre än låga upplösningar då mängden detaljer blir fler och bilden upplevs som skarpare. Det är speciellt viktigt i text, film, spel och när du tittar på fotografier.

Ju högre upplösning skärmen har, desto mer belastas datorn för att kunna visa något på skärmen. Om du spelar i 4K-upplösning (3 840 x 2 160 pixlar) visas fyra gånger så många pixlar som med full-HD (1 920 x 1 080 pixlar). Det ställer mycket högre krav på datorn i främst spel och när du tittar på högupplöst film.

Uppdateringsfrekvensen: Uppdateringsfrekvensen anger hur många bilder per sekund skärmen kan visa. Ju högre frekvens, desto fler bildrutor per sekund och känslan av en mjukare bild. Vanligt är att skärmar klara minst 60 hertz, men det finns snabbare modeller som klarar 144 hertz eller 240 hertz.

Nvidia G-sync / AMD Freesync: Nvidia G-sync och AMD Freesync är tekniker för att synkronisera uppdateringsfrekvensen mellan skärm och grafikkort. Om du spelar och datorn klarar att visa 50 bilder per sekund matchar skärmen den frekvensen. När bildvisningsfrekvensen ändras justerar skärmen automatiskt därefter.

Det minskar risken för så kallad "screentearing" som gör att bilden ser ut att vara tvådelad. Detta sker när skärmen och grafikkortet inte använder samma uppdateringsfrekvens och därmed visas inte bilden på rätt sätt.

Tänk på att Nvidia G-sync och AMD Freesync normalt inte samarbetar. Grafikkortet och skärmen måste ha stöd för samma teknik om det ska fungera korrekt. Har du redan ett grafikkort som stöder Nvidia G-sync bör du alltså välja en skärm som också stöder G-Sync.

HDR: Skärmar som stöder HDR, kort för High Dynamic Range, kan visa ett bredare spektrum av färger och kontraster. Filmer och spel som stöder HDR-visning får starkare färger, bättre kontraster och bildvisningen blir ljusstarkare. HDR är en teknik som inte ökar påfrestningen på datorn, som 4K-upplösning gör.

HDR är ett samlingsnamn för flera tekniker. HDR10 och Dolby Vision är två konkurrerande tekniker där den senare är kvalitetsmässigt bättre. Båda är dock att föredra framför att inte ha HDR-stöd överhuvudtaget. Bildskärmar för datorer använder primärt HDR10 eller varianter av det namnet.

Anslutningar: När bildskärmen ansluts till datorn sker det främst via HDMI eller displayport. Många tillverkare skickar med en kabel för den anslutning som anses fungera bäst med bildskärmen. Kolla på datorn vilka anslutningstyper som fungerar innan du väljer bildskärmsmodell. Undvik att använda VGA och DVI som är äldre, sämre anslutningar jämfört med HDMI och displayport.

Höj och sänkbar: En skärm som kan höjas och sänkas är enklare att ställa in för din längd. Det gör att du kan arbeta bekvämare och slipper använda böcker för att höja skärmen till rätt höjd. En del modeller har pivot-funktion och kan roteras 90 grader till stående samt lutas både framåt och bakåt. Vill du hänga upp skärmen på en ställning eller på väggen behövs ett VESA-fäste på baksidan. Tänk på att matcha fästets storlek med ställningen och att inte överskrida viktbegränsningen.